karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-02-18 16:14:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 297 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 515 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-05-05 18:14:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen kolmisen viikkoa alakarpannut, tosin hieman välillä mataliin tankaten. Voisimme vaihtaa täällä kuulumisia, d-liiton palstalla ei samanlaisia ykkösläisiä taida olla.

ViestiLähetetty: 2006-05-05 19:22:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No tietysti muutkin saavat kysyä ja kommentoida, jos ole täälläkin ainoa laatuani. Kerronpa tässä hiukan itsestäni.

Mulla on ollut tauti 28 vuotta, ikää 33 v ja monenlaista piikki- ja ruokasysteemiä on kokeiltu. Ylipainoa on 20 kg about.

Nyt vihdoin mulle on läytynyt sellainen insuliini, jonka kanssa tulen toimeen ja jolla saavutan hyvän tasapainon. Muiden aineiden kanssa kroppani ei ole tullut juttuun. Nyt hyvää tasapainoa on takana lähes 1½ vuotta. Oman kropan ilmiöitä on päästy tutkimaan koko tämä aika.

Olen rajoittanut aiemmin ihan välttämättömyyden pakosta hiilareitani noin ssataan. Enemmällä määrällä mulla ei ole mitään mahkuja pitää sokereita hallussa. Kuvio on uskomattoman monimutkainen ja varsinkin yöt ja maksan ennakoimattomat sokeripyrskäykset ovat aiemmin aiheuttaneet paljon päänvaivaa.

Nyt olen kokeillut laihtua alakarppauksella ja helpottaa elämääni muutenkin. Varovaisesti olen sovittautunut tähän kuvioon, lähtökohtana on se, että sokerit ovat ok koko ajan, ja mielenkiintoisia juttuja on tullut vastaan.

Yksi ihmeiden aihe on se, että myös perusinsuliinini määrä on vähentynyt noin puoleen, ateriainska on luonnollisesti jäänyt lähes kokonaan pois. Tämä perusinskamuutos hämmästyttää, koska sitä on totuttu ajattelemaan vain parusaineenvaihduntaan liittyvänä vakiomääräisenä juttuna. Verensokeri on ollut äärimmäisen tasainen ja hyvä, yön arvaamattomuudet ovat poissa. Toinen (hieno) juttu on se, että liikunta ei enää laske verensokereita kuin hiukan, ennen liikunnan vaikutuksen joutui melkeinpä kuittaamaan ylimääräisellä tankkauksella.

Minua ihmetyttää, miksi yleensä suositellaan sellaista valiota kuin suositellaan. Joillekin sopii, joillekin ei. Moni diabeetikko harrastaa "salaa" zonetusta tai muuta sellaista, tietty on niitäkin, joille 220 g/hh päivässä ei tuota ongelmaa. Diabeetikkona kaipaisin hirveästi tietoa siitä, miten tämä juttu oikeasti toimii _mulla_ siis kun kaikki insuliini on annettava ulkoapäin. En jaksa enää puolustella ja kuulla kauhistelua. Virallisesti mun pitäisi varmaan olla kuollut, mutta tässä porskutellaan ja varsin hyväkuntoisena. :wink:

Kaikki eivät tuomitse. Yksi endokrinologi sanoi, että anna mennä vaan, kun kuuli kuinka hyvin mulla menee. Mutta neuvoa ei oikein kukaan osaa. Välineinä mulla on hyvinosatut hiilaritaulukot, vs-mittari ja insuliinit.

Osaisiko joku ensin vastata kysymykseen, mitä periaatteellista eroa on ketoosilla ja ketoasidoosilla. Jälkimmäinen tietysti on kauhun paikka, mutta voiko ketoosi pitkään jatkuessaan kehittyä asidoosiksi, jos verensokeri on kuitenkin koko ajan hyvällä tasolla?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-05 19:32:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ei taida olla montaa ykköstä täällä vielä.
Mutta tässä on saitti, jonka ylläpitäjä on sekä 1-diabeetikko että tohtorismies
http://www.diabetes-normalsugars.com/

Tervetuloa joukkoon! t. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-05 20:52:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tervetuloa!

Mielenkiintoista kuulla tapauksestasi, toivottavasti jatkossakin asiat paranee ja saamme lisää tietoa karppauksen vaikutuksista 1-tyypin DM:een!

Ketoasidoosista ja ketoosista löydät paljon keskustelua netistä ja täältä foorumistakin. Tässä yksi linkki

Karppailukokeiluja vuodesta 2004...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-06 08:41:47 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Aihe vaatisi aikalailla huolellista käsittelyä erityisesti 1-tyypin osalta. (jako 1- ja 2- tyyppiin on aivan liian karkea, on tiedettävä paljon tarkemmin juuri oma tilanne) Karpausta se ei sulje pois, ei edes hyvin alhaisilla hiilaritasoilla. Pitää vain tietää kuinka asioita oikeasti säädetään ja tehdä oikeat tulkinnat kunkin asian vaikutuksesta ja kausaliteeteista siinä ja huomata muutama mahdollinen "loukku" asiassa. Perusinsuliinin määrän säätö suhteessa hiilarimäärään (joita myös säädetään), verensokeriin sekä plasman ketoihin on ehkäpä hivenen kompleksinen koska asiassa vaikuttaa muutkin kuin insuliini. (Ettei väärän tulkinan seurannaisena säädä "nurin päin" -- pitää koko ajan muistaa logiikassa tuo glukagon sekä muutkin elimistön ehkä oikein tai väärin toimivat säätöjutut, ja muistettava ettei elimistön vaste insuliinille ole muuttumaton silloin kun sitä ravitsemuksella muutetaan - säätöjen osalta siis pidettävä pää kylmänä eikä kulkea kohti piilevää vaaraa kun muutakin säädetään insuliinilla kuin vain veren glukoosia - kuten kaikki diabeetikot tietävätkin.)

elsin antama linkki kannattaa tutkia.

samoin ehkäpä tämä:

http://www.endotext.org/diabetes/index.htm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-06 14:45:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketojen pitoisuutta voi mitata - kuten kaikki diabeetikot tietävätkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-06 19:10:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos kommenteistasi Pappa! Minä olen kyllä ihan perus-D1, raju sairastuminen 5-v ikäisenä eikä omaa tuotantoa ole enää yhtään eikä myöskään erityistä insuliiniherkkyyttä. Hiilareille sen sijaan olen yliherkkä ja siksi olen niistä pyrkinyt luopumaan.

Pappa kirjoitti:
Pitää vain tietää kuinka asioita oikeasti säädetään ja tehdä oikeat tulkinnat kunkin asian vaikutuksesta ja kausaliteeteista siinä ja huomata muutama mahdollinen "loukku" asiassa.

Kyllä tämä yhtä säätöä on ollut niin ennen kuin jälkeenkin karppauksen aloittamisen. Toivottavasti jotain taitoa on jäänyt mukaankin 8) Ei kai mikään muu kerro säädön onnistumisesta kuin verensokeritaso, jota anyway mittailen kymmenisen kertaa vuorokaudessa.

Lainaa:
Perusinsuliinin määrän säätö suhteessa hiilarimäärään (joita myös säädetään), verensokeriin sekä plasman ketoihin on ehkäpä hivenen kompleksinen koska asiassa vaikuttaa muutkin kuin insuliini.

Niin, huomattu on, että syöminen vaikuttaa ainakin maksan toimintaan selvästi, ainakin aamuöinen ns aamunkoittoilmiöni on lieventynyt huomattavasti, luullakseni siksi, ettei maksassa ole mistä ottaa.

Lainaa:
pitää koko ajan muistaa logiikassa tuo glukagon

Glukagonin tuotanto loppuu kun d1:a on sairastettu muutama vuosi. Itsellä sitä ei siis enää ole, mutta kyllä sieltä maksasta sokeria osaa tulla ilman sitäkin. Teitä terveitä karppaajia saattaa kiinnostaa sellainen asia, että proteiiniaterian jälkeen vs alkaa nousta. Kala alkaa vaikuttaa heti, nauta noin 6-8 tunnin perästä. Itse olen joutunut huomioimaan nämä piikeillä, vaikkei virallinen d-hoito-ohje tästä mitään puhukaan. Myös muut D1:t ovat huomaneet tämän, eivät kylläkään kaikki.

Lainaa:
sekä muutkin elimistön ehkä oikein tai väärin toimivat säätöjutut, ja muistettava ettei elimistön vaste insuliinille ole muuttumaton silloin kun sitä ravitsemuksella muutetaan -

Tästäkin asiasta syytän maksaani :lol:

Lainaa:
säätöjen osalta siis pidettävä pää kylmänä eikä kulkea kohti piilevää vaaraa kun muutakin säädetään insuliinilla kuin vain veren glukoosia - kuten kaikki diabeetikot tietävätkin.

Nyt en oikein ymmärtänyt. Mitä muuta säädän insuliinilla kuin veren glukoositasoa? Sokereihin toki vaikuttaa syömisen lisäksi naishormonit, stressihormonit, joita erittyy paitsi kiihtyneessä mielentilassa myös esim silloin, kun insuliinia on liikaa ja vs pyrkii matalalle ja liikunta, mutta enhän minä näitä insuliinilla säädä. Ne ovat mitä ovat ja näiden mukaan sitten säädän insuliiniani tavoitteena optimaalinen vs-taso.

Edelleen toivoisin kommentteja tuosta ketoosi/ketoasidoosihommelista. Ketoliuskat kun eivät kerro, kumpi on kyseessä. Ne voivat olla merkki asidoosista tai sitten ne ovat ns nälkähappoja, joka ymmärtääkseni on diabeetikkojen termi näille teidän ketoaineillenne. Minullahan tila voi olla kumpi vain koska en ole terve, joten tahtoisin tietää, onko minun mahdollista kehittää itselleni asidoosi, jos vs-taso on koko ajan hyvä?
Kääntäen: tarvitseeko ketoasidoosi kehittyäkseen aina myös korkeat sokerit? Minulle on nimittäin aina neuvottu, että mikäli ketoja virtsaan ilmestyy, ne on vs-korjauksen lisäksi huuhdeltava pois runsaalla juomisella. Näin olen tehnytkin, on ollut kova jano, mikä yleensä on oire korkeista sokereista ja siitä ei nyt voi olla kyse.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-07 13:03:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mielenkiinnolla seuraan, avo on sairastanut diabetestä puoli vuotta. Bernsteinin kirja kyllä löytyy hyllystä, mutta ainoa siihen edes hieman perehtynyt olen minä.

Olisin hyvin kiitollinen jos viitsisitte naputella aiheesta lisää. Laitoin linkin jo avolle, jos se jaksaisi seurailla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-07 21:17:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketoosi = elimistösi tuottaa ketoaineita energian kuljetukseen eri soluille, pissaan niitä tulee riippuen ketoosin syvyydestä määrä x. Normaalia, käänteisesti liitoksissa syömisiin: mitä enemmän hiilareita, ja lievästi myös proteiinin syöntimäärään liittyen, sitä vähemmän elimistösi pukkaa ketoaineita liikkeelle energiankuljetusmuotona.

Ketoasidoosi = elimistösi on insuliininpuutteessa tuottanut liikaa ketoaineita, koska "kuvittelee" olevansa energianpulassa koska solut eivät saa sokeria insuliinin puuttuessa. Samalla on siis sokerisi pilvissä, ETTÄ ketoaineet pilvissä ja pissatikku näyttää tummanpuhuvaa. Sokeri JA ketoaineet koholla = baaaad, mutta ongelmahan on siis insuliini, tai siis sen puute, joka ei ole hillitsemässä ketoaineiden tuottoa (eikä jelppimässä liikasokeria pois verenkierrosta soluihin).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 09:56:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos kaunis ilkka. Näin minäkin olen sen ajatellut, mutta jotenkin tarvitsin, että joku vahvistaa ajatukseni. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, ihminen hän ei voi laihtua olematta ainakin jossain määrin ketoosissa, ei siis myöskään diabeetikko. Mutta asidoosia ei tule, mikäli inskaa on riittämiin, ja senhän taas näkee vs-mittarista. :D

Kun sitä ketopelottelua on kuullut jo 3 vuosikymmentä, niin näihin asioihin ei vaan voi oikein suhtautua pelkällä faktalinjalla. Joku tovi sitten yritin kysellä ketoosin ja ketoasidoosin periaatteellisesta erosta tuolla d-liiton keskustelupalstalla, mutta ei siellä oikein mitään selvyyttä tullut. Pelkoko se on vai mikä, joka estää tuottamasta ja löytämästä tietoa näistä jutuista. Näitä juttuja on melko vaikea kysellä lääkäriltäkään, kun samalla pitää kuitenkin pitää melko matalaa profiilia omasta karppauksestaan. :roll:

Mulla on muutenkin "seurantaraportti" käynnissä tästä projektista kohtauspaikalla. Kaikenlaisia reaktioita on ollut, mutta melko pitkään omaa linjaa taapertamaan jouduttuani en ihan vähästä hätkähdä. Mä en esim. ole margariinia suostunut syömään siitä saakka kun siirryin omaan ruokatalouteen, mun kolesterolit ovat huippuluokkaa, mutta silti tätä usein kauhistellaan. Miksi, oi miksi. Mitä syytä minulla olisi muuttaa tätä tapaa, kun ongelmia ei ole enkä usko että tuleekaan. Höh sanon minä :!:

Muuten linjani rasvojen laadun suhteen on melko pidättyväinen. En voi ottaa riskiä, että kolesterolini nousee, sillä se on mulle monta kertaa vaaralisempaa kuin ns perusterveelle. Vaikka käytänkin voimariinia (ja tätä olen tsyönyt aiemmin myös leivän päällä) niin neitsytoliiviöljyä/rypsiöljyä pyrin käyttämään kuitenkin määrällisesti enemmän. Pekonista pidän, mutta senkin olen säästänyt erikoisherkuksi. Syömäni protsku on joko naudan sisäfilettä, kalaa, luomumunia, soijaproteiinia ja jokin verran myös papuja, koska ulkoinen perusinsuliini yksinkertaisesti tarvitsee silloin tällöin hivenen hiilareita vaikutushuipun aiheuttamaan vs-tason laskuuun. Jauhelihaa en syö enkä makkaraa, ellen ole täysin varma, mitä niissä on. Sianlihaa syön vain jouluisin, ja silloin kyllä syän rasvaraidan ja kerään niitä muidenkin lautasilta :lol: Ai niin, kalaöljyä syön myös kapseleina.

Maidon suhteen olen luomufanaatikko. Uskon vahvasti, että homogenointi pilaa sekä rasvan että maitoproteiinin rakenteet. Kuka muuten tietäisi, onko esim bulgarianjugurtissa käytetty maito homogenoitua? Purkin kyljessä lukee vain "pastöroitu"? Näitä pidän varalla hypoeväiksi, joten älkää nyt sanoko, että kannataa vaihtaa partaäijään. Hiilaripitoisuus on harkittu juttu. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 10:09:57 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

vivianv kirjoitti:

Teitä terveitä karppaajia saattaa kiinnostaa sellainen asia, että proteiiniaterian jälkeen vs alkaa nousta.

Tästä täällä on jonkun verran silloin tällöin ollut puehetta liittyen painonpudotuksen vaikeuksiin sekä runsaisiin ylimääräproteiineihin.

---

Mainitsemasi glukagoni"vaurio"si nyt askarruttaa minua aikalailla ja siksi en asiaa kommentoi. Väärät kommentit kun saattaisivat johtaa jonkun lukijan kohdalla ongelmiin. Mielenkiintoinen juttu - merkillinen - ja ikävä. Kun glukagoni toimisi oikein ja sitäkautta de novo glukoosintuotanto olisi sen kontrollissa olisi ruokavaliolla helpohkoa mennä sille puolelle jossa ravinnossa on "liian" niukasti hiilaria ja puuttuvan osuuden tuottaa glukoneogeneesi siten että glukagon (pääroolissa) säätää veren glukoositasoa. Mekanismina se että kun gluk alhainen - glukagon nousee ja kiihdyttää glukoneogeneesiä ja kun taso sopiva glukagon laskee ja glukoneogeneesi hidastuu. Perusinsuliinilla vaan sen muu rooli kuin glukoositason säätö. (Tuo glukagonilla tapahtuva säätö vaan on paljon "löysempi" kuin insuliinin koska glukagonin säätövaste on hiukan sellainen "suurpiireteisempi" ja se ei ole kovinkaan jyrkkä suhteessa glukoositasoon. Tuo KAI olisi mahdollista JOS glukagonpuolella ei ole ongelmaa. (Tiskilaimeri: näin maallikkoloogisesi)

Alhaisilla hiilareilla ja sopivalla proteiinilla mutta runsaalla rasvalla rukavaliossa saattaa kai voida jopa perusinsuliinia laskea (?) niinkuin sanoit. Kyllähän siihen maallikkoloogisia selityksiä voisin löytää. Kunhan et alhaisilla hiilareilla (kun glukoosipitoisuuden rajoitukseen ei paljoakan tarvita insuliinia) alenna niin paljon perusinsuliinia että ketoainetuotanto alkaisi johtuen liian alhaisesta perusinsuliinista. Kuitenkin se pitää olla senverran alhaalla ettei se estä FFA rasvasolukosta ulos blokkaamalla HSL. Vaan kun kunnolla toimiakseen se vaatisi sitä glukagoniakin.

Mutta tämä menee minun osalta hivenen "sopimattomaksi" spekuloinniksi koska kyse kuitenkin on asioista jotka kuuluu vastuullisen lääkärin ja potilaan välillä ratkottavaksi.

Tuollakin aika mukavasti selitelty:

http://www.medbio.info/Horn/Time%203-4/ ... asis_2.htm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 10:41:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Mainitsemasi glukagoni"vaurio"si nyt askarruttaa minua aikalailla ja siksi en asiaa kommentoi. Väärät kommentit kun saattaisivat johtaa jonkun lukijan kohdalla ongelmiin. Mielenkiintoinen juttu - merkillinen - ja ikävä.

Oheisessa linkissä siitä esitetään kysymys novon diabetespalveluun. Saraheimo on yksi johtavista diabetologeista Suomessa. Siltikin vastaus kuuluu että ilmiön syytä ei tiedetä. Kysyjä esittää aikahaarukan 4-5 vuotta, se on yleisin aika, mutta yksilöllistä vaihteluakin on. Olen samaa mieltä, että glukagoni olisi kiva juttu, mutta asioiden näin ollen hypot vaativat yleisesti ottaen aina ulkoista syömistä. Maksassa on jonkin verran lyhytaikaista varastoa ja juuri tämän varaston tyhjeneminen karppauksen yhteydessä on yksi eniten huolestuttavimmista asioista. Yöllisen hypoon olisi paras herätä tai vielä paremmin se tulisi välttää. Välttäminen liian varman päälle taas tuottaa korkean vs:n ja niitä ketoasidoosin ketoaineita. Kyllä minä tavallaan ymmärän, miksei karppausta suositella d1:lle, mutta minä olen nyt löytänyt ainakin tällä hetkellä turvallisen ja toimivan systeemin.

http://www.novodiabetespalvelu.fi/view. ... he=nocache

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 11:13:37 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

"
~~

In contrast to the above, acute administration of physiologic or even pharmacologic amounts of insulin have not been able to correct abnormal A-cell responses to glucose in human diabetes (91). These observations suggest that abnormal A-cell responses to glucose may not be solely due to insulin deficiency. Evidence for a selective defect in A-cell glucose recognition independent of insulin deficiency is provided by the findings that plasma glucagon can be suppressed normally in human diabetes by elevation of circulating free fatty acid levels but not by hyperglycemia (93), and that the diabetic A cell fails to respond appropriately to hypoglycemia or to hyperglycemia (94).

METABOLIC CONSEQUENCES OF A-CELL DYSFUNCTION IN DIABETES MELLITUS PATIENTS

At the present time, the preponderance of evidence suggests that the full-blown manifestations of diabetes cannot be explained solely on the basis of insulin deficiency, and that abnormal A-cell function is an important determinant of the magnitude of hyperglycemia and hyperketonemia found in diabetes. The evidence for this can be summarized as follows. Fasting hyperglycemia and insulin requirements are lower in pancreatectomized patients lacking glucagon (95). Moreover, in such individuals (95) and in insulin-dependent diabetics whose glucagon secretion is suppressed with somatostatin (96), hyperglycemia and hyperketonemia following acute withdrawal of insulin are markedly diminished. The failure to suppress glucagon secretion appropriately after meal ingestion increases postprandial hyperglycemia in people with impaired glucose tolerance and diabetes. In insulin-dependent diabetics, acute suppression of glucagon secretion decreases plasma glucose to concentrations only slightly above normal, and chronic suppression markedly improves diabetic control (97).

Finally, the failure of hypoglycemia to stimulate glucagon secretion in people with type 1 diabetes and in those with type 2 diabetes and marked beta cell dysfunction increases the risk for severe hypoglycemia in these individuals (98). Thus abnormalities in alpha cell function play an important role not only in the pathophysiology of metabolic abnormalities in diabetes mellitus but also in its management. "

http://www.endotext.org/diabetes/diabet ... es2b_2.htm

vivianv kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
Mainitsemasi glukagoni"vaurio"si nyt askarruttaa minua aikalailla ja siksi en asiaa kommentoi. Väärät kommentit kun saattaisivat johtaa jonkun lukijan kohdalla ongelmiin. Mielenkiintoinen juttu - merkillinen - ja ikävä.

Oheisessa linkissä siitä esitetään kysymys novon diabetespalveluun. Saraheimo on yksi johtavista diabetologeista Suomessa. Siltikin vastaus kuuluu että ilmiön syytä ei tiedetä. Kysyjä esittää aikahaarukan 4-5 vuotta, se on yleisin aika, mutta yksilöllistä vaihteluakin on. Olen samaa mieltä, että glukagoni olisi kiva juttu, mutta asioiden näin ollen hypot vaativat yleisesti ottaen aina ulkoista syömistä. Maksassa on jonkin verran lyhytaikaista varastoa ja juuri tämän varaston tyhjeneminen karppauksen yhteydessä on yksi eniten huolestuttavimmista asioista. Yöllisen hypoon olisi paras herätä tai vielä paremmin se tulisi välttää. Välttäminen liian varman päälle taas tuottaa korkean vs:n ja niitä ketoasidoosin ketoaineita. Kyllä minä tavallaan ymmärän, miksei karppausta suositella d1:lle, mutta minä olen nyt löytänyt ainakin tällä hetkellä turvallisen ja toimivan systeemin.

Niinpä, ja juuri siksi kun 1-tyyppisellä (ja muillakin) VOI olla mitä tahansa olisi tunnettava täsmälleen juuri kyseisen yksilön säätöjärjestelmän toiminta. Muuten menee pieleen, ehkä kohtalokkaalla tavalla. Ja juuri siksi ei 1-tyyppiin (kuten ei aina muuhunkaan) sovi antaa yleisiä ohjeita muuten kuin sen sisältöisinä jotka ovat "turvallisia" lähes aina kaikille.

Onhan se tuetenkin mahdollista että on myös yksilöitä joilla ei ole 1- eikä 2-diabetesta mutta glukagonin toiminnassa on ongelmaa. Kyl he tietää mistä hypoglykemia iskee. ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 12:41:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

vivianv kirjoitti:
Kiitos kaunis ilkka. Näin minäkin olen sen ajatellut, mutta jotenkin tarvitsin, että joku vahvistaa ajatukseni. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, ihminenhän ei voi laihtua olematta ainakin jossain määrin ketoosissa, ei siis myöskään diabeetikko. Mutta asidoosia ei tule, mikäli inskaa on riittämiin, ja senhän taas näkee vs-mittarista. :D

En puutu muuten ketjuusi, kun ei ole omaa kokemusta 1-diabeteksestä ja kun en ole ammattilainen (ilkka ja Bernstein sen sijaan onneksi ovat 8)), mutta ihan pikkuisen korjaan tuota lihavoitua juttua.

Kyllä laihtumaan pystyy (ja vielä ihan järkevästikin) ihan ilman ketoosia, oli sitten tavis tai diabeetikko. Laihtuminen (silloin kun siihen on tarvetta) tarkoittaa ylimääräisen rasvan kuluttamista, eikä sitä ole mikään pakko puliveivata ketoneiksi tippaakaan. Karppina tämä tarkoittaa sitä, että aivojen tarvitsema vesiliukoinen polttoaine kerätään maksan ja lihasten varastoista sekä syödystä (hyvin hitaasta) hiilarista ja syödystä (ylimääräisestä) valkuaisesta (ja miksei myös syötyjen rasvojen eli triglyseridien glyserolijäänteistä) mutta että lihakset pidetään lähes kokonaan rasvapolttoisina. Siis kaikista noista yhteensä kerätään sokeria vain aivojen tarpeisiin.

Induktio ei ole pakollinen, mutta sopii joillekin. Ketoosi ei ole pakollinen, mutta sopii toisille. Rasvapoltto sen sijaan on laihduttajalle pakollista (muodossa tai toisessa) jos ei aikuisten oikeasti halua tiputtaa kilojaan vain menettämällä lihaksiaan 8)

Onnea matkaan ja sisua tappeluihin! t. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 13:06:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Rasvapoltto sen sijaan on laihduttajalle pakollista (muodossa tai toisessa) jos ei aikuisten oikeasti halua tiputtaa kilojaan vain menettämällä lihaksiaan 8)

Köh, kun mä olen aina luullut, että rasvan palaminen on väistämättä epäpuhdasta palamista, jonka tuloksena on ketoaineita, enemmän tai vähemmän. Miten lihakset voivat käyttää rasvaa energiakseen suoraan, eikö sen ensin tarvitse hajota joksikin muuksi :?:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 13:07:25 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tyhmänä kysyn: voisiko tuo glukagonin tuotannon heikkeneminen johtua jatkuvata insuliinisyötöstä? Ja voisiko se mahdollisesti palautua karppaamalla, kun insuliinia tarvitaan vähemmän?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 13:24:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Tyhmänä kysyn: voisiko tuo glukagonin tuotannon heikkeneminen johtua jatkuvata insuliinisyötöstä? Ja voisiko se mahdollisesti palautua karppaamalla, kun insuliinia tarvitaan vähemmän?

En oikein usko. Tyypissä 1 autoimmuunireaktio tuhoaa beeta-solut, jotka tuottavat insuliinia. Mikäli insuliini tuhoaisi alfa-solut (glukagoni), niin mikseivät ne tuhoutuneet jo silloin, kun insuliinia oli omasta takaa vaikka miten paljon? Luulen, että kaikille ykkösille ennen pitkää iskevä glukagonin erityksen häviäminen/pienentyminen lähelle nollaa yksinkertaisesti kuuluu tämän taudin patogeneesiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 13:27:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

vivianv kirjoitti:
els kirjoitti:
Rasvapoltto sen sijaan on laihduttajalle pakollista (muodossa tai toisessa) jos ei aikuisten oikeasti halua tiputtaa kilojaan vain menettämällä lihaksiaan 8)

Köh, kun mä olen aina luullut, että rasvan palaminen on väistämättä epäpuhdasta palamista, jonka tuloksena on ketoaineita, enemmän tai vähemmän. Miten lihakset voivat käyttää rasvaa energiakseen suoraan, eikö sen ensin tarvitse hajota joksikin muuksi :?:

Ei tarvitse. Ne palaa oikein hyvin ihan rasvahappoina.

Jatkankin: Palaminen on (jopa näin elävissä organismeissa) vain hidasta hapettumista. Sokerissa on poltettavaa hiukan vähemmän kuin rasvassa (koska siinä on jo valmiiksi enemmän happea) - siksi rasvasta saadaan enemmän kaloreitakin.

Ja jos rasva täytyy ensiksi vääntää ketoaineiksi, osa sen energiasta valuu tavallaan hukkaan (mm asetoniksi). Siksi näin tehdään vain pakkotilanteissa: toisaalta, että aivoille saataisiin riittävästi muonaa pula-aikaan (ne ovat vesiliukoisen suojan sisällä eivätkä sen takia voi käyttää rasvaa) ja sitten näissä äkkimuutoksissa, kun lihassolut heitetään varoittamatta hiilaripolttoiselta vähähiilariselle. Polttoaineen vaihto kestää jonkun viikon, ja sen aikana ketot on erinomaisen hyödyllisiä, vaikka miten niissä vähän tuhlataankin energiaa.

/Ja jatkan vieläkin: Mutta mikään ei pakota vaihtamaan lihaksien polttoainetta hiilareista rasvaan lennossa. Tuon rasvapolton saa aikaan hitaammallakin muutoksella, ja silloin ei ketoosia tarvita välttämättä lainkaan. Tämä on monen ei-ketogeenisen karppisuunnan pohjana. Tapauksesta riippuu, kumpi sopii - vai sopiiko kumpikin. Diabeetikoista tiedän vain että ainakin ykkösille äkkimuutoksia suositellaan vain tiukassa valvonnassa, koska lääkistystä on muutettava synkronissa.

Mutta toisaalta: oletkin itsekin kokeilemassa muutoksia hitaasti ja tarkkaillen; se on monelle meistä lähtiään vaivaisista ainoa tapa löytää perille suht turvallisesti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 14:13:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Voin hyvin olla hakoteillä. Mutta ajtukseni oli, onko todella tutkittu että glukagonia tuottavat solut vaurioituvat, vai voisiko olla kyse samantapaisesta ilmiöstä kuin kasvissyöjillä, joilla lihan sulattamiseen tarvittava entsyymi lakkaa erittymästä tarpeettomana, mutta käynnistyy sitten taas jos lihansyöntiin palataan. Kun kerran glukagoni ei tykkää erittyä silloin kun insuliini on koholla, ja lääkityksellä se pidetään jatkuvasti koholla, ajattelin että jos... mutta ehkä se on vain toiveajattelua.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-08 17:33:36 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

vivianv kirjoitti:
els kirjoitti:

Oikein yksinkertaistetusti:

Siis FFA --> beetta oksidaatio (aerobinen, energiaa) --> AsCoA --> Krebsin sykli (aerobinen, energiaa) TAI AsCoA muuhun käyttöön.

Glukoosi ---> (anaerobinen osuus, energiaa) Pyruvaatti --> Krebsin sykliin TAI Pyruvaatti--> AsCoA --> Krebsin sykliin (aerobinen, energiaa). TAI AsCoA muuhun käyttöön.

Elikkä samaa reittiä kulkee sekä sokeri että rasva ;) ja ihan yhtä "puhtaasti" palaa.

Jos valmistetaan ketoja ne tehdään AsCoA:sta (erityisesti maksasoluilla on tämä kyky, muunuaisilla hiukan mös) ja ketoaineita taas useat solukot pystyvät palauttamaan AsCoA:ksi ja polttamaan ihan samoin kuin sokeriakin (Aerobinen osuus (Krebsin sykli). Ketot on vain tapa siirtää AsCoA ympäriinsä verenkierron välityksellä! Eikä se ole millään tavalla "epäpuhdasta".

AsCoA:sta voidaan tehdä melkeen mitä vaan (paitsi juuri glukoosiksi sitä ei voida takaisinmuuntaa!), aminohappoja, kolesterolia, rasvoja yleensäkin, ketoaineita... eikä AsCoA:lla ole mitään korvamerkkiä mistä se on peräisin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 297 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 515 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00