karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 09:53:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Liikatoiminnassa?
ViestiLähetetty: 2018-01-25 16:34:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-12 14:50:54
Viestit: 100
Moikka
Olen kuun alusta ketoillut 20hh ja olo oli loistava, mitä nyt perinteisiä hiilariviekkareita. Syön Lioa monona 70mcg ja sattumalta lääkäri käski nostaa vielä 5mcg kun lääkäriaika sattuu tähän samaan saumaan. T3-v oli 4.64.
Nostin hh samalla 40g siihen ketutukseen ja koska olin sen 3vkoa ollut induktiolla.
Pari päivää nostosta alkoi pienet rytmärit ja jätinkin lioa annoksen väliin. En osaa sanoa auttoiko, ehkä ei koska jatkoin samalla.
No nyt on paukutellut ja muljunnut 80-90 levossa viikonlopusta. Olo on aika huono, vaikka lisäsin mankkua, suolaa ja kaliumia. Lääkäri laittoi sydänfilmiin, jossa kammioperäisiä lisälyöntejä. Näitä tulee ihan kunnolla ja tunteja putkeen. Sain beetasalpaajat, jotka väsyttää aivan sairaasti. Jätin aamulion nyt väliin, aamu oli parempi sykkeiden suhteen ja otin vain 10mcg lioa. Heti oli turvauduttava beetaan.
Kysymys kuuluu: onko ketoilulla vaikutusta noinkin paljon lion imeytymiseen, kilpparihormonin tarpeeseen?
Alkaa kohta menemään hermo, kun mietin tuliko tästä ketoilusta joku elinikäinen vaiva, ja olen beetaan sidottu loppuelämän. Siis jos tää kaikki ei johdukaan kilpparista.
Saan labrat huomenna noista elektrolyyteistä. Laitoin kilpparilääkärille viestiä, mitä mä tän lion suhteen teen, koska ei sitä voi seinään lopettaa.
Rasvat mulla on ollu yli 100, protskut max. 80.
Pudotustarvetta ei ole kuin 4kiloa, mutta keskivartaloläskin ja huonon hiilarinsiedon takia aloitin keton. Ihanaa oli olla ilman nälkää. Ehkä kalorimäärää en ole saanut joka päivä yli 2000, mutta ei ne kilotkaan ole karissut kun 2kiloa.
Ahdistaa ja pelottaa :cry:
Kuinka nopeasti pääsen ketosta pois, olen pyrkinyt syömään hiilareita säästämättä. Haluan vain tämän muljuamisen pois. Tänään en voinut mennä töihinkään..

_________________
"Peruna, tuo pahan alku ja juures"
TyttöNemo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liikatoiminnassa?
ViestiLähetetty: 2018-01-25 16:59:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Paha kyllä sanoa...tietääkö lääkäri että ketoilet, tai ketoilit?

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liikatoiminnassa?
ViestiLähetetty: 2018-01-25 17:20:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-12 14:50:54
Viestit: 100
Tietää molemmat, eli kilpparilääkäri ja työterveys.
Sain muuten ahaa-elämyksen. Mitäs jos tässä puhtaastisyömisen ja alkottomana aikana mun kortisolintuotanto on parantunut niin paljon, että kolmonen hulahtikin kerrasta solutasolle aiheuttaen liikatoiminnan??!!
Mulla on ollut kova työstressi melkein vuoden ja siksi olen joutunut nostaa lioo 60-> 70. Stressiä ei ole enää löheskään samalla tavalla..Käviskö järkeen?

_________________
"Peruna, tuo pahan alku ja juures"
TyttöNemo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liikatoiminnassa?
ViestiLähetetty: 2018-01-27 22:22:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Siis ihan ketoilu voi aiheuttaa tuon. Terveellä ihmisellä T3:sta on veressä ketoosissa vähemmän, joka luultavasti johtuu siitä, että T3:n tarve on ketoosissa vähäisempi.

Mielestäni lio-annosten väliin jättäminen on huono idea. Vähennä tasaisesti joka annoksesta. Jos sinulla oli rT3-ongelma, niin sen poistuminenkin voi aiheuttaa liikatoiminnalle joutumisen ja ketoosi on voinut vauhdittaa sitä. Koska annostuksesi on ollut noin korkea, niin lääkkeen vähentäminen täytyy tehdä hallitusti. Itse lopetin monoterapian puolittamalla annokseni päivittäin eli sinun tapauksessasi se olisi 35µg, seuraavana päivänä 17,5 jne. Minulla oli kylläkin lähtökohtaisesti pienempi annos. T3:n puoliintumisaika on 25-26h, joten tiedät nopeasti, auttaako lääkkeen vähentäminen. Lääkettä vähennetään tasaisesti joka annoksesta kuitenkin niin, että aamuannoksesta vähennetään viimeisenä ja ilta-annos putoaa pois ensimmäisenä. Jos kyseessä on clearing, niin lääkityksen voi jättää kokonaan pois joksikin aikaa ja aloittaa sitten annoksen hakemisen uudestaan kasvattamalla annostusta aina 5µg kerrallaan tai siirtyä yhdistelmälääkitykseen.

T3v ei sulla ole mitenkään korkea. Kilpirauhaslääkärit suosittelee yli 5:n meneviä arvoja, joten minusta kuulostaa kyllä siltä, että sulla menee nyt T3 aiempaa paremmin solutasolle.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liikatoiminnassa?
ViestiLähetetty: 2018-01-27 23:21:14 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-12 14:50:54
Viestit: 100
Kiitos viestistä, vaikka akuutti vaihe meni jo.
Kyse todellakin oli jonkin sortin thyroid dumpista. Epäilen, että kortisoli pelasi osaltaan peliä tässä.
Olen syönyt 4 vuotta lioa monona, joten ärrästä tässä ei mun nelosella ollut kyse. Clearing koettu aikaa sitten. Jätin vuorokaudeksi väliin koko lion, koska ne rytmihäiriöt eivät olleet mitään pieniä vaan sietämättömiä kestäessään tunti tolkulla melkein viikon putkeen. Vrk kuluttua syke oli normi ja aloitin 5mcg varovasti, ja nostin 10 mcg koska menin vajaalle, mutta sokeria kroppa ei tunnu sietävän. Välitön sykkeen nousu! Herkistääkö ketoosi elimistön tällä tavalla oikeasti ns. terveilläkin?
Mulla on matalista kortisoleista historia ennen lioo, jonka sain ns. korjattua että pystyin aloittamaan sen. Nyt epäilen myös sitten, tekikö ketoosi jonkun crashin, kun onhan tää aikamoinen stressi jo valmiiks vammaselle kropalle. (Hashi ja reuma)
Vai oikeasti, parempi ravitsemus, periferia tuottaa paremmin t3, ja mun olisi paremmin pitänyt pystyä ennakoimaan, että näin tulee käymään. Karppausta en uskalla jatkaa, ennenkuin tiedän mitä mun kannattaa tehdä ja syke pysyy kuosissa. Taidan olla ainoa laatuaan palstalla, jolla on rysähtänyt näin nopeasti hormonit perille.
Ja niinkuin sanoin, mulla oli kova työstressi, joka kesti vuoden, oirehdin ja aina vaan nostettiin lioo, ja nyt lisikset, ainakin toivon, parani kortisolintuotannoltaan elävien kirjoihin. Sanoisin, että jos tarvitsen enää vain puolet lioa entisestä, on tämä karppaaminen tehokasta kehon hyvinvoinnin palautusta ja ylläpitoa. Vaikka hivenen hellemmin tää olis voinut tapahtua ja olisikn jos vaan olisin luottanut vaistoon ja omaan kokemukseen näistä sydänoireista.

_________________
"Peruna, tuo pahan alku ja juures"
TyttöNemo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liikatoiminnassa?
ViestiLähetetty: 2018-01-28 22:59:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Lio-potilaat ovat harvinaisia ja sitten karppaavat/ketoilevat siihen päälle vieläkin harvinaisempia, joten kokemuksiakaan ei ole niin paljon. Itse karppasin gluteenittomasti jo ennen diagnoosia, joten ruokavalioon on vaikeampi kommentoida omakohtaisesti, mutta sen voin sanoa, että ketoosissa tarvitsen pienempää annosta eläinperäistä kuin 80g hiilareilla ja talvella annostusta ei tarvitse nostaa, mikäli pysyttelen ketoosissa. Joulu tekee tiukkaa. Mulle ei lio sopinut clearingin jälkeen, koska menin liikatoiminnalle niin helposti, ja on mahdollista, että olin testaushetkellä ketoosissa.

Tiedätkö, mikä sinulla Hashimoton aiheuttaa ja vältteletkö jo laukaisevia ruokia? Ketogeenisella tapahtuu paljon kilpirauhaseen vaikuttavia muutoksia verrattuna vapaampiin ruokavalioihin, joten onko mahdollista, että vasta-aineet ovat pudonneet, kun olet vähentänyt tai jättänyt pois jonkin tavallisen syyllisen, esim. viljat, maito, lisäaineet, siemenrasvat? Tai söitkö ketoosissa vähemmän goitrogeenisia kasveja kuin normaalisti?

Tässä nyt mahdollisia ruokavaliosta johtuvia syyllisiä: suolisto toimii paremmin, muunto toimii paremmin, T3-tarve on vähäisempää, vasta-aineet pudonneet, kilpirauhaselle tärkeiden hivenaineiden saanti parempaa...

Itse en näe ketoosia autoimmuunipotilaalle stressi-tilana vaan juurikin päinvastoin, Se on se tila, johon autoimmuunipotilaana pyrin, koska se rasittaa kroppaani vähiten ja parantaa sitä eniten.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liikatoiminnassa?
ViestiLähetetty: 2018-01-29 09:20:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-12 14:50:54
Viestit: 100
Moi!
En tiedä mikä Hashin aiheutti, enkä myöskään tiedä onko enää vasta-aineita. TpoAb oli silloin yli 1000 ja ihan oikeasti olin vajaalla diagnoosin aikaan tsh yli 6 ja t4-v 10(11-22).
Sydänoireita ja leposyke 100 luokkaa muiden klassisten lisäksi. Paitsi laihduin ihan luurangoksi. 1,5 kuukautta ennen diagnoosia jouduin
välilevynpullistumaleikkaukseen. Ja ei ollu kiihdyttäviä vasta-aineita, sekin tsekattiin.

Epäilin itse aikoinani kitudieettiä, siis nimenomaan luulin karppaavani, mutta salaatilla, lihalla, pekonilla ja kasviksilla,
ilman varsinaisesti lisättyä rasvaa, siis kunnolla rasvaa miten nyt aloin karppaamaan "oikeaoppisesti."
Eli menin vuosia kitukaloreilla, ehkä se ja runsas goitrojen syöminenkin sitä agitoi. En tiedä. Sitten tietysti alttius
autoimmuunille, kun reuma pohjilla.
Kun sain vajisdiagnoosin aloin kartella goitroja kuin ruttoja, eikä tuo thyroksiini sitten käynytkään ja siitä tutkittiin ärrä ja liot perään.
Matalat kortisolit ja dhea, sekä anemia. Lääkitsin itse itseäni adaptogeeneilla, b-vitsku ja c.
Aika yksin olen saanut tän kanssa olla muutenkin, mitä nyt kilpirauhasfoorumit ja itse tietoa opiskelleena. En ymmärrä tätä lääkärinkään
yksin jättämistä. Mitään vastausta en ole saanut, vaikka 2 viestiä hädissäni laittanut. Vaikka vasta vastasi sähköpostiini kun raportoin viime
labroista.

Niin, en ole niinkään välttänyt nyt goitrogeeneja, kun jotenkin tunsin liolla parantuneeni. Maitotuotteita menee ehkä enemmän nyt kuin
normaalisti, partista ja kermaa, sekä tietysti tuota voita ja rutosti. (Jodin vaikutus?) Gluteenittomalla olen ollut sen 4 vuotta ja olen siitä hyötynyt myös reumanhoidossa.
Mutta en siis ole jättänyt pois nyt yhtään mitään muuta kuin gluteenittomat leivät. Tuli vaan mieleen, että kun aloitin niitä gluteenittomia leipiä
laiskuuttani syömään tämän stressiprojektin aikana, paino alkoi salakavalasti nousta ja jota nyt yritin laihdutella pois jättämällä ne pois. Voisko niiden
antiravinteet kuitenkin niin paljon vaikuttaa, koska aikoinaan jopa thyroksiinin vaikutus tehostui kun jäin viljattomalle.
Eli gluteeniviljat jätin pois, voita lisännyt reilusti. Ne muutokset syömiseen. Edit: Niin mansikoita olen runsaasti partiksen kanssa vedellyt, mutta niidenkinhän pitäisi vain jarruttaa..?

Kyllä mä allekirjoitan tän: suolisto toimii paremmin, muunto toimii paremmin, T3-tarve on vähäisempää, vasta-aineet pudonneet, kilpirauhaselle tärkeiden hivenaineiden saanti parempaa...Mutta voiko todellakin tarve olla näin paljon vähäisempää, ja etten kestä oikein tuota lioa enää? Tai siis luulen, etten kestä, kun vain 5 mcg annoksia.
Ja kolmessa viikossa näin dramaattinen muutos?
Ymmärrän senkin yhteyden, että toi mun pitkään jatkunut stressi "pakotti" nostamaan oireiden mukaan lioa enemmän ja enemmän(kaksi kertaa lääkäri tehnyt mun kanssa saman virheen) vaikka ongelman olisi poistanut stressin poistaminen. No sehän ei tietysti työelämässä ole mahdollista sormia napsauttamalla kun on tämmönen suorittaja.
Mutta ainakin monissa nettijutuissa mm. Nina Saineen blogissa ja STTM sivuilla yksi stressitekijä mainitaan ja se on getogeeninen ruokavalio.
En jaksa mitään lähteitä alkaa kaivamaan, mutta kai niissä jotain perää on. Olisipa kiva jos joku oikeasti tietäisi mitä kropassa nyt tapahtuu. Olen mittaillut pulsseja ja kyllä se sen 5mcg:n jälkeen pysyy rauhallisena, mutta ongelmana on kun en tiedä oikein milloin otan uuden annoksen, koska vajaaoireet hiipii ja kuitenkin samalla pelkään sitä tykytystä.
Olo on nyt paljon huonompi kuin aikoinaan clearingin jälkeen, mutta en mennytkään silloin liialle. Osa on tietysti myös psykosomaattistakin kun itseensä tarkkailee
ja ehkä pelkäänkin vähän turhaan. En karppaillut enää viikonloppuna, esim. vedin kunnon satsin riisinuudeleita, josta aivan älytön sykkeen pauke.

_________________
"Peruna, tuo pahan alku ja juures"
TyttöNemo


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liikatoiminnassa?
ViestiLähetetty: 2018-01-30 16:19:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
En osaa sanoa, miksi hiilarit tai syöminen nostavat sykkeitä, mutta anemia voi johtua viljasta. Lisäksi pelkkä gluteenittomuus ei välttämättä riitä kaikilla vasta-aineiden kanssa, vaikka varmasti toki auttaa, vaan pitäisi olla luontaisesti gluteenittomalla ja kaurattomalla. Herkimmät keliaakikotkaan eivät voi syödä gluteenittomia tuotteita, joissa on vaikka vehnätärkkelystä, tai puhdaskauraa. Hashimoto ja muut autoimmuunisairaudet kulkevat käsi kädessä, joten sinulla voi olla myös tietämättäsi keliakia, joka voi olla, vaikka keliakiakokeet olisivat negatiiviset.

Dietdoctor.comin lääkäreiden mukaan LCHF- eikä ketokarppauksesta ole haittaa kilpirauhaselle, mikäli ei kituuta. Omaan silmään ei ole osunut tutkimusta, jossa haittaa olisi osoitettu. Hiilarirajoitus, joka aiheuttaa kalorirajoituksen on haitallista. Lisäksi jotkut päättelevät T3:n alhaisen määrän olevan merkki hiilarirajoituksen haitallisuudesta, mutta saman tuloksen toinen tulkintatapa on, että T3:n tarve on vähäisempi eli elimistö yksinkertaisesti muuntaa sitä vähemmän, kun tarvetta ei vähähiilarisella ole yhtä paljon.

En osaa sanoa, voiko noin lyhyt tiukka vhh aiheutta tuollaista, mutta itselleni lio ei enää sopinut clearingin jälkeen. Clearing on esimerkki siitä, että kilpirauhashormonien tarve voi muuttua paljon nopeastikin.

Bonuskysymyksenä vielä, että onhan raskaus poissuljettu?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liikatoiminnassa?
ViestiLähetetty: 2018-01-30 17:26:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-12 14:50:54
Viestit: 100
Juu tiedän kyllä nuo viljattomuuden hyödyt ja olinkin vuosia aika fanaattinen niiden suhteen. En siis syönyt edes vehnätärkkelyksiä, ohramallasta jne.mitään viljaa missään muodossa. Noo, ehkä glukoosisiirappia ei tullut vältettyä. Ja kyllä minä silloin voinkin paremmin. Hmm..nyt kun sanoit, en ole edes gluteenitonta kauraa taibtaytaria syönyt, koska sain mielestäni siitä kaurasta niveloireita, kuin vasta syksystä. Pahimman stressin aikaan..
Mulla anemiaan oli ihan toinen syy ja se on hoidettu lion alotuksen aikaan niin hyvin kuin mahdollista näillä punasoluilla. Tietystihän se krooninen pienipunasoluisuus voi olla se syy pelkän ärrän muodostumiseen jos siis puhutaan yleisesti mun tapauksesta.
Kuitenkin clearing on jo koettu, ja menestyksellä monta vuotta lioo menny, joten siksi ihmetyttää tämä muutos.
Ajattelin sitä vasta-ainejuttua, mutta mulla on vaan ollut lamaavia, joten kääntyisin sen kannalle että ne ennemmin dramaattisesti olisi laskeneet paremmalla ruokavaliolla ja siitä liikatoiminta.
Silti kutkuttaisi tietää onko olemassa jokin mekanismi, että ärrää muodostuisikin myös ilman nelosta. Vähän kuin sisäsyntyisesti tarpeeksi sairaalla yksilöllä. :shock:

Aloitin lämpöjen ja sykkeiden mittaamisen ja aloin niiden mukaan nostella ensin 5mcg ja tänään 10mcg. 30 on saldo jo tälle päivälle. Alkaa vajisoireet pukata päälle, silmäluomet aivan turvoksissa, mutta mitä väliä, mieliala hyvä ja helpottunut, ettei muljuja ole tullut. Lounaan jälkeen paukutti tunnin verran, mutta syke ei ollu kovin tihe
Lämmöt on myös korkealla, iltapäivällä 37.4 kun menetin totaalisesti hermot kyykyttäjätyökaveriin.
Alat oli muuten 54, jos en muistanu labroista sanoa.
Ja en ole raskaana :D

_________________
"Peruna, tuo pahan alku ja juures"
TyttöNemo


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jessicarox ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)