karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2021-03-06 15:50:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2021-01-31 20:49:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen lisännyt proteiininsaantiani 1,7 grammaan/oma painokilo. Energiaprosentteina se tekee minulla 22 eli 2 prosenttia yli ravitsemusneuvottelukunnan suosituksen.

Onko se mielestänne liikaa ketoilijalle? Pidän määrää hyvänä sen vuoksi, että nyt minun on mahdollista noudattaa 8/16-pätkäpaastoa eli syön ekan kerran vasta 8 tunnin kuluttua heräämisestä.

Olen tavallista lihaksikkaampi, mutten harrasta mitään liikuntaa.

Viestin otsikko: Re: Proteiinit
ViestiLähetetty: 2021-01-31 20:51:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vanha karppu kirjoitti:
Olen lisännyt proteiininsaantiani 1,7 gramaan/oma painokilo. Energiaprosentteina se tekee minulla 22 eli 2 prosenttia yli ravitsemusneuvottelukunnan suosituksen.

Onko se mielestänne liikaa ketoilijalle? Pidän määrää hyvänä sen vuoksi, että nyt minun on mahdollista noudattaa 8/16-pätkäpaastoa eli syön ekan kerran vasta 8 tunnin kuluttua heräämisestä.

On, kun kysytään mielipidettä.
Kwasniewski sanoo, että terveelle 50g on tarpeeksi. Toisaalta, jossain siteerataan pituus miinus sata.

Nörtti-PT Tero sanoo: tavoitepaino * 2.

ViestiLähetetty: 2021-01-31 21:08:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Itse asiassa Kwasniewksikin antaa yleisohjeeksi gramma ja kilo, eikä tuota 50 grammaa (vaikka sekin vilahtaa jossain).
Suurin osa muista karppiohjeista puhuu hiukan isommista valkuaismääristä.
Haitari lienee luokkaa 1..2 grammaa per painokilo
tai 1..2 grammaa per ihannepainokilo,
... niin että haitaria riittää, karpeillakin :)

Aika paljon riippuu siitä, mitä prodea syö, mitä muuta syö, ja siitä miten syömisensä ajoittaa. Ainakin.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2021-01-31 21:39:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Itse asiassa Kwasniewksikin antaa yleisohjeeksi gramma ja kilo, eikä tuota 50 grammaa (vaikka sekin vilahtaa jossain).
Suurin osa muista karppiohjeista puhuu hiukan isommista valkuaismääristä.
Haitari lienee luokkaa 1..2 grammaa per painokilo
tai 1..2 grammaa per ihannepainokilo,
... niin että haitaria riittää, karpeillakin :)

Aika paljon riippuu siitä, mitä prodea syö, mitä muuta syö, ja siitä miten syömisensä ajoittaa. Ainakin.

Minä en ole pystynyt jäljittämään gramma per pituus miinus sata mihinkään Kwasniewskin paperilla olevaan tekstiin. Virallisen näköisellä webbisivustolla se on, enkä tarkoita homodieettisivua.
Kaksi on aika kova luku, jo.
Hyvä laatuun liittyvä täsmennys. Kwasniewski puhuu nimenomaisesti priimasta proteiinista eli eläinvalkuaisesta, eikä mistään kasviperäisistä proteiineista.

ViestiLähetetty: 2021-01-31 22:01:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Katso kirja Optimal Nutrition, sivu 17, ja laske proteiinin määrä annetusta hiilihydraatin määrästä, annetuilla ehdoilla.
Vaihtelee riippuen siitä, puhutaanko parhaasta prodesta (joita vain keltuaiset, maksa ja munuaiset) vaiko ylipäätään sallituista eläinkunnan prodeista.

Ja vanhalle karpulle: tuo kawa on vain yksi tapa karpata, eikä todellakaan niitä tyypillisimpiä.
Yleisesti ottaen suositukset ovat luokassa 10..25 E% valkuaista ja muu sitten siihen sopeutettuna. Eri tyylejä löytyy.

ViestiLähetetty: 2021-02-01 02:36:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vastauksista! Saan siis syödä jopa 2 grammaa proteiinia/ihannepaino! :D

Painoni on nyt sellainen, että rasvaprosenttini on ihan normaali (26 %). Lisäksi olen jo menopaussin ylittänyt nainen eli pyöreys on minulla suorastaan terveyttä edistävää, vaikkakaan ei esteettisesti kovinkaan miellyttävää. Täten voidaan kai ajatella, että olen nyt ihannepainossa tai itse asiassa en ole välttämättä edes vielä riittävän pyöreä, jotta saisin kaikki rasvakudoksen terveysvaikutukset. Voisin siis syödä jopa yli 125 grammaa prodea, jos vain kukkaro kestäisi sen.

P.S.
Otan kaiken proden tällä hetkellä lihasta ja hiilareita menee 15 päivässä.

ViestiLähetetty: 2021-02-01 09:12:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Katso kirja Optimal Nutrition, sivu 17, ja laske proteiinin määrä annetusta hiilihydraatin määrästä, annetuilla ehdoilla.
Vaihtelee riippuen siitä, puhutaanko parhaasta prodesta (joita vain keltuaiset, maksa ja munuaiset) vaiko ylipäätään sallituista eläinkunnan prodeista.

Pamahtaa kalorit yli kaikkien rajojen, ainakin minulla ja helposti puhutaan niistä määristä, mitä hän syötti ihmisille omalla klinikallaan ja joista olen sanonut, etten selviäisi hengissä. Sen hän myös perusteli sillä, että ihmiset klinikalla olivat hyvin sairaita.
Vanhalle karpulle: minua prode lihottaa ehkä tehokkaammin kuin hiilari, joskin on epäselvää, minne se oikein menee. Voi tietysti olla tässä vaiheessa kilpirauhashoitoja, että rakentaa lihasmassaa, niin kuin pitääkin.

ViestiLähetetty: 2021-02-01 11:14:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ei kai tuossakaan mainittu kaloreita, vaan vain se että ohje on noin gramma ja (tavoitepaino)kilo silloin kun valkuainen on hyvälaatuista, ja siitä kawasn suosittamsta valkuaismäärästä tässä vitjassa kai oli kysymys? : )

Se mitä teet, näyttää sopivan sinulle hyvin nykytilanteessa, joten tuo ei ollut edes ehdotusta mihinkään,
vaan vain sitä mitä mies kirjoissaan on sanonut.
Se, että Tero sanoo jotain muuta, on ihan ok sekin. Eri systeemi vain. Toimii sille jolle toimii.

ViestiLähetetty: 2021-02-01 11:45:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
joten tuo ei ollut edes ehdotusta mihinkään,
vaan vain sitä mitä mies kirjoissaan on sanonut.

Näin ymmärsin.
Mitä taas tulee Teron puheisiin, niin hän on personal trainer, joka kutsuu itseään nörtti-PT:ksi. Hänen ohjeensa ovat hyviä sellaiselle, joka liikkuu paljon ja jolle sopii Zone.
Kwasniewskin henkeen ei kuulu kehon rasittaminen, eli jos treenaa lihasta kovasti, niin lihakselle on annettava se proteiiniannoksensa, että se voisi palautua kunnolla ja pääsisi taas treenaamaan. Liikunnastahan Kwasniewski sanoo niin, että kun haluaa liikkua, kannattaa liikkua.

ViestiLähetetty: 2021-02-01 11:56:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
eli jos treenaa lihasta kovasti, niin lihakselle on annettava se proteiiniannoksensa, että se voisi palautua kunnolla ja pääsisi taas treenaamaan.

niin joo mutta tuo lihas, treenistä palutumiseen vaatii aika tavalla hh jos haluaa että palautuminen tapahtuu kunnolla.
testosteroni laskee pelkällä proteiini ruokailulla, hh ja tyydyttynyt rasva nostaa hienosti testoa. "testoa" tarvitaan myös palautumiseen.
nm. voimanoston suomenmestari

Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, mutta hh rajoitus, keto tyylinen runsasrasvainen, fruktoosia niukasti, keltuaista mukaan, proteiinia kohtuudella, siemen öljytön jatkuu. Paastokin on hyvästä.

ViestiLähetetty: 2021-02-01 13:47:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tähän ketjuun kirjoitetaan sitten varmaan kaikki muukin tieto aineenvaihdunnasta, prodeista ja hiilareista,
oli siihen sitten tullut myöhemmin korjauksia tai ei?

Anaerobinen liikunta vaatinee täydet glykogeenivarastot lihaksissa, aerobinen toimii ihan hyvin betahapetuksella,
ja se mikä toimii betahapetuksella, ei tarvitse järin suuria hiilareita missään tai koskaan.
Näitä urheilijoita(kin) löytyy jo aika paljon maailmalta.

Proteiinin määrä puolestaan on ikuinen kähinän aihe karppilassa, mutta lihaksen kasvu riippuu muistakin tekijöistä,
ja sopivissa oloissa onnistuu hyvinkin myös niukahkoilla valkuaisilla. Todistetusti.

Koska karppilassa aikoinaan kuitenkin sovittiin, ettei aloittelijoiden osion ketjuista tehdä linkkisulkeisia,
en laita noita viitteitä tänne uudestaan. Eikä mikään estä treenamasta isoilla prodeilla ja hiilareilla, jos haluaa.
Se vain on jo näytetty että se onnistuu vähemmilläkin.

Kumarran ja poistun, jatkakaa te :)

ViestiLähetetty: 2021-02-01 16:51:16 
Poissa
Metsästäjä-keräilijä
Metsästäjä-keräilijä

Juupati. Tuubissa on aiheesta vatkattu. Sivuttu myös prot-määriä jne. Mutta siis voimailu- ja ravinto on Thomaksen "juttu". Sieltä etsimään osuvia juttuja.

Thomas DeLauer
2,48 milj. tilaajaa

https://www.youtube.com/user/TheTdelauer/videos

ViestiLähetetty: 2021-02-01 19:31:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sen vain sanon, etten ajattele nykytilannetta, vaan näen joskus tulevaisuudessa olevani tienhaarassa. Toinen johtaa alhaiseen painoindeksiin, toinen johtaa lihaskuntoon. Sellaiseen kuntoon, jossa poljetaan ylös fillarilla mäkiä ja ehkä sata mailia tai muuta hulluutta. Kuitenkin nyt kun olen keksinyt treenin, niin miksen ottaisi joitain vapauksia.
Treenillä on ollut yllättäviä seurauksi. Ekberg on sanonut, että sillä, joka on paikallaan, ei ole aivoja. Treenaan siis päätä ja pää vaikuttaa moneen asiaan. Havaintoni vahvistavat hokemaa "terve sielu terveessä ruumiissa".

ViestiLähetetty: 2021-02-03 06:45:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
jossa poljetaan ylös fillarilla mäkiä ja ehkä sata mailia tai muuta hulluutta. "terve sielu terveessä ruumiissa".

Huomenta
joo, hyvä teillä kun voi ulkoilla, mutta täällä näillä pakkasilla on parempi vaan vetää sisätreeniä.
käsipainoilla ja ilman.

Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, mutta hh rajoitus, keto tyylinen runsasrasvainen, fruktoosia niukasti, keltuaista mukaan, proteiinia kohtuudella, siemen öljytön jatkuu. Paastokin on hyvästä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00