karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 20:49:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-06-11 18:17:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
piparimuru kirjoitti:
No, tiskari hajosi ja jouduin läträämään tiskiveden kanssa. Miun atopiataipumus ei ole vielä täysin parantunut edes karppauksella. :wink: Työpaikalla oli ihan järkyttävän kuiva ilma kun lämmitykset huusi täysillä. Katsoisin, että muutama kerta vuodessa "mitälierasvaa" on parempi vaihtoehto kuin kreppipaperilta tuntuva iho haavoineen.


Merisuolavettä iholle. Terveissä evissä on ketju siitä.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-11 18:23:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
karppari55 kirjoitti:
Kyllä jotain rasvaa pitää auringon oton yhteydessä laittaa ja sen jälkeen myös. Itsellä on atooppinen iho, joten rasvojen kanssa puuhastelu kesät talvet on sekä tarpeen että tuntuu hyvältä.


Miksi? Atooppinen iho oli minullakin (aurinkoihottuman selätettyäni sain myöhemmin uusia iho-oireita, jotka eivät liittyneet aurinkoon) vielä 2003. Sain myös diagnoosin "acne rosacea". Rasvojen kanssa puuhastelu tuli tutuksi Kun aloitin riittävän sisäisen rasvauksen, pääsin kaikista iho-oireista. Nyt iholle vain vettä/suolavettä. Eikä ole koskaan ollut näin hyvässä kunnossa.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-11 19:27:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Aurinkovoidetta en käytä enää ikinä, jos saan itse päättää. Se hiki-teollisrasva-ihmepigmenttiseos oli musta sietämätön, eikä estänyt oikein palamistakaan. Olen ruskettunut ihan nätisti ja palamatta nyt helteillä (samoin kuin viime kesänä, kun jo karppasin/semikawailin), mutta lievä aurinkoihottuma vaivaa, kuten usein kesän alussa. Ulkoilen silti sen mitä huvittaa, enkä hirveästi suojaa edes vaatteilla, olkoon tyhmää tai viisasta. aurinko iholla vaan tuntuu niin hyvältä! Tänä talvena D-lisä jäi yhteen vajaaseen pikkupulloon kalanmaksaöljyä, mielestäni taipeet punoittivat ehkä vähän herkemmin kuurin aikana, mutta mistä tässä monimuuttujaisessa elämässä mitään voi tietää syistä ja seurauksista.

Niin, mun atopia oireilee aina välillä yhä edelleen, jos ei muuten niin ihon kuivuutena. Elkan linjoilla, en tykkää rasvata. Jos hirveästi sattuu, niin kookosöljyä teepuutipalla terästettynä kipeään kohtaan, tai sitten jotain melko neutraalia kosteusvoidetta, mutta aina myös merisuolaliuosta, ja mieluiten vain sitä. Ihoni paranee paremmin itsekseen, kunhan syön kunnolla ( normikarppaus suruttomilla kasviöljyillä ei riitä mulle), ja onnekseni voin tiskivesillä ja pahemmillakin aineilla sitten läträtäkin ainakin johonkin rajaan asti.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-27 09:07:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-04-03 15:26:52
Viestit: 5440
Kerpele. Päiväkodissa vouhkaavat, että nimikoitu aurinkorasva mukaan. No ensinnäkin se piha on puolivarjoinen, ja tuskin tuo duracell-pupu paikoillaan pysyy aurinkoisessa paikassa koko aikaa. Ja toisekseen, meidän perheessä kukaan ei pala helposti. Viime syksynä Rodoksella laitoin hitusen rasvaa omaan ja lasten pintaan, kun lojuttiin koko päivä meren rannalla. Mutta päiväkodin piha on ihan eri asia, jos ne nyt sen noin 2 h pihalla viettää. Mutta ei mene jakeluun, ja pitävät minua täydellisen vastuuttomana.

Ja Elka rakas, toisinaan on valittava kahdesta huonosta se pikkuisen vähemmän huono. Itse olen ollut töissä terveyskeskuksen vuodeosastollakin muutaman kesän. Hoitotyön perushygienia on jo ihan eri tasolla kuin normaalielämän. En jättäisi siellä käsiä pesemättä ja rasvaamatta, vaikka se miten on epäterveellistä itselle. :)

_________________
huh'


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-27 09:58:09 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Piparimuru, sano niille suoraan, että aurinko ei aiheuta ihosyöpää vaan juurikin aurinkovoide. Australiassa tutkittu. Ja anna ymmärtää, että juuri he tässä ovat vastuuttomia.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-27 12:33:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Mirka kirjoitti:
Piparimuru, sano niille suoraan, että aurinko ei aiheuta ihosyöpää vaan juurikin aurinkovoide. Australiassa tutkittu.

Hei voitko antaa linkkiä tähän tutkimukseen?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-27 12:52:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-19 14:27:04
Viestit: 261
piparimuru kirjoitti:
Kerpele. Päiväkodissa vouhkaavat, että nimikoitu aurinkorasva mukaan.

Eivät voi vaatia. Kerrot vain, että lasta ei rasvata.
Itse kerroin ekana vuonna, että minun käsityksen mukaan aurinkorasvat eivät ole turvallisia enkä halua niitä käytettävän. Tämä riittää varsin hyvin meidän lasten päiväkodissa.
Uudet hoitajat saattavat rasvan perään kysyä, mutta eivät toiste.

Kertaakaan eivät lapset ole palaneet. Selkä ja hartijat ovat aika hyvin vaatteilla suojattu ja kädet ruskettuvat kauniisti.

Lomalla sitten pysyttelemme ne pari pahinta tuntia yleensä sisällä rauhoittuen, eikä aurinko ole ongelma.

_________________
Rentokarppina 9/2010 alkaen vain hyvänolon takia


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-27 15:02:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-04-03 15:26:52
Viestit: 5440
Äh, tietenkään ne ei voi vaatia. Vouhkaaminen vaan ärsyttää. :wink:

_________________
huh'


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-27 16:20:38 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Mulla ei ole suoraan tähän yhtä lähdettä, mutta Australian valtio tutki kymmeniä tai satoja aurinkovoiteita, ja ainoastaan muutama turvallinen löytyi. Ylivoimainen enemmistö sisälsi jotakin yhdistettä, joka reagoi iholla auringonvaloon ja ihon kolesteroliin muodostaen syöpää aiheuttavaa yhdistettä.

Samaan aikaan monesta maasta on tutkimusta, joiden mukaan eniten auringossa olevissa ammateissa ihosyöpä on muuta väestöä harvinaisempaa. Mitä useammin aurinkoa, sitä vähemmän ihosyöpää. Meidän lapsia ei suojata edes vaatteilla vaan suoraan pihalle nakuna!

Mutta palaminen on pahasta. Palaminen toisaalta saattaa johtuakin äärimmäisestä D-puutoksesta.

Äskettäin kerrottiin myös suomalaisesta klinikasta, jossa edistyksellisesti hoidetaan ihosyövän varhaismuotoa -milläpäs muulla kuin auringolla... :roll:

Jos haluaa maksimoida syöpäriskin, niin

-unohda talven D-vitamiinit
-ole sisätöissä konttorirottana
-mene kerran vuodessa etelän rantalomalle, laita aurinkovoidetta ja polta ihosi

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-28 12:50:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-13 21:52:39
Viestit: 1101
^ Ja kun palaneelle iholle vielä lätkäisee jotain after sun -markettivoidetta, niin ei sekään varmaan syöpäriskiä ainakaan pienennä?

_________________
Karppausta vapaalla tyylillä jo vuodesta 2003.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-28 13:59:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-05-06 13:19:39
Viestit: 116
Mikä aurinkovoiteissa aiheuttaa syöpää? Eikö niissä ole tavallisten kosteusvoideaineiden lisäksi vain sinkki- ja titaanioksidia? Ovatko tavallisetkin kosteusvoiteet syöpää aiheuttavia ollessaan tekemisissä auringon kanssa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-28 14:10:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Jokos ketjussa on ehditty mainita oksibentsoni, jota löytyy erityisesti kovempien suojakerrointen aurinkovoiteista? Älykkäästi on laitettu aurinkorasvaan aine, joka muuttuu uv-säteilyssä karsinogeeniseksi. :shock: Huvin ja urheilun vuoksi olen pohtinut mitkä muut tuoteideat voisivat olla yhtä idioottimaisia. Miten olisi sokerinen soutuvene lyijystä tehdyn pelastusliivin kera...

Olen itse löytänyt onneksi näemmä lopullisen ratkaisun rusketus/palamisongelmaan: L-tyrosiini

Kyseinen aminohappo vaikuttaa moneen asiaan kropassa, mutta se on myös pigmentin esiaste. Itse en ruskettunut ennen lainkaan ja saatoin palaa vaikka käytin todella korkeita suojakertoimia. Kun syön L-tyrosiinia, en pala lainkaan ja rusketun kauniisti. Järkeä toki käytän auringossa oleskelussa, varmaan palaisin nytkin jos hölmöilisin auringon määrässä.

Viime kesän viikon pituinen treenileiri oli tulikoe tälle sisäiselle aurinkosuojalle: Viikon verran koko ajan ulkona päiväsaikaan heinäkuussa. Tokihan me kaikki hakeuduimme varjoon kun voimme, mutta silti suojakertoimilla 20-40 lätränneistä moni punotti ärhäkästi jo toisena tai kolmantena päivänä, minä en palanut yhtään koko viikkona ilman suojakertoimia ja rusketustakin tuli lisäsuojaksi. Ainoana suojana minulla oli fysikaalinen blokkeri (titaanioksidi), jota laitoin muutamana päivänä pikkuisen nenään (heijastukset aurinkolaseista lisäävät palamisalttiutta) ja olkapäihin. Sitäkään en kyllä muistanut edes joka päivä ja silti en palanut lainkaan.

Tämä on ollut kerrassaan ihmeenomainen muutos entiseen, takavuosina tuli kokeiltua kaiken maailman beetakaroteenit ja porkkanakapselit, ne eivät vaikuttaneet yhtään mitään. L-tyrosiini sen sijaan oikeasti auttaa todella paljon. Syön talvikaudella ylläpitomielessä yhden 500 mg kapselin päivässä, kesäkaudella kaksi ja niinä päivinä kun olen paljon auringossa saatan nappailla päivän aikana muutamankin kapselin vielä lisää - vähän samoin kun toiset lisäävät kesken päivän aurinkovoidetta.

L-tyrosiinia saa hyvinvarustetuista luontaistuotekaupoista, jauhemuoto halvempi kuin kapselit eikä tämä aminohappo maistukaan miltään, toisin kuin vaikkapa arginiini joka on niin pahaa että maksan mieluummin kapseleista ekstraa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-28 15:23:32 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Oksibentsonin ohella myös A-vitamiiniyhdistettä epäillään syöpää aiheuttavaksi: http://www.poliklinikka.fi/?page=7533955&id=4252100

Ton jutun voisi varmaan tulostaa paperille sinne päiväkotiinkin?

Lainaa:
Huvin ja urheilun vuoksi olen pohtinut mitkä muut tuoteideat voisivat olla yhtä idioottimaisia. Miten olisi sokerinen soutuvene lyijystä tehdyn pelastusliivin kera...


:smt044

L-tyrosiini oli minulle uutta. Ite olen kuullut ja kokenut itsekin, että reilu D-lisä talvella (50 -75 µg) estänyt ihon palamisen. On pohdittu, olisiko palaminen nähtävissä D-vitamiinin puutosoireeksi.
Tässä vielä yksi tekijä sokeriveneeseen lisää: sitä palamista estämään sivelty aurinkovoide kun vielä estää D-vitamiinin saamisen auringosta.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-28 15:30:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Mirka kirjoitti:
Aurinko ei ole melanooman tai ihosyöpien syy. Melanooman syy on nimenomaan aurinkovoiteet. Tutkijana Australian valtio.

Toki myös ihon palaminen lisää riskiä olennaisesti. Palaminen vain ehkäistään järjellä eikä mömmöillä.

Olen katsonut dokkarin tästä aiheesta ja siinä todisteltiin asia juuri näin!
Heitin samana iltana kaikki mömmöt roskiin!
Joten en siis käytä aurinkorasvoja (enää)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-11 18:29:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-09-10 16:41:39
Viestit: 290
Nostelenpa tätä ketjua jo hieman kun aurinkokin jo mollottelee aika kuumasti :) Toisinsyöjän kokemuksen kannustamana tilaukseen lähti L-tyrosiinijauhoa:
http://www.iherb.com/Now-Foods-L-Tyrosi ... g/839?at=0


Ihoni on kesäisin niin limainen ja hikinen etten pysty käyttämään mitään voiteita, kasvoilla varsinkaan. Vime vuosina olen mielestäni myös ruskettunut heikosti. Katsotaan mitä tuleman pitää! Mun tuurilla tulee tietysti sateinen kesä :lol:

_________________
iHerb.com-nettikaupasta 5$ alennusta ensitilauksen loppusummasta koodilla ZOC161.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-12 10:19:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-23 12:29:49
Viestit: 10345
Paikkakunta: Kouvola
En lukenut koko ketjua, mutta lisään oman mielipiteen kuitenkin.

Olin syksyllä kanarialla, kävelin tunteja auringon paisteessa, en grillannut itseäni altaalla, enkä rannalla.
En käyttänyt pipoa enkä aurinkorasvoja. Otsa paloi, ei muuta vahinkoa.
Kesällä Suomessa ei pala edes otsa, vaikka sitä riittää kohta takaraivolle asti.

En laita aurinkorasvaa itseeni, enkä (karppi-) leivän päälle.

_________________
Kuva

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-03-12 20:48:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Aurinkorasva on turhuutta, vaatteilla peitellään tarvittaessa!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-15 14:41:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Lähde: http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1 ... 22110.html

Iltasanomat kirjoitti:
Uima-allas saattaa tehdä aurinkovoiteesta syöpäpommin
Ilkka Mäkinen
Julkaistu: 15.10.2012 14:07

Modernit aurinkovoiteet reagoivat klooriveteen vaarallisesti.
Pimeä puskee päälle, ja yhä useampi suomalainen suuntaa etelän aurinkoon. Aurinkovoiteen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana.

Aurinkovoiteissa on alettu käyttää erittäin pieniä nanohiukkasia, jotka estävät haitallisen UV-säteilyn pääsyn iholle tehokkaasti. Tuoreen tutkimuksen mukaan nämä hiukkaset saattavat kuitenkin olla myös ihosyöpäriski reagoidessaan uima-altaiden veteen.

Monissa aurinkovoiteissa käytettävät titaanidioksidinanohiukkaset on päällystetty, jotta ne pysyvät vakaina auringonpaisteessa. Tutkimuksen mukaan tämä päällyste voi kuitenkin liueta uima-altaiden klooripitoiseen veteen.

Vedessä päällystämättömät hiukkaset voivat muodostaa happiradikaaleja, jotka aiheuttavat DNA-vaurioita ja siten solujen vanhenemista, ihovaurioita ja syöpää.

Tutkimuksen mukaan haitallista päällysteen liukenemista tapahtui sitä enemmän, mitä enemmän klooria uima-altaan vedessä oli. Kloorittomissa uima-altaissa päällystettä ei liuennut. Klooria käytetään uima-altaissa desinfiointiaineena.

Tutkimus julkaistiin Chemical Engineering Journal -lehdessä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-26 13:53:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-08-31 16:19:21
Viestit: 31
Kyllä nuo rasvat pelottavilta mömmöiltä tuntuu. Kuitenkin kun oma iho on sellainen ettei kestä yhtään aurinkoa edes tavallisessa suomen säässä palamatta on kaappiin jotain puteleita kertynyt. Vaatteilla ja aurinkoa pakoilemalla suurimmaksi osaksi mennään, mutta tunnustan käyttäneeni rasvoja ja niiden myös auttaneen..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-26 16:34:55 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Tultiin syyskuun alussa Alanyaan ja ensimmäisinä päivinä varovasti rannalla ilman varjoa vain kaksi tuntia liki neljänkymmenen asteen lämmössä 8)

En palanut.
Ainoaksi palmiskerraksi voidaan katsoa v. -89 Rhodoksen Ellin ranta, jossa kylmiltään aluksi viisi tuntia.
Silloin oli iho arka ja punoitti...päivän.
Sitte muuttu ruskeeeks.
Mulla taitaa olla semmonen paimentolaisen iho (B-veriryhmä).
Suomessa ollessa iHerbin 250µg- D-vitamiinigeelikapseleita yks päivässä =D>

Kookosöljyä käytän auringonoton ja suihkun jälkeen...silloin tällöin.

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)