karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 14:19:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 616 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-01-18 15:37:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Eilen lueskelin ketjuja ja linkkejä kahvista ja päätin taas kerran vähentää yhteen mukilliseen päivässä. Minulla ryöstäytyy kahvinjuonti helposti käsistä. Siinäkin voi olla yksi syy rytmihäiriöihin. Tulee valvottua ja sitten ei saa riittävästi unta. Elimistölle rasitus sekin.
Reseptiosiotakin lueskelin ja kun pakastekana oli sulamassa, päätin kokeilla kanaa bangladeshilaisittain. Tuon ohjeen Fatimeh on laittanut resepteihin jo 10 vuotta sitten. Hyvää oli. Keitetty porkkana sopi hyvin tämän piparkakkumausteilla (mm. kaneli. kardemumma) maustetun kanaruuan kanssa. (Otin kyllä pari lusikallista riisiäkin, vaikka se olikin tarkoitettu muulle perheelle.) Juomaksi sopi mainiosti vihreä tee.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-01-18 15:51:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-08 16:08:09
Viestit: 248
Kuulostaa hyvältä! Jaksat reseptejäkin kokeilla! Mulla ois läjä reseptejä ravitsemusneuvojalta, mutta en jaksa niitä kokeilla.

Oletko laihtunut?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-01-19 19:43:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kokeilen välillä reseptejä, jos kyllästyminen entisiin ruokiin meinaa iskeä. Olen aika vaihtelunhaluinen ja kaipaan toisinaan uusia tai erilaisia makuelämyksiä.
En usko, että juurikaan olen laihtunut. Voi olla, että olen hiukkasen kiinteytynyt. Vaatteet eivät kiristä ja se tuntuu hyvältä. Pienempiin kokoihin en sentään ole siirtynyt.
Nyt nautin vain siitä, että ei ole jatkuvasti nälkä eikä erityisemmin tee mieli makeaa. Tämä on jatkuessaan niin ihmeellinen olotila, että jaksan sitä aina vain hämmästellä. Miten voi viikonloppu mennä ilman suklaalevyä ja jäätelöä? :shock:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-01-24 19:47:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Pääsin punnitsemaan itseni ja n. 5kg oli tullut takaisin kesästä. Tunnen kyllä kiinteytyneeni, joten ehkä osa painonnoususta johtuu siitä. Ainakin toivon, että rasvan tilalle olisi tullut lihasta. Olen myös nostanut hiilareita välille 80-100g ja tuntuu, että tämä nosto samoin kuin kahvin pois jättäminen puree rytmihäiriöihin. Kilpparin kunto mietityttää, mutta seurailen tilannetta. Jätin alkuviikosta pois suklaan ja kaiken muunkin, missä on vähänkin sokeria. Ruokalistalla on nyt päivittäin yksi pala ruisnäkkäriä, vähän riisiä/yksi pieni peruna sekä pieni annos kaurapuuroa. Näillä olen nostanut hiilareita, kun kasvikset maistuvat nyt tosi huonosti. Porkkanaa ja sipulia yritän syödä, samoin valkosipulia ja hapankaalia päivittäin. Manteleita ja seesaminsiemeniä syön myös. Tietysti tosi pieni ruokabudjettinikin vaikuttaa valintoihini. Onneksi pakasteesta löytyy marjoja, sillä tuontihedelmiä en juurikaan syö.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-01-27 22:01:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Olen viettänyt paljon aikaa foorumilla lueskellen mielenkiintoisia juttuja. Tietoa täältä löytyy valtavasti ja näkemyksiä karppaamisestakin laidasta laitaan. Schwarzbein on kiinnostava. Kyllä ihminen on tosi nerokkaasti luotu. Aineenvaihduntasysteemi on niin monimutkainen, että on ihme, jos sitä voi edes jotenkin ymmärtää saati sitten hallita.
Suoliston kunnon vaikutuksesta terveyteen luin joskus vuosia sitten hyvän kirjan. Kirjoittajaa en muista, mutta joku nainen se oli. Vasta nyt, kun terveys on reistaillut, on halua ja motivaatiota riittävästi tehdä jotakin itsensä ja vointinsa eteen. Minulla kaikki oikeastaan alkoi lisäainekuorman vähentämisestä. Se tuntui ja yhä edelleen tuntuu yhtä tärkeältä kuin hiilihydraattien vähentäminen. Heikkilä varmasti vaikutti ajatteluuni, mutta myös tuo em. kirja, jonka opit muistuivat pikkuhiljaa mieleen.
En ole koskaan erityisemmin välittänyt kosmetiikasta. Joku vuosi takaperin kokeilin shampootonta elämää. Nyt palasin siihen taas ja tuntuu tekevän hyvää kutiavalle päänahalle.
Melko kova iltanälkä taittui purkillisella kermaviiliä ja kourallisella manteleita. Panin oikein merkille, miten kylläiseksi itseni tunsin tuon aterian jälkeen. Rakastan rasvaisia maitotuotteita!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-01-31 10:23:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Nyt on sappi pitkästä aikaa vihoitellut. Luultavasti se suuttui runsaasta kananmunien syönnistäni (yhtenä päivänä söin viisi). Siltä ainakin vaikuttaa, kun kivun laannuttua ja munatauon jälkeen söin aamiaismunani ja nyt olen taas kipeä. Harmi, sillä tykkään kovasti kananmunista ja ne ovat edullisia. Muuten olen ajatellut muuttaa syömisiäni vähän enemmän Schwarzbeinin suuntaan. Aihe kyllä vaatii vielä tutkimista, mutta tällä tietämyksellä S:n metodi vaikuttaisi aika lempeältä tavalta hoitaa kehoa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-01-31 13:24:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-08 16:08:09
Viestit: 248
Harmi! Millä oot aatellut korvata munat?

Mä vähensin munia muista syistä. Korvaan ne nyt hamppuproteiinilla, pähkinöillä ja liotetuilla siemenillä ja linsseillä tai quinoalla (aamuin illoin). Amaranttiakin suositellaan. Päivisin edelleen lihaa tai kalaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-02-02 21:09:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Tuota kananmunien korvaamista jollain muulla olenkin tässä pari päivää miettinyt. Tietysti toivon, että sappi rauhoittuisi sen verran, että voisin taas syödä munia edes aamiaisella. Nyt olen syönyt kaurapuuroa tai palan näkkäriä lisänä voita, juustoa ja kinkkua, mutta kylläisyys ei ole samaa luokkaa kuin muna-aterian jälkeen. Tänään söin illalliseksi nakkeja, mutta ne maistuivat aika kamalilta. Lisäksi mieltymykseni makeaan on taas hiukkasen nostanut päätään. Lisääntyneet hiilihydraatit luultavasti sen ovat saaneet aikaan. Kovin alhaisilla hiilareilla en kuitenkaan voi olla rytmihäiriöiden takia. On tämä kyllä hankala yhtälö.
Oletko muuten saanut painoa alas, Adagio? Ja miltä hamppuproteiini maistuu?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-02-02 21:17:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-08 16:08:09
Viestit: 248
Myös munan rasva pitää kunnolla korvata. Ja syödä reilusti proteiinia. Kyllä se onnistuu. Kokeilepa linssejä, pähkinöitä, oliiviöljyä, rusinoita ja kinkkua vaikka sekaisin! Ja kanaa! Paljon!

Kommentoit mulle aiemmin että rasva parhaiten pitää nälkäsi pois. Auttaisiko myös makeanhimoon?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-02-02 23:13:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Hyvä, kun muistutit tuosta rasvasta. Olen aina paistanut munat runsaassa voissa tai välillä oliiviöljyssäkin, jota on tullut lorautettua pannulle reilulla kädellä. En ole varmaankaan nyt tuota ennen käyttämääni rasvamäärää riittävästi korvannut, vaikka kaurapuuron olenkin syönyt ison voisilmän kanssa. Äsken söin mantelipussin pohjat kaapaisemalla jokaiselle mantelille kuorrutuksen voipaketista. Joku täällä foorumilla kertoi syövänsä manteleita sillä tavalla. Taisivat nälkä ja mieliteko lähteä tiehensä samalla ovenavauksella. Nyt on olo ihan ok.
Vähän mietityttää, miten selviän ruokavalioni kanssa tulevalla matkallani. Paljon vaaleaa leipää, pähkinävoita ja hilloa tiedossa. Joskus se oli vakioaamiaiseni..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-02-02 23:23:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-08 16:08:09
Viestit: 248
Mee mukaan kauppaan ja sano että sulla on ruokavalio. Valkkaa voita, manteleita, avokadoja... Tee suunnitelma ja pysy siinä.

Voisit viedä jotain mukana täältä. Siellä voisit pyytää että mennään luontaistuotekauppaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-02-04 00:15:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Joo, luontaistuotekaupassa täytyy kyllä käydä. Kiitos vihjeistä!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-02-04 09:32:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-08 16:08:09
Viestit: 248
Ja tahini on hyvää. Seesaminsiementahna.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-02-04 21:49:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Minulla oli joskus tosi hyvä seesamikanaresepti. Tein aika usein tuota ruokaa, johon tuli tahinin lisäksi runsaasti purjoa ja joitain mausteita, joita en nyt muista. Löysin ohjeen kiinalaisesta keittokirjasta, mutten tiedä, onko se enää tallella. Rupesi tekemään mieli tuota pang-pang-kanaa, kun mainitsit tahinin. Olin joskus vuosia sitten aivan ihastunut kiinalaiseen ruokaan. Opettelin jopa syömään puikoilla. Aika moneen ruokaan tuli kuivaa sherryä, jota minulla oli iso pullo kaapissa ihan tätä tarkoitusta varten. Jotenkin se innostus sitten vain lopahti syystä tai toisesta. Ehkä kyllästyin ko. makumaailmaan tai sitten harrastus kaatui luontaiseen laiskuuteeni. Osaisinkohan enää syödä puikoillakaan..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-02-04 21:58:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-08 16:08:09
Viestit: 248
Tsemppiä! ;)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-02-04 22:21:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos, nyt täytyy lähteä unia katselemaan. Matkapäivä edessä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-03-06 19:59:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
On kiva olla taas oman hellan ja kotoisten ruokien ääressä. Matkalta tarttui mukaan kuivattua merilevää, jota siskoni oli heittämässä roskiin kokonaisen paketillisen, koska ei pitänyt mausta. Minusta taas maku on ihan ok, mutta syönkin merilevää sen huiman jodipitoisuuden takia. Kuulemani mukaan kilppari tykkää.
Olen nyt vaihteeksi innostunut keitoista. Eilen söin kanakeittoa ja tänään jauhelihakeittoa. Luuliemestä saa ihanasti makua keittoon. Tänään käytin keittoon pakastamaani kinkunpaistolientä. Huomenna on vuorossa lohikeitto, johon aion laittaa mm. nokkosta ja tuoretta inkivääriä.
Matkalla söin jonkin verran leipää mukavuussyistä, mutta nyt taltutan päivittäisen leivänkaipuuni 2-3 hapankorppuviipaleella. Enempää en tunne tarvitsevani. Tuore leipä saa minulla aikaan ahmimista, joten sitä vältän.
Kahvia olen myös taas vähentänyt rajusti. Matkalla join kahvia ylettömästi, kun torjuin sillä väsymystä. Nyt aloitan päivän mukillisella vihreää teetä.
Kananmunia syön aika varovasti. Sappi ei ole vihoitellut pienistä määristä. Aamulla syön munakkaan sijaan lautasellisen kaurapuuroa voisilmän ja juuston kanssa. Iltapäivisin syön jugurttia ja siemeniä lisänä vähän sosetta oman pihan omenista. Illalla sitten saatan paistaa munan tai kaksi, ettei tarvitse mennä nälkäisenä nukkumaan. Vahdin hiilareita, mutten kovin tiukkapipoisesti. Tärkeintä on, että voin hallita nälkää, eikä nälkä hallitse minua, että pystyn syömään kontrolloidusti ja kohtuullisesti ja tunnen voivani hyvin. Nyt kotioloissa se taas paremmin onnistuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-03-06 20:04:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-08 16:08:09
Viestit: 248
Kuulostaa hyvältä! =D>

Tässä muuten reuman ruokavaliohoidosta: http://www.studio55.fi/terveys/article/ ... oa-/126270


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-03-08 10:19:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-09-27 08:47:58
Viestit: 311
Hyvältä kuulostaa, seurannassa :smt006


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2014-04-04 16:50:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos marge ja Adagio myös tuosta linkistä. Koulu on vienyt taas niin paljon aikaa ja energiaa, että en ole kauheasti keskittynyt siihen, mitä syön ja se on kostautunut vatsavaivoina. Nyt olisi tarkoitus taas vähän tarkistella suuntaa ja tehdä inventaariota tähänastisesta. Joitain tavoitteita ajattelin tähän kirjata ihan itselleni maamerkeiksi.
Yritys opetella pois kahviriippuvuudesta on tuottamassa vähitellen tulosta. Yhdessä vaiheessa yritin radikaalia "kerrasta poikki"-metodia, mutta se ei onnistunut, ei edes "kahvia vain sunnuntaisin"-tyyli, minkä opin edesmenneeltä anopiltani. Nyt olen yrittänyt korvata kahvia teellä niin paljon kuin mahdollista, esim. kouluun otan aina termarin täynnä vihreää tai joskus mustaa teetä. Menneellä viikolla en ole edes kaivannut kahvia muulloin kuin iltapäivällä. Tänään sain alas vain puoli mukillista ja aamullakin mieleni teki vain teetä. Olen tosi iloinen tästä muutoksesta, sillä voin oikeasti paljon paremmin pienemmällä annoksella kofeiinia.
Makeannälkää on ollut jonkin verran ja aina enemmän, jos olen syönyt liikaa hiilareita. Sen karkottajana on edelleen parasta tumma suklaa tai vaikka pieni palanen kuivattua taatelia, minkä olen vasta äskettäin hoksannut. Maistuu tosi hyvältä esim. jasmiiniteen kanssa.
Edelleen kyllästyminen on dieettini pahin vihollinen, samoin kiire ja väsymys. Suunnittelu on kaiken a ja o, pakko myöntää.
Veden juonti tahtoo välillä unohtua. Siihen pitää kiinnittää huomiota. Ja siihen, että ruoka olisi mahdollisimman lisäaineetonta. Makuaistini on yhä enemmän alkanut hylkiä kaupan marinadilihojakin. Odotan jo kesää ja sen tuoreita antimia.
Liikunnan lisääminen on tavoitteena myös. Kevät ja aurinko houkuttelevatkin ulos ja kohta myös pihatyöt. Olen enemmän hyötyliikkuja kuin että varta vasten lähtisin lenkille. Sauvakävelyllä olen tänä vuonna käynyt tasan yhden kerran.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 616 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)