karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 11:04:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-05-21 11:35:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-03-17 12:00:45
Viestit: 45
Täällä eteleän mailla tekee aina joskus mieli lakua ja salmiakkia. Sokerittomia makeisia täällä toki on, mutta hiilarittomiin en ole vielä onnistunut törmäämään. Lakun ostaminen Suomesta on aika helpoa, jos vain tietää, mistä tilata. Google tarjoaa Halvan sokerittomia, makeutettu jollain maltitolisiirapilla tms kelvotomalla aineella. Löytyykö sieltä ihan kosher-karppia tavaraa, jota voisi huoletta mutustella? Olisin kovin kiitollinen linkistä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-21 11:38:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Laku on hankala sen vuoksi, että sen rakenne vaatii jotain jauhoja. Kaikissa näkemissäni gluteenittomissa lakuisa onkin joko esim. riisijauhoa tai kaurajauhoa. Niinpä lakritsan hiilarimäärää taitaa olla hyvin hankalaa saada alaspäin, vaikka korvaisi kaiken sokerin makeutusaineilla - pitäisi löytää nimittäin ensin sellainen hiilariton jauho ja se on totisen vaikeaa.

Jotain lakritsanmakuisia karamelleja voisi varmaan tehdä matalini hiilarein, mutta siihen rakenteeseen joka perinteisessä lakritsassa on taitaa tarvita jotain tärkkelystä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-21 11:40:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tuskin :)

Itse voisi kai tehdä jotain viritelmiä lakritsiuutteella, mutteivät ne varsinaisesti lakuja olisi.
Salmiakin puutteeseen meikällä on kotona käytännössä aina (englantilaisia) Fishermans Friendejä.
Gluteenittomia ja riittävän tujuja niin että yksi yleensä riittää, mutta mutusteluun ei ole niistäkään.

(toisinsyöjä ehti ensin)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-21 12:13:48 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-03-17 12:00:45
Viestit: 45
No pahus, onhan noita mantelijauhosta alkaen. Täytynee sitten ryhtyä itse tekemään - on sitä kummempiakin tuotoksia keittiöstäni lähtenyt. Sokeritonta lakritsiuutejauhoa mulla on joskus ollut ja salmiakkipulveriakin voisi löytyä, aikoinaan sitä ostettiin apteekista. Salmiakkivodkan tekokin on ohjelmassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-21 12:27:44 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-03-17 12:00:45
Viestit: 45
els kirjoitti:
Tuskin :)

Itse voisi kai tehdä jotain viritelmiä lakritsiuutteella, mutteivät ne varsinaisesti lakuja olisi.
Salmiakin puutteeseen meikällä on kotona käytännössä aina (englantilaisia) Fishermans Friendejä.
Gluteenittomia ja riittävän tujuja niin että yksi yleensä riittää, mutta mutusteluun ei ole niistäkään.

(toisinsyöjä ehti ensin)


Tiedätkö, millä noi Fisherman's Friendit on makeutettu? En viitsisi tuhota hyvää ketoosia ihan vaan maun vuoksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-21 12:33:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Löytyy sekä sokerilla makeutettuna ("original") ja sitten on myös muistaakseni sorbitolilla. Ksylitolillakin makeutettuja taisi olla, mutta monet noista keinomakeutetuista ovat jotain muita makuja kuin sitä perussellaista.

(Minun suuhuni kyllä FF:ssä maistuu enemmän se minttu ja chili kuin lakritsiuute, mutta onhan siinä kyllä sitäkin joo.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-21 16:27:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ostelen niitä alkuperäisiä eli sokerilla tehtyjä.
Mutta yhdessä pastillissa (paino alle 2 grammaa) on sokeria niin vähän, ettei se katko ketoosia mihinkään : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-21 21:32:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
Tämä nyt ei ole hiilariton tietenkään, koska lakritsikarkkiin kuuluu hiilari, jotta se maistuu mille pitää, mutta siinä on vehnän sijaan riisijauhoa: http://www.waltons.fi/language/fi/tuotteet/

Lainaa:
Gluteeniton Lakritsi
Ainekset: sokerisiirappi, riisijauho, ruokosokerimelassi, lakritsiuute
Väri: lääkehiili, anisöljy

Ravintosisältö 100 g
Energiaa 1359 kj/325 kcal
Rasvaa 0,3 g
Hiilihydraattia 76,7 g
joista sokereita 49,8 g
Proteiinia 2,6 g
Suolaa 0,1 g


Pussikoko:
100 g


Aivan kuun alussa ostin näitä pussillisen metrilakukojulta kaupunkini keskustasta. Näitä voi myös ilmeisesti tilata netin kautta muualta. Vanhanajan lakun makuinen ja niistä pidän eniten. Kuukautiskierron eräässä vaiheessa mulla on himo verenpainetta nostattavaan lakuun huipussaan, salmiakkiin taas ei koska se on liian voimakkaan makuista. Muutoin ei ole vaikka niistä karkkien maailmasta ehkä eniten pidänkin, mutta arjessa erittäin tumma suklaa on jopa aivan hyödyllistä ja sopivia maultaan, kun nuo taas eivät minun päiväsyömisiini istu. Voin kuitenkin suositella maun ja tekstuurin puolesta.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-22 09:44:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Noita gluteenittomia tuotteita on tullut myyntiin kuin sieniä sateella viime vuosina, mikä on tietenkin hyvä juttu.
Itse löysin tanskalaisen lakusarjan, kaikki gluteenittomia ja ihan lakun makuisia viime vuonna (nimi kateissa, kerron kun muistan)

... muttei niistä mitään voi "mutustella rauhassa" karppina. Ovat enimmäkseen hiilaria kaikki tyynni : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-23 12:11:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Jotain lakritsanmakuisia karamelleja voisi varmaan tehdä matalini hiilarein, mutta siihen rakenteeseen joka perinteisessä lakritsassa on taitaa tarvita jotain tärkkelystä.

Karkkimaisen rakenteen voisi saada liivatteella ilman tärkkelystä. Mutta karppaukseen minusta paremmin sopisi, jos itse haluaisin jotain tuollaista nyt kokeilla, sekoittaisin ihan sulavoihin lakritsijauhetta tai -uutetta ja makeutusta, levittäisin laakeaan astiaan ohueksi kerrokseksi ja laittaisin pakastimeen kovettumaan. Vastaavanlaista olen joskus tehnyt kaakaojauheella ja hyvää on tullut.

Lakritsijauheella tai -uutteella maustettu kermavaahto, mousse tai jäätelö myös olisivat mielestäni perinteisiä lakritsikarkkeja karpimpia vaihtoehtoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-23 12:34:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
En ole noita kokeillut, kun tarve ei ole vielä kasvanut ohi noiden fishermans friendien, mutta katselin kyllä joku aika sitten Ann Fernholmin blogista ohjetta jossa voilla tai kookoksella lisärasvattua tummaa suklaata oli maustettu salmiakilla/lakulla. Jos himo olisi kova, taitaisin kokeilla sitä : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-23 12:38:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
On olemassa myös lakritsiteetä, mutta kaikki merkit eivät ole hyvänmakuisia. Hyvänmakuinen lakritsitee ei mielestäni kaipaa makeutusta lainkaan. En keksinyt silloin kokeilla kerman kanssa lakritsiteetä. Jos minulla vielä olisi hyvää lakritsiteetä, kokeilisin varmaan kerman kanssa.

Lakritsitee kuului aikoinaan teevalikoimaani, mutta raskauden takia se ja muut yrttiteet piti lopettaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-23 12:44:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ihan sitä itseään, eli lakritsinjuurta, saa myös luontaistuotekaupoista ja siitäkin voi tehdä teetä. Ihan mukavan makuista mietoa lakritsiaromia siitä kyllä irtoaa, taitaa olla minulla kaapissa vielä vähän jäljellä.

Lakritsinjuuri on myös "muinaishammasharja": sitä on käytetty myös - muistaakseni Aasiassa - niin, että ensin pureskellaan tikun pää "harjaksi" ja sitten harjaillaan sillä kalustoa. Muistaakseni lakritsanjuuri on lievästi antibakteerinen, eli on saattanut hyvinkin olla parempi kuin ei lainkaan hammasharjaa. Ja se musta värihän on peräisin aktiivihiilestä, juuri on vaalea.

(Itse säästyn onneksi lakritsiongelmalta, koska olen salmiakki-ihminen ja lisäksi perinteisen lakun suutuntuma on nimenomaan sellainen vääränlainen. Olen pohtinut että ihmiset jakautuvat suutuntuma-hommassa marmeladi-ihmisiin ja viinikumi-ihmisiin. Olen itse selkeästi viinikumi-ihminen: liian helposti pureskeltavat asiat (lakritsa, marmeladi, fudge jne) tuntuvat järjestään vääriltä niin, että raa'an lihan himoonkaan en halua jauhelihaa, vaan paistin paloja.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-23 13:31:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
Karkkiosastolta pidän itse asiassa parhaimpina kaikkia vanhemman väen perinteisiä karkkeja kuten kermakaramelleja, lakritsia, marmeladia, toffeeta ja viinikumeja. Niissä yhdistyy oikeanlainen suutuntuma persoonalliseen makuun, mitä ei nykyisistä kehitellymmistä karkeista saa, vaan ovat keskenään enemmän samanlaista esanssimössöä. Mutta yhtä kaikki ne aina häviävät suklaalle, joista parhaat ovat 80 % tai yli vahvuinen suklaa sekä 30 % - 50 % vahvuiset reippaasti maidon makuiset suklaat. Lapsena olin erittäin kova salmiakin syöjä, mutta nykyään sitä ei juuri lainkaan tee mieli. En osaa tarkasti sanoa miksi, ehkä vain ajan saatossa maku on muuttunut ja pidän salmiakkeja karkkien "energiajuomina", ne piristävät eniten, varsinkin jotkut erittäin kirpeät ja vahvat salmiakit.

Melin lakritsinen kermavaahto tai voihin sekoitettu lakritsijauhe kuulostavat mielenkiintoisille vaihtoehdoille lakun himoon, mulla on joku luomu lakritsijauhepussi niin voisi kokeilla joskus. Aikoinaan olin iHerbistä tilannut todennäköisesti sittemmin suursiivouksessa hävittämäni pussin silputtua lakritsinjuurta: https://fi.iherb.com/pr/Frontier-Natural-Products-Licorice-Root-Cut-Sifted-16-oz-453-g/30785 Vetelin sitä joku viitisen vuotta sitten välillä niin, että mälli tyhjään suuhun ja pureskelin, kunnes ei maistunut enää miltään. Se kyllä puhdisti hampaita.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-23 13:57:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Shemhamforash kirjoitti:
Aikoinaan olin iHerbistä tilannut todennäköisesti sittemmin suursiivouksessa hävittämäni pussin silputtua lakritsinjuurta: https://fi.iherb.com/pr/Frontier-Natural-Products-Licorice-Root-Cut-Sifted-16-oz-453-g/30785 Vetelin sitä joku viitisen vuotta sitten välillä niin, että mälli tyhjään suuhun ja pureskelin, kunnes ei maistunut enää miltään. Se kyllä puhdisti hampaita.

Muistan tuon pussin. Siitä en saanut aikaiseksi hyvää lakritsiteetä, vaikka kuinka yritin. Tuli vain enemmän puunmakua hyvin vähällä lakritsinmaulla. Hyvää lakritsiteetä tuli iHerbin jostain valkoisesta pahvilaatikosta jossa oli jokin sininen raita. Yhtä hyvä lakritsinmaku on muistaakseni Urtekramin lakritsijauheessa. iHerbista ostetussa lakritsiuutteessa taas muistaakseni oli enemmän se lakukarkeista tuttu yksipuolisempi maku. Urtekramin lakritsijauheessa maku on mielestäni moniulotteisempi.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)