karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 09:47:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1016 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-04-19 09:17:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Suolaa todella saa olla reippaasti, Phinney sanoo niillä Virtahealthin videoilla, että 12 g (pari kukkurallista teelusikallista) päivässä on ideaali. Omat yökrampit poistuivat vasta, kun lisäsin tasapäisen teelusikallisen veteen (iltajuomaksi).

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-04-20 12:13:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
En muista, että olisin karpatessa koskaan ymmärtänyt lisätä suolaa ruokavalioon. Tässä voi olla apu sydänoireisiin, joten iso kiitos neuvoista. Kotimaiset viljat olen nyt jättänyt kokonaan pois, keitettyä ja kylmäksi jäähtynyttä perunaa syön silloin tällöin. Vatsa on aivan erityisesti tykännyt viljattomuudesta. En muistanutkaan, miten hyvältä tuntuu, kun ei närästä eikä vatsa turpoa. Em. oireiden täytyy johtua viljasta, kun ne tällä ruokavaliolla loistavat poissaolollaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-04-21 08:55:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Et todellakaan ole ainoa jolle ei kerrottu suolan tarpeellisuudesta - tai siitä miten viljojen ja riisi/pasta/perunalisukkeiden kanssa tulee piilosuolaa usein jopa riittävä määrä (kun se nyt on noissa yksi tärkeimmistä maunantajista, sokerin ohella). Mutta kun ne jäävät pois, ja ruoka maistuu ilman suolaakin hyvältä, suolaa tulee herkästi liian vähän. Ja sitten tykytellään sydämia ja valitellaan jalkakramppeja ja joskus jopa hetaan jopa ambulanssilla sairaalaan, ja sanotaan sitten ettei karppaus sovi (ja jooei, tämä ei ollut sinulle, vaan ilmiö on yleinen). Suolan puute ON vaarallinen juttu : )

Ihmisen on yllättävän helppo syödä liian vähän suolaa, mutta hirmu hankala saada sitä liikaa. Kropalla on omat tapansa poistaa turhat - ja parhaansa se yrittää kun joutuu selviämään liian vähälläkin. Mutta tuo jälkimmäinen, liian vähällä selviäminen, on selvästi hankalampaa. Ja pitkän päälle jopa mahdotonta.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-04-21 19:54:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Muistelin tässä, että äidilläni on ollut tapana ottaa hieman suolaa, jos tuntee huonoa oloa. Eikä hän ole mikään karppaaja. Tajusin siitä, mitä els kirjoitti, etten ole lainkaan miettinyt peruna- ja pasta- tai riisilisukkeiden suolan korvaamista sen kummemmin kuin leivänkään. Onkohan takaraivossa ollut se iänikuinen suolasta varoittelu(?) Nyt on kuitenkin lisäsuolaa nautittu ja olo on ihan hyvä, vaikka hiilihydraatit tuskin ovat tänään nousseet yli sen 40g:n, jota olen pitänyt jonkinlaisena rajana (Heikkilän oppien mukaan). Nälkäkään ei juuri ole ollut. Lounas ja päivällinen oli voissa paistettuja munia, pekonia ja broileria sekä pari nakkia vihannesten kera. Vihannekset korvaavat nyt leivän.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-04-21 20:04:17 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Vanhat ihmiset sanoivat että hiukoo, kun kaipasivat suolaista. Se suolainen oli sit hiukopala, ei välipala, ei ateria.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-04-23 08:34:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Tutunkuuloista on, Greda Carpo. Olen tyytyväinen, että vihdoin ymmärsin suolan tarpeellisuuden. Onhan noiden voileipien ym. suolamäärä jotenkin korvattava, kun elimistö on niihin tottunut. Nälkä on nyt aika tehokkaasti kaikonnut ja siitä olen iloinen myös. Eilen jäi myös tuiki tavallinen väsymyskohtaus tulematta. En itse asiassa oikein meinannut saada untakaan. Otin sitten vähän lisähiilaria ja olo rauhoittui ja niin sain unenpäästä kiinni. Tuttu aamunälkäkin oli poissa. Tuntui hyvältä, ettei tarvinnut ihan ensimmäiseksi ruveta syömään. Aamiainen on nyt ollut pekonia, juustoa, salaatinlehtiä, tomaattia ja paprikaa. Kermakahvia olen juonut enimmäkseen, mutta toisinaan myös teetä. Lisukkeet ja leivän korvaan vihanneksilla. Tänään aion juoda piimäpirtelön unijuomaksi, jos tunnen sitä tarvitsevani. Siihen kuuluvat piimä, kerma ja marjat. Tällä hetkellä vointini on parempi kuin pitkään aikaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-04-23 11:05:47 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Ai kun hauska kuulla noin hyviä uutisia!

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-04-25 22:51:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Olen itsekin ollut tosi tyytyväinen, Greda Carpo. Ja erityisesti siihen, että enää en tunne itseäni jatkuvasti nälkäiseksi. Tuohon nälkään aloin joskus syksyllä tai loppuvuodesta pelkkää laiskuuttani syödä leipää. Leipä on helppo ja nopea syötävä, halpaa ja aina saatavilla. Mutta minulle se tuntuu tekevän vain entistä pahemman nälän. Leipä on siis pysynyt kaapissa nyt, enkä ole syönyt puuroakaan. Vatsa voi paljon paremmin kuin ennen. Tänään söin kaksi pientä perunaa, kun tykkään perunoista kalan kanssa. Pekonia ja grillikylkeä söin myös sekä monipuolisesti kasviksia. Hedelmäpuolelta söin tällä kertaa muutaman viinirypäleen. Mieliala tuntuu jotenkin tasaisemmalta nyt, kun en taistele nälkätuntemusten kanssa. Arvelisin, että hiilarit ovat tänään olleet n.50g-70g, mikä saattaa olla sopiva määrä minulle. Laihtuminen ei ole ensisijainen tavoitteeni tällä hetkellä. Iloinen tietysti olisin painon putoamisestakin, mutta hyvä olo on se, mitä tavoittelen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-04-30 12:42:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Tuntuu, että olen taas oikealla tiellä. Olen syönyt paljon kasviksia ja olo on ollut hyvä. Vatsa tykkää ja erityistä mielitekoa mitään ruokaa kohtaan ei ole ollut. Eilinen ravintolakäyntikin oli aivan erilainen kuin aiemmin, sillä buffet ei houkutellut santsaamaan, vaikka tarjolla olikin lempiruokiani. Samoin makeanhimoa ei ole, joten kieltäytyminen ei tuota ongelmia. Ja jos maistan jotain kuten vaikka suklaata, voin hyvin jättää syömisen pieneen määrään ja olen ihan tyytyväinen. Aion jatkaa tällä tiellä, niin paljon parannusta koen omassa voinnissani. Erityisen tyytyväinen olen ollut muna-pekoniaamiaiseeni. Se on antanut päivälle hyvän alun. En juurikaan syönyt pekonia aiemmin, mutta nyt olen huomannut, että se maustaa vihannekset oikein kivasti. Ja jaksan yleensä hyvin odottaa seuraavaa ateriaa. Leipää ei ole myöskään erityisesti tehnyt mieli. Lauantaina söin sämpylän paikassa, jossa muuta ei ollut tarjolla, eikä siitä seurannut mitään erityistä. Ahmimiseen ei ole ollut tarvetta eivätkä poikkeamat dieetistä aiheuta sitä, että lähtisin kiitämään alamäkeä ilman jarruja. Nyt on siis hyvä fiilis. Aika näyttää, miten tästä eteenpäin. Eniten pelkään kyllästymistä nyt, kun vilja on poissa ruokalistalta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-02 13:15:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Eilen maistelin hiukan perheemme perinteisiä vappuherkkuja, ei siis mitään erityisen vähähiilarisia. Vatsa ei oikein tykännyt ja syömisen tarvekin kasvoi. Tänään taas nautin siitä, että nälkä on pysynyt poissa yli neljä tuntia, mikä on ollut tavoitteeni. En haluaisi syödä kovin usein, mihin taas isot määrät hiilareita suorastaan pakottavat. Aamulla söin pekonia, munia, salaatinlehtiä, tomaattia, paprikaa ja juustoa. Munan paistoin voissa ja kahviin lisäsin reilusti kermaa. Tämä on osoittautunut oikein hyväksi aamiaiseksi. On todella ihana tunne, kun ei ole himoa mihinkään ruokaan tai syömiseen, että ne eivät hallitse elämää tai ajatuksia. Ruoka vain sammuttaa nälän ja antaa energiaa ja samalla maistuu riittävän hyvältä niin että siitä saa mielihyvääkin. Ruoka/syöminen on hallinnut minua kohtuuttomasti. Varsinkin makeanhimo on ollut äärimmäisen kuluttavaa. Olen tiedostanut oman mielialasyömiseni ja pystyn nykyään huomaamaan vaaranpaikat ja katkaisemaan kierteen. Se on vaatinut hieman opettelua. Verensokerin heilahtelut ovat olleet hankalammin hallittavissa. Mutta tässä nyt taas kerran opettelen. Foorumilla on paljon tietoa, jota pikkuhiljaa omaksun.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-04 10:08:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Eilen se sitten onnistui! Eli ruokailukerrat jäivät kolmeen ja hyvin pärjäsin. Missään vaiheessa ei ollut tarvetta napostella mitään. Olin tosi tyytyväinen. No, illalla ei nukuttanut. Se olikin ainoa miinus. Lähtökohtani on siis se, että olen vahvasti ylipainoinen ja esidiabeettinen tunnesyöppö. Viitisen vuotta olen mennyt karppauksen vuoristorataa eli välillä dieetti on ollut lähes katkolla. Tänä aikana olen kuitenkin päässyt irti vahvasta riippuvuudestani makeaan, jota ilman en voinut ajatellakaan eläväni. Nyt tavoitteeni on saada kolmen aterian päivärytmi toimivaksi. En halua, että elämäni enää pyörii ruuan ympärillä. Tällä hetkellä vhh-dieetti on ainoa, joka tuntuu toimivan minun kohdallani. Opiskelen aiheesta koko ajan lisää, etten kompastuisi esteisiin, jotka voidaan välttää tai voittaa. En rajoita hiilareita rajusti, vaan etsin tasoa, joka tuntuu hyvältä ja toimivalta. Toivon terveyden yleistä kohentumista (verensokeri, kolesteroli, paino). Motivoin itseäni myös kirjoittamalla tänne päiväkirjaan. Tänään on siis syöty normiaamiainen. Iltapäivällä on tiedossa broileria jossain muodossa, illalla loput eilisestä hernekeitosta. Lisänä tietysti vihannekset, kahvi, vesi ja suola. Lisättynä rasvana minulla on pääasiassa voi, toisinaan myös oliivi- ja kookosöljyt.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-04 10:58:27 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Hyviä uutisia täällä! Kyllä se oloon vaikuttaa paljon mitä ja miten usein syö. Oikein hyvää kevään jatkoa edelleen vain.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-04 12:52:59 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Hyvin menee. Hyvää meininkiä myös jatkoon!

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-04 20:30:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos mlv ja NiilinKaimaani! Teillä on ollut valaisevia kommentteja täällä foorumilla. Nyt näyttää tämäkin päivä onnistuvan kolmella syömiskerralla. Ennen olisin pyörtynyt nälästä ja heikotuksesta. Söin nimittäin ilta-aterian vasta äsken, kun kyläpaikassa oli tarjolla vain pizzaa, enkä kehdannut syödä pelkästään päällisiä. Nälkä ei kummemmin ollut. Ehkä sekin vaikutti, että hörpin pari kuppia erittäin hyvää ja aromikasta teetä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-04 20:41:44 
Poissa
Metsästäjä-keräilijä
Metsästäjä-keräilijä
Avatar

Liittynyt: 2017-11-15 02:25:45
Viestit: 4701
Paikkakunta: Metsässä korpikuusen kannon alla
Jaa-a. Mitähän sanois. Mä teen raksahommia. Syön aamulla hyvän aamiaisen. Ehkäpä seuraava kertoo enemmän; 3 munaa (yks valkuainen valutettu koirille), siihen kermaa, juustoa tms. Voita. Pekonia puoli pkt (4-5 sleissia). Makkaraa. Snellmanin Kunnon nakki ihan jepa. Myös Chorizo käy pilkottuna pannuun. Siihen vielä tomaatti pienittynä taikka pätkä kurkkua. Ihan jaksaa täysin siiheks kun pääsen kotiin. -> illallinen. Heavy. -> ehkä teetä voilla, pähkinöitä tms illalla.

Teetä termarista ja vissyä pvällä. Riittää. (Nesteytys :wink: )

Sillä mennään.

Tuo 3-4 krt per pv on VRT-opetettua.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-04 21:19:06 
Poissa
Metsästäjä-keräilijä
Metsästäjä-keräilijä
Avatar

Liittynyt: 2017-11-15 02:25:45
Viestit: 4701
Paikkakunta: Metsässä korpikuusen kannon alla
Äh. Luin koko ketjun. Hyvää Jatkoa vaan sulle. Get well ja sitä rataa.

:smt080


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-05 10:02:59 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
sofia7 kirjoitti:
Kiitos mlv ja NiilinKaimaani! Teillä on ollut valaisevia kommentteja täällä foorumilla. Nyt näyttää tämäkin päivä onnistuvan kolmella syömiskerralla. Ennen olisin pyörtynyt nälästä ja heikotuksesta. Söin nimittäin ilta-aterian vasta äsken, kun kyläpaikassa oli tarjolla vain pizzaa, enkä kehdannut syödä pelkästään päällisiä. Nälkä ei kummemmin ollut. Ehkä sekin vaikutti, että hörpin pari kuppia erittäin hyvää ja aromikasta teetä.

Hienosti selvitty o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-07 00:42:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos tsempistä! JormaEräjorman aamiaisesta olenkin tässä ottanut mallia, kun se kuulosti niin hyvältä keinolta nälänhallintaan. Ja totta se on. Munapekoniaamiainen voilla höystettynä on auttanut minua siirtämään nälkää eteenpäin monta tuntia. Vihanneksia syön lisäksi aamulla usein paljonkin sekä kappaleen rasvaista juustoa. Olen saanut jälleen kokea niitä hyviä fiiliksiä, joita minulla oli aivan karppitaipaleeni alussa. Mm. ajattelu on kirkkaampaa. Tajusin sen yhtenä iltana: Aivosumu oli poissa! Väsymys ja energisyys tosin vuorottelevat. Nyt viikonlopulla olen syönyt hiukan enemmän hiilareita. Makeanhimoa ei kuitenkaan ole. Viikolla aion olla tarkempi ja se on helpompaakin säännöllisen päivärytmin takia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-08 13:05:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Päivän ruokia ajattelin laittaa tänne muistiin. Eli aamulla munapekonijuusto-herätys, vihanneksia, voita ja kermakahvia. Lounaaksi jauhelihakermakastike, pieni peruna, sellerinvarsi ja porkkanaraastetta sekä jälkkäriksi kermakahvi. Päivällinen on purkkikalan ympärille rakennettu salaatti, koska tiedossa iltaretki, joka vaatii eväät. Välillä on ollut epätavallista palelua. Virkeys- ja väsymysjaksot vaihtelevat. Muuten olo on hyvä. Lisäsuolaa, vettä ja vichyä myös nautittu. Illalla saatan ottaa lisähiilaria unensaantivaikeuksiin, mutta välttämättä en sitä tarvitse.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2018-05-11 14:54:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Dieetti on sujunut hyvin. Alan olla siihen jo hieman koukussa, niin kivalta nälättömyys tuntuu samoin kuin mielitekojen loppuminen. Välillä on ollut erilaisia epämiellyttäviä sivuoireita, mutta Karppilan neuvoilla ne ovat aina menneet ohi. Nyt en koe mitään estettä jatkaa dieettiä eikä se tunnu samalla tavalla haasteelliselta kuin vuosia sitten törmätessäni kaikenlaisiin odottamattomiin esteisiin. Varmaan asiaan vaikuttaa sekin, että olen nyt hyvin motivoitunut hoitamaan itseni kuntoon siinä määrin kuin se minusta itsestäni riippuu. Vihanneksia olen lisännyt ruokavaliooni todella runsaasti. Yritän myös keksiä vaihtelua dieettiin, jotta en kyllästyisi. Ajatus äitienpäiväkakusta olisi vielä jokin aika sitten saanut veden herahtamaan kielelleni, tällä hetkellä ei. Kun yhtenä päivänä maistoin leivosta (2 tl:n annos ), jota perhe kovasti kehui, se maistui suussani pelkältä sokerilta. Tuore hedelmä ajaa ohi makukilpailussa. Näin ei todellakaan ole ennen ollut, joten karppauksen hyviä puolia tämäkin. Tosin makeanhimo on parina viime vuotena ollut vähäisempää kuin silloin aloittaessani dieetin ensi kertaa. Silloin Fazerin sinisen näkeminen pöydällä sai sen heti katoamaan - ei kaappiin, vaan minun vatsaani. Tästä nyt jatkan toivossa, että elimistö kiltisti sopeutuisi vähiin hiilihydraatteihin ja viimeisetkin sivuoireet loppuisivat.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1016 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)