karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-13 21:27:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-11-15 21:53:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Kaiken juupas-eipäs-jahkaamisen ja ruokavalioiden välillä arpomisen jälkeen ajattelin pistää uuden ruokapäiväkirjan pystyyn tänne rekisteröitymättömillekin näkyvälle puolelle.

Lyhyt esittely: muutamaa päivää vaille 27-vuotias, karpannut enemmän tai vähemmän (enimmäkseen vähemmän) jo v. 2008 saakka, kaksi muksua jaloissa pyörimässä, tavoitteena hyvä olo ja elämäntavat kuntoon - eli ruokavalion korjaaminen, liikuntaharrastuksen uudelleen aloittaminen ja unirytmin järkevöittäminen edelleen työn alla.

Jos painokin putoaisi siinä sivussa pari kiloa niin olisin kiitollinen, mutta juuri nyt on pieni epäilys siitä ettei terveys ole ihan kunnossa, joten en ota asiasta stressiä.

Miksi reippaampi ruokapäiväkirja? Varmaankin siksi, koska toivon että otsikko olisi enne.
Ja koska nimenomaan hyvinvointi ja elämäntapojen korjaaminen ovat nyt keskiössä. Olen pitänyt myös raskausajan ruokapäiväkirjaa, laihdutuspäiväkirjaa sekä muutamaa sekalaista masentelupäiväkirjaa aiemmin, mutta Reipasta ruokapäiväkirjaa en koskaan :wink:

Todennäköisesti tästä ketjusta tulee sekoitus puisevaa ruokailujen listaamista ja sekavaa hyvinvointipohdintaa, joten tervetuloa vaan lukijaksi jos sellainen kiinnostaa :lol: Pääsääntöisesti tämä päiväkirjan pitäminen Karppilassa on ollut mulle hyvä työkalu omien ruokailujen ja niihin liittyvien tuntojen selvittämisessä. Eli melko tylsää ja toisteista settiä on tiedossa :smt023 Jossain vaiheessa pääsen toivottavasti pistämään myös liikuntakertoja ylös tänne.

P.S. Tältä päivältä en tee ruokalistausta, koska olen poikkeuksellisesti ollut hieman ryytynyt kodin ulkopuolella vietetyn lauantai-illan jälkeen. Mutta palataan asiaan heti huomenna.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-15 23:20:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-06 16:55:41
Viestit: 4713
Paikkakunta: Wonderland
Welcome back my friend :wink: Katsotaan jos saisin jopa seurailtua :mrgreen:

_________________
~Smiling is my favorite exercise~
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-16 09:55:20 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-28 18:55:20
Viestit: 16408
Paikkakunta: Vaasa
Täällä ollaan :)

_________________
Päikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=72076


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-16 20:57:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Teikku ja Mamachi - kiva kun tulitte mukaan! :smt039

Onpahan ollut päivä! En kuvailisi tätä ainakaan reippaaksi... Nukuin viime yönä kolme tuntia, mitkä lie liskot valvottivat. Isompi lapsista oli isänsä kanssa kipeänä kotona - juuri sen verran kipeänä, ettei voi mennä hoitoon tai ulos mutta jaksaa laittaa koko kodin mullin mallin. Nukahdin tenttikirjan ääreen päivällä jne.

Mutta ruokajuttuja:

- Aamulla kahvia ja automatkalla smoothie, jossa puolukoita, valkoisia viinimarjoja, puolikas banaani, partista ja tilkka kermaa.
- Päivällä lisää kahvia, pari kalkkuna-juustorullaa ja kermarahkaa.
- Ruoaksi täyslihanakkeja, pekonia, munakokkelia, valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, pari paistettua tomaattia.
- Iltapalaksi partista ja satsuma.

Vähän ankeaa, mutta sopinee päivän teemaan. Hh:ta tuli tälle päivälle reippaasti hedelmistä ja pavuista. Rehujen määrä noin muuten aika alakanttiin.

Mitä reipastumiseen tulee, olen saanut mitä suurimman motivaation eräästä itseni ulkopuolisesta seikasta. Tytär on nimittäin viime aikoina osoittanut omaksuneensa tehokkaasti ympäristön vaikutteita reilun viisivuotisen elämänsä aikana.
Nyt teenkin parhaani ollakseni hänelle jatkossa parempi esimerkki niin elämäntavoiltani kuin kehonkuvaltani. Oma äitini on ikuinen laihduttaja, ja kyllähän mä oon pitänyt ihan pienestä saakka luonnollisena juttuna sitä, että tytöt/naiset laihduttaa koko ajan. Ja oon myös tehokkaasti seurannut esikuvieni jalanjälkiä elämässäni, myös karpatessa.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-16 22:17:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-06 16:55:41
Viestit: 4713
Paikkakunta: Wonderland
Mitä lie tähtiliskoja, samoja kävi meilläkin, ihan yhtä paljon nukuin. Sitten nukahdinkin iltapäivällä suunnilleen saman verran.

Samaa esikuva-asiaa oon myös pohdiskellut meillä.. Poika on oppinut napostelun jalon taidon. Not good. Meillä syödään pääasiassa terveellisesti, kerran viikossa on karkkipäivä, poika liikkuu paljon jne.. Mutta tuntuu olevan taipumusta painnonnousuun.

Oon vissiin vieläkin aika tööt, mietiskelin tuossa et mitä se sellainen smoothie on, johon tulee valkoviiniä! :smt040 Oon kuullu punaviinidieetistä, mutta.. :lol:

Tsemppiä tännekin!!

_________________
~Smiling is my favorite exercise~
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-17 17:18:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Valkoviinismoothieta maanantain aamuruuhkassa, jep jep! :lol:

Tuosta esikuvana olemisesta vielä, eli meilläkin on tuota naposteluun taipuvaisuutta ja lapset on tooooosi persoja herkuille (kuten olin itsekin lapsena ja olen edelleen). Raja ei tunnu tulevan niiden kanssa vastaan oikeastaan koskaan.
Mutta enemmän oon tyttären kohdallani huolissani jutuista, jotka liittyvät isoihin mahoihin/laihuuteen tms. Toki tätä voisi ajatella myös kehitysvaiheena, johon liittyy sen huomaaminen että ihmisiä on monen mallisia (ja että valitettavasti näitä ruumiinmalleja myös arvotetaan enemmän tai vähemmän kriittisesti). Eli ehkäpä tässä on tilaisuus opettaa positiivisuutta, sallivuutta ja terveyden merkitystä.
Sitä olenkin jo tytölle toistellut, että terve ja vahva vartalo on tärkeä :D Hän on vielä pikkuinen tirppana mutta uskomattoman ketterä kiipeilijä (onkin aloittanut sirkuskoulussa tänä syksynä).

Tänään on ollut jo parempi päivä! Joululomaa edeltävien viikkojen aikataulu hirvittää, mutta murehtiminen ei auta nyt, sisulla eteenpäin.

Syömäpuolta:
- Aamulla voikahvi.
- Lounaaksi kampuksella broilerin koipinuijia, salaattipöydästä mm. lehtikaalia ja yrttioliiviöljyä sekä wokkivihanneksia (ainakin kesäkurpitsan ja soijapavun tunnistin joukosta).
- Kotona cheddar-nakkikastiketta (cheddarsulatejuustoa, nakkeja, pekonia, kermaa yms.) sekä voissa haudutettuja lanttukuutioita, kaverina vielä tuoretta tomaattia ja suolakurkkua.

Jotain iltapalaa syön myöhemmin, todennäköisesti ainakin satsumaa kun Lidlistä tarttui parin kilon säkki mukaan.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-17 21:18:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Ja sitä iltapalaa:
- Pari kalkkuna-goudajuustorullaa, puoli purkkia inkivääri-lime-Skyriä kermalirulla ja satsuma.

Huomenna tentti 1/5. Pienin ihminen on nyt vuorostaan kipeänä eikä voi mennä hoitoon, mutta ei tässä auta kuin pärjätä tämän tilanteen kanssa ja toivoa, että itse selviäisi terveenä!

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-22 22:48:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Jooh, reippaus ollut hieman hukassa kun opiskelukiireiden keskellä koko perheellä on ollut enterorokko vaihtelevin oirein (mulla lähinnä silmäoireita ja yksi rakkula suussa).
Huomenna alkaa uusi ja parempi viikko, eikö niin?

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-23 06:27:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-06 16:55:41
Viestit: 4713
Paikkakunta: Wonderland
Parempaa uutta viikkoa! :smt049 :)

_________________
~Smiling is my favorite exercise~
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-23 11:58:05 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-28 18:55:20
Viestit: 16408
Paikkakunta: Vaasa
Tytöillä tuntuu toi sosiaalinen paine hyvin nuorena jo, on pakko olla laiha...Töissä huomattua.
Mut ihana kun itse päätät olla lapsillesi hyvä esikuva :)

_________________
Päikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=72076


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-24 08:44:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Kiitos Mamachi! Paremmalta tämä viikko näyttääkin :)
Ja TeijaS, tuntuu siltä että nyt täytyy ryhdistäytyä tai kohta on liian myöhäistä näyttää esimerkkiä (lähinnä kai sitten koulun alettua).

Eiliset syömiset:
- Aamulla mantelileipää täytteineen ja Skyriä kermalla.
- Iltapäivällä ruoaksi uunilenkkiä, lanttukuutioita, tuoreita rehuja.
- Illalla siipiä Texas Petestä tuunatulla kastikkeella, porkkanatikkuja, partista ja maitoa.

Vähän darrainen olo myöhäisestä syömisestä, outoa. Maanantaisin tulee muutenkin mentyä nukkumaan liian myöhään, koska TWD, mutta sitä tuleekin enää vain yksi jakso ennen joulutaukoa.
Mulla on suussa pari rakkulaa, mutta aika helpolla olen selvinnyt enterosta kun mulle ei noussut edes kuumetta. Tosin silmätippoja pitää taas käyttää, vielä on vähän epäselvää tuliko silmiin bakteeritulehdus uudelle kierrokselle vai liittyikö tähän virukseen. Jos tämä uusiutuu vielä kolmannen kerran niin tulehduksen aiheuttaja pitää selvittää.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-24 09:29:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-06 16:55:41
Viestit: 4713
Paikkakunta: Wonderland
Pikaista paranemista! O:) :smt049

_________________
~Smiling is my favorite exercise~
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-24 21:04:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Mamachi kirjoitti:
Pikaista paranemista! O:) :smt049

Kiitos! Tänään onkin ollut parempi päivä, uusia rakkuloita ei ole tullut. Silmätippoja pitää vielä jatkaa jonkun aikaa että varmasti paranevat.
Miehellä menee valitettavasti paljon huonommin, mutta täytyy sanoa että onneksi lapsilla ei ollut tätä tautia noin rajuna.

Syömisiä:
- Aamulla mantelileipää toasterin kautta käytettynä (juu, juustoa juustolla :oops: ) ja pari satsumaa
- Ruoaksi Facebookista/Pinterestistä bongattuja pekoni-sipulilihapullia vähän soveltaen, voissa paistettuja porkkanatikkuja, coleslaw'ta ja tuoreita rehuja
- Nyt just iltapalaksi sama setti kuin aamulla

Vähän ankeaa taas, mantelileivät oli jo aika kuivia niin piti syödä pois.
Takaisin kouluhommien pariin ->

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-26 07:16:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Huomenta! Listaan heti alkuun eiliset syömiset:
- aamulla voikahvi
- lounas yliopistolla: broilerin koipinuijia, lämpimiä kasviksia sekä salaattipöytä - ja kahvia
- noin viideltä kotona bolognesekastiketta ja porkkanasuikaleita voissa paistettuna
- iltapalaksi jämistä kasattua sämpylää päällisineen (kaapista löytyi puolikas kermarahka ja porkkanaraastetta, lisäsin juustoraastetta, kananmunaa, leivinjauhetta ja mantelijauhetta)

Kävin eilen sovituskopissa kun ostin mekon joulunalusajan tilaisuuksia varten (kuulostaapa aikuiselta! :D ). Totesin, että eipä mulla laihdutustarvetta ole, vaikka en olekaan viimeisintä raskautta edeltäneessä painossa (59 kg -> n. 70 kg synnytyksen jälkeen -> nyt noin 62-63 kg).
Mutta aivan ehdottomasti täytyy heti tämän älyttömän kurssiurakan* jälkeen ottaa säännöllisen liikunnan aloittaminen tavoitteeksi. En ole tämän syksyn aikana tehnyt kahvakuulatreeniä tai lenkkeilyt kuin ehkä viisi kertaa, ja se todella näkyy kehonkoostumuksessa hyvin nopeasti! Ihan ihme makkaroita löytyy mm. selästä, en tykkää. Kaiken lisäksi kunto ja ryhti on päässeet tosi huonoksi, tuntuu etten jaksa enää "mitään".

Mutta siitä päästäänkin toiseen asiaan, eli voihan kehonkoostumus kertoa muustakin ja kuulenkin tänään tulokset viime viikolla otetuista verikokeista.

* seuraavan 13 vrk:n aikana työn alla 3 kirjallista työtä + 4 tenttiä

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-26 14:00:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
No niin. Veriarvot olivat hyvät. TSH 2.5 (korkeahko?), mutta kun YTHS:llä otetaan T4V vain jos TSH ei ole viiterajoissa. Eli jos epäily/oireet jatkuvat niin täytynee mennä yksityiselle asian kanssa.
Kolesterolista en laittanut tarkkoja arvoja muistiin, mutta kokonaiskole oli 5,2 ja LDL ja triglyt olivat hienosti viitearvoissa :smt023 Eli "korkea kolesteroli" selittyy korkealla HDL:llä. Ihan jees huomioiden sen, että oon vetänyt voita surutta v. 2008 saakka välillä myös korkeampien hiilareiden kera.
Kaikki muukin oli kunnossa. Hiustenlähtö ym. menee ilmeisesti stressin, huonon ruokavalion ja hormonihäröilyn piikkiin (lopetin imetyksen n. puoli vuotta sitten).

Tästä on hyvä jatkaa, vaikka hieman tuo TSH-arvo kummittelee mielessä, mutta ei auta näillä resursseilla murehtia enempää.
Lisäravinteenahan mulla on nyt laaja paketti tukemassa kilpparin toimintaa, l-tyrosiinista lähtien. Ehkä tämä tästä.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-26 20:30:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Syötyä:
- aamulla kahvia ja "porkkanasämpylä" täytteineen, kaksi satsumaa
- illalla broilerisalaattia (kaupan grillattua yrttibroileria, rehuja, majoneesia, fetaa, oliiveja, ananasta), porkkanasämpylä ja tummaa minttusuklaata

Sellainen päivä. Syöminen unohtui kun oli niin paljon hommia.
Molemmat lapset on taas kuumeessa! :( Oon ihan varma että kummankin korvatulehdukseen aiemmin syksyllä syömä ab-kuuri vei vastustuskyvyn... no sairastavatpa sentään yhtä aikaa.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-27 15:00:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Huh, 2/7 suoritusta tehtynä ja hieman luottavaisempi olo siihen, että selviän tästä vielä.
Tuntuu kuin en olisi nukkunut kuukauteen, ja se näkyy kyllä naamastakin. Viime yönä poskeen ilmestyi stressifinni kruunaamaan kokonaisuuden :roll: Mutta pian tämä pahin rupeama on ohitse. Viimeinen viikko ennen joululoman alkamista menee kevätpuolen juttuja preppaillessa, ja lomaa onkin sitten ruhtinaalliset kolme viikkoa.

Tänään syötyä:
- aamulla voikahvi
- lounaaksi broileria punaviinikastikkeessa (sellainen perinteinen maissitärkkelys-kasvirasvakastike siis) ja salaattia auringonkukansiemenillä + oliiviöljyllä, kahvia
- kotona välipalaksi Skyriä kermatilkalla, pari klementiiniä ja pala tummaa suklaata

Eipä pitänyt yliopiston ruokalan pöperä nälkää, kun lämpimät kasvikset jäi väliin ja prodeosuudesta puuttui rasva.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-27 20:59:44 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Paikkakunta: Vantaa
Seuraan! :smt039

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-27 21:36:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
Matee kirjoitti:
Seuraan! :smt039

Tervetuloa mukaan! :D

Oon tässä nukuttamassa "ei meitä väsytä yhtään eikä olla myöskään kipeitä"-kaksikkoa. Kuumetta ei tosiaan taida olla enää kummallakaan.

Ruoaksi tein vielä chili con carnea, jossa mm. jauhelihaa, valkoisia papuja, tomaattimurskaa... laiskana raastoin vaan porkkanan lisukkeeksi.
Kohta otan vielä iltapalaa, se tekisikin sitten neljä ateriaa + voikahvin tämän päivän saldoksi. Fiksuna olisin syönyt aamulla tukevasti kotona ja jättänyt ruokalalounaan väliin, mutta jotenkin klo 7 aamulla ei maistu.
Ei näillä ruoilla laihtumaan pääse, mutta vointi on yleisesti hyvä, enkä esim. vedä jäätelöä ja juustovoileipiä stressiini kuten yleensä.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-11-27 21:55:37 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-06-03 16:26:23
Viestit: 15364
Paikkakunta: Vantaa
Minä olen yrittänyt pitää fasadia yllä, mutta nyt se on romahtamassa. Nää .....nan yt:t vievät hermoni. Tekisi mieli vain itkeä, mutta ahdistukselle ei pitää antaa sijaa. Pitää vain yrittää jaksaa. Anteeksi, että avauduin tästä sinun päiväkirjaasi. Mutta toisaalta on hyvä, että saan avata sydäntäni.

Chili con carne kuulostaa hyvältä! Siinäpä on oivallinen idea perheelleni illalliseksi. Hmm, ehkä voisin toteuttaa sen jo huomenna...

PS. Aina pitää katsoa positiivisesti eteenpäin! :D

_________________
Mateen ruokahakemisto

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 64 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)