karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 20:49:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 86 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-04-25 14:33:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Selvä, siitä vaan sitten korvaamaan vitamiinipillerit tupakoinnilla, jos tuohon uskotte.

Nyt on kuitenkin niin, että se nikotiini on yksi maailman koukuttavimmista aineista ja myös se on otettava huomioon, että tupakka vaikuttaa aivoihin samalla tavalla kuin MAO-estäjä mielialalääkkeet - tämä tarkoittaa sitä että kun tupakointi loppuu, loppuu samalla tuo mielialalääke-vaikutus. Nämä kaksi asiaa yhteenlaskettuna tekevät sen, että olot voivat olla epämiellyttävät ja oudot kun lopettaa. Ei tarvita mitään "ravinnevajausta" siihen enää selitteeksi.

Edelleen olen siis sitä mieltä että on suorastaan naurettava ajatus että tupakoinnin lopettamisen jälkeiset vieroitusoireet johtuisivatkin jostain ravinnevajauksesta, joka seuraa kun ei enää saa ravinteita tupakansavusta.

Heti kun joku laittaa tänne linkin tai tutkimusviitteen johonkin missä on tieteellisesti todistettu että ihmiselimistö pystyy oikeasti hyödyntämään em. mineraaleja - tai itse asiassa niiden oksideja kai kun palamiskaasuista on kyse - nimenomaan tupakansavun kautta saatuina, niin sitten uskon että tupakoinnin jälkeisiä oireita voi selittää ravinnevajauksella. Siihen asti väite siitä että tupakoinnin lopettamisen jälkeiset oireet johtuvat mainittujen mineraalien puutoksesta, kun niitä ei enää tupakansavun kautta saa on minun silmissäni samaa realistisuustasoa kuin se että ne tenttivastaukset imeytyisivät tyynyn läpi kirjasta päähän yön aikana.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 14:46:52 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18459
Paikkakunta: Jämtland
Imeytyyhän se magnesiumikin ihon kautta, osa lääkkeistä suun limakalvojen kautta. En minä usko että tupakointi olisi hyvä tie saada vitamiineja tai mineraaleja, ennemminkin se, että tietää ne vahingoittumisvaarat ja kuinka tärkeitä ne elimistön suojien ylläpito on, oli se sitten vatsan tiiviit liitokset tai aivoveriesteen manipulointi eli ehkä olisin itsekkin terveempi jos en olisi keuhkojani vahingoittanut tupakalla. Mutta se mitä tuossa aikaisemmin mainitsin niin uskon että jos sieltä imeytyy myrkyt niin ehkä muutakin. Vieroitusoireissa on tuota mielihyväpuutosta minusta suurin osa!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 14:49:43 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93722
Ihana tää karppilammikko, kun katsoo miten keskustelu lähtee rönsyämään ihan minnne vaan. :D

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 18:30:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
mlv kirjoitti:
Imeytyyhän se magnesiumikin ihon kautta, osa lääkkeistä suun limakalvojen kautta. En minä usko että tupakointi olisi hyvä tie saada vitamiineja tai mineraaleja, ennemminkin se, että tietää ne vahingoittumisvaarat ja kuinka tärkeitä ne elimistön suojien ylläpito on, oli se sitten vatsan tiiviit liitokset tai aivoveriesteen manipulointi eli ehkä olisin itsekkin terveempi jos en olisi keuhkojani vahingoittanut tupakalla. Mutta se mitä tuossa aikaisemmin mainitsin niin uskon että jos sieltä imeytyy myrkyt niin ehkä muutakin...

Näin se minustakin menee, on kyse sitten hypetetystä kasvin aleksiinista tai phytoestrogeenista - tai tupakan vastaavista. Miksi ihmeessä yhdestä tulee vain pelkkiä pahiksia, ja muussa kasvikunnassa jokaikinen antioksidantti onkin yhtäkkiä hyväksi :)

Ja jooei en ole koskaan sauhutellut enkä ajatellut sitä tässä iässäkään aloittaa, kun se nyt vaan ei maistu. Mutta japanilaiset (ja kreetalaiset, eipä sen puoleen) sauhuttelivat käytännössä jokainen silloin kun voittivat vähintäin kaikki suomalaiset niin sydän kuin muutamassa muussakin terveysjutussa - ja pärjäsivät varsin hyvin muunkin maailman verrokkeina...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 20:55:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Mä kyllä olen omasta kropastani ja masennuksestani vahvasti sitä mieltä että kyse ei ole enää tässä vaiheessa 25v jälkeen viimeisen savukkeen, sen enempää minkään magnesiumin tai riippuvuutta aiheuttaneen nikotiini tai minkään mahdollisen mielihyväkombon poisjäänti ja puutostila. Mulle nyt vaan on tämän yli viiskymmenvuotisen elämän taipaleen varrella sattunut ja tapahtunut niinpaljon ja myös paljon negatiivista että sitä vaan ei jaksa käsitellä itsekseen ja vaikka kuin hyvää tahtovat kaikki sanoessaan että lähde lenkille...joo joo..kun se nytvaan ei ole niin yksinkertaista..eikä sekään että vaikka syö lchf periaatteiden mukaan terveellisesti se ei muuta sitä elettyä elämää ja niitä kivikoita ja karikoita mitä elämä on eteen heittänyt..olen vahvasti sitä mieltä, että on enemmän kuin paljon asioita joihin me ei vaan voida vaikuttaa vaikka kuinka haluttais..kiva kun täällä asiat rönsyilee..niinhän ne tekee muutenkin elämässä kun jutustelemaan alkaa jonkun kanssa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 21:25:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Ooo kirjoitti:
Saako kysyä, että mikä Mohmelo sulla on koulutus näihin ravintoasioihin? Tai kysyähän saa - kysin jo-, mut vastaamisen voit tietty itse päättää :mrgreen:


Tottakai saat. Kuten ravitsemusasioissa ylipäätään, ihan omatoimisesti olen näitä asioita joutunut opettelemaan. Onneksi se ei nykypäivänä esimerkiksi pubmedin ja ahkerien terveysbloggaajien raportoinnin ansiosta ole mitään salatiedettä.

Toisinsyöjä kirjoitti:

Ja kerrotko sitten seuraavaksi - mieluiten jonkinlaisten lähdeviitteiden kera - millainen on ihmiskehon kyky ottaa ravinteita KEUHKOJEN kautta, eli saada käyttöönsä asti palamiskaasujen "ravinteita", verrattuna siis siihen että söisi ihan ruokaa.

Oletko myös sitä mieltä, että kun tenttipäivää edeltävänä yönä laittaa tyynyn alle kirjan, niin vastaukset imeytyvät tyynyn läpi päähän yön aikana?
Vähän sama teho minun mielestäni on kyllä sillä, että yrittäisi saada vaikkapa magnesiumia ja rautaa tupakoimalla...


En lähde nyt mitään lähdeviitteitä kaivelemaan, mutta muistaakseni kaikkein huonoiten ravinteet imeytyvät ihon kautta, toiseksi huonoiten suun kautta, sitten taisi olla keuhkot (tosin tätä kautta kaikki imeytyy nopeiten) ja peräsuoli sitten parhaiten imeytyvänä.

Toisinsyöjä kirjoitti:
Selvä, siitä vaan sitten korvaamaan vitamiinipillerit tupakoinnilla, jos tuohon uskotte.

Nyt on kuitenkin niin, että se nikotiini on yksi maailman koukuttavimmista aineista ja myös se on otettava huomioon, että tupakka vaikuttaa aivoihin samalla tavalla kuin MAO-estäjä mielialalääkkeet - tämä tarkoittaa sitä että kun tupakointi loppuu, loppuu samalla tuo mielialalääke-vaikutus. Nämä kaksi asiaa yhteenlaskettuna tekevät sen, että olot voivat olla epämiellyttävät ja oudot kun lopettaa. Ei tarvita mitään "ravinnevajausta" siihen enää selitteeksi.

Edelleen olen siis sitä mieltä että on suorastaan naurettava ajatus että tupakoinnin lopettamisen jälkeiset vieroitusoireet johtuisivatkin jostain ravinnevajauksesta, joka seuraa kun ei enää saa ravinteita tupakansavusta.

Heti kun joku laittaa tänne linkin tai tutkimusviitteen johonkin missä on tieteellisesti todistettu että ihmiselimistö pystyy oikeasti hyödyntämään em. mineraaleja - tai itse asiassa niiden oksideja kai kun palamiskaasuista on kyse - nimenomaan tupakansavun kautta saatuina, niin sitten uskon että tupakoinnin jälkeisiä oireita voi selittää ravinnevajauksella. Siihen asti väite siitä että tupakoinnin lopettamisen jälkeiset oireet johtuvat mainittujen mineraalien puutoksesta, kun niitä ei enää tupakansavun kautta saa on minun silmissäni samaa realistisuustasoa kuin se että ne tenttivastaukset imeytyisivät tyynyn läpi kirjasta päähän yön aikana.


Tenttikirjavertaus olisi täsmällisempi jos joku lukisi sitä kirjaa sinulle kun nukut.

Eihän luonnossa juuri mikään mineraali esiinny puhtaana. Esimerkiksi natrium esiintyy yleensä natriumkloridina, magnesium magnesiumsulfaattina tai -kloridina, rautaa ei maanpäällisenä löytynyne hapettumattomana, kalium esiintyy kaliumkloridina, ja niin edelleen. Myös kasvien solut tarvitsevat mineraaleja siinä missä ihmisenkin. Kasveista löytyvät haitalliset yhdisteet ovat yleensä kasvien itsensä muodostamia.
Osa niistä tupakan sisältämistä aineista tulee myös suun kautta nieltynä tervan (ja muun mönjän) mukana.

Vieroitusoireet johtuvat tietysti juurikin siitä aineesta mikä riippuvuuden on aiheuttanut, yleisluontoinen paska olo taas on asia erikseen. Nikotiinista eroon pääseminen on yllättävänkin helppoa, sehän ei aiheuta kuin joksikin aikaa olon, että sitä on pakko saada lisää, ja kun olosta pääsee ohi, niin olet olet vieroittunut tupakasta (nikotiinista). Nikotiinihimo ei ole ainoa oire mikä seuraa tupakoinnin lopettamista, eikä edes "mielialalääkkeen" loppuminen.

Kukaan ei ole esittänyt vitamiinipillereiden korvaamista röökillä, vaan nimenomaan röökin korvaamista vitamiinipillereillä, olennaista sekä riippuvuuden voimakkuudessa että röökistä saatavissa hivenaineissa on tupakoinnin määrä. Insuliinireseptiä uusiessa aina voi tietysti lääkäriltä kysellä nappeja tupakoinnin lopettamista seuraaviin vaivoihin, tai sitten tehdä asioille jotain.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-25 22:41:56 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93722
Täällä Suomessa onkin runsaasti luotettavia koulutuksen saaneita ravitsemusasiantuntijoita, vai kuinka? Vertaistukifoorumiin lienee lupa kirjoittaa ihan omine avuineen?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-26 10:10:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-16 22:28:03
Viestit: 53
Ok, alkuperäiseen aiheeseen palatakseni... :) Kiitos myötätunnosta! Triglyseridiarvot ovat onneksi koko ajan pysyneet 0,43:ssa. Ne olivat samat jo ennen karppausta 2000-luvun alussa kuin viime mittauksessa vuosi sitten. Kokonaiskolesteroli on karppauksen aikana noussut 6:teen, ja LDL- ja HDL-kolesterolien suhde on erinomainen. En ole koskaan tupakoinut enkä käyttänyt alkoholia. Vyötärönympärys on ollut riskirajalla jo pitkään, koska aikanani 10 kg laihduttamallakin sain sen vain juuri ja juuri tavoitteena olleeseen 80 cm:iin.

Nukkumisvaikeudet alkoivat muistaakseni vasta karppauksen aikana, mutta samaan aikaan olin myös premenopaussissa, joten yhdistin vaikeudet lähinnä siihen. Stressiä ei psykoterapian loputtua ole ollut kuin ohimenevästi. Viime joulun aikaan univaikeudet pahenivat niin, että olin jo vähällä hakea nukahtamislääkereseptin. Vaikka olen lääkevastainen, tiedän kokemuksesta, että unettomuudesta muodostuu helposti paheneva kierre, joka on katkaistava - vaikka sitten lääkkeen avulla.

Joulun tienoilla hyvin nukuttu yö oli poikkeus. Kyse ei ollut ainakaan henkisestä stressistä - tunsin oloni oikein rennoksi, kun ei tarvinnut esimerkiksi nousta aamuisin panemaan lapsia kouluun, ja jouluvalmistelut otin löysin rantein. Päätin ennen lääkäriin menoa vielä kokeilla kotikonsteja. Rupesin ulkoilemaan edes vähän joka päivä, vältin tietokoneella oloa ja reipasta liikuntaa iltaisin, rentouduin silloin tällöin ennen nukkumaanmenoa kylvyssä ja rupesin saunomaan ahkerammin, haudutin joka ilta vahvaa kamomillateetä, ajoitin hiilihydraatit iltaan (yleensä rasvaista jugurttia ja banaania iltapalaksi tryptofaanin takia), pyrin olemaan sängyssä kymmenen - yhdentoista aikaan tai ainakin ennen puolta yötä ja tein valot sammutettuani kasvolihaksia rentouttavan hieronnan.

Nämä keinot auttoivat niin, että nykyään nukun enimmäkseen hyvin ja huonosti nukutusta yöstä on tullut poikkeus. Jälkeenpäin ajatellen suurin ongelma joulun aikaan oli ulkoilun vähyys, kun kirkonkylään kävelyä vaativat harrastukset olivat loman ajan tauolla. Mielestäni ulkoilun puute näkyy nukkumisessani nopeasti. Minun on myös ollut opittava ottamaan aikani perheen yhteisellä tietokoneella päivällä lasten ollessa koulussa. Älykännykkää tai vastaavia laitteita minulla ei ole, ja makuuhuoneemme on laitteeton ja hyvin pimennetty jo ennestään. Keski-ikään tultuamme olemme myös panostaneet hyviin patjoihin ja tyynyihin.

Magnesium on sitten oma lukunsa. Sisäisesti ottamani magnesium - kloridi- tai sitraattimuodossa - ei tunnu imeytyvän kovin hyvin, mutta olen varmuuden vuoksi käyttänyt sitäkin. Tällä hetkellä otan magnesiumsitraattia 450 - 600 mg päivän mittaan; määrää toki voi vielä lisätäkin. Magnesiumvoide on ollut öiden pelastus, sillä se tepsii levottomiin jalkoihin nopeasti ja iltaisin käytettynä myös ehkäisee levottomuutta. Silloin tällöin on silti tilanne, joissa voidekaan ei auta, vaan on lähdettävä jaloittelemaan; siten voi käydä yhtä hyvin automatkoilla kuin makuulla.

Kofeiinille olen vanhemmiten tullut niin herkäksi, että voin juoda kaksi mukillista vihreää teetä aamiaisella - tai vain yhden, jos kello on yli kymmenen - sekä mahdollisesti maitokaakaomukillisen palautusjuomaksi. Muuten en juo mitään kofeiinipitoista. Myös tumman suklaan virkistävän vaikutuksen koen selvästi, ja yleensä syönkin sitä vain palan tai kaksi aamulla. Kofeiini - jopa maitosuklaa - sekä valvottaa keskellä yötä (vaikka nukahtaminen olisi tapahtunut ongelmitta) että pahentaa levottomia jalkoja.

_________________
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-26 11:25:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
^Nyt tuli fosfori mieleen tuosta kuvauksesta, se lisäksi osallistuu magnesiumin imeytymiseen (toki sekin on mahdollista ettei magnesiumin saannissa ole ongelmaa). Fosforin liikasaannista kyllä pelotellaan, mutta aivan kuten natriuminkin suhteen, VHH:lle siirryttäessä sen saanti tippuu reippaasti. Fosforia kun saa eniten näistä suositusten mukaisista täysjyväleivistä, muroista, leseistä ja ylipäätään noista jyvävalmisteista. "Alakarppia" eniten fosforia sisältäviä ruokia ovat sulatejuusto, maksa, munankeltuaiset ja olikohan vielä kypsytetyissä juustoissakin, jotka nekin ovat verrattain kaukana noista viljatuotteista, lihasta sitten puhumattakaan.

Kuten els toi hyvän pointin tuossa esille, niin se, että onko jokin elintärkeä ravintoaine hyväksi tai pahaksi, riippuu ihan siitä missä tuotteessa sitä on. Hyviä fosforin lähteitä ruokavaliossa ovat täysjyväviljatuotteet (murot, leivät), mutta sitä saadaan ruoassa liikaa, koska elintarviketeollisuus käyttää sitä tuotteissaan (murot, leivät, leseet, sulatejuustot), niin suositus on välttää lihaa fosforin liikasaannin välttämiseksi (ei, tämä ei ole edes vitsi).

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-26 19:16:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Hienoa, että olet nyt nukkunut. Itselläni myös paljon samoja keinoja käytössä. Vitamiinien ja muiden mineraalien kanssa kannattaa olla tarkkana. Magnesium auttaa monia nukkumaan, mutta voi johtaa myös unettomuuteen. Olen itse tästä esimerkki ja tunnen toisenkin henkilön, jolla magnesium vaikutti näin. Netistä kyllä löytyy tietoa. Yksi tuttava kertoi minulle, että nukkui huonosti koko syksyn pari vuotta sitten. Kyselin lisäravinteista. Sanoi syövänsä d-vitamiinia 100 mikrogrammaa. Kerroin, että saattaa aiheuttaa unettomuutta. Hän lopetti d-vitamiinin käytön ja alkoi nukkumaan taas hyvin.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-27 13:59:35 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-16 22:28:03
Viestit: 53
Lämmin kiitos kannustuksesta! Olen menossa huomenna lääkäriin, ja puhun sitten tuosta huonosti nukkumisestakin, koska se saattaa tarkemmin ajatellen olla pahin syy ongelmaani... Syömisen ja liikunnan säätely jää aika tehottomaksi, jos univaje aiheuttaa insuliiniresinstenssin. Unettomuus on vaivannut enemmän ja vähemmän ainakin viitisen vuotta eli premenopaussista alkaen. Välillä on mennyt hiukan paremmin, mutta esimerkiksi viime päivinä joulun jälkeinen hyvä kehitys on taas melkein nollaantunut.

Joku varmaan ihmettelee, miten ihminen voi kärsiä viisi vuotta uniongelmista älyämättä kääntyä lääkärin puoleen! Mutta parempien vaiheiden aikana olen aina uskonut, että "nyt tämä kääntyy parempaan suuntaan" - kai olen vähän kuin alkoholistin vaimo, joka kerran toisensa jälkeen luottaa miehensä lupauksiin raitistumisesta, vaikka kokemuksen olisi pitänyt opettaa!?

Vaihdevuosi-ikäisten naisten unettomuuteen suositellaan ensisijaisesti hormonikorvaushoitoa. Vaihdevuosioireet eivät muuten ole olleet pahat: ehkä keskimäärin kerran päivässä kuuma aalto, joka helpottaa, kun avaa tai vähentää vaatetta tai heittää peiton pois. Kuten sanottua, turvaudun lääkkeisiin hyvin vastahakoisesti, mutta tämän uniasian takia ehkä on pakko... Tätä menoa univaje tuhoaa terveyteni! Tosin korvaushoitoa ei kannattaisi käyttää kolmea vuotta pitempään, joten sen jälkeen täytynee keksiä jotain muuta.

Toistaiseksi en siis ryhdy isoihin ruokavaliomuutoksiin, koska unta pitää ensin saada riittävästi. Esimerkiksi hormonikorvaushoidon vaikutus voi kuulemma olla hyvinkin nopea, joten ajattelin, että kesäkuun puolivälistä alkaen olisi otollinen aika Mosleyn dieetille, kun pääsykokeet opintoihin, parit isot juhlat ja viikon mökkiloma ovat ohitse. Toisaalta korvaushoito ei kaikilla paranna unta, ja lumehoito tepsii usein yhtä hyvin, niin että senkin vuoksi on hyvä ensin tarkkailla, miten yöt rupeavat sujumaan.

_________________
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-27 14:18:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Oletko kokeillut melatoniinia? mulle se on toiminut kohtuu hyvin. Mulla unta on vuosikaudet häirinnyt monenmoiset jutut, stressi erityisesti, jo nuoresta asti tai oikeastaan jo lapsesta asti nukkuminen on ollut sitä että nukahdan kyllä illalla hyvin mutta sitten kolmen tienoilla herään ja monesti menee tunnista jopa kahteen ennen kuin uudelleen nukahdan..vuosia olen punaviinilläkin vaivaa hoitanut, toimi sekin ihan hyvin mutta ylimääräisten kilojen kanssa se ei ainakaan laihdutusta edesauta. Nyt olen ollut alkotta kaks ja puoli kk, suurta eroa nukkumiseen ei vielä ole...vaikka monet sanovat alkoholin heikentävän unen laatua, tais mun viinimäärät olla vielä sen verran kohtuullisia etteivät suurta vahinkoa tuottaneet, vielä. Kyllä meitä on monia jotka saman asian kanssa kamppaillaan, ihan omin voimin, tosin mulla on kaapissa myös nukahtamislääkettäkin jota otan vain äärimmäisessä hädässä kun tiedän seur päivänä olevan jotain että olis hyvä saada kunnolla nukuttua ennen sitä..mutta niihin yllättävän nopeasti tottuu ja se puolikas tbl ei sitten kohta enää autakaan..mutta totta on että kokonaisuuden kannalta hyvä nukkuminen on ihan ensisijainen juttu.sen jälkeen voi alkaa suunnitella muita muutoksia elämäänsä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-27 16:38:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Mulle tuli vielä mieleeni kun palasin tuohon sun ihan ekaan postaukseen, että olit jossain vaiheessa lasten saamisen jälkeen 68 kg, muutaman kilon lihonut raskauksien aikana/jälkeen. Niin siis mulle tuli mieleeni, että se paino sun pituuteen nähden (168 cm) oli vielä mielestäni ihan ok ja normipainon rajoissa. Laihduttamisen jälkeen jos lihoo takaisin elimistöllä on helposti tapana kerryttää ikään kuin varalta muutama kilo ylimääräistä sen alkuperäisen kilomäärän päälle siltä varalta että nälänhätä iskee uudelleen, sitähän laihduttaminen periaatteessa kropalle on.. mutta kuten jo aiemmin oli puhetta se nukkuminen / unettomuus kannattaa hoitaa ensin ns alta pois, on tärkeämpää nukkua kunnolla ja hyvin vaikka sitten vähän ylipainoisena kuin että metabolia sekoittuu entisestään ja tulee muita ongelmia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-28 17:24:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-16 22:28:03
Viestit: 53
Melatoniinia en ole toistaiseksi kokeillut - mahdollisesti otan senkin kokeiluun myöhemmin!

Oman terveyskeskuslääkärin kanssa oli - jälleen kerran - oikein hyvät keskustelut. Olemme aiemmin jutelleet muun muassa erilaisista elämänkatsomuskysymyksistä, ja jotenkin arvasin sen, mikä nyt kävi ilmi: lääkäri itsekin syö vähähiilihydraattisesti ja suhtautuu kriittisesti virallisiin ravitsemussuosituksiin! Hän muun muassa totesi, että ihmiset ovat lihoneet huomattavasti sen jälkeen, kun viralliset ravitsemussuositukset otettiin käyttöön. Keskustelimme insuliiniresinstenssistä, ja hän kehotti katsomaan Youtubesta Jazon Fungin videoita; en ole ehtinyt niitä vielä katsoa, mutta otsikoista päätellen siellä on karppausta ja pätkäpaastoa! :)

Kun olin kertonut lukeneeni, että vaihdevuosi-ikäisten naisten unettomuuden ensisijaiseksi hoidoksi suositellaan hormonikorvaushoitoa ja etten haluaisi ensimmäiseksi kokeilla sitä, lääkärikin myönsi suhtautuvansa pidättyvästi hormonikorvaushoitoon! Hän ehdotti, että testaisin erästä harvinaisempaa antihistamiinia; tarvitsenhan muutenkin antihistamiinilääkitystä, ja tämän kyseisen lääkkeen pitäisi olla tavallista unettavampi. Myös muista vaihtoehdoista kyselin siltä varalta, ettei tästä ole apua, ja ensi viikolla käyn laboratoriokokeissa. Seuraavalla tapaamisella nähdään kokeiden tulokset ja katsotaan, miten antihistamiini on vaikuttanut uneen.

Suosittelen muuttoa meidän kuntaan - terveyskeskukseen saa ajan nopeasti, ja kumpikin lääkäri on todella hyvä!!! :)

_________________
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-29 12:33:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Kokeile pari kolme päivää ottaa ylimääräisen banaanin kaiken muun iltapalan lisäksi (vaikka sitten iltapalassasi olisikin jo 1 banaani, niin ota 1 lisää).Yhdessä banaanissa hiiliä n. 20-25g. Varsinkin jos herää yöllä eikä enää saa unta, voi olla, että sokerit on liian alhaalla.
Jos tämä ei auta ota b-vitamiinivalmistetta nimeltä Neurobion Forte. Tätä otat aluksi 4-5 tablettia viikossa. Tai jos sitä voi ottaa joka päivä ohjeen mukaan niin tee niin. Henkilökohtaisesti tunnen kaksi ihmistä jotka saivat suuren avun unettomuuteen tästä tuotteesta. Kolmaskin henkilö juuri kertoi minulle, että oli alkanut nukkumaan hieman paremmin. Mutta kyseessä on vahva b-vitamiinivalmiste, joten on syytä noudattaa ohjeita ja varmaan annostella kuuriluonteisesti. Mutta varmasti kokeilemisen arvoinen juttu.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-05-02 11:17:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-16 22:28:03
Viestit: 53
Kiitos vinkeistä! B12-vitamiinit ovat olleet verikokeissa reilusti yli virallisen viitearvon ylärajan, lähellä radikaalimpienkin suositusten ylärajaa, ehkä kananmunien ansiosta. Mutta muista B-vitamiineista en tiedä. Tällä viikolla menen laboratoriokokeisiin, jossa varmaan myös B6 mitataan.

Puolikkaalla antihistamiinilla olen kokeillut neljänä iltana. Valitettavasti vietin vappuviikonlopun takia kaksi yötä muualla kuin kotona, ja vielä kahdessa eri paikassa; nukkuminen oudossa paikassa ei varsinkaan ensimmäisenä yönä onnistu samalla tavoin kuin kotona, eikä tilannetta helpota, jos on koko ajan vähällä pudota sohvalta ja jotuu tappelemaan vähistä vieraspeitoista lasten kanssa... :) Silti ainakin kolme neljästä yöstä on sujunut hyvin: olen nukahtanut nopeasti enkä ole heräillyt kuin ehkä kerran pissalle.

_________________
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-05-02 11:47:09 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-16 22:28:03
Viestit: 53
Huomasin muuten juuri jutun tutkimuksesta, jonka mukaan melatoniini saattaa nostaa verensokeria vähentämällä insuliinin tuotantoa; ehkä melatoniini ei siis minun tapauksessani ole alkupäässä kokeiltavien konstien joukossa. Tosin muistaakseni mainittiin myös, että unettomuudella sinänsä saattaa olla vielä suurempi verensokeria nostava vaikutus, joten jos melatoniinista on apua, se saattaa kuitenkin olla pienempi paha. Mutta testaan nyt ensin näitä muita. Uskoakseni on parasta jatkaa lääkehoitoa ainakin joitakin kuukausia, jotta kierre todella katkeaa, ja lisätä sinä aikana ohjelmaan vitamiineja ja muita, joiden ansiosta ongelma toivottavasti pysyykin poissa!

Minulle unettomuus ei muuten ole aiheuttanut isompaa henkistä stressiä. Nousen yleensä sängystä, jos tunnen itseni liian virkeäksi nukahtamaan, ja menen lukemaan tai vaikkapa kutomaan, kunnes alkaa taas nukuttaa. (Mieluiten lukisin sängystä nousematta, mutta aviomies häiriintyy pienestäkin valosta.) Kotiäitinä voin tarvittaessa jatkaa unia aamusta, enkä muutenkaan elä hektistä elämää, johon keski-ikäisten unettomuus joskus liitetään. Toki esimerkiksi pariin tuntiin jäävän unen tai kokonaan valvotun yön jälkeen huomaa toimintakyvyn olevan heikompi, mutta yllättävän hyvin sitä silti pärjää.

Olin jo oikeastaan melkeinpä sinut uniongelmani kanssa - tein kaikkeni hyvän unen eteen, mutta unettomuus ei estänyt elämästä nauttimista. Olin lukenut, että unettomuus voi sekoittaa hormonit, mutta en jotenkin vain uskonut siihen omalla kohdallani... Vasta terveysongelmat havahduttivat huomaamaan, että ruumis voi olla stressaantunut, vaikkei psyyke olekaan!

_________________
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-05-02 18:14:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
rumaelsa kirjoitti:
Huomasin muuten juuri jutun tutkimuksesta, jonka mukaan melatoniini saattaa nostaa verensokeria vähentämällä insuliinin tuotantoa; ehkä melatoniini ei siis minun tapauksessani ole alkupäässä kokeiltavien konstien joukossa. Tosin muistaakseni mainittiin myös, että unettomuudella sinänsä saattaa olla vielä suurempi verensokeria nostava vaikutus, joten jos melatoniinista on apua, se saattaa kuitenkin olla pienempi paha. Mutta testaan nyt ensin näitä muita. Uskoakseni on parasta jatkaa lääkehoitoa ainakin joitakin kuukausia, jotta kierre todella katkeaa, ja lisätä sinä aikana ohjelmaan vitamiineja ja muita, joiden ansiosta ongelma toivottavasti pysyykin poissa!

Minulle unettomuus ei muuten ole aiheuttanut isompaa henkistä stressiä. Nousen yleensä sängystä, jos tunnen itseni liian virkeäksi nukahtamaan, ja menen lukemaan tai vaikkapa kutomaan, kunnes alkaa taas nukuttaa. (Mieluiten lukisin sängystä nousematta, mutta aviomies häiriintyy pienestäkin valosta.) Kotiäitinä voin tarvittaessa jatkaa unia aamusta, enkä muutenkaan elä hektistä elämää, johon keski-ikäisten unettomuus joskus liitetään. Toki esimerkiksi pariin tuntiin jäävän unen tai kokonaan valvotun yön jälkeen huomaa toimintakyvyn olevan heikompi, mutta yllättävän hyvin sitä silti pärjää.

Olin jo oikeastaan melkeinpä sinut uniongelmani kanssa - tein kaikkeni hyvän unen eteen, mutta unettomuus ei estänyt elämästä nauttimista. Olin lukenut, että unettomuus voi sekoittaa hormonit, mutta en jotenkin vain uskonut siihen omalla kohdallani... Vasta terveysongelmat havahduttivat huomaamaan, että ruumis voi olla stressaantunut, vaikkei psyyke olekaan!


Melatoniini on siis "unihormoni", jota elimistö erittää unen aikana joka tapauksessa.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-05-17 12:40:53 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-16 22:28:03
Viestit: 53
Laboratorioarvoissa ei onneksi ollut mitään vikaa! Folaatti ja B12-vitamiini olivat viitearvojen ylärajalla ja niin paastosokeri kuin sokerihemoglobiini kunnossa. Siis vuoden takainen paastosokeri oli tosiaan pelkkä piikki. Kortisolia ei mitattu.

Unta saan nyt 7,5 - 8 tuntia yössä, ja rytmi on helppo pitää hyvin säännöllisenä, koska uni tulee viimeistään tunnin kuluttua antihistamiinin ottamisesta ja kello soittaa viikonloppuisinkin viimeistään seitsemältä. Aiemmin rytmi oli kovin repaleinen, esimerkiksi kolme tuntia unta, kolme tuntia hereillä, kaksi tuntia unta; koskaan ei voinut tietää, mitä on odotettavissa. Ja eron suorituskyvyssä ja vireystilassa huomaan kunnolla vasta, kun nukun joka yö normaalisti!

Omalääkäri mainitsi suhtautuvansa hiukan epäilevästi melatoniiniin. Hänen kokemuksensa mukaan siitä ei ole ollut juurikaan apua potilaille. Ajattelin kuitenkin kokeilla sitä, jos antihistamiini jostain syystä täytyy lopettaa tai jos se menettää ajan kuluessa unettavan tehonsa (kuten kävi entiselle antihistamiinilleni). Nythän tarvitsen joka tapauksessa lääkityksen myös urtikaria- ja angioödeemaoireisiin, joten tässä hoituu kaksi vaivaa samalla lääkkeellä.

Tarkkailen muutaman viikon ajan, vaikuttaako unen lisääntyminen sinänsä painoon. Kesällä voisin kokeilla pätkäpaastoa, kun voin luottaa siihen, että saan paastonkin aikana nukuttua!

_________________
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-01-26 19:38:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-16 22:28:03
Viestit: 53
Ketjun alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. Toisessa ketjussa olen sittemmin kertonut, miten apu paino-ongelmaan lopulta löytyi: SYÖMÄLLÄ HUOMATTAVASTI VÄHEMMÄN! Niin yksinkertaista se on, vaikka halusin uskoa, että jokin oikotie olisi olemassa... Yli viisikymppinen nainen ei vain voi mättää määrättömästi voita tai juoda kermaa suoraan purkista kuten Andreas Eenfeldt! :lol: Nyt paino pyörii 58 - 61 kilon välillä ja olo on hyvä; kipeät, nestettä keräävät muhkurat reisistä ja käsivarsista ovat hävinneet. Olen myös oppinut, että keski-ikäisenä joudun seuraamaan painoani jatkuvasti, jotta huomaan tehdä ruokavalion korjausliikkeen heti, mikäli kiloja alkaa kertyä. Tässä iässä kymmenen lisäkiloa kertyy uskomattoman helposti ja nopeasti, ja lihomisen ehkäiseminen on paljon helpompaa kuin ylipainosta eroon pääseminen.

_________________
Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!
kotona.munfoorumi.com


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 86 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)