karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 22:40:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-03-28 08:32:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
liljankukka kirjoitti:
. Lähes joka yö herään n klo 3.-3.30 -4 .


Ehkä tämä edes vähän lohduttaa:
Niin kuuluisi kaikkien muidenkin herätä tuohon aikaan. Kroppasi toimii juurikin luonnollisella tavalla, mutta yhteiskunta ympärillä haittaa meininkiä.

Koko Eurooppa nukkui yöunensa kahdessa erässä tuonne 1600-luvun protestanttiseen tehokkuusajatteluun saakka ja luonnonkansoille se on edelleen hyvin tyypillistä.
Vaikuttaa siltä, että kroppa nimenomaan tykkää juuri tuossa "suden tuntina" herätä joksikin aikaa ja olla ihan hereilläkin ja mennä sitten tunnin-parin päästä uudelleen nukkumaan.

Minä huomaan joka unisyklin jälkeisen heräämiseni - yleensä ihmiset eivät huomaa koska nukahtavat heti uudelleen, mutta kaikki heräävät aina hetkeksi 1 t 20min - 1 t 50 min (keskiarvo 1,5 tuntia) unisyklin jälkeen. Minä huomaan kaikki omani, koska hyvän unihalvauksen vuoksi en liiku unessa, vaan herään kääntääkseni kylkeä. Ja olen vuosikaudet jo huomannut, että se 3-4 välillä herääminen on 'suurempi' kuin ne muut unisyklin jälkeiset heräämiset ja usein nousen ylös ja käyn juomassa hiukan vettä tuossa kohtaa.

Se tietenkin on ongelma, jos tuon heräämisen jälkeen ei saa enää kunnolla unta, mutta itse suden tuntina herääminen on kyllä ihan luonnollinen lajimme ilmiö. Nykyinen tehokkuuskulttuuri vaan ei oikein salli tuollaista pidennystä yöuneen.

Luonnonkansoilla ja silloin taannoin Euroopassa ei ollut pakkotahtinen meininki ja kun asuttiin ydinperhettä isommissa yksiköissä aina on joku muuki sitten hereillä seuraksi, kunnes mennään uudelleen nukkumaan.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-28 09:12:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
liljankukka kirjoitti:
Mulla myös nukkuminen lapsesta asti ollut huonoa. Lähes joka yö herään n klo 3.-3.30 -4 . Ja monesti nukahtaminen tuon jälkeen on vaikeaa, tunti helposti menee pyöriessä, ja kun sitten nukahdan uni on enemmän tai vähemmän katkonaista. Tällä hetkellä en ole työssä joten vähän helpompaa kun ei tarvitse ressata heräämisestä väsyneenä, mutta muistan kuinka hermoja kiristävää se puoli kuudelta herääminen oli..työmatka kun oli sen verran pitkä että piti lähteä ajoissa ja mulla muutenkin aamutoimiin menee kauan ja haluan edes aamulla tehdä asiat omaan tahtiin. Mutta kun tuota tapahtuu lähes päivittäin, viikosta ja kksta toiseen vuosikausia ,ei oikeastaan ole mikään ihme että on stressi, ihan isolla ässällä. Ja kun soppaan sotkee vielä muitakin muuttujia se stressi kehittyy masikseksi, itse kun voi asioihin vaikuttaa vain rajallisesti..lohdullista tässä kaikessa kuitenkin on että tuo aamuöinen heräily kuulemma on tosi tavallista ja että mun kroppani nyt vaan on vielä luolanaisen moodissa ja pitää herätä vahtimaan ympäristöä mahdollisilta vaaroilta. Enpä ihmettelisi jos joku tutkija kertois että me ei ihan oikeesti ollakaan muututtu juuri mitenkään sieltä luolamies/nais ajoista, vaikka koko maailman meno niin meille yrittää toitottaa/markkinoida. Että oliskos niin että vanhassa vara parempi, niin syömisissä, liikkumisissa kuin muissakin elintavoissa jotka meidän elämiin ja terveyteenkin vaikuttaa, pitäis palata "juurilleen" (luolamiehen nurkille) näissä jutuissa ja ottaa kevyemmin, miettiä huomista vähän vähemmän ja yrittää jättää eilinen sekin vähemmälle vatvomiselle, nauttia enemmän tästä ainulaatuisesta hetkestä..tulipas runollisesti..noniin, siis enemmän relaamista, myös näissä ruokavalioasioissa.


Hormonaalisia ongelmiahan nuo ovat. Melatoniinitasojen vaihtelu pitää tietysti yöllä hereillä, mutta olennaista lienee miksi sitä heräilee, mikä mielessä kun herää. Yksi hormoni vaikuttaa toiseen suorasti tai epäsuorasti. Esim. kalsiumtaso vaikuttaa melatoniiniin ja suoraan tai epäsuorasti myös kilpirauhashormoneihin. Raudan ja mangaanin epätasapaino aivolisäkkeessä taas aiheuttaa masennusta, mikä sitten liittyy myös noihin nukkumisongelmiin, jne.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-28 09:13:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Toisinsyöjä kirjoitti:

Ehkä tämä edes vähän lohduttaa:
Niin kuuluisi kaikkien muidenkin herätä tuohon aikaan. Kroppasi toimii juurikin luonnollisella tavalla, mutta yhteiskunta ympärillä haittaa meininkiä.

Koko Eurooppa nukkui yöunensa kahdessa erässä tuonne 1600-luvun protestanttiseen tehokkuusajatteluun saakka ja luonnonkansoille se on edelleen hyvin tyypillistä.
Vaikuttaa siltä, että kroppa nimenomaan tykkää juuri tuossa "suden tuntina" herätä joksikin aikaa ja olla ihan hereilläkin ja mennä sitten tunnin-parin päästä uudelleen nukkumaan.

Minä huomaan joka unisyklin jälkeisen heräämiseni - yleensä ihmiset eivät huomaa koska nukahtavat heti uudelleen, mutta kaikki heräävät aina hetkeksi 1 t 20min - 1 t 50 min (keskiarvo 1,5 tuntia) unisyklin jälkeen. Minä huomaan kaikki omani, koska hyvän unihalvauksen vuoksi en liiku unessa, vaan herään kääntääkseni kylkeä. Ja olen vuosikaudet jo huomannut, että se 3-4 välillä herääminen on 'suurempi' kuin ne muut unisyklin jälkeiset heräämiset ja usein nousen ylös ja käyn juomassa hiukan vettä tuossa kohtaa.

Se tietenkin on ongelma, jos tuon heräämisen jälkeen ei saa enää kunnolla unta, mutta itse suden tuntina herääminen on kyllä ihan luonnollinen lajimme ilmiö. Nykyinen tehokkuuskulttuuri vaan ei oikein salli tuollaista pidennystä yöuneen.

Luonnonkansoilla ja silloin taannoin Euroopassa ei ollut pakkotahtinen meininki ja kun asuttiin ydinperhettä isommissa yksiköissä aina on joku muuki sitten hereillä seuraksi, kunnes mennään uudelleen nukkumaan.


Tämänhän muuten huomaa helposti yöllä viereen kömpivistä lapsistakin.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-28 09:20:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Hyvää keskustelua ja aina sitä oppii uuttakin. Mennyt hieman off-topikiksi, mutta ei se ainakaan minua häiritse.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-29 14:04:43 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
jepejee kirjoitti:
Hyvää keskustelua ja aina sitä oppii uuttakin. Mennyt hieman off-topikiksi, mutta ei se ainakaan minua häiritse.

Siesta fiesta hormoni mormoni!

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-06 10:28:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4883
Maikkari kertoo
Haluatko eroon vatsarasvasta? Nyt löytyi syy sille, miksi se ei välttämättä onnistu: "Suuri merkitys"
Lainaa:

Tutkimuksen mukaan sisäelinten ympärille kertynyt rasva, niin sanottu vatsarasva, voisi oppia vastustamaan toistuvaa pätkäpaastoa.

Jos vatsarasva ei laihduttamisesta huolimatta katoa, syy ei välttämättä ole elämänmuutoksessa ja sen tehossa. Sydneyn yliopiston tutkimuksen mukaan vatsarasva voi nimittäin ajan myötä mukautua vastustamaan painonhallintayrityksiä, kertoo UPI.

"Sijainnilla on suuri merkitys"

Tutkijat havaitsivat, että vatsarasva saattaa siirtyä niin sanottuun "säilytystilaan", jossa se ikään kuin panee hanttiin laihdutusyrityksille, kuten pätkäpaastoille.

– Vaikka moni ihminen ajattelee, että kaikki rasvakudos on samanlaista, itse asiassa sijainnilla on suuri merkitys, tutkimusta tehnyt Mark Larance sanoo.

Tutkimuksessa tutkittiin rasvakudostyyppejä

Tutkimuksessa tutkittiin rasvakudostyyppejä eri puolella kehoa. Kokeissa käytettiin hiiriä, joiden rasvan koostumus on samantapainen kuin ihmisillä, mutta ne prosessoivat rasvaa nopeammin. Tarkoitus oli selvittää pätkäpaaston vaikutusta.

Pätkäpaastossa vuorotellaan tavallisen syömisrutiinin ja paastopäivien välillä.

Vatsarasva jopa vastusti paastoa
Larancen mukaan sekä ihonalainen että sisäelinten ympärille kertynyt rasva muuttuu pätkäpaaston vaikutuksesta. Tulosten mukaan sisäelinten ympärille kertynyt rasva, niin sanottu vatsarasva, kuitenkin vaikutti jopa vastustavan paastoa.

Paaston aikana rasvakudos antaa keholle energiaa vapauttamalla rasvahappoja, mutta tutkijoiden mukaan sisäelinten ympärillä oleva rasva vastusti rasvan vapauttamista.
– Tulosten mukaan vatsarasva voisi mukautua toistuviin paastoaikoihin ja suojella energiavarastoaan.

Mukautuminen voi olla syy sille, että sisäelinten ympärille kertynyt rasva voi vastustaa painonpudotusta pitkien dieettien jälkeen, Larance kuvaa.

Tutkijat havaitsivat merkkejä myös siitä, että rasvavarannoilla on kyky varastoida energiaa rasvana ennen seuraavaa paastoaikaa. Ihonalainen- ja viskeraalinen eli sisäelinrasva pystyvät tällöin nopeasti kerryttämään rasvavarantoja.

Tulokset eivät välttämättä päde muihin painonhallintametodeihin, kuten 5:2-dieettiin, mutta niiden avulla voidaan päätellä, mitkä dieettimenetelmät ovat hyödyllisimpiä aineenvaihdunnan kannalta. Lisätutkimuksia aiheesta tarvittaneen.
Tutkimus julkaistiin Cell Reports -lehdessä.

Lisätään linkki alkuperäiseen
https://www.cell.com/action/showPdf?pii ... %2900118-2

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-06 20:24:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
HIIT:tiä ja ihan niin paljon muutakin urheilua kuin vain suinkin kestää. Minulla taas on päinvastainen kokemus, tein studion ennätyksen vatsarasvan vähentämisessä, mutta minulla on aika paljon kovaa liikuntaa, esimerkiksi HIITtiä pari kertaa viikossa vähintään.
Liikunnasta suuri osa, kuten päivittäiset kävelyt ja joogaamiset on tarkoitettu poistamaan stressiä.

Studio on se, mitä yleisesti nimitetään kuntosaliksi, mutta joka on valmennuspalvelu.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-07 04:59:39 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Jättäisin maikkarin ja muiden roska uutispalvelujen artikkelit ja tutkimukset ihan huomiotta. Nämä yleensä ovat kopioita jonkin muun artikkeleista, ilman linkkejä tutkimuksiin. Tutkimuksetkin voidaan tulkita monella tavalla ja mitä parempi otsikko, sen enemmän klikkejä ja mainostuloja.

Ja joo voihan näiden jutuissa joskus olla perääkin mutta suurella epäilyksellä suhtaudun näihin tämän tason uutis palveluihin.


Mutta aiheeseen
Itselläni sisäelin rasva lisääntyi seurantajaksollani n. 3kk 10cm2 kun vähensin rasvan määrää ja lisäsin proteiiniä vastaavasti, samalla kyllä painokin nousi 3Kg, josta lihasmassan kasvua oli vähän alle 500g.
Nyt kun hienon valtiomme loistavat korona toimenpiteet vähentävät liikuntamahdollisuuksia tiputan proteiinin määrää ja vastaavasti lisään rasvan määrää. Seurataan onko tällä vaikutusta sisäelinrasvaan.



Alkuperäinen ketju on näköjään vasta neljä vuotta vanha..

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-07 13:20:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Lainaa:
Tutkijat havaitsivat, että vatsarasva saattaa siirtyä niin sanottuun "säilytystilaan", jossa se ikään kuin panee hanttiin laihdutusyrityksille, kuten pätkäpaastoille.

Ja tämä porukoilta, jotka yleensä väittävät ettei mitään säästöliekkiä ole.
Kitukuuri yhdistettynä paastoihin... eihän tuo ole edes ihme vaan vain kropan henkiinjäämisstrategiaa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-10 03:50:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
jepejee kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna terveyteni romahti ihan yhtäkkiä vuoden 2011 alkupuolella. Olin tuolloin karpannut n. 3,5 vuotta. Muutos tapahtui ihan oikeasti melkein yhdessä yössä... se on näin jälkeenpäin ajateltuna ja kirjoitettunakin ihan uskomatonta. Muistan vielä tarkasti tuon tapahtuman ja se alkoi, kun olin viihteellä ja jo silloin kropassa tapahtui jotain ihmeellistä. Menin ihan helvetin humalaan kohtalaisen vähästä juomisesta ja minut piti kantaa kotiin... seuraavana aamuna, eli sunnuntaina menin klo 10:ksi töihin ja olin päivän töissä ihan normaalisti klo 16 saakka. Kotiin päästyäni tuli ihan järkyttävän huono olo, oksentelin runsaasti ja olin viltin alla ihan horkassa loppuillan. Sen jälkeen mikään ei ollut ennallaan, oli ihan kuin kropastani olisi käännetty joku vipu on-asennosta offille. Iho ja päänahka olivat kuivat ja hilseilevät, hiukset rutikuivat, nukkuminen meni huonoksi, ruumiinlämpö laski ja paleli koko ajan, testosteronitasot laskivat jne. Tuota vyyhtiä tässä on yritetty sen jälkeen ratkoa enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
Minä sairastuin krooniseen väsymysoireyhtymään samana vuonna. Tajusin vasta muutama vuosi sitten, että kyse oli mitä todennäköisimmin siitä, että naapurustoomme asennettiin silloin ensimmäiset 4G-lähettimet. (Olivat täysin piilossa katseilta kuten ovat edelleenkin, mutta netissä on Cell Mapper -kartta, joka paljastaa niiden sijainnin. Lähin sijaitsee muistaakseni 20 metrin päässä ikkunastamme.)

Asuin siis vanhassa, paksuseinäisessä kerrostalossa tiiviisti rakennetulla alueella, jossa tarvitaan huikeat lähetystehot juurikin em. syistä.

Osasin yhdistää kännysäteilyn oireisiini vasta kun muutin vuosien kuluttua syrjäiselle maaseudulle, niin kauaksi lähimmästä mastosta, että täällä on aivan olematon perussäteilytaso. Tällaisessa ympäristössä puhelin säteilee varmaan tuhatkertaisesti enemmän kuin kaupungissa, koska sen lähettämän säteilyn on jaksettava kulkea monen km:n päässä sijaitsevalle mastolle. Ei sekään vielä mitään, mutta kerran oli aivan järkyttävä kännysää eli hirveä sade ja tuuli mastosta poispäin. Lisäksi puhuin väärällä puolella taloa eli todella surkeassa kentässä varmaan tuntikausia. Sain niin kamalan sairaskohtauksen, että osasin alkaa epäilemään, josko kännysäteilyllä olisi ollut osuutta asiaan. Jossain vaiheessa astelin mittarin kanssa entiseen asuntooni, jossa en voinut enää oleskella menemättä parissa päivässä todella huonoon kuntoon. Mittari paukutti huikeita lukemia. - Siis huikeita minulle, mutta varmaan ihan ok lukemia niille, joiden aivoaines on ok-kunnossa.

Nyt vointini on kohentunut vuosi vuodelta ja pahat sairaskohtaukset ovat loppuneet kokonaan, koska osaan olla grillaamatta hapertuneita aivojani tarpeettomasti. Lisäksi olen ryhtynyt gluteenittomalle ruokavaliolle, millä on ollut luultavasti aivan yhtä suuri kuntouttava vaikutus. :D

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)