karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-04-06 01:11:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 90 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-08-15 20:59:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pitkästä aikaa hän palaa tänne karppikalojen sekaan mahtavalla fiiliksellä ja intoa puhkuen (välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta kuitenkin ;)). Viimeisen vuoden aikana on mm. opittu, että gluteeni ei vain sovi tälle tytölle ja viljat on siis saaneet kokonaan jäädä. Tattaria syön ja kauraa joskus harvoin. Hiilareita en ole niin tarkasti laskenut, koska ei vain ole huvittanut. Enkä muuten aio nytkään niitä laskea, joten perunaa ja riisiä tulee varmasti täällä näkymään, joten älä säikähdä! :shock: Kuitenkin olo on ollut todella hyvä jo pelkkien viljojen poisjättämisen ansiosta ja painokin on normalisoitunut. Aiemmin tuskailin muutaman liikakilon takia, mutta kun lopetin niistä stressaamisen ja jätin viljat, niin pikkuhiljaa paino alkoi laskea. Tällä hetkellä painan siis 62kg ja pituuteni on 171,5cm ja olen ihan tyytyväinen tähän. Ainoa mitä aloin kaipaamaan oli liikunta ja päätin alkaa tehdä asialle jotain.

Aloitin siis juoksemisen tuossa viikon alussa. Kävin kokeilemassa vanhoilla lenkkareilla, mutta päätin kuitenkin käydä ostamassa ihan uudet juoksemiseen tarkoitetut lenkkarit. Ostin myös sykemittarin, jotta homma ei lähtisi käsistä ja en lähtisi vetämään liian kovaa ravia heti alkuunsa. Nyt olen pari kertaa juossut ja ihana fiilis! Yritin lönkytellä niin hitaasti kuin vain mahdollista, mutta silti syke nousi liian korkealle mielestäni. No lenkit olivat sitten semmoista kävely-juoksua, mutta se oli hyvä, koska jaksoin tehdä ihan hyvän lenkin enkä hengästynytkään liikaa. Ajattelin, että käyn nyt aluksi lenkillä 2-3kertaa viikossa n.30min/kerta ja siitä sitten lähden pikkuhiljaa lisäämään kertoja ja aikaa. Tämän lisäksi käyn myös koiran kanssa kävelylenkillä päivittäin. Ehkäpä kokeilemme juoksemistakin joskus yhdessä :)

Näillä nyt mennään ja jos tämä minun karppaaminen pitäisi jotenkin määritellä, niin kai tämä jonkinlaista rentokarppailua olisi. Vinkkejä saa antaa varsinkin tuohon juoksemiseen liittyen, koska se on aika uusi juttu minulle.

Mutta tänään söin, join ja juoksin ;) :

Aamulla: kaksi kuppia tummaa kahvia kermalla + kaksi tattari-mantelileipää oivariinilla, kinkulla, juustolla ja salaatinlehdillä

Päivällä: juoksua n.30min + päälle lidlin rahkaa banaanilla, mustikoilla, hunajalla ja mantelirouheella sekä kaksi kourallista suolattuja cashew-pähkinöitä

Illalla: jauheliha-porkkana-perunalaatikkoa, fetasalaattia (salaatti,feta,tomaatti,kurkku,kesäsipuli,ananas) majoneesilla ja coleslaw-salaattia + jälkkäriks muutama center-suklaa

Oho tulipa aika vähän syötyä (kaiketi?), mutta aion kyllä vielä nyt "yöpalaksi" jotain mussuttaa, joten katsotaan.

muoks. eli illalla söin vielä tällaisen herkkulautasen

Kuva
metukkaa, cashew-pähkinöitä, oltermannia, porkkanaa, munaa, kurkkua :)

Nyyrikki syö syömällä, juo juomalla ja juoksee juoksemalla (nykyinen ruokapäiväkirja)
Nyyrikki voi hyvin voilla (vanhempi ruokapäiväkirja)

ViestiLähetetty: 2013-08-15 22:27:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvältä kuulostaa jutut.
Juoksukoulusta "tytöt" kirjoottelee.
Oliskohan ihan opas olemassa?
Kirjastosta tai kirjakaupasta voisi löytyä.
Käsittäny jotta siinä olisi jonkinlainen ohjelma...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-08-15 22:38:28 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Hienoa Nyyrikki; juoksu vie mennessään!

Jos juoksukoulutreenaus kiinnostaa, niin googleta "juoksohjelma Pori" --> sieltä tulee hittinä valmis ohjelma. Myöskin hakusanalla juoksukoulu tai se höystettynä puolimarathon / marathon tulee varmasti hyviä hakutuloksia (lähdekritiikillä luettuna tietenkin).

Itse en noudata mitään valmista ohjelmarunkoa, vaan vaihtelen lenkkien sisältöä (pitempi rauhallinen, mäkivetotreeni, intervalli/vetotreeni).

Tsemiä :smt023

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089

ViestiLähetetty: 2013-08-16 13:23:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei kiitos tosi paljon tsempeistä ja vinkeistä iso isä ja Anze!! :smt049 Kävin heti tsekkaamassa juoksukoulun ja juoksuohjelma Porin netistä. Pitää vielä tarkastella lisää noita juoksuohjeita ja muita. Tuollainen juoksuohjelma voiskin olla hyvä motivaattori tälle juoksemiselle. Alkuun mennään kyllä todella rauhallista tahtia, vieläkin rauhallisempaa kuin itse olen mennyt, mutta kai siinäkin voi mennä omien tuntemustensa mukaan. Ihana kun saa aloittaa ihan luvan kanssa hitaasti ja rauhassa, koska aiemmin olen aloittanut juoksemiset täysillä ja pariin kertaan se on sitten jäänytkin.

Miten, Anze, teet nuo mäkivetotreenit ja intervallit? Voisin itsekin jossain vaiheessa kokeilla vaihdella noita treenien sisältöjä, jotta tästä juoksuharrastuksesta tulisi monipuolisempaa.

Tulin juuri lenkiltä koiran kanssa. Käveltiin noin 30min ja syke lenkin aikana oli siinä 120 pintaan. Eilen juoksemalla syke oli noin 140-150. Nämäkin kai on yksilöllisiä enkä ole vielä saanut laskettua mitään leposykkeitä ja maksimisykkeitä, mutta kuulostaisiko nuo ihan hyvältä teidän korviinne?

syönyt olen:

Aamulla:
kaksi kuppia tummapaahto-kahvia kahvikermalla

"Aamupala"/päiväpala: viher-mustikkasmoothie (rahkaa, turkkilaista jugua, kookosöljyä, mustikoita, itsekasvatettuja salaatinlehtiä, heraprotskua rkl, hunajaa, vettä)

30min lenkki koiran kanssa kävellen

Päivällä: eilistä jauheliha-porkkanaperuna-laatikkoa + coleslaw salaattia

Illalla: tattari-siemenleipää (oikeestaan tällä kertaa tuli näkkäriä, mutta ihan huippua!) voilla, kinkulla, oltermannilla ja keitetyllä munalla + kuppi parasta teetä eli mansikka-kerma rooibosta lidlistä ja hunajaa

Tuo tee muuten tuoksuu ihan hubbabuballe :smt055

Kuva

Ja laitan tähän vielä reseptin tuosta hyvästä tattari-siemenleivästä, jos joku haluaa joskus kokeille:
(bongasin tämän jostain, kun etsin helppoja gluteenittomia leipäohjeita)

2dl tattarijauhoa
1dl mantelijauhoa
pari rkl perunajauhoa
0,5dl siemeniä ja/tai pähkinä-/mantelirouhetta
1tl leivinjauhetta
2dl vettä/maitoa
2rkl sulaa voita
0,5tl suolaa
0,5tl ksantaania

Sekoita ensin kuivat aineet keskenään ja lisää neste ja sula voi. Sekoita tasaiseksi taikinaksi. Kaada seos pellille ja levitä. Paista 225asteessa n. 15-20min.
Aiemmin olen tehnyt taikinasta sen verran paksua, että olen voinut tattarijauhoa apuna käyttäen taputella leivän pellille. Tänään taikinasta tuli kuitenkin aika löysää, joten päätin vain levittää sen lusikalla pellille. En tiedä johtuko tuosta vai siitä, että tänään laitoin perunajauhoa 0,5dl ja paistoin n.25min, mutta sain uunista siis näkkäriä. Hyvää sekin oli!

En ole oikein innostunut mistään karppileivistä, mutta sisällytettyäni tattarin ruokavalioon on omatekoiset leivät alkaneet maistua. Hapatettua tattarileipää olen tykännyt syödä, mutta siinä on aina oma hommansa tehdä se. Tämä tulee niin näppärästi ja on vielä hyvääkin, joten olen nyt jäänyt tähän koukkuun. Nam!

Edit. Koiran kanssa pieni lenkki
Illemmalla: viimeiset jauheliha-porkkanaperunalaatikon rippeet coleslaw-salaatilla ja tattarinäkkäri voi-öljy sekoituksella. Sekoituksen tein näin: annoin voin hieman pehmetä ja lisäsin joukkoon manteliöljyä, vehnänalkioöljyä ja ruohosipulisilppua --> blenderissä sekaisin ja jääkaappiin hieman jähmettymään. Olisin laittanut ehkä oliiviöljyäkin, mutta oli himpskatti mennyt vanhaksi. (oliiviöljy ei ole kaikista suurinta herkkuani, joten aika vähän tulee käytettyä. Olen kyllä näköjään lisännyt tuota vanhaa öljyä pari kertaa salaatin sekaan. yöks!)

Jäi vielä nälkä, kun tuota laatikkoa ei ollut kuin pikku nokare, niin vielä piti ottaa rahkaa, johon laitoin hellun äitin omatekoista mansikkahilloa ja minun omatekoista mysliä (eli murskattuja mantelilastuja ja auringonkukan siemeniä sekä rusinoita)

Nyyrikki syö syömällä, juo juomalla ja juoksee juoksemalla (nykyinen ruokapäiväkirja)

ViestiLähetetty: 2013-08-16 14:11:41 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Nyyrikki kirjoitti:

Miten, Anze, teet nuo mäkivetotreenit ja intervallit? Voisin itsekin jossain vaiheessa kokeilla vaihdella noita treenien sisältöjä, jotta tästä juoksuharrastuksesta tulisi monipuolisempaa.

Mäkivetoja teen esim. näin: ensin 2-3 km alkuverrajuoksua, sitten menen sellaisen mäen alle, jonka pituus n. 110 m. Eka ja kolmas kolmannes jyrkempiä, keskikolmannes loivempaa. Eka ja vika kolmannes töitä, keskikohta hölkkäpalautusta. Mäki ylös vaikka loikkajuoksua tai kovaa juoksua ja alas kävellen/pientä hölkkää. Sitten taas ylös. Näitä fiiliksen mukaan 6-8 kertaa.

Sitten on toinen mäki, joka on jyrkempi ja lyhyempi. Siinä esim. kiihtyvällä vauhdilla ylös ja kävelypalautuksella alas, sitten taas ylös. Tätä fiiliksen mukaan 5-6 kertaa. Joskus tässä mäessä teen polvennostoja, kannat peffaan-juttuja ja sivuttaisristiaskelia seä loikkajuoksua. Mielikuvitus on vain rajana! Sitten taasen loppumatka kotiin (2-3 km) paluttavaa juoksentelua/hölkkää.

Intervallina esim. tabata-treeni. Olen ohjelmoinut omaan mittariin valmiin ohjelman, minulla näin: Ensin alkuverra ilman aikaa tai matkaa (eli kierros-painikkeella lähtee sitten varsinainen tabata), tabata: 6x20 sekuntia 15 sekunnin palautuksilla. Eli 20 sekunnin vedot täysillä, palautus hölkkää. Vedot on osattava vauhdittaa siten, että olisivat suurinpiirtein samanvauhtisia tai sitten vauhti kiristyy loppua kohden. Tämän rykäisyn jälkeen sitten loppulenkki "mukavuusalueella" kotiin.

Jos lähellä on yu-kenttä, on radalla helpompaa tehdä vetoja, esim. 4x100 (vauhti kiihtyy loppua kohden) m ja 5x400 m (tasaista menoa, ei liian kovaa tai liian hiljaa). Vetojen välissä sellainen minuutin tauko. Tosin vaihdettaessa satkusta ratakierrokseen kandee pitää hieman pitempi tauko. Näitäkin on niin erilaisia variaatioita.

Olen tehnyt normilenkeillä myös 4x1000 m vetoja 3 minsan kävely/hölkkäpalautuksella tai 3x2000 m vetoja 3 minsan kävely/hölkkäpalautuksella. Tai sitten olen tehnyt aikaan sidottuja vetoja, esim. 4x5 minsaa 2,5 minsan palautuksella tai 9x1 minsaa 2 minsan palautuksilla.

Tässä muutama esimerkki.

Netistä löytää googlettamalla kaavoja, millä voi laskea karkeasti sykealueet omasta maksimisykkeestä. Itse jostain syystä karsastan sykealueisiin sidottuja treenejä... Tosin normilenkillä pyrin välillä pitämään keskisykkeen tietyn rajan alapuolella varsinkin pitemmillä/palauttavilla lenkeillä.

Jokaisen juoksulenkin jälkeen venyttelen pohkeet, etu- ja takareidet, pakarat, lonkankoukistajat, kyljet, ojentajat sekä niska-hartijaseudun. Sellainen 10-15 sek/venytys. Ennen lenkille lähtöä en venyttele, vaan alkumatka aina hieman löysemmin, että kroppa herää ja lämpenee.

Juoksukunto paranee juoksemalla, mutta ei kannata unohtaa salitreeniä; jättiläiskävely, kyykky, yhden jalan kyykky, askelkyykky, step-up, ylä- ja alatalja, ojentajat, punnerrukset, vinopenkki, penkkipunnerrus, yleisliikkeet, pystysoutu, pystypunnerrus, keskivartalo (esim. lankkupidot). Näitä tulee tehtyä (ei tosin kaikkia näitä kerralla), mutta tuosta listasta poimin liikkeitä.

Salitreenin jälkeen venyttelen mennen koko kropan läpi, tähän menee aikaa 10-15 minsaa.

ViestiLähetetty: 2013-08-16 14:32:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huh nyt tuli mahtava tietopaketti, että menee hetki ennenkuin sisäistää :D Kiitos kovasti! Täytyy tosiaan itsekin jossain vaiheessa kokeilla noita mäki- ja intervallitreenejä. Uskon, että vaihtelemalla eri harjoituksia pysyy se mielenkiintokin paremmin yllä tuota juoksua kohtaan.

ViestiLähetetty: 2013-08-16 15:00:32 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

^ Juurikin näin, eli vaihtelevaisuus on POP. Unohtamatta niitä tärkeitä lepopäiviä, sillä kunto kasvaa levossa - niin hassulta kuin se kulostaakin. Itsekin olen oppinut tämän kantapään kautta.

Toinen ohjenuora itselläni on mielekkyys, eli jos ei huvita, niin sitten tehdään jotain muuta. Välillä sitä huvittaa vaikka taivaalta tulee vettä solkenaan, sitten vain pukeudutaan sään mukaan :wink:

ViestiLähetetty: 2013-08-16 16:25:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä ihan totta! Tuon mielekkyyden olen tässä ihan viime vuosina vasta hoksannut. Ennen kävin väkisin jossain pumpissa/spinningissä/aerobicissa, vaikka en tykännyt kyseisistä lajeista ollenkaan. Veren maku suussa siellä treenasin menemään ja aina oli yhtä mälsää lähtä tunneille. Aika nopeasti se treenaaminen sitten loppuikin moneksi vuodeksi. No pari vuotta sitten päätin, että jos alan liikkumaan niin teen sitä, mikä tuntuu hyvältä eli aloitin tanssimisen, joka kylläkin viime vuonna jäi, kun en töiden jälkeen enää jaksanut oikeastaan mitään. Tanssiminen ja uinti ovat olleet mielekkäitä urheilulajeja minulle, mutta jotenkin en ole saanut niitä nyt aloitettua. Juokseminen ajatuksena tuntui hyvältä, kun koin, että saan tehdä sitä milloin haluan, missä haluan ja kenen kanssa haluan. Mutta ehkäpä tuo uintikin voisi tässä lähiaikoina tulla kuvioihin mukaan, koska onhan siinäkin sitä omaa vapautta.

ViestiLähetetty: 2013-08-17 21:55:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään onkin ollut sateinen mälsä päivä. Ehdittiin kyllä ennen myrskyn tuloa käydä koiran kanssa pikkulenkki, jossa juostiinkin jonku matkaa. Koirakin osasi mennä tasaista vauhtia yllättäen, kun vauhti oli tarpeeksi hidas. Nopeassa vauhdissa se yleensä lähtee painelemaan täysillä ja siinä ei pysy perässä. Olen niin innostunut tuosta sykemittarista, että olen se kädessä koko ajan. Eilen siivosin ja katselin, mihin syke nousee ja tänään ihan vaan huvikseni pidin sitä tämmöisessä normaalissa toiminnassa. Jännää, mutta eiköhän siihen pian kyllästy :D

Aamulla: kaksi kuppia tummaa kahvia kahvikermalla

Aamu/välipala: lidlin rahkaa mansikkahillolla, mustikoilla ja omatekoisella myslillä

Kuva

Lounas: neljä varhaisperunaa, voita ja sinappisilliä

Välijuoma: Pakurikääpä-teetä hunajalla

Lounas: kaks palasta äitin tekemää gluteenitonta pizzaa + lasi kevyt maitoa. Oli niin hyvää! =P~ (pohjaan tuli tattarijauhoa, perunajauhoa, mantelijauhoa ja vähän tummaa gluteenitonta jauhoseosta)

Saunassa: puoli pulloa alkoholitonta omenasiideriä

Iltapala:
yksi pala vielä äitin tekemää pizzaa

Yöllä piti vielä käydä napostelemassa pikkupalat tattarinäkkäriä ja sitä omatekoista ruohosipuli-voita.

ViestiLähetetty: 2013-08-18 21:28:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään taas juoksututti ja juosta lönkyttelin noin 30min ja yhteensä n.2,5km. Syke ei kyllä pysynyt missään 140, vaan päätin sitten, että minun ppp-raja, eli pitää pystyä puhumaan-raja on 150-160. Ja sillä jaksoin kyllä ihan hyvin juosta tuon matkan. Jos yritin pitäää 140 niin oli pakko kävellä välillä, vaikka ois jaksanut juostakin. Kumpi parempi, kertokaa te viisaammat :)

Aamulla: kaksi kuppia tummaa kahvia kermalla
Aamupala: kookosöljyssä paistettu muna, pari siivua kinkkua, yksi keitetty muna ruususuolalla ja tomaatti

..ja eikun Ikeaan. Melkein lenkistä menee nuo Ikean käynnit, kun saa tarpoa niin pitkän matkan alkupisteestä kassalle.

Tulomatkalla: yksi salamitanko (sellainen aika pitkä)

Välipala: smoothie (rahkaa, puolikas banaani, mustikoita, hunajaa ja heraprotskua)

Tuolla jaksoi sitten juosta tässä välissä sen 30min + venyttelyt mennen tullen.

Myöhäinen päivällinen: Härän entrecote-pihviä paistetulla sipulilla (voissa molemmat), salaattia majoneesilla ja raejuustoa

Kuva
Mää sain sydämen mallisen pihvin :smt049

Illalla: vähän herkkuja eli sipsiä ja karkkia ja limua :P

ViestiLähetetty: 2013-08-19 08:49:27 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

PPP-periaate on hyvä! Herahti muuten vesi kielelle tuosta myöhäinen päivällinen -kuvasta.

ViestiLähetetty: 2013-08-19 11:07:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nonni hyvä juttu, sain siunauksen vähän korkeammalle sykkeelle ;) Kyllähän se varmasti niin on, että kaikki on niin yksilöllisiä ja omaa kehoa pitää kuunnella, eli jos joku ei tunnu pahalta, niin tuskin siitä haittaa on ja muutenki kun mun meno on siltikin tosi hidasta, niin eikai siinä mitään.

Oon joka ilta nyt laittanut magnesium-öljyä mm. jalkoihin ja alaselkään ja ei oo ollu kovin pahasti jumissa paikat aamulla. Oisko se sit vaikuttanut vähän ja venyttely, jonka kyllä eilen muistin vasta ekan kerran tehdä kunnolla.

ViestiLähetetty: 2013-08-19 18:05:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huh, koko päivä tullut touhuttua hellan ääressä. Nyt on kuumat oltavat, mutta tykkään kyllä leipoa ja laittaa ruokaa. Ainoa vaan on se sotku, mikä siitä seuraa. Ei siis kiva juttu, mutta kylläpä siitäkin selviää, jos ei ajattele sitä semmoisena kokonaisuutena, vaan jakaa sen pienempiin osiin ja siistii pikkuhiljaa. Mulla ainakin auttaa, kun ensin vaikka mietin, että tyhjennänpä tiskikoneesta tuon alaosan ensin ja sitten annan itselleni luvan esim. istua vähän aikaa koneella. Monesti sitä ei kuitenkaan tule istuttua siihen koneelle, vaan huomaamatta tulee se yläosakin tyhjennettyä. Ehkä se, että antaa sen luvan itselleen välillä höllätä, niin motivoikin tekemään loppuun. Mutta kyllä välillä tulee yhden homman jälkeen istahdettua rentoutumaan ja sekin on ihan hyvä juttu :)

Mutta syömisiiin

Aamulla: kaksi kuppia tummaa luomukahvia kermalla

Aamubrunssi:
Kuva
Leivät jätin itse pois, mutta kaikkia muita maistoin. Joskus on kiva syödä tällä tavalla kunnon aamiainen keittiönpöydän ääressä ja vielä yhdessä. Liian monesti tulee napattua kaapista jotain ja syötyä se esim. tietokoneen ääressä.

Päivällinen:
Kermaista ja juustoista punajuurikeittoa persiljalisällä + tattarileipää voilla (näköjään se voi tuli vasta kuvan oton jälkeen) + jälkkäriksi pala sitruunan makuista tummaasuklaata.
Kuva

Edit.
Illallinen: rypsiporsaan pippuripihviä voilla, eilistä salaattia majoneesilla ja muutama porkkanasuikale + lasi crowmooria.

Mies lähti töihin yöksi ja täällä yksi ottaa kaiken irti omasta ajasta. Silloin tällöin on mukava hemmotella ihan vain itseään ja antaa aikaa itselleen. Tällä hetkellä istun jalat kylvyssä (kylpyyn laitoin magnesium-öljyä, merisuolaa, tea tree-tippoja ja appelsiini-tippoja) ja siemailen tuota omppu-siideriä. :smt050 (terveisiä vaan miehelle sinne töihin, tiän että luet tätä ;) ) Ihanintahan se kuitenkin on, kun toinen kömpii aamulla viereen nukkumaan, joten sitä odotellessa :hug:

ViestiLähetetty: 2013-08-20 22:48:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aamulla: kaksi kuppia tummaa luomukahvia kermalla (joka päivä sama :D )

Lounas: punajuurikeittoa + tattarileipää voilla

Välipala: pirtelö (rahkaa, mustikkaa, kookosöljyä, heraproteiinia, luomu omenamehua ja vettä)

Vanhempin luona: yksi tattarisämpylä oivariinilla

Illallinen: omatekoisella marinadilla marinoitua ja seesaminsiemenillä paneroitua broilerin fileepihviä sekä voissa paistettuja kasviksia (kesäkurpitsaa, paprikaa, porkkanaa, tomaattia, sipulia) fetahöystöllä

Kuva

Mitähän öljyä tuohon marinadiin kannattais käyttää ja ylipäätänsä paistamiseen? Tällä kertaa en löytänyt kaapista muuta kuin rypsiöljyä ja seesaminsiemenöljyä, mutta eivät taida olla ihan parhaita mahdollisia. Munat paistan kookosöljyssä, mutta en oikein pidä kookoksen mausta niin en lihoja pysty siinä paistamaan. Oliiviöljystä, ei siis neytsyt, olen kuullut että kestää paistamista, mutta onko se hyvä öljy? Yleensä paistan sitten ruoat voissa, mutta ainakin tuohon marinadiin olisi hyvä keksiä jokin öljy.

ViestiLähetetty: 2013-08-21 16:35:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Moikka! Kivaa, täälläkin on kuvia! Näköjään ihmetellään ja opetellaan samoja asioita, eli liikuntaa karppiylläpidolla vaikka mä harrastankin muita lajeja.

Meillä käytetään yleensä neitsytoliiviöljyä marinadeihin ja joskus voin kanssa paistamiseen. En tiedä onko paras systeemi, mutta maistuu meille. :)

Kiitti muuten näkkärireseptistä, pitää kokeilla!

ViestiLähetetty: 2013-08-21 20:15:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oliiviöljy taitaa olla useimpien käyttämä.
Myös kookosöljy, sisäisesti, ulkoisesti, monella tapaa...
Sekä paistamiseen voi, sitä ei mikään voita!
Mutku.
Oliiviöljyjä on monenlaisia, täältä sain vinkin Borgies öljystä. Extra ligt oliivi öljy.
Siinä kevyttä on vain maku. :wink:

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-08-21 22:11:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Heippa Miffu! Mitä lajeja harrastat? Oon kyllä lukenut sun päikkyä, mutten nyt tähän hätään muista :) Itsekin ajattelin tässä pikkuhiljaa laajentaa näitä liikkumisen muotoja ja uinti ja kuntosali vois olla ehkä seuraavana tulossa kuvioihin. Talvella ajattelin hommata ehkä ihan kunnon sukset ja aloittaa sen aina niin vihatun-hiihdon. Ehkä koululiikunnasta on jäänyt joku kammo hiihtoa kohtaan ja hyvin harvoin käyn hiihtämässä. Mutta jos senkin aloittelis noin pikkuhiljaa ja sykemittari ranteessa, niin vois motivoidakin paremmin. Juoksuakin olen aina ennen kammonnut, mutta nyt kun päätin vain, etten enää sitä lajia vihaa, hankin kunnon vermeet ja aloitan rauhassa, niin rakkaus syttyi! :smt049 Jospa niin kävis hiihdonkin kanssa :)

Ehkä se neitsyt oliviiöljy on sitten ihan ok siihen marinadiin. Olen ennen ostanut oliiviöljyn aina Lidlistä ja se on ollut aika pahaa, mutta tänään kävin Prismassa ja summissa otin jonkun oliiviöljyn ja kokeilen sitä nyt ensin. Mietin kaupassa, että jotain oliiviöljy merkkiä täällä palstalla on kehuttu, mutten sitten muistanut vaikka kuinka tiirailin niitä merkkejä ja yritin saada jonkun muistikuvan. Mutta pitääpä iso isä seuraavaksi kokeilla tuota Borgiesin lightiä, koska juurikin sellaisen miedomman makuisen öljyn haluaisin :D Kiitos siis vinkistä!

Tänään on tullut syötyä vähän kehnosti, kun aamulla kaappi oli melkein tyhjä ja piti tyhjästä nyhjästä sapuskat. Päivällä juoksinkin kaupoilla ja illan olen leiponut äitin kanssa, joten en ole oikein ehtinyt syödä :(

Aamulla: vaihteeksi kaksi kuppia tummaa luomukahvia kermalla + pala juustoa

Koiran kanssa puolen tunnin lenkki (on muuten unohtunut laittaa nuo koiran lenkkeilytykset tänne, mutta siis käytän sen aina aamuin ja illoin lenkillä. Välillä pidempiä ja välillä lyhyempiä, mutta kuitenkin)

Välipala"lounas": tyhjästä nyhjästy pirtelö eli mustikkaa, mustaherukkaa, kookosöljyä, heraprotskuu ja vettä

Leipomisen lomassa illemmalla: äitin tekemä tattarisämppäri voilla, kinkulla ja polarilla + puoli lasia jaffaa. Pala omatekoista gluteenitonta mustikkarahkapiirakkaa ja myöhemmin illalla vielä näitä ihanuuksia eli äitin paistamia maivoja

Kuva

Iltapala: äiti anto matkaan jonku tommosen ananaksen makuisen proteiinirahkan. Oli yksistään aika kitalakeen tarttuvaa ja makukin, noh ei nyt kovinkaan herkullinen, joten oli pakko lisätä sekaan omia lisukkeita eli kermaa, kotitekoista mansikkahilloa, mantelirouhetta ja seesaminsiemeniä + mantelileipä voilla, lauantaimakkaralla ja juustolla.

ViestiLähetetty: 2013-08-22 17:39:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lähinnä punttia ja kahvakuulaa, välipäivinä kävelyä kunnon vauhdilla. Mullakin olisi mielessä kokeilla ensi talvena miltä hiihto nykyään tuntuu. Näin yleisesti tykkään semmoisesta liikunnasta missä koko keho on mukana, mutta muistan että aikoinaan oli sellainen viha/rakkaussuhde hiihtoon. Hirveää kun ladulla tuskaili, ihanaa kun jälkeenpäin pääsi saunaan ja koko kroppa oli ihan väsyksissä. ;)

ViestiLähetetty: 2013-08-22 17:54:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sama juttu täällä, mutta sen takia juuri ajattelinkin aloittaa vähän samalla meinigillä sen hiihdon kuin tämän juoksun eli todella hitaasti sykettä pitäen aika tasaisena, niin ei tule ylitettyä itseään. Ehkä se on siinä hiihdossakin mulla ollut ongelmana, että oon liikaa tuijottanu sitä määrää kuin esim aikaa. TÄssä juoksussakin oon päättänyt, että teen noin 30min lenkkejä aluksi ja sillä kuljetulla matkalla ei ole ollut mitään merkitystä. Tottakai sitä tulee kuitenkin laitettua aina Sports tracker päälle ja lopuksi kotona katsottua se matkan pituus, mutta että se ei ole se tavoite kuitenkaan.

Juuri saavuin juoksulenkiltä kotiin ja tänään vähän takkusi tuo meno. En tiedä, johtuiko siitä, että aika alkumatkasta kokeilin intervalli-juoksua ja juoksin minuutin täysillä. Sen jälkeen olinkin jo ihan puolikuollut ja loppulenkin yritin pitää tasaista vauhtia, mutta jotenki ei vaan kulkenut. Juoksin kuitenkin noin 30min. Nooh jospa se ens kerralla taas kulkis.

ViestiLähetetty: 2013-08-22 20:53:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aamulla: yksi kuppi tummaa luomukahvia kermalla + smoothie (banaania, alpron hasselpähkinäjuomaa, mustikkaa, heraproteiinia, hunajaa)

Lounas: rypsiporsaan pippuripihvi ja höyrytettyä kukkakaalta ja porkkanaa voilla

Välipala: kuppi kahvia kermalla ja pala gluteenitonta mustikkarahkapiirakkaa

juoksua 30min.

Välipala: kolme palasta fazerin sinistä

Päivällinen: seesaminsiemen-broileria, kaksi perunaa voilla, porkkana-nauris-ananas-salaattia majoneesilla ja lidlin raejuustoa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 90 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00