karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 05:19:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 08:13:49 
Olisiko kanssakarppajilla ajatuksia, mikä olisi paras jäätelö kesälomanautinnoksi :) ?
Olen karpannut pitkään, en laihdutuksen vaan sokeriaddiktion välttämisen ja yleisen hyvän olon vuoksi (painokaan ei tipu, koska bmi on 23, eikä tarvikaan tippua). Mutta kyllähän kesälomalla muutama jäde maistuisi, kun muutkin syö :) . Mikä olisi karppauksen kannalta paras jäätelö? Vähäsokerisin siis. Ingmannilla taitaa olla se makeutusaineilla viritetty "sokeriton" vadelmapikari, mutta onko mitään muita vaihtoehtoja?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 11:33:11 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Me hankittiin jäätelökone ja tehdään omaa jäätelöä kermasta ja esim. tuoreista mansikoista tai sorbettia esim. melonista, ilman lisättyä sokeria. Näin saa aitoa jäätelöä ilman kovetettuja rasvoja ja liikoja sokereita. ;)

Valmiista jäätelöistä Ingmanin perinteinen litran vaniljakermajäätelö on sokerimäärältään siedettävä, jos ei sitä vedä isoja annoksia.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 12:01:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tekisi mieli kysyä että jos olet karpannut jo pitkään, niin mitä teit viime kesälomallasi 8)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 14:13:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-02 13:04:27
Viestit: 7906
NiilinKaimaani kirjoitti:
Me hankittiin jäätelökone ja tehdään omaa jäätelöä kermasta ja esim. tuoreista mansikoista tai sorbettia esim. melonista, ilman lisättyä sokeria. Näin saa aitoa jäätelöä ilman kovetettuja rasvoja ja liikoja sokereita. ;)



tuleek tuohon melonisorbettiin muuta kuin pelkkää hedelmää?
Mietin vaan kun niissäkin normaaliversioissa sokeria on rutkasti mukana..

Pitääkin muuten taas aktivoitua jädekoneen kanssa, kun kerta semmoinen on.
Musta maultaan paras n tähän mennessä ollut itsetehdyistä turkkijugu+kerma+omenasose -yhdistelmä

_________________
karppi nro 3729
"ihanvähänvaanhiilihydraatittomalla vuodesta 2007"
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 14:28:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minä olen tehnyt sorbetit ihan monitoimikoneella, eli en omista jäätelökonetta.
Vuosiin ei kyllä ole tullut tehtyä, mutta tällainen resepti toimii kyllä erinomaisesti jos vähän korkeammat hiilarit eivät haittaa:

Erittäin ylikypsiä banaaneja + mitä tahansa jäisiä marjoja/hedelmiä. Tai päinvastoin: Jäisiä ylikypsiä banaaneja + marjoja/hedelmiä.
Banaani imitoi erinomaisesti jäätelömäistä rakennetta ja riittää yksinään makeutukseksi. Olen tehnyt tällaista sekä mustikoista että mansikoista, erinomainen tulos. Banaanin ja marjojen suhde voi olla esim. 50/50 tai sitten kolmannes banaania ja 2/3 marjoja.

Olen ajatellut testata mitä tulee kun pistää monitoimikoneeseen jäisiä mustikoita ja kuohukermaa, makeusaste olisi hyvinkin riittävä minulle, mutta vielä ei ole tullut testattua. Jäätelökonetta tuskin tulee koskaan hankittua, kun yksi kesä jäätelötehtaalla ja toinen pakkasvarastolla veivät mielenkiinnon jäätelönysyönnistä jo vuosikymmeniä sitten. Taitaa olla vuosia siitä kun tein edes mustikkasorbettia tuolla em. reseptillä.

Kaupassa on kaikenlaista mielenkiintoista jäätelöä kyllä tällä hetkellä, siellä on jotain sellaista purkissa olevaa kotimaista, joissa on luomuja vaihtoehtoja ja taisi olla kuusenkerkkä myös makuvaihtoehtona. Mutta kaupan jäätelöt on tehty yleensä ei sokerilla, vaan glukoosi-fruktoosisiirapilla se kas kun tuottaa paremman rakenteen jäätelöön. Joten ainakin rasvamaksaisten, kihtipotilaiden ja muiden fruktoosinvälttelijöiden kannattaa tehdä itse jäätelönsä käyttäen vaikkapa panimosokeria (puhdas glukoosi).

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 16:21:02 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Joo sorbettiin laitan vaikka soseutettua hunajamelonia ja annan pyöriä jäätelökoneessa, kunnes on sopivan viileää ja oikea, hyhmäinen rakenne. Ei kaipaa mitään makeutuksia. Aivan pieni tilkka rommia tai vastaavaa alkoholia parantaa rakennetta, mutta se ei todellakaan ole välttämätöntä.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 17:34:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Sinänsä paradoksaalinen kysymys, kun porukka pääasiassa syönee noita herkutellakseen tms, jolloin se hiilareiden laskeminen ei ole olennaista. Toista olisi jos noita joka päivä söisi.

Itse pidän Häagen-Dazsin vaniljasta. Maku paljon voimakkaampi kuin noissa kotimaisissa mauttomissa, karrageenia ei jätski myöskään sisältänyt, jos se nyt ketään kiinnostaa.

Sokerissa on sellainen hyvä puoli, että se on vaihtoehtojaan parempi.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 20:59:49 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Olen ajatellut testata mitä tulee kun pistää monitoimikoneeseen jäisiä mustikoita ja kuohukermaa, makeusaste olisi hyvinkin riittävä minulle, mutta vielä ei ole tullut testattua.

Olen tehnyt juuri tuollaista monesti, sauvasekoittimella tosin. Hyvää pehmiksen tapaista tulee IMO. Mansikkaversiosta tykkään kuitenkin enemmän. Olen ajatellut joskus myös bamixoida jäisiä banaaneja ja kermaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 21:08:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Kaupassa on kaikenlaista mielenkiintoista jäätelöä kyllä tällä hetkellä, siellä on jotain sellaista purkissa olevaa kotimaista, joissa on luomuja vaihtoehtoja ja taisi olla kuusenkerkkä myös makuvaihtoehtona. Mutta kaupan jäätelöt on tehty yleensä ei sokerilla, vaan glukoosi-fruktoosisiirapilla se kas kun tuottaa paremman rakenteen jäätelöön. Joten ainakin rasvamaksaisten, kihtipotilaiden ja muiden fruktoosinvälttelijöiden kannattaa tehdä itse jäätelönsä käyttäen vaikkapa panimosokeria (puhdas glukoosi).

Suomalaisia uudehkoja jäätelömerkkejä on ainakin Jymy ja Kolmen kaverin jäätelötehdas. Kummankaan ainesosaluettelosta ei löydy glukoosi-fruktoosi-siirappia, mutta glukoosisiirappi kylläkin, tavallisen sokerin lisäksi. Jymyssä ainakin on luomuja vaihtoehtoja ja kuusenkerkkä makuvaihtoehtona.

Meillä on ollut jäätelökone pitkään ja teemme jäätelöt kermasta ilman maitoa. Sellaisiin tottuneena nuo maitovoittoiset Jymyt ja Kolmen kaverin jäätelöt eivät ole oikein tajuntaani räjäyttäneet, vaikka periaatteessa peukutankin makujen ja värien aitoutta. Kaupan jäätelöistä lähimpänä meidän kotitekoistamme on tämän hetkisen tietoni mukaan Häagen Dazs.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 21:16:22 
els kirjoitti:
Tekisi mieli kysyä että jos olet karpannut jo pitkään, niin mitä teit viime kesälomallasi 8)

Sinnittelin. Kun mentiin kiskalle tai kahvilalle jädelle, niin otin kahvin ja kuolasin kun mies otti jätskin. Meidän kesähuvi on poiketa mökiltä lähikahvilaan tai lähikioskille jätskille, mutta minä en saa sitä jätskiä vaan jään joko ilman tai joskus siellä on kahvia myynnissä. Ei se kivaa ole :D . Ja nyt tekisi mieli osallistua tähän pieneen kesähuviin, joka on usein mökkipäivän kohokohta. t. aloittaja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-27 22:07:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ok, kiitos lisätiedosta.

Jos kioskilla mieli tekee niin kotitekoisesta omajädestä ei ole oikein hyötyä.
Silloin itse olen valinnut kahdesta vaihtoehdolta.
1) olen maistanut jonkun muun seuruelaisen jäätelöstä puraisun tai kaksi
2) olen valinnut pienimmän ja enten jäätelömäisiä ainesosia sisältävän jäden (aika usein joku eskimo tjsp)... ja yleensä vielä antanut siitäkin osan muille.

Jostain syystä kaupan jäätelöt eivät ole enää oikein maistuneet omien marja/hedelmä-kermavaahto-llikööriviritelmien jälkeen,
niin että se kokeilu on helposti jäänyt siihen yhteen suulliseen,
... ja käsilaukkuvoihin, jolla saa kipsan kahvin ja lirumaidon maistumaan melkein kotoiselta.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-28 10:02:07 
mun täytyy sanoa, et mulle maistuis melkein mikä vaan kaupanjäde, huolimatta glukoosi-fruktoosisiirapeista ja transrasvoista.
Vaan kun hampaita vihloo ihan tolkuttomasti kaikki nuo ja lisäksi maha tulee kipeäki, niin mieluummin teen omatekoista versiota.
pakastettu bansku + avocado on mun suosikki pika"jäde", mutta myös pakastettu bansku + marjat toimii


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-28 13:04:34 
Vieras kirjoitti:
els kirjoitti:
Tekisi mieli kysyä että jos olet karpannut jo pitkään, niin mitä teit viime kesälomallasi 8)

Sinnittelin. Kun mentiin kiskalle tai kahvilalle jädelle, niin otin kahvin ja kuolasin kun mies otti jätskin. Meidän kesähuvi on poiketa mökiltä lähikahvilaan tai lähikioskille jätskille, mutta minä en saa sitä jätskiä vaan jään joko ilman tai joskus siellä on kahvia myynnissä. Ei se kivaa ole :D . Ja nyt tekisi mieli osallistua tähän pieneen kesähuviin, joka on usein mökkipäivän kohokohta. t. aloittaja.


Sinnittelemällä ei pitkälle pötkitä. Jos olet normi suomalainen ja vietät 4 viikkoa kesälomaa ja nautit jokaisena aurinkoisena mökkipäivänä yhden jäätelön lähikiskalla niin ei niitä taida kovin montaa jääteköä kesällä mennä? Syö siis huoletta ja nauti kesästä!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-28 13:33:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-02 13:04:27
Viestit: 7906
ylläoleva vieras olen minä, automaagi-kirjauduin tuossa välissä näköjään ulos

_________________
karppi nro 3729
"ihanvähänvaanhiilihydraatittomalla vuodesta 2007"
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-28 14:02:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
meli kirjoitti:
glukoosi-fruktoosi-siirappia, mutta glukoosisiirappi kylläkin, tavallisen sokerin lisäksi.


Se on sitä samaa tavaraa eli glukoosi-fruktoosisiirappia, mutta joskus siitä käytetään pelkkää glukoosisiirappi-nimeä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-28 14:33:55 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Jostain kumman syystä ostin Pätkis-jäätelöpurkin. Täystyhjennys alkoi jo ennen kuin pääsin törpön pohjalle asti. Muistanpahan taas tulevan kesän olla syömättä... Mulle ei kyllä vieläkään ole valjennut, että mikä helvetti ne tosi railakat vatsavaivat aiheuttaa.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-28 16:27:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Glukoosisiirappa, glukoosi-fruktoosisiirappi ja fruktoosi-glukoosisiirappi ovat kyllä kaikki hiukan eri asioita.
Ainakin Dansukker lupaa, ettei sen glukoosisiirapissa ole fruktoosia lain - ja vain fruktoosi-glukoosissa fruktoosia on yli puolet, tyypillisesti 55%
(ja glukoosisiirappia sitä käytetään karkeissa perinteisestikin enemmän rakenteen kuin maun antajana)
Maissisiirapista tai tärkkelyssiirapista ei sitten voikaan olla enää ihan varma, kuten vaikka Nalle Puh voisi tähän sanoa.

Se, miksei teollinen käsitelty ruoka ole (jopa ainesluettelosta huolimatta) sitä mitä toivoisi ja saattaa tuottaa tottumattomalle kaikenlaista, voi johtua monesta asiasta. Muun muassa muodoltaan käpristyneet valkuaiset, hapettuneet rasvat ja koko joukko teollisuuslinjan omintakeisia mikrobikantoja ovat asioita, joista tuoteseloste ei tiedä mitään, mutta maha saattaa tunnistaa ne erilaisiksi, vaikkei sen mahan kantaja tätä maistaisikaan...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-29 05:00:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Muodoltaan käpristyneet valkuaiset? Miten ne käpristyvät ja missä prosessissa?

Mä olen pitkään epäillyt, että mikroaaltouuni käpristää joitain atomeja väärällä tavalla.

Anteeksi OT. Jätskeistä ei oikeen enempää sanottavaa, tässä on jo sanottu tarpeelliset asiat. Jos alottajan tekee mieli jädeä ni kandee sit varmaan ostaa sitä. Kai jotain pikkukikkoja vois yrittää, ensinnäkin et olis syötynä ennen lähtöä, ni ei olis niin mielitekoja ja vois vaan nauttia jälkkärikaffesta ja kesätunnelmasta. Tai vähän koettas muuttaa sitä päivän piristyksen ohjelmaa, hakisitte joskus kyliltä kermaa ja mansikoita vaikka, syötte vasta mökille päästyä ja kermavaahdon saa sitten jokainen makeuttaa mieleisekseen. Toihan on pitkälti psykologinen juttu, ettei tulla mökkihöperöiksi, ehkei sille miehellekään se jätski ole niin välttämätön kuin ihmisten ilmoille pääsy välillä.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-29 08:39:19 
Aloittaja täällä. Kiitos kaikille vastauksista. Tulin siihen tulokseen, että parasta on ostaa se perus eskimo, ja syödä siitä puolet, ja syöttää puolet koirille :D :roll: . Kaikki voittaa 8) . Mutta jos joku sattuu löytämään hyvän "sokerittoman" jäden, niin saa vinkata vielä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kesän jäätelöt
ViestiLähetetty: 2017-03-29 13:18:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Suoraan wikipediasta, auttaisiko tämä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Proteiinin_rakenne

Tuossa mainitut erilaiset rakenteet muodostuvat yksittäisten aminohappojen (sen primäärisen helminauhan) eri helmien vaikutuksista toisiinsa, ja niiden takia tuhansien helmien ketjuun niistä syntyy mm alakuvassa näkyviä kierteisiä ja levymäisiä (ja kierteisiä) rakenteita. Proteiini ominaisuuksineen ei ole vain kemiaa, vaan stereokemiaa, joten muoto oli ja on yhtä tärkeä juttu kuin atomitkin. Ja... ympäristö vaikuttaa muotoon. Niinpä useimmat valkuaiset muuttavat muotoaan kun ne siirretään vaikkapa vain vedestä ilmaan, eikä muoto yleensä palaa kun vaihdetaan takaisin.

Alla esimerkki miltä yksi yksittäinen valkuaisaine, mylglobiini näyttää, levymäisine beta-kierteineen ja muineen
Lainaa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Proteiini#/media/File:Myoglobin.png

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)