karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 06:57:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-01-17 12:25:20 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-01-17 11:45:20
Viestit: 2
Terve.

Oon 34-vuotias miehenalku. Diagnoosilistalla ollut elämänvarrella lähinnä mt-puolen juttuja, kuten ahdistuneisuushäiriötä, paniikkihäiriötä sekä masennusta. Näiden hoito on oma työmaansa, sillä tuppaavat uusimaan. Nyt on listalle kehittymässä uusia sairauksia, ja on pakko laittaa elämää remonttiin. Tai ainakin uusia sairauksia on horisontissa nähtävissä, mikäli elämäntavat jatkuvat entisellään.

Lukemat BMI:ssä 40 tällä hetkellä, ja olen ollut varsin liikkumaton viimeiset ~10 vuotta. Oon alkanut saada ihme sydämentykytyksiä, hieman hassunhuteraa oloa n. 30-60 min tosi hh-pitoisten ruokien jälkeen (hampurilaiset, pullat, vaalea jauhomättö). Tätä kestää puolisentoista tuntia kunnes olo tasoittuu. Sokereita mittailin aikani tuossa vuodenvaihteessa, ja aina tuntuivat kuitenkin pysyvän normaalin rajoissa (ennen ruokaa alimmillaan 4.6, ja 1h ruoan jälkeen korkeimmillaan 7.2 josta tasoittui sinne 6.0 paikkeille kahden tunnin kohdalla). Lääkäri kuitenkin ehdotti sokerirasitustestiä, joka tehtiin eilen. Tuloksena paasto 5.3, ja 2h päästä 8.5. Duodecimin ja muiden "virallisten" tahojen mukaan mulla ois siis heikentynyt glukoosinsieto... Mikä periaatteessa viestii esidiabeteksesta. Liikettä olen lisännyt, ja ruokavaliota korjannut. Toinen syy remonttiin on verenpaineet, joista yläpaine keskiarvona 140 ja alapaine 95 (tosin olen jatkuvasti stressaantunut ja ahdistunut joka on myös alapainetta nostava tekijä). Sukurasitteena DM2 jota lähisuvussa 3-4 ihmisellä tiedossa. Huono kolesteroli on myös hieman koholla.

Mua kiinnostaisi kuulla/lukea kohtalontovereilta ja muiltakin asiansa osaavilta hieman näkövinkkeliä mun tilanteeseen ja ehdotuksia miten lähtisin syömään simppelisti mutta karpaten.


-------------

Olen nyt syönyt aika paljon tasapainoisemmin. Tässä aikalailla vakiosyömiseni viimeaikoina:

Aamu:

Kaurahiutaleet 1dl
1 banaani
Täysmaito 2.5dl
Raejuusto 4 dl

Blenderillä muussiksi ja juomalla alas.

Välipala:

Ehrmann 250g

Lounas:

Jauheliha (nauta 9%) 200g
täysjyväriisi (ruis) 1dl
Paistamiseen oliiviöljyä 1 rkl

Välipala:

Ehrmann 250g
1 omena

Päivällinen:

Jauheliha + riisi + wokkikasvikset

Iltapala:

Partista 3dl
Sokeriton mehukeitto 3dl

Tästä lähtee aikalailla 2600kcal + vettä juon 2.5 - 3 litraa päivälle. Kahvia menee iso kuppi aamusta ja työpäivän aikana muutama kuppi. Käytössä ollut kevytmaitoa pieni loraus kahviin.
Prosentteina: rasva 33%, proteiini 39% ja hh 28%. Finelin mukaan kuitua 1%?


----------

Jos nyt alan tästä väsäämään hiilarittomampaa ja rasvaisempaa... Ja kun oon aika kehno kokki vieläpä, niin lisäänkö lihaa ja riisin tilalle pelkkää kasvista? En halua alakarppia ainakaan vielä, vaan nimenomaan vähentää nopeat hiilarit nollarajaan ja tehdä fiksut valinnat hitaiden hiilarien kanssa. Esim. ketoosihommiin en vielä lähde. Toinen ajatus on, että pahaa kolesterolia pitäisi saada hiljakseen laskuun. Tämän lisäksi mukana on kevyttä liikuntaa.

HOX pähkinän ystävät, olen myös pähkinöille ja mantelille allerginen eli niiden napostelu ei sovi.

Onko kohtalontovereita?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-18 15:24:28 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93634
Hedelmät (banaani ja omena) veke, korvaa marjoilla ja kasviksilla, kaurahiutaleet ja riisi veke, korvaa kasviksilla. Lisää kananmunien käyttöä, missä kunnon maitotuotteet? Raejuuston tilalle kunnon juustoa ja voita ruuanvalmistukseen mm. Aamiainen voisi olla esierkiksi juustomunakas mieleisen juuston kera tai kuohukermaan valmistettu munakokkeli kyljessään pekonia.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-02-05 14:33:23 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2018-08-31 18:02:55
Viestit: 39
Kovasti sulla on ollut raskaasti prosessoitua maitoa. Rahkaa ja raejuustoa noin kilo. :shock: Kaikki maitohan ensin tapetaan ja pilkotaan osiin. Eli punainen maitokin on välillä rasvatonta, kunnes siihen lisätään takaisin perusmaidosta otettua rasvaa. http://www.kemikaalicocktail.fi/2012/05/kuollut-maito/

Mun kokemusten mukaan kun fiksaa hiilarit alas kunnolla, ei ole enää edes nälkä. Oon karppaillut elokuusta lähtien, kiloja valunut kivasti. Joulun/uudenvuoden aikaan pidin lomaa ja tuli muutama kilo takaisin. Ne kyllä parisssa kolmessa viikossa lähtikin. Eli nestettä suurin osa lienee. Verenpainelääkkeitä on pitänyt jo vähennellä.

Tuota edellä ehdotettua juustomunakasta syön melkein joka ilta. Siihen pekonia tai vaikka metukkaa sekaan. :smt110 Tänään on juustokeittoa missä savupororouhetta. Aivan sairaan hyvää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-02-16 23:17:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
Aloittaja katosi kuin pieru saharaan...? Ei pystynyt tähän!?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)