karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:26:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Alaselän särky
ViestiLähetetty: 2017-06-17 01:03:28 
Kiperä kysymys: miksi alaselkääni alkaa särkeä kun vähennän hiilareita?

Taustaa: olen vajaa 40-vuotias nainen ja ensimmäisen kerran yritin Atkins/Heikkilä-sekoituksella karppausta joskus vuonna 2010. Ensimmäisen viikon hiilarit oli lähes nollissa ja samaan aikaan alkoi jäätävä alaselkäkipu. Kumartelu ei onnistunut ja unta tuli todella vähän koska kivulta ei saanut nukuttua. Kävin lääkärissä, joka ohjasi fyssarille, josta ei sitten oikeen ihmeempää apua. Ongelma hävisi kun palasin muutaman viikon jälkeen takaisin hiilareille. Silloin en ollut kivun yhteydestä hiilareihin kuitenkaan vielä aivan varma.

Toisen kerran kokeilin karppausta muutama vuosi myöhemmin, tällä kertaa vähän enemmällä hiilarimäärällä. Selkäsärky ilmaantui lähes samantien mutta lievempänä ja katosi kun palasin vielä lyhyemmäksi jääneen kokeilun myötä takaisin hiilareihin.

Muutamia viikkoja sitten törmäsin nettisurffaillessa meat only -ruokailijoihin ja sitä kautta ilmaantui uudelleen muistikuviin myös paleo. Lähdin taas pallottelemaan ajatuksella että notta jos vaikka kokeilisi. Ensimmäinen yritys kun oli kivuliaasta lyhykäisyydestään huolimatta se tehokkaampi muoto (olen nutrannut joitakin kertoja 1-3 viikon pätkissä, tällöin ei selkäkivusta tietoakaan) omalle kropalle siten, että sentit väheni oikeista paikoista. Maha pieneni mutta tissit pysyi, mikä on tärkeintä :roll: .

No minäpä sitten päätin tällä viikolla taas yrittää ja vielä siten että ens alkuun vaan pelkällä lihalla ja vedellä. Eikä mennyt kuin seuraavaan päivään aloituksesta kun alaselkä jo ilmoitti olemassaolostaan ja yöuni heikkeni. Lihavesi-linjaa kesti siis kaksi päivää. Sen jälkeen olen enenevässä määrin lisännyt hiilareita takaisin ja alaselän särky vähenee vähenemistään.

Mitäs hittoa tässä nyt sitten tekisi? Järkeviä ideoita? Haluaisin todella antaa paleolle mahdollisuuden ja katsoa, josko se saisi oloani parempaan ja mahaani pienempään suuntaan mutta selkä ei halua samaa. Onko kenellekään tullut vastaan tällaista?

-backfire-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Alaselän särky
ViestiLähetetty: 2017-06-17 21:12:44 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Onko missään vaiheessa ollut rasvaa mukana karpatessa? Hiilarit korvataan rasvalla, ja eläinrasva on se parempi vaihtoehto. Itselle tulee nivelkipuja, jos syön rypsiöljyä. Voilla karpatessa ei mitään kipuja. Pelkällä proteiinilla tulee rabbit starvation.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Alaselän särky
ViestiLähetetty: 2017-06-17 21:50:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Mitä oikein olet syönyt? Jotain näemmä, mutta mitä?

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Alaselän särky
ViestiLähetetty: 2017-06-17 22:37:00 
Nyt tässä kahden päivän meat only -pätkässä oli ainoastaan rasvaista/rasvaisempaa lihaa. En lisännyt siis paistaessakaan. Niitä männävuosien kokeiluja en kunnolla muista mutta tässä kun nyt tätä foorumia sieltä sun täältä olen selaillut niin on tullut mieleen että ehkä olen ollut liian vähällä rasvalla. Voiko se aiheuttaa myös oksettavaa oloa?

Toinen iso ongelma näissä kokeiluissa on nimittäin ollut todella oksettava olo. Ensimmäinen kerta päättyi lopulta myös siihen että olin aivan valmis oksentamaan jos piti syödä enää yhtään palaa juustokuorrutteista lihamureketta. En siis syönyt pelkästään kyseistä ruokaa vaan se oli ikään kuin viimeinen niitti karppiarkkuun. (Ei ole lihamureketta vieläkään ikävä, seven years an' counting :roll: .)

En juurikaan pidä voin mausta saati hajusta (herkkusienissä menee) joten sen lisääminen vähän kaikkeen ei toimi. Toissa päivänä paistoin kokeeksi kasviksia voissa ja yh että oli kasvisten maku pilalla. Pidän siis kasviksista eniten raakana ja höyrytettynä (ei siis edes suolaa). Ehkä vois kokeilla kuitenkin kookosöljyllä seuraavaksi :-k ?

Miten sitä rasvaa oikein saa kunnolla lisää? Jos paistan vaikka siankylkisiivuja niin ei siihen pannulle enää kykene laittamaan lisää rasvaa kun ei siinä ole mitään järkeä; siivujen omakin rasva jää osin pannulle ja lautaselle :lol: . (Noup, en kykene juomaan sitä :roll: .) Jotenkin ajatus rasvan lisäämisestä vain rasvan lisäämisen vuoksi ruoissa, jotka pystyy valmistamaan/paistamaan ilmankin on niin päätä rapsuttavaa.

Maitotuotteet ei isoissa määrin sovi (pienissä määrin on vielä kysymysmerkki). Ja toisaalta paleon suuntaan kun pyrin niin eipä sieltä suunnasta rasvaa kannata hakea.

Mennyt viikko on lyhyt aika varsinaisesti minkään toteamiseen mutta olin huomaavinani että pitkään vaivannut lonkkakipu oli matalilla hiilareilla parempi, mikä on taas selän kannalta ihan nurinkurista. Miksi lonkka ei särje mutta selkä särkee :-s ?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Alaselän särky
ViestiLähetetty: 2017-06-18 20:35:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
-backfire- kirjoitti:
Nyt tässä kahden päivän meat only -pätkässä oli ainoastaan rasvaista/rasvaisempaa lihaa. En lisännyt siis paistaessakaan. Niitä männävuosien kokeiluja en kunnolla muista mutta tässä kun nyt tätä foorumia sieltä sun täältä olen selaillut niin on tullut mieleen että ehkä olen ollut liian vähällä rasvalla. Voiko se aiheuttaa myös oksettavaa oloa?

Toinen iso ongelma näissä kokeiluissa on nimittäin ollut todella oksettava olo. Ensimmäinen kerta päättyi lopulta myös siihen että olin aivan valmis oksentamaan jos piti syödä enää yhtään palaa juustokuorrutteista lihamureketta. En siis syönyt pelkästään kyseistä ruokaa vaan se oli ikään kuin viimeinen niitti karppiarkkuun. (Ei ole lihamureketta vieläkään ikävä, seven years an' counting :roll: .)

En juurikaan pidä voin mausta saati hajusta (herkkusienissä menee) joten sen lisääminen vähän kaikkeen ei toimi. Toissa päivänä paistoin kokeeksi kasviksia voissa ja yh että oli kasvisten maku pilalla. Pidän siis kasviksista eniten raakana ja höyrytettynä (ei siis edes suolaa). Ehkä vois kokeilla kuitenkin kookosöljyllä seuraavaksi :-k ?

Miten sitä rasvaa oikein saa kunnolla lisää? Jos paistan vaikka siankylkisiivuja niin ei siihen pannulle enää kykene laittamaan lisää rasvaa kun ei siinä ole mitään järkeä; siivujen omakin rasva jää osin pannulle ja lautaselle :lol: . (Noup, en kykene juomaan sitä :roll: .) Jotenkin ajatus rasvan lisäämisestä vain rasvan lisäämisen vuoksi ruoissa, jotka pystyy valmistamaan/paistamaan ilmankin on niin päätä rapsuttavaa.

Maitotuotteet ei isoissa määrin sovi (pienissä määrin on vielä kysymysmerkki). Ja toisaalta paleon suuntaan kun pyrin niin eipä sieltä suunnasta rasvaa kannata hakea.

Mennyt viikko on lyhyt aika varsinaisesti minkään toteamiseen mutta olin huomaavinani että pitkään vaivannut lonkkakipu oli matalilla hiilareilla parempi, mikä on taas selän kannalta ihan nurinkurista. Miksi lonkka ei särje mutta selkä särkee :-s ?


Mitä olet syönyt ja mitä jättänyt pois? Vika lienee jossain tietyissä ruoka-aineissa, jos pitäisi veikata. Lonkkakipu lähtee koska sillä on eri syy kuin selkäkivulla.

Kakskolmonen sika-nauta jauheliha on aika kova sana jos rasvaa haluaa helposti. Paistat 400g jauhelihaa, keität sen kanssa 500g paseerattua tomaattia ja oman maun mukaan (=reilusti) juustoraastetta kastikkeeksi, jota sitten syöt "vihreän" salaatin kanssa. Voita voi vielä laittaa sekaan jos tuntuu rasvattomalta.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)