karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:13:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Munuaisten maku?
ViestiLähetetty: 2019-02-05 19:56:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Miltä munuaiset maistuvat? Entä sydän ja keuhkot?

(Jälkilisäys:
Huomasin vasta myöhemmin, että yksittäisistä ruoka-aineista keskustelun pitäisi tapahtua aloittelijoiden osiossa. Pahoittelut...)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Munuaisten maku?
ViestiLähetetty: 2019-02-06 12:23:29 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Munuaisilla on ihan omanlaisensa maku...milläs kuvailisi?
Kun lapset oli pieniä/vielä kotona ja olin 13v. kotiäitinä, piti ruyokapuolen olla hyvää ja edullista.
Pikkuoskarin munuaisia leikkeli ruikaleisksi, liotin (kurkkuma)/suolavedessä muutaman tunnin ja paistoin kuumalla pannulla voissa.
Yksi pojista odotti kieli pitkällä pannun vieressä, että saisi herkutella.
Myös munuaispiirakkaa tein.
Se on maku, johon joutuu tottumaan, mutta mulla jo kotoperäistä..äiti teki 50-luvulla suht kaikista sisäelimistä ruokaa.

Sydäntä jauhoin jauhelihaksi ja siitä tehtiin esim. pitsaa.
Äiti keitti sädämet ja ne jätettiin keitinveteen jäähtymään...hyvin säilyi.
Ohuita viipaleita käytettiin leikkeleen tapaan...hyvää.
Täällä Torreviejassakin olen sydämiä keitellyt...aamulla hyvää munakokkelin kupeessa.

Intialaisen keittokirjan munuaisohje:

Paistetut munuaiset
450g (lampaan) munuaisia
2tl kurkkumaa
2.5 tl suolaa
1.5dl vettä
1 vihreä paprika suikaleina
1 tl tuoretta inkivääriä raastettuna
1tl valkosipulia raastettuna
1 tl tsilijauhetta
3 rkl öljyä(voita)
1 pieni sipuli hienoksi silputtuna
korianterin lehtiä koristeluun

Laita palotellut munuaiset kulhoon ja lisää kurkkuma ja suola sekä vesi. Liota tunti.
Huuhtele, kunnes vesi on kirkasta...valuta.
Laita munuaiset ja vihreät paprikat kattilaan. Peitä vedellä ja hauduta keskilämmöllä, kunnes vesi on haihtunut.
Lisää mausteet ja sekoita hyvin.
Lisää öljy(voi) sipuli ja korianteri ja ruskista 7-10min.
Tarjoile kuumana...voimakas haju haihtuu hyvin huuhtelemalla...

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Munuaisten maku?
ViestiLähetetty: 2019-02-06 12:45:34 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3448
Paikkakunta: Vantaa
Mä oon vähän eri mieltä tosta tottumisesta. Ite valmistin ja maistoin munuaisia ekan kerran ammattikoulussa ja tykkäsin kovasti. Vedin ihan överiksi niiden huuhtelun, yleisön toiveesta :lol: Muistaakseni huuhtelin naudan munuaisia ensin viilleltynä kylmässä vedessä useita kertoja niitä puristellen, sitten viipaloin ne ja huuhtelin vieläkin ainakin paristi puristellen. Jonkin sortin kermakastike niistä värkättiin ja oli toodella hyvää. Voimakas omanlaisensa maku, mutta kun huuhtelee huolella niin ei ole kusimaista aromia paistettaessa eikä syödessä.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Munuaisten maku?
ViestiLähetetty: 2019-02-06 12:51:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minä taas en totu millään. Ihan sama miten pitkään on lioteltu, ryöpätty jne. niin aina siellä on se vieno virtsan maku mukana. Sen munuaisten ominaismaun olennainen osa on minun mielestäni se virtsan maku ja niinpä en ole ikinä itse ostanut niitä kotiin. Hätätilassa voisin syödä, mutta onneksi sellaisia tulee harvoin eteen.

Lapsuudessani meillä syötiin munuaisia suht säännöllisesti, vähintään kerran per pari kuukautta, eli oli tottumisen mahdollisuutta kyllä ja joutui syömään. Mutta ei se maku mihinkään siitä muutu. Kyseessä nyt vaan oli ruoka, jonka nippa nappa pystyy syömään vaikka se onkin selkeästi pahan makuuista, joten söin aina kun eteen laitettiin. Enkä tottunut.

(En tiedä onko kropan tahto, maksaa en pysty syömään edes hätätilanteessa, pukkaa ylös. Ehkä luonnostaan korkean hemoglobiinin ihmisenä minun kroppani yrittää välttää rautaövereitä tai jotain. Ainoa sisäelin jota syön ja tykkään on kieli.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Munuaisten maku?
ViestiLähetetty: 2019-03-18 05:33:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-05-08 00:35:19
Viestit: 803
vanha karppu kirjoitti:
Miltä munuaiset maistuvat? Entä sydän ja keuhkot?


Sydän on lihas, joten se maistuu lihalta. Ehkä vähän kuivakasta lihaa, mutta pitkään kun keittää niin hyvä tulee, ja keittoliemenhän voi sitten käyttää sopan pohjana. Ja samoin sitten vielä kieli, tosin sehän on parasta ja pehmeintä lihaa mitä on olemassa.

_________________
Kuva

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Munuaisten maku?
ViestiLähetetty: 2019-03-18 05:35:14 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Sydän on hyvää.
Sitä kannattaa vähän liottaa, kuten maksaakin, jotta hyytynyt veri lähtee pois.

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Munuaisten maku?
ViestiLähetetty: 2019-03-23 08:22:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Kyllähän se kielikin vienosti sisäelinmäiseltä maistuu. Ite en tykännyt, sain syötyä mutta lievin inhonväristyksin. Etikka auttaa siihen tunkkaiseeen makuun joka siinä on.

Haluaisin syödä enemmän sisäelimiä eettisistä ja terveydellisistä syistä, mutta hankalaa on :(

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Munuaisten maku?
ViestiLähetetty: 2019-03-23 09:34:34 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3448
Paikkakunta: Vantaa
Mä teen nykyään maksapihvit broilerin maksasta. Muksu syö niitä paljon mielummin kuin naudanmaksasta tehtyjä. Yks paketti pakastemaksaa, omena, sipuli, muna ja iso pottu keitettynä, suolaa ja timjamia ja sauvasekoittimella sileäksi. Jopa ihmiset jotka "eivät syö maksaa" tykkäsivät. Tietty mitenkään erityisen vähähiilarista se ei ole, mutta hyvää. Koita Erfis sinäkin.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Munuaisten maku?
ViestiLähetetty: 2019-03-23 22:23:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Mulle muistu mieleen äiteen maksapihviresepti ja tein sillä jauhemaksapihvejä tänään. Reilu puolet jauhelihaa ja että tuli hyvää. Mulla oli valmiiks maksaköntsä jääkaapissa, heitin sen monitoimikoneen sörssäysosioon ja perään sipulin ja jauhelihat ja vielä laitoin lorauksen kermaakin. Kananmunan sijaan laitoin kaksi keltuaista. Paisto runsaassa voissa ja lisukkeina puolukoita, hapankaalia ja suolakurkkuja :)

Pakastin loput etten saa a-vitamiinimyrkytystä syömällä maksaa useana päivänä peräkkäin.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)