karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 21:55:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 106 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-08-23 09:33:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-05-13 09:12:34
Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Kiitos tuutu ja lillis :smt049

ebayssa maksetaan luottokortilla. Itse maksan PayPal'in kautta, pitäisi olla suht turvallista, ei tartte ostoksia maksaessa antaa luottokorttitietoja kellekään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-08-23 17:33:27 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Ach so, gimma, ja kiitos tiedoista. Mie päätin sitten kuitenkin hankkia padan
kotimaan markkinoilta ja Clas Ohlsonilta varasin, to:na meen hakemaan, kun
täällä on firman myymälä. Siksi to:na, kun autolla soon kuitenkin haettava eikä
Aatami kerkee ennenmmin, kun on tänään ja huomenna kaverillaan talkoissa.
Aika malttamattomana sitä kyllä jo ootan. :mrgreen:

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-08-23 21:13:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-05-13 09:12:34
Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Sinähän löysitkin halvan padan ja varmasti myös hyvän. Kiva kertoilla ja vertailla sitten patojemme tuotoksia :P .

Mulle on nyt iskenyt kaalin himo. Ajattelin tehdä jotain pataruokaa valkokaalista, mutta tänään löysin jääkaapista aika ison purkillisen hapankaalia, joka oli sinne unohtunut ja pitäisi myös käyttää pikaisesti. Tai voihan noita molempia kaaleja sekoittaa keskenään ja miettiä siihen vaan lihat tai makkarat tai vaikka molemmat kavereiksi. Jotain tuollaista taitaa kohta tulla tehdyksi :koki: . Että saan tuonkin himon selätettyä :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-08-24 07:05:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-02-08 17:09:12
Viestit: 2225
Hapankaalin sekaan purkki tai pari smetanaa, pannulla tai uunissa kuumaksi ja on oiva lisäke mille vaan :) Pitääkin tänään ostaa, kiitos vinkistä :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-08-24 08:25:00 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Toivottavasti on hyvä pata. Siinä eioo esmes ajastusta, mutta aattelen, että kun mie oon
tämmöinen eläkeläinen, niin ei sen oo niin nugaa. eioo työssäkäyntiä ja muutoinkin voi noita
menojaan säädellä. Niinkuin kokkaustakin.

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-08-24 16:02:54 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Nyt miulla on Thö Pata! Hankkimiskertomus on miun päikyssä! :mrgreen:

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-02 09:30:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-05-13 09:12:34
Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Hei tuutu, en ole vieläkään saanut laitettua sitä hapankaalta. Mulla on nyt pari purkkia creme fraichea, siinä vois kai hauduttaa, jos en pataan pistä.

Kiva lilis, että sait patasi. Luin uuden päikkysi. Broisku tulee siinä ihan käsittämättömän hyväksi, varmaan tulisi kokonainen kanakin. Sitä täytyy vielä kokeilla.

Itse laitoin tässä välillä pataan paljon kasviksia ja possun ulkofilepihvejä. Sepä olikin huono kokemus. Hauduttelin pataa ainakin seitsemän tuntia ja lopputulos oli ihan :smt078 . Söin siitä kerran yhtä pihviä ja loput lihat meni roskiin. Kasvikset söin tietysti. Lihat eivät pehmenneet ollenkaan - en tiennyt, että ulkofilepihvit ovat tuollaisia. Niitä en osta enää koskaan. Olin silloin käynyt itselle vähän tuntemattomammassa kaupassa eikä siellä oikein ollut kunnon lihavalikoimaa.

Tällä viikolla laitoin vihdoinkin sisäelimiä padassa. Kasviksia meni vähän perunaa ja porkkanaa, paljon kesäkurpitsaa, sipulia ja naurista. Sisäelimiä oli kaksi porsaan munuaista, porsaan sydän ja iso pala naudan maksaa. Liemeksi laitoin kasvislientä ja kermaa. Hauduttelin noin kahdeksan tuntia ja lopputulos on sanoinkuvaamattoman hyvää ja suussa sulavaa :smt109 :respect: :resp: Kannattaa kokeilla, jos noista elimistä tykkää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-04 10:10:32 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Possun ulkkari on miun mielestäni kaikkein mauttominta lihaa, mitä olla voi, mutta oisihan niiden pihvien
kuitenkin mureutua pitänyt. Jospa oli stressilihaa.
Mie laitan kasvikset pataan yleensä vasta haudutuksen loppupuolella, jos meinaan ne syödä.
Jos ne hautuu 6-8 tuntia, niin ovat ihan muhjua, josta en tykkää.
Noita sisäelimiä pitääkin kokeilla. Ja häränhäntiä.

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-06 20:13:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-05-13 09:12:34
Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Joo, se liha oli kyllä ihan täynnä stressiä ja mullekin tuli stressi, kun olis pitänyt syödä sitä :shock:
Noista kasviksista olen kuitenkin toista mieltä. Laitan ne aina pataan heti alkuvaiheessa enkä ole koskaan kokenut, että niistä olisi tullut minkäänlaista muhjua tai mitenkään liian pehmeitä. En tiedä miten kävisi, jos tavallisessa padassa hauduttelisi kasviksia uunissa 7-9 tuntia, mutta haudutuspadassa se mielestäni onnistuu hyvin. Voi tietysti olla, että koen kasvisten kypsyyden erilailla.

En ole päässyt kahteen päivään tänne karppilaan ja olen nyt niin stressaantunut siitäkin, etten jaksa tällä erää kirjoittaa enempää. Täytyy yrittää vähän rauhoitella itseään ja selvitä tästä kahden päivän järkytyksestä 8-[ :smt087 :smt107


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-06 20:39:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
^ :lol: .... Niin sen serverin vaihdon takia tämä muutti välillä karppi.ninja -osoitteeseen. Sen takia, ei moni muukaan ole päässyt tänne. Mutta taas toimii.... :lol:
Haudutuspata olisi kätevä jos tekis enemmän liharuokia. :D

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-07 16:51:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-05-13 09:12:34
Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Weera, kiva kun poikkesit. Nyt on maailma taas palannut radalleen (ainakin osittain) ja jaksan kirjoitellakin :)

Tosin etsiskelin aamupäivällä epätoivoisesti pitsapohjareseptiä, jonka tiedän olevan reseptiosiossa, mutta kun sinne ei nyt pääse. Tein sitten suurin piirtein vyötärönmetsästäjän ohjeella, jossa maitorahkan korvasin creme fraichella ja tilkalla kermaa. Ei tullut ihan mun suosikkipohja, mutta onneksi päälliset pelastivat ohjeen. Laitoin siihen vähän pastakastiketta, vuorasin koko pohjan metukalla ja päälle rutkasti juustoraastetta. Pellillisestä tuli yhdeksän palaa ja kolme söin heti, kun oli hieman jäähtynyt. Pitsan jäähdyttyä kokonaan söin vielä yhden palasen ahneuksissani ja huomasin, että se onkin parempaa kylmänä :smt110 Mikähän siinäkin on, että kotitekoinen pitsa on usein maukkaanpaa kylmänä kuin kuumana, enpä tiedä.

Tänään on ollut ihanan lämmin päivä enkä ole käynyt ulkona ollenkaan. Parvekkeella olen välillä nuuhkinut ilmaa, mutta mihinkään en lähtenyt liikkeelle. On vaan niin ollut laiskotuspäivä - ehkä sellaistakin tarvitaan välillä itsensä lataamiseen. Viime lauantain hautajaiset ja suru sekä äitini huono vointi painavat vielä mieltä niin, että välillä täytyy ottaa vähän etäisyyttä ja olla vaan :|

Nyt alan katsoa MCAta - pudotushaasteet ovat ihan kiinnostavimpia :smt047


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-22 18:03:10 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Välillä on hyvä ottaa huilipäiviä, eikä ulos tartte menn jos ei taho. Vaikka tuo raikas
syysilma on omiaan pyyhkimään hämähäkin seittejä mielen pohjilta.

Ja niin ne punaiset sitten joutuivat pudotukseen, kova paikka sille Kapteenitytölle.¨Jännä kun siellä on joka vuosi se Georgien äiti jossain ohjelmassa, ja mie aina aattelen, että se ei oo yhtään poikaansa vanhemman näköinen... :D

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-25 18:54:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-05-13 09:12:34
Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Onpa ollutkin pitkä tauko kirjoittamisessa. Kiva lillis kun poikkesit. Tuo MCA on ihan lemppariohjelmani, yksi niitä harvoja, joita mulla enää on. Itsekin tykkään tehdä ruokaa - sellaista ihan tavallista enkä koskaan tee mitään hienoja sapuskoja leipomuksista puhumattakaan. Ehkä siksi onkin kiva katsoa, kun muut vääntävät ihmeellisiä luomuksia niin etu- kuin takaruoista. Ja se Gary-tuomari on niin ihanan lutunen nautiskelija 8)

Kaksi viikkoa sitten tuli taas huonoja uutisia. Näitä näyttää nyt riittävän roppakaupalla. Ulkomailla asuva sisareni kertoi sairastavansa syöpää. Varsinainen syöpäkasvain on keuhkossa ja useampia etäpesäkkeitä ainakin luustossa. Rankat hoidot aloitetaan ensi viikolla ja ennuste ei ole kovinkaan hyvä. Kyseessä on tietysti rakkain sisareni, joka on minulle hyvin läheinen. Olen ollut hyvin masentunut näistä uutisista enkä ole edes jaksanut kirjoittaa päiväkirjaan. Nyt aion taas yrittää kirjoittamista, sillä se usein myös selvittää ajatuksia ja se jos mikä on nyt tarpeen.

Nyt puhutaan ruoasta. Olen lisännyt ruokailuuni hiilareita n. 100 g asti. Muutamana päivänä olen laskenut makrot, mutta hiilarit jäävät kuitenkin aina alle tuon 100 g:n, jos vaan syön normikarpisti. Hiilarilisäykset ovat kuitenkin aika maltillisia, esim. pari ruokalusikallista kaurahiutaleita marja-piimä-jogurtti iltapalaani. Haudutin kaalilaatikkoa, johon laitoin valkokaalta, kvinoaa ja soijarouhetta ym. aineksia. Kerran tein pieniä kaurarieskoja, joihin tuli kauralesettä ja -hiutaleita. Kauraa olen siis lisännyt syömisiini eniten, muita viljoja en ole käyttänyt kuin kerran paistoin muikkuja ja pyörittelin ne täysjyväruisjauhoissa. Viimeksi tein näkkileipää, johon tuli tattarijauhoja ja siemeniä. Oikein hyvää tuli.

Vähän muutoksia siis ruokapuoleen. En ole enää ihan LCHF-fani, vaan menen vähän enemmän hyväkarppisuuntaan. Pidän siitä ja mielestäni se monipuolistaa syömistäni. Nautin :-D

Nyt tuli nälkä. Menenpä ottamaan vähän siemennäkkäriä ja teen iltapalasörsselin. Päivän kolmas ateria, eiköhän noilla nälkä lähde livohkaan.

Vielä piti mainita, että sain vihdoinkin haudutettua kauan jääkaapissa lojuneen hapankaalin. Haudutin sitä pannulla creme fraichen kanssa. Se oli ihan suussa sulavaa ja nautiskelin sitä Snellmanin ihanien bratwurstien kanssa. Yksinkertaista ja hyvää :!:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-26 11:55:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-05-13 09:12:34
Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Aamupala: ruokalusikallinen pellavansiemenrouhetta ja kolme kuivattua luumua liotettuna yön yli lasillisessa vettä. Kahvia mustana.

Lounas: salaatti, jossa jääsalaattia, tomaattia, kurkkua, pienehkö avokado (ihanan kypsä, kerrankin ihan parhainta), keitettyjä adukipapuja, salaattikastike punaisesta balsamicosta, oö:stä, dijon-sinapista ja tujauksesta hunajaa. Lisäksi vielä pieni keitetty kmuna. Massu on täynnä. Hiilarit tähän mennessä n. 30 g.

Nyt alan laittautumaan kirjastoon.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-26 12:02:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-02-08 17:09:12
Viestit: 2225
Jakselehan. <3


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-09-26 14:30:56 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Oletko gimma huomannut olossasi mitään muutoksia, nyt kun olet ottanut viljoja käyttöön?
Nivel- maha- tai iho-oireita? Mie join illalla yhen 3 dl:n purkillisen olutta - jostain ihmesyystä -
ja maha oli jo yöllä kipee ja jatkui aamulla. Nyt on kyllä jo ohi.

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-05 21:27:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-05-13 09:12:34
Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
:smt039 Hei tuutu ja lillamaria. En ole käynyt kirjoittelemassa, kun on ollut vähän keskittymisvaikeuksia eikä kirjoittaminen ole oikein napannut. Nyt olen vähän rauhoittunut ja yritän pysyä enemmän paikoillani, kun satutin maanantaina polveni eikä sitä viitsi nyt turhaan rasittaa.

Hiilareiden lisäämiseni on ollut todella hyvin satunnaista, vaikka jo luulin lisääväni niitä enemmänkin. Kaura on ainoa vilja, jota käytän jotenkin säännöllisemmin enkä ole nyt tehnyt edes kauraleipää. Kaapissa olevat täysjyväruisjauhot ovat vanhaa perua ennen minkäänlaisia karppiaikoja enkä oikeastaan tiedä, mitä niillä tekisin - muikkujakin paistan vain muutaman kerran vuodessa, joten ei siihenkään paljon kulu. Kahtena päivänä olen syönyt vähän täysjyväpastaa, mutta ei siihen mitään himoa tullut. Pastatkin ovat vielä vanhaa jäämistöä. Pari kolme ruokalusikallista kaurahiutaleita tai -leseitä olen useimmiten laittanut aamu- tai iltasörsseliin.

Mitään muutosta en olotilassani ole huomannut eikä minulla olekaan koskaan ollut ongelmia viljojen kanssa. Siis sellaisia terveydellisiä ongelmia. Mutta sen tavallisen väsymyshyökkäyksen koin heti pastansyönnin jälkeen hyvin rajuna :smt015 . Selvästikään hiilareita ei kannata kovin paljon lisäillä.

Haudutuspadassa hautuu nyt ensimmäinen luuliemeni. Ostin Hakaniemen hallista kaksi kiloa luomunaudanluita, joita paahdoin uunissa tunnin verran ennen pataan laittamista. Pataan mahtui vain puolet luista ja lisäksi heittelin sinne sipulia ja valkosipulia ja mausteita. Jännää nähdä ja maistaa, minkälaista lientä saan aikaseksi :koki: !?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-06 08:27:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-02-08 17:09:12
Viestit: 2225
Ainakin kuulostaa herkulliselta :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-17 07:24:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-05-13 09:12:34
Viestit: 228
Paikkakunta: Helsinki
Luuliemi oli ihan hyvää, vaikka ei kylläkään niin herkullista kuin olin odottanut. Mutta sitäkin herkullisempia olivat ne paahdetut ja kaaaauuuuan keitetyt (ydin)luut =P~ - ajattelin, että maistan yhtä luuta ja kun meinasi kieli mennä mukana niin kalusin samaa syssyä kaikki luut puti puhtaiksi :smt050 , siis ihan järkyttävän hyvää. Luuliemeen keitin parsakaali-kukkakaalikeiton ja hyväähän sekin oli. Loppu liemestä on pakastimessa.

Polvi on edelleen kipeä, saa nähdä paraneeko itsestään vai vaatiiko vielä lekurissa käynnin eli onko siellä sisällä jotain pysyvämpää vauriota. Kävelemään pääsen jo hyvin, mutta jalan sisäkierto aiheuttaa kovan kivun, pitää varoa kovasti.

Viimeksi olen kokannut pari kertaa ison wokin, johon olen käyttänyt pakastewokkivihanneksia, jotka ovat mielestäni tosi hyviä ja helppoja laittaa, joskus vaan pitää saada ruokaa nopeasti. Eikä niissä mitä olen ostanut ole mitään muuta kuin pelkkiä kasviksia (Pirkka) ja lisäksi mausteita (Findus). Eka wokkiin keitin vähän täysjyvänuudeleita sekaan ja toiseen laitoin jotain broiskun naturel lihaa. Mausteita meni ihan tolkuttomasti (inkivääri, kurkuma, intialainen currysekoitus, musta- ja maustepippuri, soijakastike) ja rasvana oliiviöljyä ja sitten melkein valmiiseen ruokaan vähän paahdettua seesamöljyä niinkuin mausteeksi. Lopputulokset suussasulavia =D> :smt110

Lauantaiaamuna paistoin kaurarieskasia, joihin tuli kaurahiutaleita ja piimää, soodaa, juustoraastetta, paljon valkosipulia. Hyviä ovat ja ihan sellasenaan syön, en laita mitään päälle. Olen jo muutaman viikon ollut ostamatta mitään leikkeleitä, koska on niin vaikea löytää jotain, jossa ei ole mitään sokereita tai muita lisiä enkä halua ostaa kovin kalliita. Jonkun lihaköntin voisi tietysti hauduttaa itse ja tehdä siitä leikkelettä - täytyykin varmaan kokeilla.

Olen syönyt paljon silliä (matjessilli, josta pyyhin liemen aika tarkkaan pois, hyvä maku jää kuitenkin) keitettyjen munien ja voin tai aiolin kanssa. Aiolia ostin Hakaniemen hallin herkkukaupasta eikä siinä ole mitään epäilyttäviä aineksia, vain öljy on rypsiä eli se voisi olla parempaa. Tuo on kuitenkin nyt ollut uein suosikkiateriani joko alkupaloina tai ihan ateriana, silloin kananmunia on lautasella vähintään kaksi. Nyt on jääkaapissa graavilohtakin, joten noistahan tuleekin mahtava lounas. Seuraavaksi teen itse silliä, ainekset ovat jo valmiina.

Kaalta tekee nyt mieli - täytyy kehitellä jokunlainen haudetettava kaalipata tai -laatikko. Vesi jo herahti kielelle :D

:koki:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-17 07:54:40 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-28 18:55:20
Viestit: 16408
Paikkakunta: Vaasa
Uuu.. mä oon menossa laivalle ja kalaa aion syödä oikein huolella :)

_________________
Päikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=72076


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 106 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)