karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 13:23:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-03-28 21:59:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-11-05 14:49:31
Viestit: 571
Kävinpä mittauttamassa rasva- ja sokeriarvoja. Kolersterolit okei, niistä toisaalle, mutta sokerit herättävät kysymyksiä. Elämäni ensimmäistä kertaa mitattiin sokerihemoglobiini, eli ns. pitkä sokeri. Se oli yllätyksekseni koholla (46, kun viitearvo on 20-42. Arvolla 47,5 pätkähtäisi jo diabetesdiagnoosi :smt087 ). Paastosokeri oli ok (4,9).

Ja minä kun juuri olin mielestäni etenkin viime kuukaudet onnistunut karppaamaan ihan sujuvasti, olen syönyt vähemmän sokeria ja hiilaria kuin esim. viime vuoden loppupuolella.

En laske enkä merkkaa syömisiäni, mutta aika yksinkertaisia syömiseni ovat viime aikoina olleet: aamulla kananmunia ja voita (joskus lisäksi juustoa tai leikkeleitä), lounaaksi sekä päivälliseksi useimmiten salaattia tai pakastevihanneksia + lihaa, kanaa, kalaa, joskus kananmunaa + rasvalisä +/ ehkä kermaa tai juustoa. Illalla jotain pientä, kuten porkkanoita, hiukan omenaa, pähkinöitä, juustoa, Heikkilän suklaata hunajamakeutuksella, kaakaota (tummasta jauheesta, hunajalla)... Siis jotain näistä, ei kaikkia :) Pari kuppia kahvia ja teetä pitkin päivää (vähintään kerran päivässä kookosöljyä mukana). Hunajaa tyypillisesti 1-2 tl päivässä. Viikon mittaan menee 100-200 g tummaa suklaata (70-86%) ja viikonloppuisin syön tyypillisesti 1-3 palaa itsetehtyä marjapiirasta tai suklaakakkua (sokerista) ja hölvään kermavaahtoa kahviin (ilman sokeria). Olen viimeinkin oppinut eroon napostelusta ja syön selkeät ateriat. Kahvia ja teetä saattaa mennä aterioiden ulkopuolella, joskus pari palaa suklaata, ei päivittäin.

Kaikkien löytämieni tietojen mukaan korkea pitkä sokeri kertoo, että verensokeri on ollut usein koholla parin viime kuukauden aikana. En tajua, missä välissä se olisi voinut olla. Aina kaikissa mittauksissa vs-arvoni ovat olleet hienot. Minulla on oma verensokerimittari, enkä ikinä ole "saanut kiinni" yhtäkään huonoa verensokeriarvoa. En ole viime aikoina juuri mittaillut, mutta tänään oikein toden teolla testailin: söin erilaisia aterioita ja mittasin 1 h ja 2 h päästä. Aamupalaksi vaaleaa leipää niukoilla päällisillä, 5,3 ja 5,0. Puolitoista kuppia mustaa kahvia, 4,7 ja 4,2. Kanaa, voipapuja ja majoneesia, 5,0 ja 4,7. Aamuarvo tänään 4,1. Eli eikös nuo ole ihan hyviä arvoja?

Onko kyse vain siitä, että sittenkin syömisten vaikutuksesta jossain välissä verensokeri pinkoo, enkä vain ole sattunut sitä hetkeä mittaamaan? Vai voiko olla muuta selitystä? Pomppiiko vs vaikkapa yöllä? Vaaniiko diabetes lähellä? Lähisuvussa ei diabetesta ole.

_________________


Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!



Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-29 04:58:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
syyt voi ehkä olla.
1. liikaa proteiinia, ruokavalio on selvästi liian proteiini painotteinen. kaikki ylimääräinen proteiini nostaa verensokeria. (mitattavissa etenkin yöllä)
Lainaa:
Lihasta, kalasta, munasta ja juustosta ei tule hiilihydraatteja. Suuri
annos liha-, tai kalaruokaa kuitenkin nostaa verensokeripitoisuutta
viiveellä, koska ylimääräinen proteiini muuttuu verensokeriksi ja
lisää insuliinin tarvetta

lähde: https://www.novonordisk.fi/content/dam/Finland/AFFILIATE/www-novonordisk-fi/Home/About%20Novo%20Nordisk/Documents/HHkasikirja.pdf
2. ehkä anemia eli liian alhaiset ferriitti tasot (raudanpuuteanemiassa). tuon tyylin ruokavaliolla tulee aika helposti. raudan imetyminen tarvitaan B12 mutta myös mm. C-vitamiinia, jota ei näy paljonkaan tulevan. samalla maitotuotteet estävät/haittaavat raudan imeytymistä.
Lainaa:
Myös selvässä raudanpuuteanemiassa HbA1c- tulos voi olla virheellisen korkea.

lähde: https://huslab.fi/ohjekirja/6128.html
tai molemmat 1 ja 2 yhdessä.
minulla viimeksi HbA1c oli 36.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-29 06:49:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Lainaa:
Jos raudan imeytymistä halutaan tehostaa, kannattaa aterialla syödä lihaa tai kalaa sekä jotain C-vitamiinia sisältävää, sillä C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään.
Raudan imeytymistä puolestaan estävät maitotuotteet, kananmuna, teen sisältämät tanniinit ja esimerkiksi pinaatin ja raparperin sisältämät oksalaatit.

http://www.avainapteekit.fi/oma-terveys/vitamiinit-ja-hivenaineet/tiesitko-tata-raudasta
Lainaa:
Raudan imeytymistä edistävät aterialla syöty liha tai kala sekä C-vitamiini. Eläinkunnan tuotteiden (liha, kala ja veriruoat) sisältämä hemirauta (Fe2+) imeytyy elimistössä paremmin kuin kasvisten ja viljan sisältämä ei-hemirauta (Fe3+). Kalsium, täysjyvävilja, maito, kahvi, tee ja suolistosairaudet estävät raudan imeytymistä. Liharuoan päälle otettu maitokahvi voi estää jopa 80 % ravinnosta saatavan raudan imeytymistä.

https://luontaistuntijat.fi/content/rauta-v%C3%A4ltt%C3%A4m%C3%A4t%C3%B6n-hivenaine
Hector Servadac kirjoitti:
pähkinöitä, juustoa .. kaakaota.. ehkä kermaa... Pari kuppia kahvia ja teetä pitkin päivää

Juuston Kalsium estää/haittaa siis raudan imeytymistä.
Lainaa:
Magnesium ja kalsium estävät kumpikin myös raudan imeytymistä.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/minka_kanssa_vitamiinit_kannattaa_ottaa
pähkinöissä ja kaakaossa on paljon Magnesiumia.
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?component=2212&sortByColumn=component&sortOrder=desc&offset=0

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-29 16:19:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-11-05 14:49:31
Viestit: 571
Kiitoksia Ari pohdinnoista. Hemoglobiini mitattiin myös, se oli 144, eikös koko lailla hyvä naisihmiselle. Salaatista pitää tarkentaa, että salaattini eivät ole pelkkää vihreää salaattia, vaan kaikenlaisia tuoreita kasviksia, esim. tomaattia, paprikaa, sipuleita... Mutta voi tosiaan olla, että kokonaisuudessaan C-vitamiinia ei niin suuria määriä tule, ainakaan näin talviaikaan. Kesän tullen menee taas monipuolisemmin tuoreita kasviksia, mansikoita ja välillä hedelmiäkin.

Joo, kahvia, teetä, juustoa menee päivittäin ihan kohtalaisesti, päivittäin yleensä jotain kaakaopitoista, ja magnesiumia olen viime aikoina ottanut ihan purkista.

Liikaa proteiinia? No, 2 kananmunaa aamulla, kahdella aterialla liharuokaa, ja sitä juustoa. Jos vaikka jaksaisi laskea muutaman päivän makrot.

Tänään jatkoin verensokerimittauksia. Hyviä arvoja aina vaan. Mietin, josko suklaalla herkuttelu olisi vaikuttanut, ja söin kerralla 50 g tummaa minttusuklaata (toisaalta hauskaa tehdä näitä kokeita ;) ). No ei, 5,0 ja 4,8.

Pitää kai yrittää joku yö herätä mittailemaan aamuyön arvoja.

_________________


Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!



Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-29 17:04:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Se pitkän sokerin lukema voi myös olla ihan virhe. Pyytäisin toisen kokeen koska päivittäiset sokeriarvot ovat kohdallaan. Itsellä HbA1c 5,6% vaikka aamusokerit yleensä 7 luokkaa.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-29 17:28:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Proteiinin verensokeria nostavasta vaikutuksesta. Ohjeessa:
"Lihasta, kalasta, munasta ja juustosta ei tule hiilihydraatteja. Suuri annos liha-, tai kalaruokaa kuitenkin nostaa verensokeripitoisuutta viiveellä, koska ylimääräinen proteiini muuttuu verensokeriksi ja lisää insuliinin tarvetta."

Tämä pätee vain virallisterveellisellä ruokavaliolla olevia, joiden maksan ei tarvitse tehdä glukoosia, vaan se saadaan ruoasta. Tällä ruokavaliolla sekä hiilihydraatit että proteiinit nostavat insuliinia ja estävät glukoneogeneesin eli sokerintuotannon maksassa.

(Keto)karppaajalla maksan on pakko tehdä glukoneogeneesillä verensokeriin tarvittavan glukoosi, koska sitä ei ruoasta saada. Insuliinin kohoaminen proteiinin vaikutuksesta keskyttäisi toiminnan ja verensokeri romahtaisi. Näin ei kuitenkaan tapahdu, verensokeri ei romahda, joten proteiini ei voi nostaa mainittavasti ketokarppaajan insuliinia.

https://www.dietdoctor.com/video/presentations/bikman

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-29 21:16:07 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Lainaa:
söin kerralla 50 g tummaa minttusuklaata (toisaalta hauskaa tehdä näitä kokeita ;) ). No ei, 5,0 ja 4,8.

Minusta tuo todistaa ettei sinulla ole insuliiniresistenssiä.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 03:31:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
puurot ja vellit.
Hemoglobiini ja Ferriitti tasot, ovat ihan eri asia. Hemoglobiini voi olla ihan mitä vain, vaikka korkea ja siitä huolimatta on raudanpuuteanemia.

Ari kirjoitti:
Huomenta
2. ehkä anemia eli liian alhaiset ferriitti tasot (raudanpuuteanemiassa). tuon tyylin ruokavaliolla tulee aika helposti. raudan imetyminen tarvitaan B12 mutta myös mm. C-vitamiinia, jota ei näy paljonkaan tulevan. samalla maitotuotteet estävät/haittaavat raudan imeytymistä.
Lainaa:
Myös selvässä raudanpuuteanemiassa HbA1c- tulos voi olla virheellisen korkea.

lähde: https://huslab.fi/ohjekirja/6128.html

minulla viimeksi HbA1c oli 36.


Hector Servadac kirjoitti:
Kiitoksia Ari pohdinnoista. Hemoglobiini mitattiin myös, se oli 144, eikös koko lailla hyvä naisihmiselle. ... C-vitamiinia ei niin suuria määriä tule, ainakaan näin talviaikaan.

minulla oli Hb 177.
olen tavannut mies karppaajan jolla oli Hemoglobiini 154 mutta hänellä oli raudanpuuteanemia ja sai rautalääkityksen.

Voit kärsiä raudanpuutteesta vaikka hemoglobiini on normaali.
https://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/ferritiini/
Lainaa:
Elimistön rautapitoisuus määritetään yleisimmin veren hemoglobiinista. Normaali hemoglobiinin viitearvo aikuisilla naisilla (B-Hb) on 120–155, miehillä 130–167 g/l. Valitettavasti pelkkä hemoglobiini ei kerro vielä paljoakaan. Ihminen saattaa kärsiä raudanpuutteesta vaikka hemoglobiini olisi hyvä tai jopa korkea. Pitäisi aina mitata myös seerumin rauta ja ferritiini- varastoraudan arvot. Liian alhainen seerumin rauta aiheuttaa hapenpuutetta, mikä taas puolestaan voi nostaa Hb arvoa. Esimerkiksi moni urheilija kärsiikin todellisuudessa rautavarastojen puutteesta vaikka heillä on korkea Hb.

http://terveyskirjat.fi/hengastytko-helposti-sydan-tykyttaa-vasyttaa-huimaa-ja-hiuksia-tippuu-tutkituta-veren-rauta-arvot/

Lainaa:
Anemiaa epäiltäessä otetaan yleensä perusverenkuva, johon sisältyy hemoglobiini. Lisäksi kannattaa mittauttaa ferritiini, joka on raudan varastoproteiini. Hemoglobiini voi hyvinkin olla viitearvojen sisällä, mutta ferritiini on alhainen ja näin voidaan jo varhaisessa vaiheessa lähteä korjaamaan tilannetta.

Elimistössä vallitseva tulehdus voi vaikuttaa arvoihin ja esimerkiksi ferritiinin pitoisuus voi tällaisessa tilanteessa nousta, jolloin se ei kuvaakaan rautavarastojen tilannetta. Hyödyllisiä laboratoriokokeita voivat olla lisäksi seerumin rauta, transferriini (rautaa sitova ja kuljettava proteiini) ja transferriinin rautakyllästeisyys. Eräs laboratoriokoe, jota myös näkee otettavan, on transferriinireseptorin (raudan kuljetusvalkuaisen transferriinin vastaanottajamolekyyli) pitoisuuden määrittäminen.

https://luontaistuntijat.fi/content/rautavarastot-kuntoon
Lainaa:
Raudanpuute lisää transferriinireseptorien määrää punasolujen esiasteissa, ja elimistön rautavarastojen ehdyttyä myös seerumin reseptoripitoisuudet suurenevat merkittävästi. Transferriinireseptorimääritys onkin osoittautunut parhaaksi yksittäiseksi laboratoriotutkimukseksi raudanpuuteanemian diagnosoinnissa

http://www.duodecimlehti.fi/lehti/1998/12/duo80262

eli syy ja seuraus, JOS ON alhainen ferriitti taso
Lainaa:
Myös selvässä raudanpuuteanemiassa HbA1c- tulos voi olla virheellisen korkea.

ja siis vaikka Hb. olisi normaali.

HUOM. siis siksi HbA1c- tulos voi olla virheellisen korkea.

miksi sitten Hemoglobiinilla ei ole suora korrelaattio ferriitin kanssa?
koska elimistö käyttää omat rautavarastonsa ennen kuin hemoglobiini alkaa laskea.
Lainaa:
Aina hemoglobiini ei kuitenkaan välittömästi kerro raudanpuutoksesta, koska elimistö käyttää omat rautavarastonsa ennen kuin hemoglobiini alkaa laskea. Ferritiini osoittaa varastossa olevan raudan määrää kehossa. Ferritiinimääritystä käytetään, kun epäillään raudanpuuteanemiaa.

https://anna.fi/hyvinvointi/karsitko-anemiasta-tai-raudanpuutteesta-tunnista-oireet-ja-tutustu-hoitokeinoihin

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 05:32:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Catharsis kirjoitti:
(Keto)karppaajalla maksan on pakko tehdä glukoneogeneesillä verensokeriin tarvittavan glukoosi, koska sitä ei ruoasta saada. Insuliinin kohoaminen proteiinin vaikutuksesta keskyttäisi toiminnan ja verensokeri romahtaisi. Näin ei kuitenkaan tapahdu, verensokeri ei romahda, joten proteiini ei voi nostaa mainittavasti ketokarppaajan insuliinia.

kerrot että verensokeri ei romahda, joo ei romahda, ei sen takia että insuliinia ..., vaan koska Glukagoni käynnistää glukoneogeneesin jo ennen maksan glykogeenivarastojen ehtymistä. avain on siis Glukagoni johon liittyy myös lipolyysi ja muutkin hormonit.
3 min video suomeksi.
https://www.youtube.com/watch?v=yi1D66A7Iq0
mutta vaikka glukoneogeneesi jossain määrin kiihtyy proteiinista, LIIKA proteiini katkaise lipolyysin ja ketoosin, koska liki kaikesta ylimääräisestä proteiinista (aminohapoista) saadaan glukoosia.
eikä olla enää "ketokarppeja", koska glukoosin lähde on proteiini eikä rasva josta saataisiin ketoaineita. mutta nämähän on selvää kauraa karpeille.

mutta proteiini nostaa AINA insuliiniä kuten myös IGF-1:stä ja mTOR ja muitakin hormoneita.
karppijuttua
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=14&t=63585

alla pari linkkiä miten eri ruuat nostaa insuliiniä (kuten liha, kala, juusto)
http://www.mendosa.com/insulin_index.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_index
graafisesti esitetty.
Kuva

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 07:14:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Catharsis kirjoitti:
Se pitkän sokerin lukema voi myös olla ihan virhe. Pyytäisin toisen kokeen koska päivittäiset sokeriarvot ovat kohdallaan.

näin voi olla, mutta en kuitenkaan siihen usko että laboratooriossa on tullut virhe.
MUTTA: raudanpuuteanemiassa HbA1c- tulos voi olla virheellisen korkea. :idea:
joka mikä tarkoittaa että asia ei ole niin kuin se näyttäisi olevan. (jota puoltavat vs. mittaukset)
toki muutamat lääkkeetkin voi HbA1c arvoa heilutella. :?:
https://www.selfhacked.com/blog/factors-affecting-hba1c-how-to-optimize-hba1c-levels/
sinänsä arvo 46 ei ole "todella hirveen liian suuri" että olisi tarvetta paniikkia luoda, mutta se kertoo jostakin kuitenkin, eikä sitä pidä ihan villaisella painaa.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 08:02:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Paljonko on liika proteiini? 150 g päivässä (n. 2 g/referenssipaino kg) ei ainakaan omaan ketoosiin vaikuta millään tavalla. Mittaan sitä Ketonixilla. Samaa sanovat "lihansyöjät".

Katsotko sen Bikmanin videon ja kerrot mikä siinä on vikana. Hän piti sen luennon Beckenridgessä juuri sen takia, että on havainnut karppiyhteisön pelkäävän proteiinia ja mielestään aivan turhaan.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 08:10:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Catharsis kirjoitti:
Paljonko on liika proteiini? 150 g päivässä

mm. Peter on kommentoinut näin.
Lainaa:

A person eats a lot of meat. In response to the insulinogenic amino acids present they secrete insulin....
So, as glucose is subsequently and gradually produced from gluconeogenic amino acids and then released from the liver over several hours (in the presence of only basal insulin), there is only a mild glucose derived stimulus to trigger insulin secretion, and this slow release of glucose by the liver also provides only a minimal drive to express the gene for pancreatic glucokinase. Also hepatic glucose output shouldn’t trigger any of the gut derived insulin secretion potentiating hormones (GLP-1 and the like).

So pancreatic glucokinase is mothballed. Modest glucose release from protein metabolism won’t trigger insulin secretion without the glucose sensor. End result is low insulin with moderately elevated glucose, especially during the time protein is being processed. Which I'd guess is pretty well all of the time on greater than 300g/d. How high should glucose go? High enough to allow a slow trickle to be taken up by constitutive transporters and so deal with hepatic glucose output in this way, without insulin facilitated augmentation. Facilitated by exercise if you like that sort of thing.

How toxic is glucose in the absence of hyperinsulinaemia, given that HbA1c over 6%? Dr Baker will let us know over the next 15 years!



Of course exactly the same happens on LCHF eating

http://high-fat-nutrition.blogspot.fi/2018/03/eating-lots-of-meat-and-nothing-much.html

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 08:35:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Menee liian vaikeaselkoiseksi näin yksinkertaiselle insinöörille. Pitäisikö tämä siirtää johonkin hihistelyyn? Haluaisin kyllä jatkaa tätä proteiinikeskustelua, mutta ei ehkä hyödytä kysyjää?

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 08:40:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Catharsis kirjoitti:
Paljonko on liika proteiini? 150 g päivässä (n. 2 g/referenssipaino kg) ei ainakaan omaan ketoosiin vaikuta millään tavalla. Mittaan sitä Ketonixilla. Samaa sanovat "lihansyöjät".

Dr. Jan Kwasniewski ja kuten Peter Dobromylskyj
suosittaa max. noin 1g proteiinia rasvatonta kehon painokiloa kohden.
läskille kun ei tarvitse laskea lisä proteiinia.
ja vielä proteiinin tarve on aika stabili.
Lainaa:
On the Optimal Diet basis that would be the lowest amount for a sedentary person to avoid ketosis, say 0.5g/kg of "ideal" weight. If a person is well adapted to a LC/high fat diet then protein requirements can be as low as 0.8g/kg ideal weight. Protein metabolism requires some insulin response and any excess protein will be mostly converted to glucose, which requires a considerable amount of insulin to be used.

http://high-fat-nutrition.blogspot.fi/2008/05/weight-loss-when-its-hard.html

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 08:44:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Catharsis kirjoitti:
Haluaisin kyllä jatkaa tätä proteiinikeskustelua, mutta ei ehkä hyödytä kysyjää?

kyllä nimen omaan hyödyttää kysyjää, koska liika proteiinista on myös kyse.
3 proteiini pitoista ateriaa vrk:ssa ja kun hh ja rasvaakaan ei ole paljon, proteiinin makro% nousee korkeaksi.
Hector Servadac kirjoitti:
Liikaa proteiinia? No, 2 kananmunaa aamulla, kahdella aterialla liharuokaa, ja sitä juustoa. Jos vaikka jaksaisi laskea muutaman päivän makrot.

täällä karppilassa niin monesti lainattu Peteriä. joten.
http://high-fat-nutrition.blogspot.fi/2008/01/what-do-i-eat-fitday-analysis.html
Peter on aikamies ja syö noin 65g proteiinia vrk:ssa, makroissa 10%, naisten proteiinin tarve ei suinkaan ole suurempi.
näin hän on jatkanut vuosia.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 09:11:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Arille: oletko katsonut tuon mainitsemasi peterin jutun kommentteja?
Siell oli sekä monta lihansyöjää, joiden pitkäkään sokeri ei olut noussut,
ja sitten peter kokeili itsekin paljonko 250 gramman kertalaaki proteiinia nosti verensokeria,
eikä se ollut paljoa se (kun syseessä oli täysin adaptoitunut rasvakarppi)

Shamfrodesh: Jos olisin sijassa ja jos olisin noistga arvoista huolissani (mutten ehkä en noista olisi, kun rajoissa ovat ja kun sokerimittari näyttää sokerikierron olevan kunnossa), niin taitaisin ensin ottaa Catharsiksen ehdottaman uusinta-arvon, virhemittauksen pois sulkemiseksi (niitä kuulemma sattuu eikä ihan harvoin edes). Eikä sekään ole mahdotonta, etteikö hedelmällisessä iässä olevan naisen rauta-arvoissakin voisi olla jotain häikkää, kun kerran tarve on toisenlainen.

Pitkäsokeri kertoo, kuinka suuri osa hemoglobiinin rautayhdisteestä on hapettunut käyttökelvottomaksi, muttei se kerro pelkästään sokereista, koska moni muukin hapettava aine/tekijä kuin sokeri tuottaa hapettavia yhdisteitä vereen (aineettomista vaikkapa stressi, puolustautuminen tulehdukselta sairaus...). Jopa pitkäikäiset (eli pitkään kunnossa pysyvät) punasolut (jokamikä on hyvä juttu) todennäköisesti kasvattavat pitkääsokeria, koska niissä hapettumista ehtii tapahtua pitempään : ) Niin kauan kun pysytellään viitearvojen tuntumassa (ja kun sokeriarvoissa ei näy ontelmia), en taitaisi ainakaan itse olla järin huolissani.

... ja JOS menisin uusintamittauksiin, mittauttaisin aina myös apot. Mutta sen varmaan jo arvasitkin?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 09:35:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Arille: oletko katsonut tuon mainitsemasi peterin jutun kommentteja?
Siell oli sekä monta lihansyöjää, joiden pitkäkään sokeri ei olut noussut,
ja sitten peter kokeili itsekin paljonko 250 gramman kertalaaki proteiinia nosti verensokeria,
eikä se ollut paljoa se (kun syseessä oli täysin adaptoitunut rasvakarppi)

... ja JOS menisin uusintamittauksiin, mittauttaisin aina myös apot. Mutta sen varmaan jo arvasitkin?

en nyt, mutta luulen että olen lukenut suurimman osan Peterin jutuista aikaisemmin.
kyllä aivan laihduttaminen ja etenkin hh vähentämällä laskee pitkääsokeria.
mutta niinkuin kerroit ja Peterinkin, proteiini nostaa myös verensokeria, siksi tässä jutellaan miksi pitkäsokeri on noin.

mutta pitkään jatkunut liika proteiini on ihan eri juttu kuin muutaman päivän kokeilut.

tuskin apoja mitataan hevillä tai bluusilla, jos ei muut arvot ole päin P:tä. ja tuskin uusinta mittausta suoritetaan, "noin pienen" virheen takia.
aivan els, muuttujia on paljon, jotka voi olla kyseessä, josta kerroit ja jotka jo edellä linkitin, 33 muuta tekijää..

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 09:49:03 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Minusta riippuu karppaustyylistäkin miten paljon aminohappoja tarvitaan ja käytetään, jos osa glukoosintarpeesta korvataan ketoneilla niin niiden tuottoon tarvitaan myös proteiineja eli minä ainakin omalta osaltani kymmenen vuotta ketoilleena ja diabeteksen siten remissiossa pitäen en yritä edes mennä miniproteiineilla. Vähintään 1 gr vrk nykyinen paino, nyt esimerkiksi pääsiäisen aikaan kananmunia, lohta, lammaspaistia, juustoja ja hiilarit varmaan alle 20. Eilen aamun paasto 5,1 %, viimeksi mitattu pitkä reilusti alle terveen rajan. Eli aloittajana mittauttaisin uudelleen ja miettisin noita elsin mainitsemia juttuja.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 10:06:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Samaa mieltä mlv'n kanssa (ja näillä linjoilla näyttää olevan peterkin).

Nollahiilareilla tai ketohiilareilla valkuaista voi käyttää reilusti enemmän kuin mitä sitä kuluu meikäläisen kohtuuhiilreilla ja varsinkin Arin itsensä tätäkin isommilla "hyvähiilareilla" (kuten yli 100g karppeja muinaisuudessa kutsuttiin). Kaikissa näissä edellytetään tietysti että kaloreita elikkä siis kunnon rasvaa on mukana riittävästi (lue: karppina rasvaa on aina oltava yli puolet kaloreista). Kokonaisuus ratkaisee.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-03-30 10:13:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
ja varsinkin Arin itsensä tätäkin isommilla "hyvähiilareilla" (kuten yli 100g karppeja muinaisuudessa kutsuttiin).

jep aivan linkki vinkki. :shock:
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=8&t=6537&p=2193019#p2193019

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)