karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2023-10-02 17:05:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Käsien pistely
ViestiLähetetty: 2011-03-13 08:45:54 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kuudes vuosi karppausta menossa eikä oo mitään pistelyä tai puutumista.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-03-13 09:11:41 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

Voi olla B12 - puutos tai imeytymishäiriö. Mutta se yleensä tuntuu myös jalkapohjissa se pistely.

http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/051110.htm

Tossa vähän tietoa :)

ViestiLähetetty: 2011-05-28 01:27:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minua on vaivannut muutaman kuukauden sormien ja käsien puutuminen. Karpannut olen enempi ja vähempi. Reppureissaan australiassa joten aina ei voi syödä karpisti. Olen nukkunut paljon autossa ja kun siirryin telttamajoitukseen ja aloitin käsille rankan duunin nii syytin sitä. Duuni vaihtui helpompaan mutta silti puutuu. Ongelmaan: herään usein sormet tai kädet puutuneina. Usein myös käsiä särkee. Oireet lievenee jos pidän käsiä kylkien sivulla, sydämen alapuolella. Joskus herään yöllä ja joudun istumaan 5min että helpottaa. Vitamiini lisiä en ole syönyt, kasviksia ja hedelmiä menee tarjousten mukaan aika yksipuolisesti mut tuskin liian vähän. Bmi huitelee alarajalla ja vipoja senttejä kiristelen vatsalta. Olisiko syynä matala verenpaine? Suolaa menee mut ei liikaa. Vai pitäiskö jotain vitamiinejä kokeilla?

ViestiLähetetty: 2011-05-29 15:55:14 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Minusta vaikuttaa kyllä, että karppauksen aloittamisella ja käsien pistelyllä/tunnottomuudella on yhteyttä. Olen tietoinen tuosta rannekanavan ahtauma -asiasta, äidilläni on leikattu kädet sen takia. Itselläni on joskus aiemmin ollut käsien puutumista öisin, kun olen nukkunut kädet tyynyn alla - tätä varmaan tapahtuu enempi vähempi itse kullekin. Mutta karppauksen aloitettuani minulta on alkanut puutua öisin kyljelläni nukkuessani se ylempi käsi, joka siis vapaasti lepää kylkeni päällä! Ja tämä on säännöllistä. Myös jaloissa tuntuu puutumista jos esim. istuu pitkään samassa asennossa (siis ihan samanlaisessa asennossa, jossa aiemmin ei tullut mitään puutumista) - veikeää näissä puutumisoireissa on se, että ne tulevat vain ulompiin sormiin tai varpaisiin, ts. pikkuvarpaista jalkapöydän keskiosaan asti, mutta ei isovarpaiden puolelle ja pikkusormiin ja nimettömään, mutta ei peukalon puolelle. Toiseen jalkaani on tullut myös lannerangasta alaspäin etenevää repivää kipua - pohdin, liittyykö se samaan yhtälöön vai ei. Ja kaikki tämä alkoi yhtäkkiä, aiemmin ei ollut mitään tällaista. Ja alkoi samaan aikaan kuin karppauskin.

Vaikka karppauksessa on paljon hyvääkin ja monelle siitä on ollut pelkästään hyviä seurauksia, ei ole minusta reilua, että tällaiset henkilöt sitten vähättelevät muiden oireita ja kieltävät mahdollisuuden, että tällainenkin voisi johtua karppauksesta. Vaikka karppauksesta on etua, ei se välttämättä ole mikään kaikkivoittava ihme, en ole itse taipuvainen tällaiseen "uskovaisuuteen", vaan mielestäni aina pitää säilyttää terve kriittisyys.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-05-29 16:03:55 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Lisäys vielä: kun tuo pistely, tunnottomuus ja hermojen kautta säteilevä kipu ilmeisesti johtuu hermojuurikanavien kaventumisesta ja ahtautumisesta, mietin sitä, onko karppauksessa jotain sellaista, mikä sen sitten aiheuttaisi: lihasmassa alkaa kasvaa aiempaan verrattuna, tulee ehkä turvotusta kudoksiin varsinkin öisin tai paikoillaan ollessa? Sinänsähän kysymys voi olla luonnollisesta seurauksesta ja elimistöllä saattaa mennä oma aikansa näihin asioihin sopeutumiseen.

ViestiLähetetty: 2011-05-30 06:30:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voisko johtua tästä: :lol:

viewtopic.php?f=13&t=30865&hilit=kutinaa+selluliiteissa

ViestiLähetetty: 2011-05-30 11:10:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Käsien pistely ja puutumisen tunne voi olla oire alhaisesta verensokerista. Itselläni oli epämääräisiä oireita, käsien pistelyä, puutumista, kihelmöintiä huulissa mutta olo oli muuten hyvä.. Verensokerimittarilla mittasin sokerin, näytti arvoksi 2,8 mmol/l. Alhaisia verensokeriarvoja esiintyy, jos siirtyy äkillisesti todella alhaisiin hiilihydraattimääriin, rankan liikunnan jälkeen, mutta myös kahvi ja makeutusaineet saattaa häiritä sokeritasapainoa, jolloin oireita ilmenee. Verensokerin säätelyyn vaikuttaa myös monet lääkkeet ja luonnonrohdokset. Yleensä kyseisiin oireisiin auttaa, jos nostaa hieman hiillihydraattimäärää, makeutusaineiden ja kahvin välttely ja ja hiilihydraattien runsaampi nauttiminen ennen kovatehoista liikuntasuoritusta. Verensokeriarvon pitäisi olla mieluiten 4-6 mmol/l, sitä alemmat tai korkeammat arvot ovat enempikin haitallisia.

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D

ViestiLähetetty: 2011-05-30 11:21:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla tuota sormien/käsien tikkuuntumista esiintyy erityisesti lenkkeillessä/kävellessä. Sormet myös turpoavat ja muuttuvat tönköiksi. Se taas johtuu selvästi neste- ja suolatasapainosta, joka korjaantuu ruususuolaliuoksella (0,5-1 tl/0,5 l vettä).

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.

ViestiLähetetty: 2011-05-30 13:45:49 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

tuutu kirjoitti:

Siis vihjaat, että mulla olis selluliittia jalkapohjissa :shock:

:lol:

VHH-positiivinen kirjoitti:
Käsien pistely ja puutumisen tunne voi olla oire alhaisesta verensokerista. Itselläni oli epämääräisiä oireita, käsien pistelyä, puutumista, kihelmöintiä huulissa mutta olo oli muuten hyvä.. Verensokerimittarilla mittasin sokerin, näytti arvoksi 2,8 mmol/l. Alhaisia verensokeriarvoja esiintyy, jos siirtyy äkillisesti todella alhaisiin hiilihydraattimääriin, rankan liikunnan jälkeen, mutta myös kahvi ja makeutusaineet saattaa häiritä sokeritasapainoa, jolloin oireita ilmenee. Verensokerin säätelyyn vaikuttaa myös monet lääkkeet ja luonnonrohdokset. Yleensä kyseisiin oireisiin auttaa, jos nostaa hieman hiillihydraattimäärää, makeutusaineiden ja kahvin välttely ja ja hiilihydraattien runsaampi nauttiminen ennen kovatehoista liikuntasuoritusta. Verensokeriarvon pitäisi olla mieluiten 4-6 mmol/l, sitä alemmat tai korkeammat arvot ovat enempikin haitallisia.

Tätä olen miettinyt minäkin ja olen kokeillutkin esim. syödä partiksen kanssa marjoja illalla, jotta sokeri nousisi hieman mutta empiiriset havainnot ovat aika hajanaisia että mitään johtopäätöksiä voisi tehdä.

ViestiLähetetty: 2011-05-30 14:33:06 
Poissa
sintti
sintti

Mullakin oli tota kun aloitin karppaamaan. Ajattelin, että ääreisverenkierto on parantunut. En palelekaan niin helposti.

Lipo

ViestiLähetetty: 2011-05-31 06:23:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hmm. Toi matala verensokeri tuntuis loogiselta. Syön päivällisen joskus kuudelta, ajoissa nukkumaan ilman iltapalaa. Eli varmasti on sokerit matalalla aamulla. Voishan sitä vaik palan tummaa suklaata ottaa, ei vain huvittais syödä kun ei ole 9-10pm vielä nälkä.

ViestiLähetetty: 2011-10-29 22:36:14 
Poissa
sintti
sintti

Googlasin samaa ongelmaa ja päädyin tänne.

Mulla on ollut aina todella hyvä ääreisverenkierto mutta nykyään, kesäkuusta enemmän tai vähemmän tiukasti karpattua, jalat ja kädet on jatkuvasti jäässä. Lisäksi sormissa on todella inhottavaa puutumista. Mitään muuta kuin ruokavalio ei ole muuttunut, itse olen kyllä vakuuttunut 'syyllisestä'.

ViestiLähetetty: 2011-10-30 13:13:08 
Poissa
sintti
sintti

Mielenkiintoista, sillä myös itselläni oli/on ollut vasen käsi puutunut varsinkin aamuisin ja välillä päivälläkin. Muutama yö meni ihan valvoessa, kun oli niin järkyttävä (hermo)särky vas. kädessä. Olen kuitenkin venytellyt yrittänyt saada verenkiertämään hartioissa ja tuntuu auttaneen mun kohdalla. Mut ihmeellistä kyllä, et muillakin vastaavia oireita. Itse aloitin karppauksen 10 päivää sitten.

Melkoista ihmiskokeilua, kun yrittää päästä läskeistä eroon :lol:

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-10-30 13:21:53 
Poissa
voinen
voinen

Mullakin on ollut enempi sormi- ja käsipuutumisia viime aikoina. Täytyykin tästä lähteä sapuskan laittoon, jos sitten johtuis alhaisesta verensokerista.

Kuuntelen Kroppaa

Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2011-10-30 14:25:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

[quote="Sirutar"]Hartiat saattaa olla jumissa. Sinänsä voipi olla karppauksesta johtuvaa,
että tulee ehkä istuttua koneella pitemmän aikaa karppifoorumia selatessa ... :wink:

/quote]

Sirutar, veit jalat suusta. Olin jo kirjoittamassa, kun ajattelin että tarkistan vielä, ettei joku muukin ole vastannut yhtä fiksusti... :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-10-30 18:50:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Varmistakaa kaliumin riittävä saanti, esim. monissa kevytvichyissä ei välttämättä ole kaliumia ollenkaan. Ja jos lisäksi kaikki pöytäsuola on vaihdettu puhdistamattomaan merisuolaan tai ruususuolaan tms, niin myös jodi ja natrium saattavat olla vähissä muihin verrattuna.

Pika-apu pisteleviin, puutuneen tuntuisiin sormiin voisi olla esim. anti-salt tai vastavaava turvotuksenpoistovalmiste. Muutamana päivänä enintään suositeltu annos noita, niin puutumisen (ja myös ylimääräisen sydämentykytyksen) tunteet pitäisi poistua. Koska nämä ovat ihan ruokakauppatavaraa, ei minusta yliannostuksen vaaraa esim. viikon pituisella annostusohjeen mukaisella kuurilla ole. Apteekin kaliumvalmisteista en tiedä sen enempää ostamisen helppoutta kuin annostuksiakaan ja muutenkin oma mielipiteeni koskee anti-saltin tai vastaavan magnesium-kaliumvalmisteen käyttöä nimenomaan tasapainottamiseen, ei turvotuksen- tai nesteenpoistoon. (Omalla vastuulla, muut lääkitykset huomioiden, kuten maallikoiden vinkkien toteutukset aina muutenkin...)

ViestiLähetetty: 2011-12-02 12:13:12 
Poissa
sintti
sintti

Serkun_Kaveri kirjoitti:
Googlasin samaa ongelmaa ja päädyin tänne.

Mulla on ollut aina todella hyvä ääreisverenkierto mutta nykyään, kesäkuusta enemmän tai vähemmän tiukasti karpattua, jalat ja kädet on jatkuvasti jäässä. Lisäksi sormissa on todella inhottavaa puutumista. Mitään muuta kuin ruokavalio ei ole muuttunut, itse olen kyllä vakuuttunut 'syyllisestä'.

Lisäsin hiilareita ja vaiva katosi parissa kolmessa viikossa. Kädet on vieläkin vähän viluisemmat kuin ennen mutta eivät enää häiritsevällä tavalla ja tunto on normaali.

ViestiLähetetty: 2011-12-03 10:24:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minusta käsien pistely voisi johtua suolan puutteesta. Ainakin itse kesällä juon paljon ja välillä huomaan etten ole oikeastaan syönyt mitään lisättyä suolaa. Tuolloin sormia pistelee. Magnesiumin puutteeseen viittaa ainakin itsellä suonenvedot...

Minulla on kasvojen, käden ja jalat puutumista oikealla puolella ja luulen kärsiväni jännitysniskasta. Pitäisi varata aika uudestaan lääkärille, mutta ei taas huvita mennä selittämään vaivojaan terveyskeskukseen, kun sieltä ei muuta tarjota ku lihasrelaksanttia ja buranaa... Toivotavasti työtilanteeni kohta paranee niin juoksen riemusta kiljuen yksityiselle!

Karppausta: http://www.intosj.blogspot.com
Koiruuksia: http://www.qaponblogi.blogspot.com

ViestiLähetetty: 2012-04-18 21:55:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täällä olikin vielä tämä mun ikivanha ketju :D Palasin takaisin oikealle tielle parin mukelon jälkeen taas (ajatuksissa karppina nämäkin vuodet, käytänössä jotain ihan muuta :oops: ), ja ketoosiin päästyäni, sama aina karpatessa ilmaantunut vaiva palasi heti :? Vieläkään ei ole selvinnyt mikä tätä aiheuttaa. Varmaankin nyt, kun meitä on täällä foorumillakin enempi kuin ennen vanhaan, on ihmisillä enempi kokemusta asiasta. Onko pistelyä/puutumista muilla ketoosissa ja mikä puutos mahtais olla kyseessä.

Muuten menee taas kivasti, mutta on tuo aika häiritsevää. Alan kohta napsimaan summittain purkista jotain kokeilumielessä.

ViestiLähetetty: 2012-04-19 15:01:20 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kannattaako sit ollenkaan ketoilla jos tuollai oireilee? Karpata voi hyvin ilman ketoosiakin.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00