karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 13:38:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-04-11 19:58:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
mlv kirjoitti:
Kilpirauhasen toimintaan vaikuttavat hidastavasti ns goitrogeenit, muun muassa raaka kaali. Siemenöljyt myös pahaksi. Aina ne labra-arvot eivät kerro kaikkea, mutta antavat viitteitä oireiden lisäksi.


Käytän vain oliiviöljyä ja välillä voita joten se ok. Kaalista mulla on nyt kaksi kokemusta, kaalikeitto tuntui provosoivan kipuja mutta se oli siis keitettyä ei raakaa :?: se saattoi olla sattuma. Mutta olin tosi kipeä ja yhdistin sen keittoon. Toinen tuli nyt kun kokeilin suositeltua hapankaalia. Luulen että siitä maha turpoaa ja pierua pukkaa. Ajattelin jos se on jokin ns. aloitusoire, maitohappobakteerien aloituksesta mulle joskus kerrottiin että ensi alkuun voi tulla ilmavaivoja :?: niin miksei hapankaalista :?:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-11 20:11:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Totta, noihin suoja-aineisiin, nyt kun ajattelen :roll: :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-11 21:00:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Jeanne c'Arb kirjoitti:

En tiedä fibrosta paljon, mutta ketoosi voi hyödyttää kilpirauhaspotilaita, koska ketoosissa T3-hormonin tarve on vähäisempi.


Millähän aikajänteellä ketoosissa? Oon niin aloittaja että vähän hakusessa homma.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-12 07:23:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Greda Carpo kirjoitti:
On niillä elukoillakin myrkkyjä. :wink:

... ja kasveistakin osa voi liikkua, varsinkin siemenenä :wink:

Mutta 99% kasvien hyökkäyksestä ja puolustuksewsta perustuu kemiaan,
siinä missä 99% eläinkunnan keinoista perustuu liikkuvuuteen :wink: :wink:

*** *** ***

Entisenä pitkän linjan lihattomana melkein vegetaarina osaan käyttää ja käytänkin kasviksia, jopa päivittäin. Mutta suuri uskon niiden hyvää tekeviin vaikutuksiin karisi jo kauan sitten. Ja varsinkaan kaukaa kuskattuina (eli suojakäsiteltyinä) ja esijalostettuina (milloin mihinkin muovipurkkiin) ne ovat enää kaunis ja ekologisesti epäilyttävä koriste lautasella...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-12 12:22:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Guuglasin autoimmuunitautiin usein sopimattomia ruoka-aineita ja laitan tähän ylös.

vilja
sokeri
kaalikasvit
koisokasvit
gluteiini
suklaa
kahvi
alkoholi
riisi
peruna
maitotuotteet


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-12 16:40:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Noita listauksia kannattaa tutkia varauksella, mulle esim sopii koisokasvit ja peruna, ja riisikin. Mutta silloin ne pitää olla puhtaita eikä lillua jossain kastikkeessa. Pienet määrät.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-12 18:01:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
~Weera~ kirjoitti:
Noita listauksia kannattaa tutkia varauksella, mulle esim sopii koisokasvit ja peruna, ja riisikin. Mutta silloin ne pitää olla puhtaita eikä lillua jossain kastikkeessa. Pienet määrät.


Samaa mieltä... justiinsa tuossa mietin että munuaispapuja en aio jättää pois. Mäkin pystyn vähän syömään riisiä, varsinkin peruna tuntuu sopivan pieninä määrinä, siis niistä mulla ei maha turpoa.

Minust tuntuu että noista listan aineista munakoison ja paprikan jos yhdistin viljojen kanssa niin silloin ei sovi. Mutta jos teen vaikka munakoisosiivuja unissa oliiviöljyn, tomaatin ja vuohenjuuston kanssa niin sopii paremmin.

Pohdin tuossa mun mieltymyksiäni ja ravintotyyliäni ja totesin että taidan olla Välimerellinen paleo-karppi :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-12 23:40:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Osaisiko joku ymmärtävämpi auttaa näissä? Nämä veriarvot on otettu jo usea vuosi sitten ja yritin niiden takia vaihtaa vhh lle. Sen ymmärrän että paastosokeri on jo silloin ollut ns. harmaalla alueella. Mun paha ldl näyttäis tosi korkealle. Mitä arvoa näistä kannattaa katsoa?

Kilpparin arvot kuitenkin ok?


fP-Glukoosi, paastonäyte, fp-gluk, paastogluk, sokeri 6,3 mmol/l 4-6/Kaikki
fP-Kolesteroli 5,9 mmol/l TAVOITE <5/KAIKKI
fP-Kolesteroli, HDL, HDL-KOL 1,18 mmol/l TAVOITE >1/KAIKKI
fP-Kolesteroli, LDL, LDL-KOL 4,3 mmol/l TAVOITE <3/KAIKKI
fP-Triglyseridit 2,13 mmol/l TAVOITE <2/KAIKKI
Tyreotropiini 1,66 0.3-4.2/KAIKKI
Tyroksiini, vapaa 14,0 11-22/KAIKKI
S -Desialotransferriini, desialot, cdt 1,2 % 0-1.6/Kaikki


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-13 07:19:57 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Jos nuo on otettu useampi vuosi sitten ennen karppausta niin en paljon niistä osaisi sanoa, hiilariherkkyys näkyy ja triglyissä myös se sama. Kilppariarvoissahan pitää katsoa myös oirekuvaa eli hiilarivetoisena niitä hormooneja tarvitaan enemmän.
Minä olen itse saanut ketogeenisella LCHF ruokavaliolla sekä verensokerit kuntoon että kilpirauhasoireet pois, kilppariarvot eivät ole muuttuneet, mutta hormoonien tarve pienempi sekä insuliinin että T3 suhteen ja niissä nyt oma tuotanto riittää. Mutta olen sen verran hiilariherkkä että luovun suosiolla riisistä ja perunasta. Ja välipaloista.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-13 08:52:28 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Naisella (edes suositusruokaa syövällä) näkyy harvoin noin matalaa HDL-kolestesrolia.
Olet tainnut todella tiukasti onnistua karttamaan eläinrasvaa?
Ja joo, tuo kovin matala HDL on noiden vanhojen arvojen pahin riskitekijä.
Yleensä noita näkee vain (sydäntautiherkemmillä) miehillä, siinä missä suomalaisnaisten arvot ovat yleensä onneksi kaukana 1.5 turvallisella puolella (korkeampia siis).

Yhdistyneenä hiukan kohollaan oleviin triglyihin (joka karpilla on tyypillisesti ykkösen tuntumassa ja joskus paljon allekin; ja terveellä perussuomalaisellakin sentään reilusti alle 2) ja hivenen kohollaan olevaan aamusokeriin tuo kyllä kertoo, että hiilariherkkyttä taitaa olla ollut ilmassa jo jonkin aikaa.

Mutta toisaalta, ethän enää noiden aikaan tunteutkaan itseäsi terveeksi?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-13 14:38:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
els kirjoitti:
Naisella (edes suositusruokaa syövällä) näkyy harvoin noin matalaa HDL-kolestesrolia.
Olet tainnut todella tiukasti onnistua karttamaan eläinrasvaa?
Ja joo, tuo kovin matala HDL on noiden vanhojen arvojen pahin riskitekijä.
Yleensä noita näkee vain (sydäntautiherkemmillä) miehillä, siinä missä suomalaisnaisten arvot ovat yleensä onneksi kaukana 1.5 turvallisella puolella (korkeampia siis).

Yhdistyneenä hiukan kohollaan oleviin triglyihin (joka karpilla on tyypillisesti ykkösen tuntumassa ja joskus paljon allekin; ja terveellä perussuomalaisellakin sentään reilusti alle 2) ja hivenen kohollaan olevaan aamusokeriin tuo kyllä kertoo, että hiilariherkkyttä taitaa olla ollut ilmassa jo jonkin aikaa.

Mutta toisaalta, ethän enää noiden aikaan tunteutkaan itseäsi terveeksi?


Okei. Shit. Mä en muista milloin oisin tuntenut oloni terveeksi :roll: Joskus lapsena. Niin en tiedä miltä terve tuntuu. Tuohon verikoeaikaan taisin syödä kaikkea paitsi vehnä oli bannissa. Saatoin jo olla viljattomallakin, en muista. Mielestäni en erityisesti kartellut elukoita, tai käyttänyt rasvattomia tuotteita. Meidän suvussa on ”hirveät geenit”. Sitten kun on tää mase päälle niin tuntuu ettei jaksais välittää, ettei ole enää mahista parempaan. Mutta en halua kuollakaan kun on perhe. Ihan hyvältä kuulostaa nuo kokemukset että veriarvot on parantuneet. Että täytyy vaan itsekin yrittää. Nyt kun kesä tulee niin on enemmän energiaa.

Mitenkähän alas ne sokrut täytyisi vetää ja miten pitkään ketoosissa. MLV, olitko miten pitkään ketogeenisellä? Mun täytyy tehdä se päikky tänne. Tuosta ldl n hilaamisesta ylös ja triglyseriinien... triglyseridien alentamisesta varmaan löytyy juttua kun huomasin tuolla kolesteroliketjun...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-13 17:34:57 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Karppaustyylejä on useampia ja täällä Ruotsissa juuri yhdeksi ruokavalioksi diabeteksen hoitoon on Sosiaalihallitus hyväksynyt Annika Dahlqvistin LCHF ruokavalion, normaali on sellainen 20-25 gr hiilareita vrk ja proteiinia kohtuullisesti. Minä olen nyt ollut 10 v ketogeenisella ja sokerit pysyvät hyvin hallinnassa. Kun aloitin, niin minulla oli tuore D2 diagnoosi eli ei ollut ehtinyt pahaksi. Sokerit laskivat muutamassa päivässä esidiabeteslukemiin ja kilpparioireet poistuivat muutamassa kuukaudessa. Norjalainen lääkäri Sofie Hexeberg hoitaa VHlla potilaita ja kirjassa Ruoalla terveeksi hän kertoo potilastapauksia ja ihan laboratorioarvoin miten ruokavaliohoito auttaa. Siinä puhutaan myös fibrosta. Ehkä löytyy kirjastosta?

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-14 10:07:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
mlv kirjoitti:
Karppaustyylejä on useampia ja täällä Ruotsissa juuri yhdeksi ruokavalioksi diabeteksen hoitoon on Sosiaalihallitus hyväksynyt Annika Dahlqvistin LCHF ruokavalion, normaali on sellainen 20-25 gr hiilareita vrk ja proteiinia kohtuullisesti. Minä olen nyt ollut 10 v ketogeenisella ja sokerit pysyvät hyvin hallinnassa. Kun aloitin, niin minulla oli tuore D2 diagnoosi eli ei ollut ehtinyt pahaksi. Sokerit laskivat muutamassa päivässä esidiabeteslukemiin ja kilpparioireet poistuivat muutamassa kuukaudessa. Norjalainen lääkäri Sofie Hexeberg hoitaa VHlla potilaita ja kirjassa Ruoalla terveeksi hän kertoo potilastapauksia ja ihan laboratorioarvoin miten ruokavaliohoito auttaa. Siinä puhutaan myös fibrosta. Ehkä löytyy kirjastosta?


Hienoa kuulla! Eli (yleistäen) ketolla saattaa täytyä olla koko ajan jotta sokeitasot pysyvät kunnossa? Voiko hiilariherkkyys/resistenttiys helpottaa kun ketoaa tiiviimmin ensin, jotta voisi hieman nostaa sokruja, vaikka 50 g ylläpitoon? (No tämä kaikki on vain teoriaa, mun täytyy kokeilla, siis mulla on taustalla kokemus että vähistä sokruista tuli huono olo, voi olla että silloin en käyttänyt ihan tarpeeksi rasvaa). Mä tsekkaan tuon LCHF n, iso kiitos vinkeistä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-14 10:20:18 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Hiilarien sieto vaihtelee eli ihan hyvin voi 50 g olla tarpeeksi alhainen. Ennenkuin kroppa siirtyy rasvapolttoiseksi saattaa noita siirtymävaiheen oireita olla muutaman viikon ajan. Suola auttaa. Kun rasvanpoltto tehostuu niin ei ketoaineita tarvita yhtä paljon eli ne alun hajuhaitat, joita moni pelkää, häviävät. Mutta ylläpitoa ja jatkoa ajatellen on hyvä löytää se oma hiilarien sietotaso ja sitten niissä puitteissa se sellainen oma ruokavalio jolla viihtyy ja joka maistuu. Eli voi olla niin sanotulla ketogeenisella ruokavaliolla vaikka ei ole koko aikaa ketoosissa. Mutta lueskele lisää ja testaile sitä omaa oloa ja hyviä ruokia!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-14 13:07:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
mlv tuossa sen hyvin jo sanoikin. Minä olen niitä noin 50 hiilarigramman karppeja, ja tällä olen selättänyt koholleen nousseet sokerit. (ja jooei, minua ei koskaan virallisesti diagnostisoitu DM2'ksi, kun ensimmäisen varoituksen jäkleen ostin oman sokerimittarin sen sijaan että olisin jatkanut seuraavaan kokeeseen : ), ja nykyisn paastot ovat useinkin kauniisti nelosia. Siippa joutuu katsomaan hiilarinsa meikäläistä tarkemmin, hiukan mlv'n tapaan, mutta hyvin on hänkin selvinnyt ilman lääkityksiä (ja itse asiassa ilman sitä vahvistavaa diagnoosia hänkin, kun homma ruoalla oikeni).

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-16 13:58:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
els kirjoitti:
mlv tuossa sen hyvin jo sanoikin. Minä olen niitä noin 50 hiilarigramman karppeja, ja tällä olen selättänyt koholleen nousseet sokerit. (ja jooei, minua ei koskaan virallisesti diagnostisoitu DM2'ksi, kun ensimmäisen varoituksen jäkleen ostin oman sokerimittarin sen sijaan että olisin jatkanut seuraavaan kokeeseen : ), ja nykyisn paastot ovat useinkin kauniisti nelosia. Siippa joutuu katsomaan hiilarinsa meikäläistä tarkemmin, hiukan mlv'n tapaan, mutta hyvin on hänkin selvinnyt ilman lääkityksiä (ja itse asiassa ilman sitä vahvistavaa diagnoosia hänkin, kun homma ruoalla oikeni).


Moi, onpa tuokin hyvä kuulla! Toivoa siis on. Mieheni sai juuri omat verikoetuloksensa ja eipä hänelläkään ihan kehuttavat arvot olleet. Jospas saisin hänet mukaan juttuun :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-16 14:47:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Sano sille ukolle, että on täällä ukkojakin mukana ja tulokset komeita.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-07-01 14:44:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Pouta kirjoitti:
Okei. Shit. Mä en muista milloin oisin tuntenut oloni terveeksi :roll: Joskus lapsena. Niin en tiedä miltä terve tuntuu.


Enpä minäkään ja tässä yksi fibrovaivainen lisää. Kun ei edes muista. On niin kuin ajelehtisi merellä, eikä näkisi rantaa missään.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-07-22 17:16:17 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Pienetär kirjoitti:
Pouta kirjoitti:
Okei. Shit. Mä en muista milloin oisin tuntenut oloni terveeksi :roll: Joskus lapsena. Niin en tiedä miltä terve tuntuu.


Enpä minäkään ja tässä yksi fibrovaivainen lisää. Kun ei edes muista. On niin kuin ajelehtisi merellä, eikä näkisi rantaa missään.


Hiukan sama kokemus. En myöskään muista miltä tuntui vaan tehdä juttuja, joutumatta laskemaan että jos teen nyt tämän, ei riitä energiaa siihen tai tuohon.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-07-23 12:28:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Tänään fibro teki pitkästä aikaa vanhan tempun: tyhjenin bussipysäkillä lähtiessäni reissuun. Onneksi en ollut kerinnyt maksaa mitään enkä sopia mitään. Tuli vain totaalinen ruilaräjähdys, enkä ehtinyt vessaan.
Onneksi ei kukaan tullut vastaan matkalla kotiin.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 41 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)