karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:22:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1216 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-27 16:35:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Päivä on mennyt hyvin eikä mitään rytmihäiriökohtausta ole tullut, ei myöskään uupumiskohtausta. Niitä on nimittäin välillä ollut. Nyt olen ottanut vähän enemmän suolaa ja vettä, kun on ollut lämmin ilmakin ja olen viettänyt aikaa pihalla kitkemässä. Söin myös välipalasalaatin, kun tuli nälkä ja lounaaseen oli vielä aikaa ja halusin odottaa muuta perhettä. Sekoitin hapankaaliin varsiselleriä, roomansalaattia ja punasipulia ja maustoin salaatin ruususuolalla, sitruunamehulla ja oliiviöljyllä. Lusikallisen mustaherukoita söin jälkiruuaksi ja join lasin vichyä. Tästä välipalasta tuli todella hyvä olo ja jaksoin hyvin odottaa myöhäistä lounasta, joka oli kalaa tällä kertaa. Vatsa on rauhallinen eikä mitään mielitekoja ole. Päivällinen taitaa nyt jäädä väliin, kun olo on niin kylläinen edelleen. Illalla ennen nukkumaanmenoa syön varmaan vielä marjarahkaa, jota olen luvannut tehdä perheelle. Olen kovasti vähentänyt sokerin käyttöä marja- ja hedelmärahkoissa, eikä perhe ole valittanut. Omaan annokseeni tuskin tarvitsen makeutusta ollenkaan, mutta tarvittaessa voin laittaa siihen hiukan banaania. Ksylitoliakin löytyy kaapista, mutta sitä en ole paljoa käyttänyt. Hunajaa olen käyttänyt välillä jonkin verran, mutta kun en nykyään harrasta jälkiruokia, niin senkin käyttö on minimaalista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-28 17:51:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Jälleen hyvä päivä. Varmaan suola ja vesi ovat auttaneet, kun sivuoireita ei ole ollut. Kumpaakin olen ottanut ihan reippaasti. Pihatöitä olen jaksanut hyvin tehdä, oikeastaan ne sujuvat koko ajan paremmin. Vatsa voi nyt erinomaisesti. Olen löytänyt vihdoin hapankaalille kaverin, joka maistuu minusta hyvältä eli lehtisellerin. Hapankaalia söin ajoittain jo ennen karppausaikaa, mutta minusta on aina ollut vaikeaa sekoittaa siihen mitään muuta. Nyt löysin vihdoin mieleiseni yhdistelmän. Minulle on hirveän tärkeää, että ruoka maistuu suussani hyvältä. Toinen herkku, jota söin eilen taas pitkästä aikaa, on ranskankerma. Vhh:n ei todellakaan tarvitse olla tylsää ja mautonta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-28 18:45:53 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Hyvä homma.
Olen muuten ihan samanlainen siinä että maun on oltava kunnossa tai mikään ei onnistu : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-28 19:33:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Hapankaaliin voi sotkea omatekemää oö-majoa. Oman suun mukaista ainakin.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-30 15:09:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos kommenteista els ja Catharsis! Onneksi tämä dieetti sallii hyvät makuelämykset kuten vaikka rasvaiset juustot, joista tosi paljon tykkään. Brie raakamaidosta on herkkua. Lämpöä riittää ja eilen olinkin todella uuvuksissa. Otin sitten tavallista enemmän hiilareita illalla ja nyt voin paremmin. Taisi mennä liian matalalle tasolle eilen, kun tuli oikein voimakas tarvekin syödä jotain hh-pitoista. Rytmihäiriöitä ei ollut, tosi iso jaksamattomuus vain. Verensokerin pitäminen tasaisena tuntuu välillä aika haasteelliselta. Ainakin itse luulen, että tietyt tuntemukset johtuvat sen heittelystä. Usein 2 tuntia aamiaisen jälkeen tulee jotenkin omituisen levoton olo. Tosin juon kahviakin ja sitäkin olen epäillyt syyksi. Aamiaisen olen taas rakentanut munan ja pekonin varaan. Nälkä on ollut normaalia tai sitten sitä ei ole ollut ollenkaan. Vatsa voi nyt tosi hyvin. Nukkua voisin enemmänkin, mutta ikä varmaan tekee sen, ettei unta riitä yhtäjaksoisesti kuutta tuntia kauempaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-01 15:37:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Vointi on ollut tasaisen hyvä. Suolaa otan nykyään melkoisen paljon sen lisäksi mitä laitan ruokaan. Olen huomannut, että se parantaa oloa. Harmittaa, kun en aiemmin ymmärtänyt, miten tärkeää tuo lisäsuola on. Syön nykyään neljä kertaa päivässä melko säännöllisesti. Tosin yksi aterioista on lähinnä välipala. Nälkää en näe, mutta ähkyyn asti en myöskään syö. Vatsa tykkää karppaamisesta yli kaiken. Ajatus on välillä kirkas, välillä vähän samea. Fyysinen jaksaminen on hiukan entistä parempaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-01 18:02:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Kuullostaa ihan siltä kuin olisit oppinut kuuntelemaan kropan kertomaa omasta voinnistasi.

Se on tosi hieno juttu se o/
Kun sen oppii, on monin tavoin helpompi elää tässä kaikenlaisten terveysväitteiden viidakossa.
Kroppa tietää ja osaa sanoa, mikä on sille hyväksi. Meidän pitää vain oppia kuulemaan (ja tottelemaan) sitä : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-04 21:33:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Siltä minustakin tuntuu, els. Ehkä ensimmäistä kertaa elämässä olen päässyt jyvälle siitä, mitä kehoni haluaa voidakseen hyvin. Se on aika ihmeellinen tunne. Ja ihmeellistä on sekin, että voin itse vaikuttaa hyvinvointiini mm. syömällä vähähiilihydraattisesti. Viikonlopun juhlat hiukan sekoittivat vatsaa, mutta päätin varautua tulevaisuudessa paremmin vastaaviin tilanteisiin jo etukäteen. Nyt juhlissa tuli liian nälkä ja söin kakkuakin ( tosin sitä kermapuolta niin paljon kuin kehtasin). Nyt ollaan taas normisyömisissä eikä mopo karannut tällä kertaa. Sanoin miehellekin, että en pysty enää sellaiseen mättöön kuin joskus ennen. Vhh vain tuntuu niin paljon paremmalta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-07 22:29:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Tänään ruoka on maistunut aivan erityisen hyvältä. Takana on päivä täynnä fyysistä aktiivisuutta ja hyvää vhh-ruokaa. Keitin myös kattilallisen hernekeittoa, jonka sitten pakastin kerta-annoksina. Kaipaan lämmintä ateriaa pari kertaa päivässä ja lihaisa keitto sopii oikein hyvin toiseksi ateriaksi. Aamulla syön aina munia ja juustoa sekä vihanneksia, toisinaan myös pekonia, mutta sitä en ihan joka päivä. Toisinaan juon luomumaitoa tai piimää, mutta en niitäkään päivittäin. Kahvi ei oikein enää maistu ilman kermaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-08 08:35:48 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Näyttää tosian hyvältä, ruokavalionhan on oltava myös sellainen että se ruoka maistuu, muuten sitä ei jaksa noudattaa kauan. Ja hienoa kun löytää sen oman hiilarirajan myös, toiset ovat hiilariherkempiä, toisilla sieto parempi ja se antaa sitten lisämahdollisuuksia ruokien valintaan.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-09 18:13:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Sinulla, mlv, onkin hyvät syömiset siellä. Olen ihan vesi kielellä lukenut päikkyäsi. Itse kun olen ihan kamala herkkusuu, niin tarvitsen tosiaankin hyvältä maistuvaa ruokaa, jotta jaksan ylläpitää ruokavaliota. Notkahdukset tapahtuvat yleensä juhlissa ja muissa kissanristiäisissä, kun on paljon erilaisia makuja tarjolla ja varsinkin, jos nälkä yllättää. Tärkeintä minulle on silloin se, että palaan heti vhh-ruokaan. Luulen, että ajan myötä myös opin varautumaan juhliin ja vastaaviin aina vain paremmin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-10 21:07:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Päivä näyttää menevän taas kolmella aterialla. Nälkä ei juuri ole ollut paitsi vähän aamulla. Pää on ollut hieman raskas, muuten vointi on erinomainen. Yritin mitata verensokeria, mutta liuskat olivatkin vanhentuneet. En ole aikoihin mitannut. Täytyy hommata uusia. Olisi kiva tietää, missä nyt mennään. Syksyllä kävin mittauttamassa terveyskeskuksessa, kun kotimittauksissa olivat arvot nousseet vähän entisestä. Lääkäri oli kiinnostunut vain kolesterolistani ja kirjoitti sitten metformiinireseptin, kun sanoin, etten ota kolesterolilääkettä. Ei hän painostanut. No, en voi syödä metformiinia, sillä siitä tulee niin huono olo. Ei näissä minun touhuissani ole kauheasti järkeä ollut. Nyt yritän tosissani elämänmuutosta ja pyrin hoitamaan itseni kuntoon mikäli se minusta riippuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-15 12:11:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Olen kokeillut nyt elsin voimakahvia parina aamuna ja tykännyt tosi paljon. Maku on oikein täyteläinen ja olo kuin olisi syönyt aterian. Otan tämän kyllä ohjelmaani. Aamuisin ei ole oikein ollut nälkä ja ajattelin, että pelkkä kahvikin voisi riittää tai sitten tee. Sitäkin kokeilin eikä nälkää ollut ennen lounasaikaa. Välillä on tehnyt mieli leipää, mutta se taitaa johtua siitä, että sain tuliaisiksi pähkinävoita. No, söin sitä nyt pienen lusikallisen jälkiruuaksi. Lounas oli jauhelihakermakastiketta, perunoita ja vihanneksia. Pottuja en ole vielä jättänyt ja luultavasti jatkossakin syön niitä silloin tällöin kuten riisiäkin. Niistä ei tule vatsaoireita. Pasta sen sijaan tekee usein ikävän olon pian syömisen jälkeen. Vichyä juon nykyään joka päivä. Välillä tekee oikein mieli sitä, vaikka muuten en välitä hiilihapollisista juomista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-16 20:43:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Tänään söin talkoissa pizzaa. Ei hyvä! Nälkä lähti vasta kotona grillimakkaralla. Minulla on todella ongelmana nuo syömiset muualla kuin siinä omassa arjessa. Jotenkin vain ajaudun syömään sitä, mitä muutkin. Huomennakin on tiedossa syntymäpäivät. Ja tarjottavat ovat yleensä tai lähes aina itselleni sopimattomia. Kilttinä ihmisenä syön, mitä eteen pannaan. Mielitekojakin on, kun näen lautasella vanhan tutun herkun. Voi olla, että ruokavalioni on nykyisellään sittenkin liian hh-pitoinen, kun juhlat tuottavat ongelmia. Täytynee taas vähän laskeskella, että saan tämän systeemini balanssiin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-17 19:26:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Pitsasta voi yleensä syödä täytteen.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-18 09:15:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Täytteen syöminen kuulostaa hyvältä varsinkin, jos on runsaat täytteet. Reunat myös ainakin voi jättää pizzasta syömättä. Nyt on juhlat vähäksi aikaa selätetty. Juhannuksesta selvitään uskoakseni grilliruuan voimin. Tympeä olo tuli taas vehnästä, vaikka täytyy myöntää, että mansikkakermakakku oli varsin hyvää. Valkosipulipatonkiakin söin, mutta onneksi kohtuus säilyi. Aamulla söin oikein täyttävän munapekoniaamiaiseni. Nyt on olo muuten oikein hyvä, mutta väsymys vaivaa. Sitä on ollut melko paljon koko ajan eikä syömiset tunnu vaikuttavan suuntaan tai toiseen. Kohta on loma, joten ehkä se sitten auttaa tähänkin asiaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-18 10:19:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ei niiden täytteiden tarvitse olla edes erityisen runsaita, ja sittenkin ne pitävät nälkää paremmin kuin jos söisin koko pohjan (reunoilla tai ilman) : )

Yritän ymmärtää mitä se sellainen kiltteys on, että on pakko syödä ruokaa, joka tekee olon huonoksi, mutta jooei, en sittenkään ymmärrä, enää.
Jontunee siitä että olen jo vuosia sosialiseerannut sujuvasti seurassa kuin seurassa ja syönyt vain sitä mikä sopii - tai jättänyt kokonaan syömättä jos mikään ei käy. Muutaman kerran ainoa sopiva on ollut kahvi ja/tai viini ja niilläkin olen pärjännyt hyvin, eikä siihen ole nähdäkseni enää vuosiin kiinnitetty huomiota. Se huomion kiinnittäminen näytti loppuvan sillä hetkellä kun itse lakkasin sitä huomioimasta.

Pitsoista voi joskus mennä päälliset eikä kukaan huomaa, jos joskus otan vain salaattia; voita löytyy lähes aina omaan kahviin lisäenergiaksi käsilaukusta. Ja jos tiedän etukäteen, olen joko syönyt tai kannan mukanani jotain pientä sopivaa kalorilisää. Voin ottaa lautaselle palan kakkua, muttei se tarkoita, että söisin sen... enkä saa sen murustamisesta tai servettiin piilottamisesta enää minkäänlaisia sieluntuskia edes, koska pitkän päälle se tämä on jopa luonnolle armeliaampi (koska se estää jatkon ongelmat syömisineen päivineen).

Ymmärtääkseni kiltteyteni tai sosiaalisuuteni ei ole vähentynyt yhtään aiemmasta tänä uutenakaan aikana :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-18 13:34:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Kermatäytekakusta voi syödä marjat ja kermaakin, jättää vain sitä pohjaa vähemmälle ja osan lautaselle.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-18 15:15:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos els ja Catharsis, neuvoista! Rupesin miettimään, että olenkohan vain kuvitellut, että joutuisin jotenkin ikävästi huomion kohteeksi poikkeavilla syömisilläni. Onhan ihmisillä monenlaisia erikoisruokavalioita nykyään eikä sitä pidetä mitenkään kummallisena. Yksikin tuttu ei voi lainkaan syödä kananmunaa ja hänelle sitten laitetaan tarjoilu sen mukaan. Keliaakikkojakin on ystäväpiirissä. Lienee minunkin aika luopua pelosta, että pahoitan jonkun mielen. Tiedän kyllä, että nämä asenteeni ovat sieltä kotoa lähtöisin. Äitini jaksaa aina harmistuneena selittää, miten vieraat eivät ottaneet sitä ja sitä. Ja minä voin aina vedota korkeaan verensokeriini.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-06-19 12:26:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Kenen elämää elät? Elätkö omaasi ja päätät itse, vai muiden, jolloin sinua viedään kuin kuoriämpäriä.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1216 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)