karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 09:29:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-15 13:29:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
Koitin etsiä noista verenohennuslääkkeistä tietoa, mutta yllättäen ei juurikaan mitään löytynyt. Erityisesti VHHn yhteensopivuutta varoteltiin yllättäen. Ja muistettiin kyllä mainita, että lääkitys on usein elinikäinen.
Olisikohan asiaan liittyen jotain, missä todellisuudessa mennään?

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-15 16:15:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-08-19 11:42:22
Viestit: 686
Mennään virtuaalitodellisuudessa, kun massoja hoidetaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-15 18:10:37 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Meidän ukko on syönyt verenohennuslääkettä koko karppausaikansa ja laihtunut jo 35 kg. Kyllä se elinikäinen lääkitys on ainakin hänellä tiedä muista.

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-15 20:10:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-29 23:23:25
Viestit: 8830
Olen syönyt verenohennuslääkkeitä jo tosi monta vuotta ja en usko että ne vaikeuttas laihtumista. Ainut mitä koen on huono juttu kun on loukannut pahoin ittensä ja monet kipulääkkeet ei sovi ja ne on opittava itse tietämään kun ei kaikki vastavalmistuneet lääkäritkään tiedä. Elinikäinen lääkitys on minullakin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-16 06:05:19 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Marevan on yleisimmin elinikäinen rotanmyrkky. Nykyisin on useita muita verenohennuslääkkeitä, joita käytetään esim. sydäntoimenpiteiden jälkeen, aika usein vuoden verran. Niistä kaikki eivät käy kaikille, yhdellä kaverilla jouduttiin vaihtamaan, kun ensin määrätty ei tehonnut. Marevanissa täytyy seurata inr-arvoa ja muuttaa tarvittaessa annostusta. Tärkeää on pitää K-pitoisten sapuskoiden saanti tasaisena, ettei satoaikana ahmi ykskaks runsaammin marjoja ja vihreitä. Siksi varmasti monilla on se (väärä) käsitys, ettei marevaninsyöjä saa syödä tiettyjä ruoka-aineita.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-16 08:05:13 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Juuri tuo marevan seuranta on tärkeä. Huomattiin konkreettisesti nyt muutaman viikon sisällä kun oli useampi tarkastus ja inr arvo oli pudonnut. Mietittiin mistä johtuu niin oman puun omenat jotka olivat liian hyviä joten niitä tuli syötyä reilusti. Se oli ainoa muutos normaaliin ruokavalioon. Aika hyvin arvoja pystyy säätelemään vihannes/tabletticombolla.

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-16 08:56:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
Miten tuo inr-arvo sitten eroaa terveellä? Pitäisi olla riittävän matala vai? Voisiko joku vielä havainnollistaa miksei ruokavalion muutoksella ole enää mitään apua?

Aikani Googletin ja löysin sitten tällaisen. Hyvin niukasti on tietoa saatavilla.
Kuva

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-16 22:24:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-29 23:23:25
Viestit: 8830
Luulen että terveellä jolla ei ole ohennuslääkkeitä käytössä niin inr-arvo vois olla 1 tai pienempi. Tohon arvoon on pudotettu minulla ennen leikkausta kun marevani lopetettu vähän aikaisemmin ja napapiikkiä sitten pistetty päivittäin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-18 11:57:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-07-09 09:49:31
Viestit: 113
Käsitys VHH:n epäsopivuudesta verenohennuslääkkeiden kanssa voi johtua esim. siitä, että karppaus on aloitettu lääkityksen aloituksen jälkeen. Yhtäkkinen ruokavalion muutos johtaa yleensä myös inr -arvon muuttumiseen, jolloin vedetään suora johtopäätös: ei sovi, lopeta heti [-X . Marevania syövien ruokavalion pitäisi olla suunnilleen samanlainen läpi vuoden.
Itselläni on vasta aloitettu Marevan, mutta inr ei ole vielä muuttunut miksikään. Finelin ruoka-ainetaulukko onkin ollut kovassa käytössä, kun olen hakenut, missä ruoka-aineissa on eniten k-vitamiinia. Se karsii sopivien kasvisten ja marjojen määrää aika paljon, mutta kun ei oikein muuta tietä ole. Suurin osa kaaleista kuuluu ikävä kyllä tähän sarjaan, ja marjoista mustaherukka. Mutta kun pitää noiden määrät pieninä ja valitsee muita kasviksia, niin kyllä se tasapaino löytyy ennen pitkää.
Marevan on siitä ikävä lääke, että sen kanssa saa juosta verikokeissa aluksi parin päivän välein, kunnes saavutetaan haluttu arvo. Muissa lääkkeissä, kuten Pradaxa ja Eliquis ei ole ruokavaliorajoitteita, mutta niiden vaikutusta ei voi kumota yhtä helposti, kuin Marevanin. Sitäpaitsi ne ovat kalliita. Itselläni oli keväällä kuuden viikon Eliquis -hoito, joka tuli maksamaan hiukan alle 200€.
Kuulisin myös mielelläni kokemuksia ja vinkkejä tähän aiheeseen littyen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-08-19 12:26:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-29 23:23:25
Viestit: 8830
Olen kuullut ettei noihin muihin saa Kelakorvausta ja siksi kalliita. Vaikeampaa myös kumota vaikutus jos se pitäisi tehdä nopeaan. Olen syönyt kaikkia kaaleja joka viikko ja kasviksia tulee päivittäin noin 200g arviolta syötyä. Tumman vihreitä kasviksia (pinaattia, parsakaalia) otan pienemmän määrän kuin muita kasviksia ja ei ole aiheuttanut heittoja arvoissa. Luontaistuotteita saa varoa kun ne voi tehdä isonkin ongelman jo parin viikon käytössä. En ole pitkään aikaan katsonut tuleeko k-vitamiinia jostain ruoka-aineista. Omega3-tuotteet pillereinä on kiellettyjä kun ne ohentaa hyytymistä. Olen silti lohta ja kirjolohta syönyt jonkin verran proteiinipitoiseksi ruuaksi vaikka omega3 niistä tulis mutta se on luonnollisessa muodossa ja ei vaikuta arvoihin. Viljatuotteita jos syö päivittäin niin silloin voi hyytymistaso olla pienempi ja pienempi lääkeannos siten päivässä. Marevanlääkitys katotaan yleensä viikkoannoksena ja se jaetaan joka päivälle. Olen jo itsesäätelijä niin lääkkeen annostelen labratuloksen mukaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Verenohennuslääkkeet
ViestiLähetetty: 2018-09-25 17:36:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-07-09 09:49:31
Viestit: 113
Kyllä niihin saa Kelakorvauksen. Mulla vaihdettiin Marevan pois, koska inr ei alkanut nousta tarpeeksi, vaikka vedin sitä "kaksin käsin". Lääkäri kirjoitti b-lausunnon, joten saan 65% korvausta. Vaikka lääke on sittenkin moninverroin kalliimpaa, kuin Marevan, niin olen tyytyväinen.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)