karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 11:00:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: ketoosi vs ketoadaptaatio
ViestiLähetetty: 2018-04-24 17:48:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2013-07-21 18:22:45
Viestit: 117
Paikkakunta: Kanta-Häme
Olen nyt ollut psykoo- ei kun ketoosissa reilut kolme viikkoa. Ekan viikon jälkeen ketoaineita 0.5 mmol/l, toisen viikon jälkeen 0.7 ja kolmannen viikon jälkeen 1.7 kun tuli liikuttua vähän enemmän.

Minua on nyt kiinnostanut se, että millä tavalla ketoosi ja ketoadaptaatio eroavat toisistaan kehon tuntemuksina. Ketoosi jo sinänsä saa aikaan monia muutoksia, mutta on vaikea tietää milloin siirtyminen varsinaiseen rasvanpolttotilaan on tapahtunut. Onko teillä kokemuksia? Jotenkin tuntuu siltä, että liikuntahalun selkeä voimistuminen olisi ainakin omalla kohdallani selkeä merkki, samoin ajattelun terävöityminen nextille levelille; ajattelun selkeytymisen suhteen ero normitilan ja ketoosin välillä on pienempi kuin ketoosin ja ketoadaptaation välillä.

_________________
Vihanneksilla läträäminen on epäeettistä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-24 18:35:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Ketoadaptaatiolla ymmärretään kai sitä prosessia kun keho siirtyy hiilaripolttoisesta rasvapolttoiseksi. Voi kestää viikoista kuukausiin. Mitä pidemmällä ketoadptaatio on, sitä tehokkaammin elimistö pystyy käyttämään rasvaa energiana myös lihaksistossa. Ketoosi alkaa mielestäni melko nopeasti vaikka jo seuraavana aamuna ja sillä ymmärretään tilaa, jossa maksa tekee ketoaineita ja verestä voidaan mitata>0,5 mmol/l. Ketoosissa voi olla vaikka ketoadaptaatio olisi vielä "kesken".

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-24 18:38:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Omalla kohdalla ketoosin tietysti maistaa ainakin aluksi. Oma aivotoiminta piristyi huomattavasti. Ketoadaptaation etenemisen tuntee kai lähinnä palautusajan lyhenenemisestä ja vähemmistä "maitohapoista".

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-24 19:14:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2013-07-21 18:22:45
Viestit: 117
Paikkakunta: Kanta-Häme
Catharsis kirjoitti:
Omalla kohdalla ketoosin tietysti maistaa ainakin aluksi. Oma aivotoiminta piristyi huomattavasti. Ketoadaptaation etenemisen tuntee kai lähinnä palautusajan lyhenenemisestä ja vähemmistä "maitohapoista".


Tämän olen huomannut erään kestävyyslajin treeneissä; parilla viimeisellä kerralla energiatasot ovat olleet ihan eri luokkaa kuin aikaisemmin.

_________________
Vihanneksilla läträäminen on epäeettistä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-25 08:35:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Tämä ehkä vähän liittyy aiheeseen?

Mitenkäs me ei-ketoilevat, mutta rasvapolttoiset?
Eli pääasiallinen polttoaine vapaat rasvahapot, ei suinkaan ketonit.

Sitä mietin että pitäisikö puhua rasva-adaptaatiosta, sillä samanlainen sopeutuminen (kai?) se on mitokondrioille siirtyä pois glukoosista pääasiallisena energianlähteenä, ketoilipa sitten tahi ei? Samalla lailla ne minun mitokondrioni ovat adaptoituneet, mutta ketoosissa en ole (paitsi tietysti aamuöisin, kuten kaikki).


(En ketoile, koska sopii huonosti minulle eikä ole tarvetta. En esim vaan kykene syömään niin paljoa suolaa, etten turpoaisi suolanpuutteesta, ehkä pissin sitä jotenkin poikkeuksellisen paljon pois ketoosissa tai jotain. Olen ollut 2 kertaa ja molemmat täysin vahingossa ja tajusin vasta kun aloin turvota - ero omassa olossa rasvapolttoisuuteen verrattuna on siis täysin huomaamaton.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-25 08:58:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ketoadaptaato ja rasva-adaptaatio ovat itse asiassa sama juttu. Jälkimmäinen olisi lihasten energiankäytön kannalta oikeampi muoto, mutta edellinen on paljon, paljon salonkikelpoisempi, joten sitä käytetään. Kummassakin kyse on tilasta, jossa veressä kulkevaa niukahkoa glukoosia säästetään aivojen tarpeisiin ja tarvittaessa vesikukoista löpöä eli ketoneja tehdään vähän muustakin syödystä. Mutta pääasiassa tämä ihme hoituu niin, että lihakset jättävät vesiliukoiset ottamatta (arvatkaapa miksi tätä tilannetta kutsutaan /vinohymy/) ja polttavat mitokondrioissaan mieluummin rasvaa, beettahapetuksen kautta, ja näin muodoin aivot saavat koko ajan riittävästi vesiliukoista polttoainetta (glukoosi ja ketonit) eivätkä valita ruoanpuutteesta sen enempää päänsäryllä kuin nälälläkään. Adaptaation jälkeen rasvasta ei tarvitse vääntää väkisin vesiliukoisia ketojena, vaan se käy polttoaineeksi ihan sellaisenaan, jokamikä on sekä vähemmän maksaa rasittavaa että energeettisesti tehokkaampaa, eikä hukkatuotteita (lue ylijäämäketoneita) juuri eksy vaikkapa pissaan.

Ketoosi vaikkapa hiilarimaan aamuyössä, induktion alussa tai pahassa krapulassa (jolloin maksan glukoosin tuotto on ajettu alas, jotta saadaan se toinen myrkky käytettyä ensin) on puolestaan tilanne, jolloin sekä aivot että lihakset kilpailevat vesiliukoisesta löpöstä, ja sitä sitten tehdään valkuaisista JA rasvasta jotta varsinkin sen keskustietokoneen eli aivojen tarve tulisi tyydytettyä. Hivenen tuhlaava varajärjestelmä, mutta toimii. Ja pakollinen, koska mitokondrioiden vaihto vesiliukoisesta rasvaan on useamman viikon projekti ja tarkoittaa monen mitokondriosukupolven luonnonvalintaa joka ikisessä lihassolussa erikseen (niitä kun ei vaihdella solujen välillä).

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-25 09:28:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kiitokset tuosta.

Lainaa:
(arvatkaapa miksi tätä tilannetta kutsutaan /vinohymy/)


Eikös sydänlihas ole kaikilla tuossa tilanteessa, eli haluaa vain rasvahappoja ja ketoneja?

Hitsit että siitä saisi tavallista tallaajaa järkyttäviä otsikoita: "Sinunkin sydämesi on insuliiniresistentti!" :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-25 12:30:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Jatketaan nyt vielä sen verran, ettei tämä adaptaatio vaadi mitään kawan vähiä proteiineja, jos kohta toimii oikein hyvin niillä(kin). Aivot tarvitsevat vesiliukoista polttoainetta (ketoja, glukoosia, rasvahappojen glyserolirunkoja ja/tai lyhytketjuisimpia rasvoja) yhteensä noin 600 kalorin edestä joka päivä, ja tuo määrä jättää ihan kivasti pelivaraa erilaisille systeemeille täällä karppipuolella : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-25 14:29:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
On muuten jännä, että jos itse aivojen energian tarve on jo 600 kaloria, niin ei voi kuin ihmetellä naurettavan pieneksi jätettyjä naisten (ja miesten) keskivertopäiväkulutustarpeita.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-25 19:57:09 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Minkälaisista luvuista Suomessa puhutaan?
Keski-Euroopassa ja ameriikoissa arvio päivän kulutuksesta on jossain 2000 ... 2300 tietämissä.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-25 21:31:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
Tuli puolentoista viikon takainen aito IRL-keskustelu vanhan tutun, jota en ollut nähnyt vuosikausiin, kanssa mieleen ja hän kertoi, miten tämän pitää syödä paljon kuituja, jotta ei liho, ja kuulemma jollei hän urheile kyseisenä päivänä niin sitten naisena koomakulutuksensa on 1500 kaloria, minkä ylle ei parane syödä juurikaan, muutoin lihoo. No, tästä kehkeytyi suuri riita lopulta, koska henkilökohtaisesti en maksimoi kuitujen käyttöä, enkä syö viittä kertaa päivässä enkä halua, ja hän syytti minua myöhemmin mielenvikaiseksi, koska karppaan.

Jos keskikulutus on n. 2000 niin onhan se merkittävä määrä, että aivot vie siitä yli neljänneksen. Ja taas selittää, miksi oikeasti itsekin tunnen pientä nälätystä, jos olen päivän aikana lukenut runsaasti ja tehnyt paljon muistiinpanoja, sillä tuolloinhan aivoja tehokäytetään.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-25 21:40:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Shemhamforash kirjoitti:
Tuli puolentoista viikon takainen aito IRL-keskustelu vanhan tutun, jota en ollut nähnyt vuosikausiin, kanssa mieleen ja hän kertoi, miten tämän pitää syödä paljon kuituja, jotta ei liho, ja kuulemma jollei hän urheile kyseisenä päivänä niin sitten naisena koomakulutuksensa on 1500 kaloria, minkä ylle ei parane syödä juurikaan, muutoin lihoo. No, tästä kehkeytyi suuri riita lopulta, koska henkilökohtaisesti en maksimoi kuitujen käyttöä, enkä syö viittä kertaa päivässä enkä halua, ja hän syytti minua myöhemmin mielenvikaiseksi, koska karppaan.

Jos keskikulutus on n. 2000 niin onhan se merkittävä määrä, että aivot vie siitä yli neljänneksen. Ja taas selittää, miksi oikeasti itsekin tunnen pientä nälätystä, jos olen päivän aikana lukenut runsaasti ja tehnyt paljon muistiinpanoja, sillä tuolloinhan aivoja tehokäytetään.


Aivojen energiankäytöksi yleensä taidetaan laskea noin kolmasosa kokonaiskulutuksesta. Itsekin voisin syödä vaikka kokoajan jos joutuu enemmän rasittamaan päätä ja pitäisi liikkua jatkuvasti (verenkierto paranee, aivot saavat enemmän ketoaineita).

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-29 11:33:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 92336
Istumatyötä tekevän keski-ikäisen naisen kalorinkulutuksen pitäisi olla noin 2300 kcal / vrk. Jääkö siitä sitten 1700 kcal muuhun kuin aivojen perusylläpitoon? Entäs jos istumatyö on lisäksi aivotyötä? Paljonko tuon jälkeen jaksaa sitä kevyttäkään liikuntaa harrastaa?

Kaloritieto täältä. Tiedä nyt, kuinka luotettava on:
http://www.netikka.net/kristiina.raden/Koko_energiankulutus.htm

Edit: korjasin lukuja kun katsoin aluksi väärästä sarakkeesta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-29 19:02:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Taitaa kuitenkin joku 1800 kcal olla riittävä.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-29 19:03:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Taitaa kuitenkin joku 1800 kcal olla riittävä.
https://www.laskurini.fi/terveys/kalori ... rvelaskuri

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-30 07:22:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 92336
Voi olla. Näistä kun ei tolkkua tule, Nälkiintyminen on vt-tapa laihtua, siis vakiintunut ja vallitseva tapa. Ei ole toiminut minulla, ei tosin mättökään. Säätöä ikä kaikki :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-30 08:58:48 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Minusta on vaikea verrata hiilarivetoisen ja ketogeenisen kalorimääriä, aineenvaihduntaanhan vaikuttavat hormoonit paljon ja jos olet hiilarivetoinen ja syöt ohjeiden mukaan viisi kertaa päivässä, niin se tarvittava energia on saatava sieltä ruoasta koska todennäköisesti insuliinit pysyvät sen verran korkealla ettei omia rasvavarastoja pysty käyttämään. Ketogeenisella taas ne omat rasvavarastot saa eri tavalla käyttöön ja jos elimistö ei ole aikaisemmista kitukuureista sekaisin (esim. kilpparivajis) niin kun sieltä omista rasvavarastoista alkaa saamaan täydennystä niin kaikkea energiaa ei tarvitse saada sieltä lautaselta. Sitten kun elimistö on sitä mieltä että nyt ei enää pureta varastoja niin silloin on lisättävä ruokaa. Ruokahalu yleensä kertoo missä mennään. Nythän menee vähän niin että ketogeenisella on helpompi olla kitukuurilla eli jos lasketaan kalorit tuhannen pintaan ja syödään viisi kertaa päivässä, niin kyllä se kituilun puolelle menee myytiin sitä sitten millä nimellä tahansa.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-30 09:51:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 92336
Hyvää täsmennystä, mlv.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-23 21:51:15 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2017-05-02 15:33:59
Viestit: 1
Omalla kohdalla huomasin rasva-adaptaation tapahtuneen lähinnä kahdella tapaa.

Ensinnäkin nälkää ei tule juuri ikinä, ainakaan vuorokauden sisään kun ravintoa löytyy omasta takaa, joten pätkäpaastoilu muuttui helpoksi ja syöntiaika oli sen jälkeen kiinni lähinnä omasta halusta ja aikataulusta eikä mistään pakosta. Nyttemmin olenkin melko pitkälti OMADilla(One Meal A Day), mutta en mitenkään fanaattisesti.

Ja toisekseen itselle suurempana hämmästyksenä oli kestävyyden paraneminen urheillessa. Harrastelin rasva-adaptioon totutteluaikana lenkkeilyä samalla, ja tapasin käydä lenkillä ennen kuin syön mitään sille päivää. Sokeripoltolla lenkkeily pysähtyi kuin seinään yleensä noin 30min / 5km kohdalla, kun käytössä olevat energiavarastot loppuivat kesken ja sen jälkeen polvet eivät meinanneet kantaa, yököttää, heikottaa ja loppumatka kämpille on kylmänhikistä tuskaa. Rasva-adaption jälkeen tätä ei tapahtunut laisinkaan, ja ensimmäisen kerran kun eron huomasin, pystyin hölkkäämään heittämällä 10km eikä heikotuksesta tai mistään puhettakaan. Melkein heti seuraavalla kerralla kävin 15km lenkillä ja edelleenkään ei ollut muuta ongelmaa kun kengät rupesi hiertämään ja polvi vähän temppuilemaan kun tätä ennen pisin kerralla selviämäni lenkki oli tuon 10km luokkaa.. silloinkaan kun sokeripoltolla olin syönyt aiemmin hyvin jne.

En varsinaisesti ketokarppaillut tuolloin edes, kunhan jätin pois perushöttöhiilarit, eli sokerit, viljat yms yltiöhiilariset täytteet. Muistaakseni lähemmäs 2 kuukautta meni ennenkuin tuo "ihme" itselleni tapahtui.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-05-24 07:35:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Mulla on mennyt vuosia...

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)