karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 15:09:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-07-23 14:09:46 
Minulla on aika agraariset sukujuuret ja opetettu niin, että voi ja kerma ovat arvokkaita ja siksi niitä pitää säästellä. Karppaukseni estäjäksi tuntuukin nyt nousevan se, että en yksinkertaisesti saata käyttää voita ja kermaa niin paljon että saisin tarpeeksi energiaa. Tulee niin kauhea syyllisyys että sillä tavalla haaskaan arvotavaraa. Hiukan samaa syyllisyyttä kohdistuu myös juustoon.

Minulle siis voi, kerma ja juusto olisi parhaiten sopivia rasvalisiä. En tykkää lainkaan oliiviöljystä, MCT-öljyä otan joskus jos tuntuu että on kova energiavaje.

Onko kellään muulla tämmöistä hullutusta ja oletteko päässeet siitä eroon?

Ja ei, en ole trolli vaikka siltä varmaan kuulostaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-23 15:09:09 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kysäisepä läheisestä lihanleikkaamosta (tai tiloilta suoraan, tai paremmista lihaliikkeistä; yhteensä paikkoja on Suomessakin vielä yllättävän monta) luita ja muita lihanleikkausjämiä. Sekä sian että naudan ylimäämäpaloista (ja niitä tulee nykyisin p-a-l-j-o-n, koska kauppa haluaa niukkarasvaisia tuotteita) saa ihan kuka vaan keiteltyä rasvat irti ja käyttöön. Ja kaiken kukkuraksi saat vielä melkein pyhimyskehän, kun osaat käyttää muuten hukkaan menevieä eläimenosia :)

Nimmarilla "ihminen on oppivainen olio"

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-23 15:19:15 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Joo, mun lapsuudessa kaikki arvokkaampi oli säännösteltyä, perunoita ja leipää sai syödä vapaasti, leikkeelitä ja juustoja ei. Eikä lihaa. Voi ei ollut säännösteltyä.

Auttaisiko tällainen ajatus. Voi ja kerma ovat arvokkaita ravintoaineita. Sinä olet arvokas ja voit terveytesi vuoksi syödä niitä niin paljjon kuin tarvitset.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-23 15:30:34 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
voitakermaa kirjoitti:
Tulee niin kauhea syyllisyys että sillä tavalla haaskaan arvotavaraa.

Minulle siis voi, kerma ja juusto olisi parhaiten sopivia rasvalisiä.


Minäkin olen vielä sitä ikäluokkaa, että meillä kerma, juusto ja liha oli säännösteltyä. Voita ei edes näkynyt varhaislapsuuden jälkeen, koska meillä syötiin "terveellisesti" margariinia. Tätä kun noudatti 40 vuotta, niin se oli osasyynä terveyden menettämiseen.

Itse pääsin asenneongelmasta sillä, että halusin tervehtyä. En haaskaa arvotavaraa, vaan se on lääkkeeni, ja sillä olen terveyteni palauttanut. Syön mieluummin hyvänmakuista oikeaa voita ja kermaa kuin kalliita lääkkeitä, joista tulee ikäviä sivuvaikutuksia. Olen kaiken nauttimani arvotavaran väärti. Sinäkin olet. :D

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-23 16:18:48 
Kiitos nopeista vastauksista. Ihana että sentään ymmärsitte ongelmani ja mistä se kumpuaa, ajattelin että minua pidetään ihan sekopäänä.

Rasvaisempia ruhonosia käytän jo jonkin verran. Toki meillä liha on enimmäkseen vähärasvaista. isäntä metsästää niin syödään paljon riistaa ja tutulta maajussilta ostetaan kyyttöä kyytipojaksi. Maatiaislehmät on muuten upeita mutta valitettavan rasvattomia. Tosin tykkään sian ja ankan rasvasta enemmän kuin lehmän.

Ehkäpä tosiaan yritän ajatella että olen sen arvoinen että saan syödä sitä mikä on minulle hyväksi. Ja toisaalta jotkut ihmiset ostaa raiskattuja 5% juustoja, ehkä se niistä säästynyt rasva on sitten minun voissani. :)

Kun nyt rupesin, tunnustan että tunnen syyllisyyttä siitäkin että syön ulkomaisia juustoja. Mutta kun ei kotimaiset meijerit osaa tehdä kunnollista Goudaa. Ainoat hyvät kotimaiset juustot on Mustaleima(t) ja Aurajuusto. Pakkohan niitä ulkomaalaisia on sitten syödä vaikka lehmänsä olisivat kuinka täynnä antibiootteja ja eläisivät huonosti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-23 19:33:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Eivätkä voi ja kuohukerma enää edes kalliita ole, kun vertaa energiasisältöön ja makuun. Korvikkeet maksavat käytännössä saman ja kaupanpäällisinä korvikkeista saa vielä insuliiniresistenssin ja niiden maku... :smt078

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-23 21:40:55 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Joo, hinta ei aina määrää arvoa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-24 08:18:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hei, jos naapurista saa kyyttöä, niin etukäteen pyydettäessä aikakin minun kyytöntuottajani suostui aikanaan pyytämään teurastamosta niitä rasvaisia lihan- ja luunrääpäleitä, jotka jäävät yli, ja ne olivat ykkösluokan lihaa! Kyllä kyytössäkin on rasvaa, se vain leikataan suomalaisilta kuluttajilta pois.

Ja mitä tulee voihin, niin auttaisiko tieto, että virallisten tuotanto- ja kulutustilastojen mukaan suurin osa voista menee ulkomaiseen vientiin; ihan tarkkaa prosenttia en muista, mutta se oli todella paljon (noin 80%). Ne vähärasvaiset maitotalousuotteet, joita sen jälkeen syötetään suomalaisille, ovat hiukan niinkuin sahajauhot puuntuotannossa, ja niitä varten pitää tehdä kaikenlaisia mainoskampanjoita edelleenkin, kun taas hyvä ja halpa voi myydään (ikävän halvalla vieläpä) ulkomaille.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-24 08:42:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Eteläisessä naapurimaassa voi on todella arvokasta, täällä jopa halpaa 2.69€/0.5kg. Ja Lidlin kerma oliko se 0.89€, ei paha.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-24 10:34:04 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Edelleen sanoisin ettei hinnalla ole merkitystä siinä kokeeko jotain arvokkaaksi tai ei. Tässä oli kysymys lapsena opitusta asenteesta juurikin voita ja kermaa kohtaan. Hinta on joko kallis tai halpa riippuen siitä mitä kukkaro sisältää, mutta arvo säilyy.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-24 13:30:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
voitakermaa kirjoitti:
Kiitos nopeista vastauksista. Ihana että sentään ymmärsitte ongelmani ja mistä se kumpuaa, ajattelin että minua pidetään ihan sekopäänä.

Rasvaisempia ruhonosia käytän jo jonkin verran. Toki meillä liha on enimmäkseen vähärasvaista. isäntä metsästää niin syödään paljon riistaa ja tutulta maajussilta ostetaan kyyttöä kyytipojaksi. Maatiaislehmät on muuten upeita mutta valitettavan rasvattomia. Tosin tykkään sian ja ankan rasvasta enemmän kuin lehmän.

Ehkäpä tosiaan yritän ajatella että olen sen arvoinen että saan syödä sitä mikä on minulle hyväksi. Ja toisaalta jotkut ihmiset ostaa raiskattuja 5% juustoja, ehkä se niistä säästynyt rasva on sitten minun voissani. :)

Kun nyt rupesin, tunnustan että tunnen syyllisyyttä siitäkin että syön ulkomaisia juustoja. Mutta kun ei kotimaiset meijerit osaa tehdä kunnollista Goudaa. Ainoat hyvät kotimaiset juustot on Mustaleima(t) ja Aurajuusto. Pakkohan niitä ulkomaalaisia on sitten syödä vaikka lehmänsä olisivat kuinka täynnä antibiootteja ja eläisivät huonosti.

Vastakysymys: mitä sinä tunnet voivasi syödä ilman tunnonvaivoja (ei väliä onko karppia vai ei)?
Siitä on ehkä helpompi lähteä liikkeelle

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-24 14:30:46 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Minäkin syön parmesania, eikä se ole pirkkaa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-26 08:45:15 
Greda Carbolle vichy ja suola- asiasta tuolta ylempää. Itse asiassa jos puhutaan suolasta (NaCl) niin 3 vaihtoehdota vain yhdessä oli suolaa (NaCl). Toki taisi olla paria eri Natrium suolaa. Toisaalta kivennäisvesissä on suoloja. Yleensä ainakin kahta eri suolaa. Hassua oli että eräs Vichy merkki mainosta jotta pullossa on nimen omaan NaCl suolaa, vaikkei sitä ollutkaan vaikka olikin kahta eri Na-suolaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-29 15:30:11 
els kirjoitti:
voitakermaa kirjoitti:
Kiitos nopeista vastauksista. Ihana että sentään ymmärsitte ongelmani ja mistä se kumpuaa, ajattelin että minua pidetään ihan sekopäänä.

Rasvaisempia ruhonosia käytän jo jonkin verran. Toki meillä liha on enimmäkseen vähärasvaista. isäntä metsästää niin syödään paljon riistaa ja tutulta maajussilta ostetaan kyyttöä kyytipojaksi. Maatiaislehmät on muuten upeita mutta valitettavan rasvattomia. Tosin tykkään sian ja ankan rasvasta enemmän kuin lehmän.

Ehkäpä tosiaan yritän ajatella että olen sen arvoinen että saan syödä sitä mikä on minulle hyväksi. Ja toisaalta jotkut ihmiset ostaa raiskattuja 5% juustoja, ehkä se niistä säästynyt rasva on sitten minun voissani. :)

Kun nyt rupesin, tunnustan että tunnen syyllisyyttä siitäkin että syön ulkomaisia juustoja. Mutta kun ei kotimaiset meijerit osaa tehdä kunnollista Goudaa. Ainoat hyvät kotimaiset juustot on Mustaleima(t) ja Aurajuusto. Pakkohan niitä ulkomaalaisia on sitten syödä vaikka lehmänsä olisivat kuinka täynnä antibiootteja ja eläisivät huonosti.

Vastakysymys: mitä sinä tunnet voivasi syödä ilman tunnonvaivoja (ei väliä onko karppia vai ei)?
Siitä on ehkä helpompi lähteä liikkeelle


Tämä oli hyvä kysymys. Olen aina luullut ettei syömiseeni juurikaan liity tunteita, mutta nyt kun Els kysyit, huomaan että syyllisyys liittyy melkein kaikkeen. Kananmunia saan syödä, mutta tavallaan tuntuu väärältä syödä niin paljon kuin syön. Tässä on sama kuin voissa ja kermassa, liian arvokasta. Ja huom! Kyse ei siis ole rahallisesta hinnasta, vaan siitä että tietyillä ruoilla on "arvokas" status ja niitä ei saa syödä paljon koska se on haaskausta.

Minusta tuntuu että saan syödä ilman syyllisyyttä kahdenlaisia ruokia:
1. Niitä mistä en isommin pidä, mutta mitkä ovat Terveellisiä sekä Karppilan että VT-tahojen mielestä. Eli lähinnä kasviksia. Jopa perunasta tunnen hieman syyllisyyttä ja jostain syystä pähkinöistä.
2. Sipsejä, suklaata, irtokarkkeja, jäätelöä: näistä en juurikaan tunne syyllisyyttä koska ne on kaikkien mielestä epäterveellisiä ja niitä kun syön tulee sellainen ihana tunne että olen pahanteossa ja rebel ja täytyyhän ihmisellä paheitakin olla. Sellainen "haistakaa kaikki vittu" -olo.

Nuorempana olin ehkä hiukan ortoreksiaan taipuvainen (toki silloinkin söin herkkuja tuolla pahantekomentaliteetilla) ja näköjään ne jutut elää vielä jossain alitajunnassa ja niiden kaverina kaikki mitä olen mediasta lukenut.

Tunnen myös syyllisyyttä jos syön aterioiden välillä tai muuten "väärään aikaan". Tajusin juuri että minulla taitaa olla tosi paljon ongelmia syömisen suhten eikä ne taida ratketa täällä keskustelemalla. Kiitos kun autoitte minua oivaltamaan tämän.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-07-31 16:42:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
voitakermaa kirjoitti:
Minusta tuntuu että saan syödä ilman syyllisyyttä kahdenlaisia ruokia:
1. Niitä mistä en isommin pidä, mutta mitkä ovat Terveellisiä sekä Karppilan että VT-tahojen mielestä. Eli lähinnä kasviksia. Jopa perunasta tunnen hieman syyllisyyttä ja jostain syystä pähkinöistä.
2. Sipsejä, suklaata, irtokarkkeja, jäätelöä: näistä en juurikaan tunne syyllisyyttä koska ne on kaikkien mielestä epäterveellisiä ja niitä kun syön tulee sellainen ihana tunne että olen pahanteossa ja rebel ja täytyyhän ihmisellä paheitakin olla. Sellainen "haistakaa kaikki vittu" -olo.

Eli olet ihan vaan tyypillinen suomalainen naisihminen, joka on ohjattu kuluttamaan juuri sitä mitä pitääkin.

Voi saadaan myydä ainakin 80-prosenttisesti ulkomaiden herkkusuille niin että meille jää Suomen hienoimmasta elintarvikkeesta vain ne rasvattomat sivutuotteet, jotka ennen palautettiin vasikoille.

... rahat kerätään pois kasviksista, joiden tuotanto on aikuisten oikeasti teollisen kalliimpaa kuin lihan
... ja sitten makua haetaan roskista, jotka samalla ovat erinomaisen kannattavia tuottaa (kun ne todella tehdään sekundasta).
Hyvin toimii propaganda meillä, ei siinä mitään. Etkä todellakaan ole yksin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)