karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 09:19:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2013 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 140 41 42 43 44101 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-11-27 12:08:18 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Greda, kyllä minäkin teen siitä hirvestä pataa, mutta juuri paprikapata minusta tulee parasta possusta! Ja kyllähän se hirvipatakin onnistuu ilman punkkua, mutta jos sitä hankkisi vähän jouluksi niin voisi pistää osan pataan.
Mutta nyt kun on kiertänyt uutisia niin mieleen jäänyt purnausta:

Alkaa tosissaan tulla noita varoituksia nykymenosta vähä turhan paljon, silikonit uusinta listalla eli syöpävaroitus, ymmärrän kyllä että esimerkiksi rintasyöpäleikkausten jälkeen sellaista korjausleikkausta tehdään, mutta nuo ihan ulkonäkösyistä tehtävät ovat "turha" riski. Tekonivelet ja muut tekniset jutut nyt pinnalla myös, osaa tuotteista vaihdettu. Silmien keinolinssit samentuvat, silmälasit ovat helpompia vaihtaa. Toivottavasti laaduntarkkailu paranee ja ihmiset alkavat suhtautua kriittisemmin tarjontaan. Lääkkeiden sivuoireet, itse olen lääkekriittinen ja seuraan oman diabetes kakkosenkin vuoksi noita juttuja, lähellä on pari sglt2 käyttäjää ja kun lääkäri määrää - tehokkaitahan ne ovat. Nyt kuitenkin on EU tasolla tulossa eläinlääkepuolella antibioottikielto terveille eläimille, kyllähän sitäkin tullaan kiertämään, mutta ainakin sekin antaa kuluttajille pienen vinkin siitä mitä kannattaa ostaa ja miltä alueelta. Kun vielä nuo kasvipuolen myrkkycocktailit selvitettisiin, nythän käytetään useampia myrkkyjä ja siten jokaisen kemikaalin pitoisuudet erikseen jäävät alle rajan. Itse selvitin jalkakivut ilman särkylääkkeitä, muutaman yön heräilyt ja päivällä kipuilut eivät ylittäneet sitä omaa sietokykyä joten kaappiin jäivät. Ja tarvitaanhan niitäkin, kivut stressaavat ja aiheuttavat sitäkin kautta haittoja, migreeni on esimerkiksi varmaan sellainen kipu jota ei kannata jättää lääkitsemättä kun on tehokkaat lääkkeet.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-27 12:16:43 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93638
Joo, itsekin välttelen särkylääkkeitä, mutta jos on kova kipu, niitä pitää ottaa riittävästi. Silloin se kipu ei jää kummittelemaan.
Lainaa:
Kun vielä nuo kasvipuolen myrkkycocktailit selvitettisiin, nythän käytetään useampia myrkkyjä ja siten jokaisen kemikaalin pitoisuudet erikseen jäävät alle rajan.


Hyvä huomio. Varsinkin kun niitä kasviksia tuputetaan niin kovin. Jostain lehdestä luin, että nuori nainen itse haluaa lisätä kasviksien käyttöä, nimittäin salaatin, kurkun ja tomaatin. No kukin taaplaa tyylillään.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-27 14:02:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-29 23:23:25
Viestit: 8826
Tuosta antibioottiresistensistä jostain luin että Suomessa ois vähempi sitä kuin naapurimaassa. Turvapaikan hakijat ja matkailijat varsinkin Aasian maista tuovat sitä resistensiä kotimaahan. Aika lääkekielteinen olen myös ja mietin aina auttasko joku muu kuin pillerit kipuun. Kovat kivut kylläkin vaatii sitten kovemmat lääkkeet, ei riitä panadolit niin niitä ei kannata syödä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-27 14:15:45 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Turvapaikanhakijoita testataan eri tavalla eli tottakai sieltä löytyy kun eihän sitä turvapaikkaa saa jos ei tule vaikeista olosuhteista. Turistit tuovat kuitenkin varmaan lukumääräisesti mukanaan enemmän ja saattavat levittää myös koska huomataan ehkä vasta kun itse sairastuu eikä antibiootit purekkaan enää. Samoin resistenssi lisääntyy myös jätevesien kautta, resistenssit bakteerikannat leviävät ja samoin antibioottilääkkeiden jäämät. Antibioottien käytön vähentäminen ja niiden valmistuksen valvominen myös kehittyvissä maissa auttavat, mutta yksilöllä tietysti se oma hyvä immuunipuolustus on tärkeää. Kyllähän se eteläisemmässä Euroopassakin on yleisempää, mutta myös väentiheys altistaa esimerkiksi noiden jätevesien kautta, lietelannoitusta ei enää taideta ruokatuotannossa käyttää. Mutta eihän tuohon ole yksittäistä ratkaisua, yritetään pysyä terveinä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-27 17:11:50 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93638
Mitenkähän sitä immunipuolustusta voisi vahvistaa? Vastustuskykyjugurtteja en syö, enkä niihin usko.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-27 19:40:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Paikallista sapuskaa, ei jalostekamaa, liikuntaa ulkoilmassa, seropien pussailuja, ei antibiootteja ja muitakin lääkkeitä vaan tiukkaan harkiten... ja sensellaisia.
Monta asiaa voi tehdä ihan itsekin : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-27 20:08:42 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93638
No ihan hyvinhän mulla sitten. Ilman antibiootteja jo kaks pissiittiä selättänyt. :mrgreen: Muutenkin onnistunut välttelemään lääkkeitä paitsi metformiinia. Siitäkin annoskoko pienentynyt 1/3.

Mietteissä on vältellä uutta sotekeskusta vielä. Tammikuussa pitäisi varata aika diabeteshoitajalle ja käydä labroissakin, mutten taida. Ehkä sit2020. Tai 2021. Jos viel oon hengissä. :mrgreen: Toki jos lakkaavat reseptiä uusimasta, niin sit pitää käydä näyttäytymässä. Ja liuskat tuetty hakee.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-27 20:16:53 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
els tuossa jo sanoikin. Minä vielä lisäisin influenssarokotusten välttelyn ja samoin sellaisen liian kovan liikunnan ainakin vanhemmalla iällä, liikkua kannattaa mutta kohtuudella eli pitkälle se kävelylenkkikin riittää. Ja joillekkin enemmänkin jos hyvin jaksaa. Mutta ei tuntikaupalla joka päivä.
Minä heräsin iltapäivätorkuilta juuri, sitä se levoton yö teetti, saa nähdä miten ensi yö. Nöpö kävi jo neljältä syömässä, mutta ei jaksanutkaan vielä lautasta ihan tyhjäksi! Käy varmaan yöllä lisää!

Gredakin ehti, kyllä minäkin varmaan metformiinin ottaisin jos ei sokerit muuten pysyisi ruodussa, mutta muita diabeteslääkkeitä kyllä varoisin, ahtaumaanhan on minullakin lääke.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-27 22:30:18 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93638
Mun tarttis varmaan muistaa ottaa taas avaavaa, kun lauantaina on kuoroleiri. Ja yskänlääkettä, sitä mucomystiä, pitää vissiin ottaa myös, kun kurkkuun on jotain juuttunut. :D Mä oon yhden kerran ottanut influenssarokotteen vuosia sitten.

Testaisko se Nöpö nyt eri aikoina mitä siellä sun luona tapahtuu.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-28 09:15:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-02 13:04:27
Viestit: 7906
Oi, nytkö se kuoroleiri on? Ihanaa, onneksi olo on nyt parantunut niin että jaksat taas nauttia laulamisesta!
Mä edelleen hehkun sitä lapsuudenkuoron laulamisesta ja tietty oman kuoron tulevasta keikasta. Onnea on kuoro!
(sori, tulikin Gredaelle kommentti tänne mlv:een päikkyyn, muttei haitanne)

Nöpö-kuulumiset käyn päivittäin lukemassa täällä minäkin :mrgreen:

_________________
karppi nro 3729
"ihanvähänvaanhiilihydraatittomalla vuodesta 2007"
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-28 12:12:53 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Greda, varmaan kannattaa ottaa avaavaa muutama päivä ennen kuoroa jos se auttaa, minä en ilman kyllä oikein pystyisi tekemään mitään kun happiarvot tippuu helposti. Tosin treenit PEPillä auttaa pitämään tasoja yllä. Ja sinulla se Mucomyst ohentaa limaa, minulla on sellainen muoto ettei sitä limaneritystä paljon ole.
Nöpö kävi illalla useamman kerran ja epäilen että se viipyili sisällä mutta en uskaltanut tarkistaa kun sitä ei voi tehdä salaa noihin piiloihin.

Siili ei haittaa kuorojutut, niistähän tuossa Gredan kanssa juteltiin! Kyllä minäkin siellä sinun päikyssäsi käyn lukemassa!

Tänään tonnikala-muna-sipulisalaatti lounaaksi, ryskit, päivällinen wokkia bratwurstista ja juustoa. Vettä, kahvia.
Jalka toipuu, nivelsiteet ne varmaan vain venähti eikä polveen tullut mitään rikkoontumista. Kipu vähenee, mutta ei voi luottaa vielä että jalka kantaa eli tukea varalta on oltava.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-28 13:19:01 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93638
Hiljaa hyvä tulee. Nuo nopeat harkitsemattomat liikkeet on kyllä joskus tuhoisia. Oli sit minkä ikäinen tahansa. Mulla oli olleet lapset tätilässä maalla ja oli elänyt yksin ja tehnyt töitä urakalla. Ekana aamuna, kun olivat kotiin tulleet, heräsin, kun nuorempi jutteli iloisella äänellä itseksee. Ei mun ois kuulunut säikähtää, mutta säikähdin silti ja pomppasin sängystä äkkiä katsomaan mitä hän puuhaa. Siinäpä niksahti niska niin ettei oikein minnekään kääntynyt. Oli pakko käydä monta kertaa Pengerkadulla sokealla hierojalla ja se hierominen vasta sattuikin. :lol: Eipä kai olis noin pahasti niksahtanutkaan, mutta oli ennestään jumissa, kun kannoin tarjotinta paljos.

Nyt kun maltat, niin se jalka tulee kuntoon. Miten se vanha jalkavamma jakselee?

Ja joo, olet oikeassa, se mucomyst ohentaa sitä limaa ja se hävii jonnekin. Miksiköhän sitä muodostuu niin paljon?

Nöpöläinen totuttelee ja makustelee talon tapoja. :D

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-28 13:43:33 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Sitä ei aina muista että on kompura. Ei varsinkaan juuri unenpöpperössä kun kissarievut vaarassa ison pahan Pellen vuoksi. Tai Pelle ei ymmärrä oikein noita rajoja. Vanha jalkavaiva kiusaa vähän välillä mutta ei paljon, siinä on välillä pieniä kipukohtia ja krampaa yöllä herkemmin, mutta ei ole turvotuksia. Kyllä meille aina jotain sattuu, oli niska tai koipi!

Se limajuttu on kai sellainen että siellä keuhkoissa tuotetaan limaa poistamaan epäpuhtauksia ja tupakoidessa (kai muissakin ärsytysjutuissa) niiden limarauhasten määrä lisääntyy ja toiminta tehostuu ja se sitten jatkuu vaikka sitä tupakkaakaan ei enää polta eli se on se toinen ahtaumatyyppi, minulla taas on emfyseematyyppinen eli ei ysköksiä vaan keuhkorakkulat tuhoutuneet eli niiden yksittäisten rakkuloiden sijaan on väliseinättömiä isoja rakkuloita eli se pinta joka vaihtaa kaasut on pienentynyt ja osa on tukossakin varmaan. Avaava helpottaa sitä yskösten ylössaantia tai sitten minun tapauksessani avaa teitä sinne keuhkojen sisäosiin. Tämä nyt ei ollut kovin tieteellinen selitys mutta jotenkin näin. Tulehdus liittyy kuvaan myös mutta ei samaa kuin astmassa vaikka sekamuotojakin on.

Mutta ei se toivotonta se ahtaumakaan ole, kunnon rasvoja vain ja sitten vähän niitä harjoituksia vaikka sieltä Buteykon suunnasta.

Nöpö on edelleen aika arvaamaton, mutta kyllä se ruoka ainakin auttaa ja vähitellen varmaan lämpökin kelpaa, emännästä ei ole varmaa!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-28 16:13:29 
Paikalla
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56069
Paikkakunta: Kerava
Eipä sitä voi tietää vaikka Nöpö kuinka sinuun vielä kiintyisi ajan kanssa kun luottamus saa rauhassa kasvaa.Mutta katsotaan kuinka käy kun ei voi tietää. Hauskaa on aina Nöpön kuulumiset lukea.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-29 00:33:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-29 23:23:25
Viestit: 8826
Mukava lukea kissakuulumisia ja muutenkin elämästä erämaan laidalla. :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-29 09:33:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-02 13:04:27
Viestit: 7906
Mä oon kerran lähtenyt niin hätäseen sängystä (kesätöihin, aikaseen aamuvuoroon) et liukastuin sängynvierusmattoon ja kaaduin kyljelleni päin pyöpäytää. Kaulansyrjä otti kipiää ja säikähdin mutta onneksi ei mitään vakavampaa seuraamusta tullut. Muutoinkin aiemmin olin jatkuvasti törmäilemässä ja kompastumassa, liekkö jokin hahmotus tms häiriö. Nykyään liikkun vissiin niin rauhalliseen tahtiin ettei enää kompurointeja tapahdu samaan tahtiin. Vai vaikuttaisko aikuisiän balettiharrastus sit suotuisasti tasapainoon?

_________________
karppi nro 3729
"ihanvähänvaanhiilihydraatittomalla vuodesta 2007"
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-29 11:18:55 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Balettiharrastus varmasti lisää koordinointia ja muutenkin musiikki ja liike sen mukaan, myös ihan tavallinen tanssi on hyväksi. Minä olen aikoinani tanssinut ihan muissa merkeissä, judoharrastus nuorempana, ei tosin paljon muuta kuin alkumetrit, opetti kaatumaan, mutta eipä se enää näytä paljon auttavan, pitäisi pitää ne lihakset paremmin kunnossa, ehkä on jäänyt vain päälle sellainen vähän vaarallinen luulo että tämän minä osaan, eli ei varo tarpeeksi. Ja vähän nykyisin tuo verenpainekkin saattaa huippailla jos ei muista ottaa rauhallisesti. No eiköhän nyt taas muista jonkun aikaa.

Nöpöä ei näkynyt illalla mutta yöllä kun hiivin tosi hiljaa asioille, niin se nukkui keittiön pehmustetulla kissanpaikkatuolilla. Aamulla oli poissa.

Tänään harmaata, kääntyy plussalle mutta kun maa on kylmä niin lumihiutaleet eivät ehkä sula. Tuuliseksikin kääntyy. Jalan vuoksi vielä sisällä, se on tosin jo paljon parempi taas.

Jauhelihaa sulamassa, lounaaksi tonnikalasalaatista loput ja päivälliseksi jauhelihapihvejä, pitää taas tehdä eri mausteilla ja haudutella eri liemissä niin maistuvat muutaman päivän. Kahvia ja vettä.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-29 11:26:53 
Paikalla
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56069
Paikkakunta: Kerava
Ihanaa että Nöpö on nukkunut yöllä keittiössä :-)

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-29 11:41:24 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Kirris, luulen että se on tehnyt sitä ennenkin, mutta kun se on kuitenkin valppaana koko ajan niin se on varmaan aikaisemmin kuullut kun olen noussut sängystä ja kävellyt vessan suuntaan, nyt hiivin ja sitten heti pois keittiöstä että se uskaltaisi jäädä edelleen nukkumaan. Jospa se sitten kun tosi pakkaset tulee, uskaltaa olla sisällä päivälläkin. Nyt on taas lauhoja ilmoja tulossa joten sillä on aikaa opetella asumista.

Eilen sain ostokset kotiin, on hyvä että saan apua, nyt ei tuon jalkajutun vuoksi olisi autoilu sujunutkaan. Siivouskin meni taas hienosti ja mukavia työtekijöitä olivat! Minä en ole tehnyt töitä siivoojana, mutta kyllähän se siivous on ollut osa työstä esimerkiksi silloin kun on ollut töissä ravintolan keittiössä. Minä olen tehnyt kaikenlaista matkan varrella, pääasia on ollut että on ollut töitä, silloin alkuun yksinhuoltajana ei yksi työpakka riitänytkään vaikka silloin olin jo aika hyvällä oksalla. Mutta maailma muuttuu ja aina ei vanhat valmiudet riitä vaan uusia on hankittava ja kyllästyykinhän sitä välillä vanhoihin kuvioihin. Minulla on onneksi terveys riittänyt hyvin sen työuran loppuun saakka.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-11-29 18:59:55 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18451
Paikkakunta: Jämtland
Kyllä se tästä.

Nöpö mielipuuhassa!!!
Liitteet:
DSC00079.JPG
DSC00079.JPG [ 48.57 KiB | Katsottu 710 kertaa ]

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2013 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 140 41 42 43 44101 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)