karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-03-30 11:56:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-03-28 16:17:52 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 7
Olen Vargamor. Olen perustanut itselleni nimimerkin joskus vuosia sitten ja kas kun löytyi vielä salasanakin.

Tilanteeni on se, että olen 41-vuotias nainen, joka on on/off -"hyväkarppaillut" viimeiset 15 vuotta ainakin. Paino-ongelmia minulla ei koskaan ollut, ennen kuin sain syödä kaikenlaisia kiehtovia hullunappeja. Tällä hetkellä ylipainoa on vähän, 167/75. Tuosta pienestä ylipainosta en piittaisi vähääkään, mutta on valitettavasti isompiakin ongelmia.

Olen sairastanut vakavan masennuksen. Siitä selvisin, mutta jäljelle jäi invalidisoiva uupumus. Pääsin lopulta ihan somaattiselle lääkärille - sen jälkeen kun on saanut kerran hullun paperit, on muuten todella vaikea saada hoitohenkilökunta uskomaan että sinulla voi olla muuallakin vikaa kuin päässä. Löytyi uniapnea ja fibromyalgia. Jälkimmäiseen kun en suostunut ottamaan lääkkeitä (sitä lajia olen aivan riittävästi syönyt), lääkäri päätti että "seuraillaan, laihduta".

Minä päätin tehdä työtä käskettyä. Karppaus on tietysti ilmeinen vaihtoehto, koska on ainakin tapausesimerkkejä siitä, että kuorsaus loppuu karppauksen alkaessa ennen kuin painoa on edes pudonnut.

En usko että tulen pitämään varsinaista ruokapäiväkirjaa, vaan pohdiskelupäiväkirjaa. Uskon että se asioiden sisäinen käsittely on hyvin tärkeää elämäntapojen muutoksessa, ja on paljon tehokkaampaa kirjoittaa asioita ylös ja saada ehkä kommenttejakin kuin vain miettiä itsekseen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-28 16:27:54 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 69624
Tervetuloa polskimaan karppilammikossa!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-28 16:36:58 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 7
^^Kiitos.

Sen verran vielä, että olen hyvinkin tietoinen karppauksen teoriasta, olen lukenut varmaan jokaisen suomeksi ilmestyneen karppauskirjan viimeiset 15 vuotta jne. Eli tiedonpuute ei tule olemaan ongelma. Ongelmiksi tulee muodostumaan:
1. Uupumus. Olen huomattavan osan ajasta niin väsynyt että tungen vaan jotain suuhuni.
2. Yleinen huonovointisuus. Minulla on joskus ollut reaktiivista hypoglykemiaa, jolloin totuin että olo korjaantuu kun panee jotain suuhunsa. Tapa on jäänyt päälle. Valitettavasti minulla on huono olo tosi usein. Muuten syön kyllä kellontarkasti kolme kertaa päivässä.
3. Aistiyliherkkyydet. Olen lievästi autistinen, ja maku- ja hajuaistini eivät toimi ihan normaalisti. Monet ihmisten mielestä neutraalit kasvikset esimerkiksi ovat minusta aivan hirveitä, esimerkiksi kesäkurpitsa. Eikä mikään määrä maistelua saa minua tottumaan makuun, kuten ei mihinkään muuhunkaan ärsykkeeseen. Lisäksi voi olla niin, että ruoka joka upposi eilen, ei mitenkään käykään tänään koska olen liian stressaantunut ja se haisee väärältä...
4. Nautinnonhalu. Olen todella, todella hedonistinen mitä syömiseen tulee. Lisäksi mieheni on samanlainen, joten ruoan laadusta ei voi tinkiä. Minä tarvitsen kolme ruokalajia päivällisellä, piste.
5. Ketoosi ei sovi. Tiedän että tiukka ketoosi veisi monta ongelmaani mennessään heti, mutta se ei sovi minulle. Alan käydä kierroksilla, en nuku ja lisäksi minun on hyvin vaikea saada syötyä riittävästi. Minun täytyy syödä jonkin verran "höttöhiilareita" saadakseni lapioitua riittävästi voita sisuksiini. Ainakin tällä hetkellä tilanne on se. Joo, panen voita kahviini mutta juon aika vähän kahvia.

Ongelmien vastapainoksi mietitään vahvuudet:
1. Superpannari. Olen kehitellyt loistavan pannukakkureseptin, johon pellilliseen tulee 4 dl kermaa, 12 isoa luomumunaa ja 6 rkl perunajauhoja. Tuo pitää hyvin nälkää ja voin syödä sitä kahdestikin päivässä (marjojen kera ja juustonpalasen). Yleensä tuo myös maistuu silloinkin kun kaikki maistuu pahalta mutta on kumminkin nälkä (silloin täytyy sallia hiukan kotitekoista hilloa kyllä). Lisäksi perunajauho on resistenttiä tärkkelystä ja vatsani tykkää siitä kovasti.
2. Rutiinit. Kunhan vaan saan hyvän rutiinin luotua, minulla ei ole mitään ongelmia pitää siitä kiinni. Eläkoon autismi. Esimerkkinä se, että otan aamuin illoin kylmän suihkun, koska se aktivoi parasympaattista hermostoa lievittäen ahdistuneisuutta ja auttaa minulla myös fibrokipuihin. Jos tuollainen on minulle mielekäs ja koukuttava rutiini, luulisi että pystyn luomaan ateriarutiinitkin samaan tapaan.
3. Puoliso. Mieheni on erittäin kannustava ja suhtautuu mitä myönteisimmin suunnattomien rasvamäärien syömiseen. Lisäksi se, vaikka onkin herkkusuu, on myös kaikkiruokainen joten epäonnistuneita kokkauksia ei tarvitse heittää menemään. Se on myös mestarikokki.
4. Tieto. Tietoni karppauksesta ovat hyvät, sikäli kun pystyn itse arvioimaan. Kykyni omaksua uutta tietoa on yleisesti ottaen hyvä, ja yleensä myös kykyni soveltaa sitä käytäntöön. Itse asiassa mikään asia ei ole ollut likikään näin hankalaa soveltaa käytäntöön kuin tämä syömisjuttu.
5. Motivaatio. Aikaisemmin en ole ollut riittävän motivoitunut, koska pieni ylipaino ei haittaa minua eikä myöskään hypoteettiset terveysriskit joskus tulevaisuudessa. Mutta nyt minulla on kaksi oikeasti aika vakavaa terveysongelmaan, joihin kumpaankin TIEDÄN karppauksen voivan auttaa.

Tänään kun heräsin päiväunilta edelleen väsyneenä ja huonovointisena, ajattelin: Tämä ei voi jatkua näin. Mun on pakko saada elämäni takaisin.

Joten ruvetaan hommiin sitten.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-28 16:39:34 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 7
Vielä lisäystä motivaatiokohtaan.

Olen aina ollut kova liikkumaan. Nyt kun vihdoin masennus on poistunut elämästäni, en todellakaan tahdo antaa jonkun typerän uniapnean ja fibromyalgian estää minua liikkumasta niin paljon kun tahdon.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-28 17:03:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 7
Tajusin juuri, että yritän tapani mukaan tehdä asioista monimutkaisempia kuin ne ovat. Tyyliin miettiä mielessäni "täydellistä loppuelämän ruokavaliota, jota noudatan ikuisesti, amen."

Ei mun tarvitse tehdä mitään sellaista. Tällä nimenomaisella hetkellä mun täytyy vaan vähentää sen verran hiilareita, että alan laihtua ja virkistyä. Tässä nimenomaisessa elämäntilanteessa millään muulla ei ole väliä. On sama vaikka söisin pelkkää pekonia seuraavat pari viikkoa. Sitten kun olen alkanut virkistyä, voin ruveta viilaamaan ruokavaliota sitä ajatellen, että se olisi muutenkin terveellinen.

Eli Keep It Simple, Stupid. Mitä en koskaan meinaa osata.

Mikä on siis yksinkertaisin ja stressittömin tapa saavuttaa tuo "vähemmän hiilareita" -tavoitteeni?

1. En syö kerta kaikkiaan mitään mitä en tahdo syödä. Olen syönyt väkisin ties mitä inhottavaa paskaa kouluruoan ja parsakaalin välillä ties mistä pakosta ja velvollisuudentunnosta. Ei ikinä enää. En syö mitään mikä ei ole mielestäni herkullista. Ettäs tiedätte. En syö.

2. Aamiainen ja lounas aina samat ja hyvin vähähiilariset. Näin mun ei tarvitse ajatella yhtään mitään aamiaiseen ja lounaaseen liittyen, mikä on helpottavaa. Nämä voisi myös olla jotain mikä ei vaadi laittamista, sekin helpottaa. Lisäksi "säästän" hiilarit päivälliselle, jolloin voin syödä runsasrasvaista normiruokaa* ja jotain jälkkäriä, eli nautinnonhalu tulee tyydytettyä. Lisäksi mulle sopii se, että hiilarit tulee illalla. Olen päivän virkeämpi ja nukun paremmin.

*Meidän "normiruoka" ei siis ole mitään virallisterveellistä vaan sisältää runsaasti rasvaa ja prodea ja hiilarilisäke on vain siksi että sillä saa kastikkeen paremmin suuhun. Syödään paljon riistaa kun mies metsästää ja ruoka on myös aina gluteenitonta, koska minulla on keliakia. Rasvana tietysti voi tai ghee, ankanrasva tai kookos. Mies syö myös oliiviöljyä salaatin päällä, itse en tykkää sen mausta vaikka mikä olisi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-28 17:33:10 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 7
Ja sitten mun täytyy antaa itselleni lupa syödä makkaraa niin paljon kuin haluan. Rakastan Kabanossia ja Wilhemiä ja gluteenitonta Mustaa, joiden tiedän olevan kelpo ruokaa, mutta silti jossain takaraivossa tykyttää "makkara tappaa".

Kummallista, että en ole päässyt kaikkien näiden vuosien aikana eroon tuosta vt-ehdollistamisesta ihan kaikilta osin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-28 18:00:13 
Paikalla
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 13756
Paikkakunta: Jämtland
Minusta näyttäisi ihan toimivalta, olet löytänyt sen mikä toimii ja myös mikä ei toimi eli ei tarvitse isommin kokeilla! Päiväkirja on ihan hyvä, koska voi jälkikätten katsoa eri juttuja. Ja ehdottomasti, jos aikoo onnistua ruokavaliomuutoksissa niin pahalta maistuvia ruokia ei kannata syödä! Olet oikeassa siinäkin! Toivottavasti terveys kohenee edelleen.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Don’t worry too much about old age; it doesn’t last that long.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-28 18:16:15 
Paikalla
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 3626
Paikkakunta: Raw by nature
Voitko syödä lihaa/kalaa/kananmunia? Aloita niistä. Yhtään voimakkaan makuista rehua ei tarvitse suuhunsa laittaa, vain täysrasvaista lihaa, kalaa, kananmunia, (ehkä myös kovia juustoja). Täällä olevat ihmiset väittävät saaneensa elämänsä takaisin karnivorilla: https://meatrx.com/category/success-stories/

Oma stoorini videoina on täällä: https://www.youtube.com/channel/UCZTFxy ... 9a0UY__mkg
Ja karppilammessa täällä: viewtopic.php?f=81&t=79713&start=120

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.
Karnivorikaavio 1.1: https://drive.google.com/open?id=15CeXL ... XtfspJUPvs
Karppauskaavio 3.0: https://drive.google.com/file/d/1K3RpIa ... sp=sharing


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-30 08:56:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 450
Hyvä, että olet gluteenittomalla. Kuinka tarkasti noudatat sitä eli syötkö vehnätärkkelystä tai puhdaskauraa? Milloin sait keliakiadiagnoosin? Kilpirauhasvaivat ja keliakia kulkevat käsi kädessä ja molemmat liittyvät masennukseen. Suolistonukka korjaantuu gluteenia välttelemällä, mutta vahingoittunut kilpirauhanen ei parane. Kuinka paljon lisäaineita tms. gluteenittomat ruokasi sisältävät?

Oletko kokeillut pätkäpaastoilua? Se voisi vähentää napostelua, vaikka viekin ketoosiin ainakin osan päivästä. Olethan yölläkin ketoosissa, joten sen pidentäminen ei välttämättä ole ongelma, jos syöt hiilareita ennen nukkumaanmenoa. Voisitko ajatella vaihtavasi viljoista tulevat höttöhiilarit esim. bataattiin ja perunaan?

Olen lukenut jonkun verran fibromyalgiasta karppaussivustoilta ja suurin osa tuntuu uskovan, että ratkaisu on insuliinien painaminen pohjaan. Uniapneasta sanotaan samaa. Gluteenittomuutta suositellaan. Stressi saattaa pahentaa oireilua, joten meditointia voisi kokeilla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)