karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:47:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-06-28 04:14:02 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-06-24 18:16:11
Viestit: 10
Hei kaikki. Otsikossahan nuo tärkeimmät tuli. Oon tosi kehno pitämään mitään ruokapäiväkirjoja ilman sosiaalista painetta, joten siksi tulin pitämään sellaista tänne :) Ruokavaliossa on tällä hetkellä isoja haasteita joten myös neuvoja ja muuta otetaan todella kiitollisena vastaan.

Sairastan vaikeaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja noin vuosi sitten aloin oireilla mystisesti ja hyvin vakavasti. Syy ei ole vielä(kään) selvinnyt, mutta sen seurauksena on tullut mm. raudanpuuteanemia ja lisämunuaisten luuhistuminen, sekä uusimpana tietona se, että olen allergisoitunut suurinpiirtein kaikelle, mitä olen syönyt.

Sanomattakin lienee selvää että se on tehnyt ikäviä oireita, joiden takia ruokavalio on mennyt tosi kehnoksi. Olen enimmäkseen kyllä mennyt karppilinjalla kuten jo useita vuosia, mutta toisinaan olen maistellut tärkkelysasioita eikä ole tullut ikäväkään niitä. Kuitenkin epämääräisten oireiden takia tilanne on pikkuhiljaa lipsunut siihen, että söin korkeintaan kerran päivässä ja elin mieluiten pelkällä kahvilla. Sitten taas kun paasto helpotti ja nälkä tuli, niin sitähän seurasi aina hillitön kaksin käsin ahmiminen nälkiintyneenä. Ei todellakaan hyvä, en suosittele.

Nyt koitan tsempata itseni syömään vaikka väkisin sen kolme kertaa päivässä asioita, jotka minulle ainakin tällä hetkellä sopivat.

Ja sitten sitä allergialistaa :))
- maitotuotteet. Ihan kaikki niistä. Ainakin lehmä ja vuohi allergisoi rankasti.
- ja ettei toki elämä liian helpoksi menisi niiden korvaamisella, niin myöskään soija, kaura tai riisi ei käy.
- kaalit. Kaikki.
- banaani
- ananas
- karpalo
- sinimailanen, eli idut..? sekä pavut
- parsa
- selleri
- kurkku
- sienet
- bataatti
- valkosipuli
- simpukka
- katkarapu
- turska, muuten kala käy onneksi.
- naudanliha
- kananliha
- kananmunat
- kaikki pähkinät, myös manteli ja maapähkinä. Kookos ilmeisesti käy.
- siemenet paitsi auringonkukka
- hiiva
- suklaa
- kahvi

Eli ihan pieni ja vaatimaton lista :D en onneksi ole juurikaan nirso ja mielestäni olen melko luova keittiössä, mutta nyt alkaa vähän tulla mielikuvituksen rajat vastaan. Tarkoitus olisi myös kierrättää ruokavaliota mahdollisimman paljon, koska tällä hetkellä todennäköisesti yliherkistyn ihan kaikelle, mitä vaan tarpeeksi syön.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-28 04:28:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-06-24 18:16:11
Viestit: 10
Ihmiset ovat kovasti kysyneet tässä viime päivinä, että mitä ihmettä minä sitten oikein syön. Tässäpä ruokapäiväkirjaa parilta päivältä:

päivä 1

aamupala
- tölkillinen tonnikalaa auringonkukkaöljyssä
- tomaattia
- kesäkurpitsaa
- basilikaoliiviöljyä

päivällinen
- itse tehtyä guacamolehkoa, jossa oli kaksi avokadoa, kaksi tomaattia, sipuli, puolikas appelsiini, vähän etikkaa, pari rkl oliiviöljyä. Söin siitä puolet ja loput seuraavan päivän aamupalalla.
- 2 n. 100g possupihviä, jotka paistoin noin 3 ruokalusikallisessa gheetä

iltapala
- 1,25dl kookoskermaa
- puolikas appelsiini

päivä 2

aamupala
- sama kuin päivän 1 päivällinen

lounas
- 1,25dl kookoskermaa
- 1 appelsiini

päivällinen
- tölkkihernaria! Sekaan lorahti pari rkl gheetä ja oliiviöljyä
- paketti pekonia
- lautasellinen salaattia, jossa oli lehtisalaattia, kolme pientä luumua, tomaatti ja pala paprikaa. Uitettu pekonirasvassa ja oliiviöljyssä.

Huhuhh, nämä määrät näyttää vielä pienemmille kirjoitettuna :E voisi melkein kuvitella että olen hyvinkin hoikassa kunnossa, en ole :D ylipainoa on ihan reippaasti. Otan tavoitteeksi pikkuhiljaa lisätä ruuan määrää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-29 07:07:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-14 15:01:27
Viestit: 2850
Paikkakunta: Joroinen
No ohhoh, onpas siinä allergioita kerrakseen! Varmasti laittaa olemaan luova :D Tuota sun tekemää guacamolehkoa pitää kokeilla itsekin, minä olen aina vaan laittanut avokadoa, sitruuna tai limeä, tilsinyt ja maustanut suolalla ja pippurilla :lol:

_________________
"The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-07-03 03:48:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-06-24 18:16:11
Viestit: 10
Kiitos! :D Yleensä laitan itsekin sitruunaa, mutta koska nyt ei ollut, niin luovasti laitoin appelsiinia ja etikkaa. Tuli vähän makeampaa kuin yleensä :D mausteiksi laitoin suolaa, mustapippuria ja chiliä. Chilin kanssa on pitänyt opetella maitotuotteiden jättämisen jälkeen aika paljon varovaisemmaksi :D

Nätisti oon kirjoittanut sapuskat ylös, mutta on vähän kestänyt saada ne tännekin asti :)

Päivä 3

sapuska 1

Paketti pekonia
Friseesalaattia, 3 luumua, tomaatti, paprikaa
1rkl oliiviöljyä

sapuska 2

100g seitiä
1rkl gheetä
2rkl oliiviöljyä
tomaatti, sipuli, porkkana

päivä 4

sapuska 1

200g keittokinkkua
2rkl oliiviöljyä
friseesalaattia, kesäkurpitsaa
1rkl sinappia

sapuska 2

tomaatti-tonnikalakeittoa:
400g tomaattimurskaa
purkki tonnikalaa auringonkukkaöljyssä
Tomaatti
Sipuli
2rkl ghee
2rkl oliiviöljy

oli hämmentävän hyvää ja todella täyttävää, teen toistekin :) maustoin rouheasti chilillä, basilikalla ja suolalla.

sapuska 3

200g keittokinkkua

ja juu.. en ole kovin ylpeä tästä päivästä, mutta ei vaan jaksanut :D

Päivä 5

Sapuska 1

200g possupihvejä
1rkl ghee
2rkl oliiviöljy
friseesalaattia, ~200g punajuurta, tosin etikkasokeriliemitölkkijuuria

sapuska 2

1 tomaatti, 1 paprika
2rkl oliiviöljyä

sapuska 3

200g seitiä
1rkl ghee
2rkl oliiviöljy
1 avokado, 1 tomaatti, puolikas paprika, yksi porkkana, 1 sipuli
2rkl auringonkukansiemeniä

Päivä 6

1 appelsiini
1 rkl ghee

En ole tästä kovin ylpeä, mutta oli kovin kiire ja ei niin nälkä. :D

sapuska 2

250g possun lihaisampia ribsejä
1rkl oliiviöljyä
Myskikurpitsakeitto:
250g myskikurpitsaa, 1 sipuli, 1 porkkana
1rkl oliiviöljy
1rkl avokadoöljy (löytyi kaupasta ja oli ihan pakko kokeilla, aika maukasta! Muut kokeillu tätä?)
Pinnalle 2rkl paahdettuja myskikurpitsansiemeniä

..joista loput 3rkl tuli naposteltua illalla. :D kamalan koukuttavia.

Tuo myskikurpitsakeitto on yksinkertaisuudestaan huolimatta ihan järkyttävän hyvää :)

Päivä 7

sapuska 1

250g ribsejä
1rkl oliiviöljyä
tomaatti

sapuska 2

annos myskikurpitsakeittoa. Samat aineet, samat määrät

sapuska 3

200g lohta
friseesalaattia


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-07-03 03:57:57 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-06-24 18:16:11
Viestit: 10
Välihuomiona todettakoon, että tää viikko uudella ruokavaliolla on tehnyt ihan hirveän muutoksen vointiin. En omista vaakaa, mutta olen myös laihtunut ihan hirveän määrän tässä ajassa, vaatteet ei kiristä hihoista, lahkeista eikä vyötäröltä. En olis uskonut että huomaan juuri muutoksia näin lyhyessä ajassa, mutta ero on kuin yöllä ja päivällä :)

Ghee ei ilmeisesti sovi minulle, joten päätin jättää sen vähemmälle ainakin toistaiseksi. Sain myös vihdoin aikaiseksi ostaa kookosöljyä ja nyt pitäisi enää keksiä, mihin sitä laittaisi :D oon vähän huono pistämään sitä ruokiin, kun en tiedä minkä kanssa se käy. Vaikkei se edes maistu melkein miltään :D oon huono myös syömään aamuisin, mietin että voiskohan sitä laittaa lusikallisen mate teen sekaan? :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-07-04 09:58:08 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26263
Kookosöljy käy kahviin ja miksei sitten samallatavalla teehenkin. Tai meteehen, joka ei sinällään ole tee, mutta teeksi lasken kuitenkin :mrgreen: Kookosta kannattaa ottaa varovasti, jos et ole ihan varma allergisoiko se vai ei... Osa öljyistä on mauttomia ja hajuttomia, osassa vanhvempi kookoksen maku ja tuoksu.
Mulla saattaisi loppua mielikuvitus noilla allergioilla, väkisin varmaan tulee toistoa, koska niin moni on listalla.
Yhtäkkiäkö nuo allergiat iskivät? Ja miten ne oireilevat?

_________________
A wise man never knows all. Only fools know everything. (Afrikkalainen sanonta)
"Viisaat etsivät totuutta, mutta hölmöt luulevat löytäneensä sen.” (Napoleon)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-15 12:02:40 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-06-24 18:16:11
Viestit: 10
Ohhoh, olenpa ollut kelvoton pitämään ruokapäiväkirjaa. Olen myös lipsuillut ruokavaliosta, mutta minulla on ihan tosi hyviä tekosyitä! :D

Jouduin syömään antibioottikuurin ja ainoa asia mikä auttoi hirveään vatsan kirvelyyn, oli tärkkelysasiat :( jotenki repsuiluissani oon jäänyt nyt sille tielle, pitäisi tsempata ruokavalio kuntoon koska olo on aika yäc :E

Kookosöljy sopi kivasti mateteehen, ja on tuntunut sopivan kivasti muutenkin. Oon myös varovasti kokeillut pähkinöitä (hyvin hyvin hyvin pienissä määrin) ja ainakaan vielä ei ole tullut oireita :)

Noi ruoka-aineallergiaoireet on vähän omituisia, et ei oo ollu sillee vatsavaivoja juurikaan, mitä nyt ekana vois kuvitella että olis. Jotenki semmosta on et on tosi väsynyt olo, ei jaksa mitään, hiukset lähtee päästä ja on ihan kuivat, uuvuttaa, heikottaa, pyörryttää ja oon koko ajan joka flunssassa ja on paha raudanpuute kun mikään ei imeydy kunnolla. Ja tosiaan noi on hiipiny silleen pikkuhiljaa.

Ne on ajan kanssa ilmestynyt et, en ole kaikelle yhtä pahasti allerginen. Maitoallergia on tosi paha, ja se on ollut ilmeisesti sen verran kauan, että se sitten on herkistänyt noille muillekin asioille, mitä on tullut usein syötyä. Poislukien pari, jotka on ristikkäisallergioita siitepölyjuttujen kanssa. Mietin tossa kun tuo selvis, et oon käyttäny niin kauan ku muistan vähintään neljää eri maitotuotetta joka päivä, monesti useempiakin. Et ei kai toi ihme oo että allergiakin sitten on raju :D

Tossa kun oon jo jonkun aikaa vältellyt noita vähemmän allergisoivia asioita, niin voin nyt alkaa pikkuhiljaa kokeilemaan niitä taas :)

Tänään aion syödä: kanasuikaleita wokvihannesten kanssa hirvittävällä öljymäärällä :D

Muoks. Ai niin. En minä ihan tuossa viikon kohdalla vielä repsahtanut, mutta jäi laittamatta asioita ylös. Kuitenki yksi ihan parhaista sapuskoista on pakko mehuilla tänne: limeoliiviöljyssä paistetut muikut vesikrassilla! Om nom nom.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-15 12:22:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Jään seuraamaan! Kuvittelin, että itsellä on komea lista allergioita ja ruokarajoitteita, mutta viet kyllä voiton. :shock: Nopsaan lukaistuna syöt kyllä kivan monipuolisesti ottaen huomioon rajoitteesi. :D

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-16 13:01:34 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-06-24 18:16:11
Viestit: 10
Kiitos, olen yrittänyt ja omastakin mielestä onnistunut ihan kivasti. Ei nytkään olis kovin huono ton ruoka-aineiden kierrättämisen osalta, mutta pirun hiilarit kun jotenki osais jättää pois.

Isoimmat haasteet tuo se, että olen opiskelijabudjetilla ja tämä ruokavalio tulee ihan järkyttävän kalliiksi. :(
Heti hyvänä kakkosena on se, että sairastelen ja vointi on välillä tosi huono (kivat helteet oli joo, puspus), varsinkin nyt kun on pitänyt pudottaa hydrocortison-annosta mieluisasta 20mg/päivä tänhetkiseen 10mg/päivä ja vielä pitää 7,5mg:n pudottaa parin päivän päästä. Syömisiin tuo vaikuttaa siten, että koko ajan on nälkä mutta mitään ei tee mieli, mikään ei kunnolla sula ja maha on ihan sekasin ja olo on todella kurja. Mieli tekee vaan suolaa ja etikkaa. Näin..

Tänään syön: ribsejä! Mmmm <3 Teen kaveriksi salaattia kesäkurpitsasta, tomaatista ja salaatinlehdistä.
Energianpuutteen takia oon päätynyt tekemään niin, että teen kerran päivässä jotakin ruokaa enemmän, ja syön siitä kerran-pari sinä päivänä ja aamupalaa seuraavana, jos vielä riittää.

Aikasemmin huomasin että syönki aika paljon/liikaa proteiinia monena päivänä. Sairastellessa / toipuessa toki tarvii normaalia enemmän, mutta se saattaa vaikuttaa siihen että paino pysyy tiukasti samassa koko ajan eikä vahingossakaan putoa, mutta jos syön vähemmän niin sitten taas on nälkä. :D Rasvaa lisäämällä nälkä ei helpota. Toisaalta paino on tällä hetkellä semmonen sivuseikka, tavoitteena olisi voida paremmin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-16 16:27:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Miten sulla vaikuttaa kypsennys ja pakastus ruoan allergisoivuuteen? Varsinkin kasviksissa itsellä auttaa usein kypsennys. Esimerkiksi raaka selleri aiheuttaa takuuvarman kurkkukutinakohtauksen, mutta keiton seassa kypsänä ei aiheuta. Samoin raaka omena joskus aiheuttaa, mutta pakastus tai kypsennys vie allergisoivuuden pois.

Ja yhden allergian puuttumisesta voit kyllä olla onnellinen, nimittäin kookoksen. Itse en voi sitäkään syödä. Ei ole pähkinä, mutta jotain samoja valkuaisaineita siinä vissiin on kuin pähkinöissä, manteleissa ja maapähkinöissä, jotka kaikki on itsellä allergialistalla.

Ja tuosta kurkusta. Itsellä aiheuttaa joskus kuorimaton kurkku allergiaa. Kuorittu taas ei. Myöskään etikka- tai suolakurkut eivät aiheuta allergiaa.

Ja joo, itsellä nuo allergiat on vähän tuollaisia mysteerisiä siinä suhteessa, että itsellä on tiedossa sellainen "suunilleen" lista allergiajutuista. Aina nuo allergiajutut eivät kuitenkaan sitten aiheuta mitään, ja sitten joskus taas aiheuttaa. Joitain triggereitä on viljojen mussutus (en harrasta), väsymys, siitrepölykausi ja sitten on se tekijä (tai tekijät) X, kun tuntuu, että allergisen reaktion saamiseen vaikuttaa suunilleen kuun ja tähtien asento.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-18 14:12:37 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-06-24 18:16:11
Viestit: 10
Hmmhh, toi on mielenkiintoinen kysymys sikäli että mä en saa allergiaoireita syömästäni ruuasta o.o edes maidosta, joka on kaikista pahin. Oon sairastellut ja sen takia katsottiin noita allergiajuttujakin (joku noin sata yleisintä ruoka-ainetta), ja sieltä löyty ihan hirvee lista. Ainoastaan pähkinöistä oon saanut hengenahdistusta. Oireilen lähinnä niin, et jos syön asioita mille oon allerginen niin vähän viiveellä väsähdän ja uuvahdan ja oon jatkuvasti kipeenä, päätä särkee ja semmosta flunssankaltasta. En tosiaan pysty syödessä tai syömisen jälkeen toteamaan että "aijaa, tää tekee oireita". Tunkkasta. :E et en todellakaan yhtään osaa sanoo et onks joku pakastettu parempi vai pahempi kuin tuore.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)