karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 04:28:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1026 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 138 39 40 41 4252 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-09-27 17:23:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tuota noin +68 prosenttia nollasta on edelleen jokseenkin nolla.
Ei siis "valtavaa" eroa vaan mitätön, oli näennäisprosentit mitä hyvänsä, jos lähdetään todella matalista arvoista
... ja naisilla lähdetään noilla hivenen kohonneilla arvoilla.
Eikä Aposuhteissa näy mitään viitettä siitä että korkea HDL kääntyisi jossain vaiheessa hankalaksi :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-09-27 18:45:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-11-08 12:12:30
Viestit: 221
HERTTA-TESTIN YMPÄRILLÄ TAPAHTUU JUHANI KNUUTIN BLOGISSA

Juhani Knuuti on blogissaan vähetellyt Hertta-testin merkitystä, eikä pidä sitä hyvänä laajassa käytössä.
Knuuti oteaa mm:
......Vaikka potilaiden osallistaminen ja sitouttaminen hoitoon on todella tärkeää, tähän voi liittyä huomattava virheellisen tulkinnnan riski. Suurin konkreettinen riski liittyy siihen, että kuvitellaan matalan keramidien suojaavan sydäninfarktilta, mikä ei todellisuudessa pidä paikkaansa.....

Professori Laaksonen vastaa mm:
......Olemme häärineet jo kymmeniä vuosia kolesterolin ympärillä havaitsematta, että lipoproteiinihiukkasissa on itse asiassa useita satoja erilaisia lipidimolekyylejä, joilla saattaa olla suurempi merkitys kuin kolesterolilla. Ja oikeastaan eihän mitään yhtä kolesterolia oikeasti ole olemassa vaan vapaan kolesterolin lisäksi melkoinen joukko erilaisia kolesteroliestereitä, joiden ominaisuudet lienevät perin vaihtelevat. Tämä onkin jo toki pidempi tarina, mutta mielestäni alalla tarvitaan ehdottomasti uudempia merkkiaineita potilaiden tarkemman ennusteen selvittämiseksi, koska nykytilanne ei ole riittävä......

Prof. Reijo Laaksonen
Lääketieteellinen johtaja
Zora Biosciences Oy, Espoo
-------------------------------------------------
Leino Utriainen kysyy Laaksoselta:

Voiko kommenttinne tulkita yksinkertaisesti näin:

Ei ole olemassa erikseen ”hyvää HDL-kolesterolia” tai ”pahaa LDL-kolesterolia” vaan useita satoja erilaisia lipidimolekyylejä ja melkoinen joukko erilaisia kolesteroliestereitä ?

Olen vain maallikko ja kysymykseni voi olla pöljä. Professori Juhani Knuuti käyttikin esitelmässään 6.9.2017 Helsingin tieteiden talossa minusta nimitystä ”hurahtanut insinööri”.

Tästä huolimatta rohkenen toivottaa Hertta-testille menestystä !


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-09-27 18:49:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-11-08 12:12:30
Viestit: 221
Linkki Juhani Knuutin blogiin alla:

http://hyvinvointi.ts.fi/terveys-tiede/ ... mment-5649


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-02 19:14:22 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-02-23 08:58:44
Viestit: 4
els kirjoitti:
Tuota noin +68 prosenttia nollasta on edelleen jokseenkin nolla.
Ei siis "valtavaa" eroa vaan mitätön, oli näennäisprosentit mitä hyvänsä, jos lähdetään todella matalista arvoista
... ja naisilla lähdetään noilla hivenen kohonneilla arvoilla.
Eikä Aposuhteissa näy mitään viitettä siitä että korkea HDL kääntyisi jossain vaiheessa hankalaksi :)


Niin totta, kiitos.

Hyvin meni (nuoren) lääkärini (sijaisen) kanssa. Hyvän ja huonon suhde erinomainen, mutta huonon nousu kahdessa vuodessa niin kova, että "voisi sitä kyllä koettaa saada alemmas" ja ottaa uudet arvot parin-kolmen kuukauden kuluttua. HDL-arvoni teki ilmeisen vaikutuksen:
- Syötkö paljon pehmeitä rasvoja?
- Syön. Tosi paljon. Ja tosi paljon kovia rasvoja.
- No se näkyy kyllä tuossa huonon kolesterolin määrässä...
- Olen karppaaja.
- Mielipiteitä ja kokemuksia on monenlaisia, mutta näin lääkärin ominaisuudessa totean, että karppausta ei pidetä kaikkein terveellisimpänä ruokavaliona.
- Juu ei!

Olen kyllä valmis nostamaan vähän hh-tasoani ja vähentämään ennen kaikkea juustoa (huokaus, voin syödä sitä hyvin toistasataa grammaakin kerralla...). Viimeiset 2 vuotta on hh ollut 20-50g/pv, rasvan osuus päivän energiasta 50-70%. Hapenottokykyni on kyllä selvästi heikentynyt, joten sietää sitä HH-tasoa kai vähän nostaakin. Verenpaine mainio, trigly mainio, vointi erinomainen, paino hallinnassa, onnellisuus huipussaan. Kuolemanpelkokin väistynyt! :D

Vielä kyllä kiinnostaisi kuulla, "voittaako" joku foorumilainen tuon mun HDL 3,18? :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-03 13:12:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
On täällä ollut isompiakin näkösällä muutamalla (lienevät FH-sukuisia tosin eli geneettisesti isommilla arvoilla) :)

Se jäi mietityttämään, että miksi ihmeessä hiilarit auttaisivat hapenottoon?
Nimmarilla "jo vuosikausia 80 prosentin rasvoilla käyvä"

Ps: karppaus ja tyydytetyt rasvat (toki ilman teknotransseja) näkyvät nimenomaan Apo-suhteissa.
Mitä enemmän hyvää kovaa rasvaa, sitä parempi suhde. Kerta toisensa jälkeen.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-03 13:49:32 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-02-23 08:58:44
Viestit: 4
els kirjoitti:

Se jäi mietityttämään, että miksi ihmeessä hiilarit auttaisivat hapenottoon?
Nimmarilla "jo vuosikausia 80 prosentin rasvoilla käyvä"
.


No ei mitenkään... Kaikki mun urheilevat karppauksen vastustaja -kaverit hokee, että siksi sä hengästyt, kun sä et syö hiilareita. Pitää tankata hiilareita ennen reenii!

Mistähän oikeasti johtuu, että todellakin hengästyn ylämäkeä pyöräillessä ja jopa kovassa kävelyssä silleen huomattavasti. Niin, että on ihan vaikea saada keuhkot täyteen. Myös jalat menee maitohapoille aika herkästi. Entisessä elämässä ei näitä murheita ollut, kaikkia muita sitten senkin edestä. :D Ja kun kaksi kertaa karppiaikana olen päätynyt kerran ahmimaan ruisleipää suoraan uunista järjettömän kasan, olen polkenut kuin viitapiru 20 km siihen katumukseksi. Ei hengästytä, ei mene hapoille, vauhti on kova ja istumalla menee jyrkät mäet ylös. Mikähän mahtaa siis mennä pieleen?

Muuten olisi täydellinen elämä. Joustava ja paremmanvärinen iho, taipuisat raajat, rypyt, roikkuvat yläluomet ja silmäpussit kadonneet, kannatteleva korsetti, iloinen mieli, ei selkäkipuja eikä ummetusta joiden vanki olen ollut ekat 35 vuotta elämästä, ei vatsakipuja joita luulin että ihmisen "kuuluu" kärsiä, ei automatkojen tukaluutta, kiristäviä housunkauluksia, ei finnejä, hiukset eloisat jne. Vielä kun saisi tuota pyöräily- ja mäenkiipeämiskuntoa niin tässähän olis ihan super. Olen siis ollut hiilaritietoinen viitisen vuotta ja kaksi vuotta tosi tietoinen eli hh 20-50g/vrk ja reilusti rasvoja.

Nythän tämä menee ihan off kolesteroli-topic ja varmasti löytäisin foorumilta vastauksen kaivelemalla... Pahoittelen. Saa poistaa tai siirtää tai hiljentää mut! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-03 15:07:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Minä en taida olla suureksi avuksi, kun meikäläiselle riittää 10 kilometrin kävelylenkin pystyminen, eikä siinä kysytä aikoja.
Eikä tuo kohta kuusivitonen siippakaan, joka sentään pyöräilee ihan kunnon vauhdilla ja ilman ongelmia sen kolmevarttiaan.
Mutta sikäli kun ymmärrän, solujen mitokondriot käyttävät energiakseen joko pääsääntöisesti glukoosia (eikun palorypälehappoa) tai pääsääntöisesti rasvaa (beetta-hapetus), ja kehittyvät kummallakin suunnalla viikko viikolta paremmiksi, jos niille antaa sen mahdollisuuden. Kohennus vie aikansa, ja saattaa tarvita reilusti yli 50% rasvaa eikä prodetankkausta (koska prodet menevät kulutukseen glukoosina, eivätkä siis muuta asetuksia).

... mutta... jospa niiden karppausta vierovien kavereiden kompensaatioksi etsisit netistä vaikka Tim Noakesin juttuja (entinen huippuluokan kilpapyöräilijä, entinen pastatankkauksen isä, nykyinen urheilulääketieteen professori ja nykyinen LCHFn eli rasvakarppauksen kannattaja, toimii kai valmentajankin)... tai toisen urheilulääketieteen proffan eli Faynmannin juttuja... tai Hyperlipidin Peterin, joka näytti vetävän aika hurjia kestävyysmatkoja (melontaa/pyöräilyä Englannissa tjsp) ravitsemusharrastuksensa lisäksi. Siellä kun kertovat, miten homma kuulemma toimii :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-03 16:48:55 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93648
Jossain TV:n rasvakeskustelussa Taija Somppi sanoi että keuhkot tarvitsevat rasvaa ja tarkoitti kyl vielä eläinrasvaa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-03 18:41:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Haistan suolapulaa, jos ei jaksa treenata. Siis kokeile suolavettä tuntia ennen treeniä.
Tästä teoksesta voisi olla hyötyä: https://www.amazon.com/Art-Science-Low- ... 0983490716

Itse en treenaa, koska en koe sitä tarpeelliseksi enkä ole tarpeeksi kovakuntoinen tekemään sitä :)

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-04 01:19:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Tulin ehdottamaan samaa kuin Catharsis paitsi lihaliemen muodossa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-04 12:42:46 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-02-23 08:58:44
Viestit: 4
Catharsis kirjoitti:
Haistan suolapulaa, jos ei jaksa treenata. Siis kokeile suolavettä tuntia ennen treeniä.
Tästä teoksesta voisi olla hyötyä: https://www.amazon.com/Art-Science-Low- ... 0983490716

Itse en treenaa, koska en koe sitä tarpeelliseksi enkä ole tarpeeksi kovakuntoinen tekemään sitä :)


Hei! Mahtavaa, tämä luultavasti vie mua eteenpäin. Mun täytyy tehdä pieni suolan saannin abc -tutkimusmatka foorumilla. Nimittäin olen todennut muutenkin suolapulan oireita, vaikka sitä menee ruokaan (ja ilmeisesti siis lävitseni...) tosi reippaasti ja vähän vielä senkin päälle. Teen kaiken ruuan itse, eli on kyllä helppo vaikuttaa suolan määrään ja laatuun. (Jodisuolaa, kristallisuolaa, ruususuolaa, merisuolaa, mineraalisuolaa, uh...? Viisi grammaa, kymmenen grammaa, niin paljon kuin suu sietää...?)

Ja hei, en minäkään reenaa, se oli olevinaan sitaatti mun reenaavien kavereiden suusta. ;) Siis oma liikuntani on päivittäistä reipasta kävelyä tasaisella tai vaihtelevassa maastossa, kallioilla kuljeksimista ja niille kapuamista, sienestystä, luontoretkiä, reipasta pyöräilyä, vesijuoksua - siksikin huolettaa tuo hapoille meno jo ihan tuossa touhussa.

Nyt siis alan tutkia, mitä suolaa mun pitäis mättää ja kuinka paljon enemmän kuin nyt. Verenpaine on erinomainen, joten ihanaa, mieluummin lisää suolaa kuin lisää hh:a. Kiitos, jotenkin tuntuu, että tässä voisi olla avainta!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-04 21:07:15 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Ota merisuolaa tai himalajan suolaa, ei mitään jozoa. Voit juoda vettä jossa on teelusikallisen kärjellinen suolaa, sekoitus ja nautitaan. Joku sanoi että jos tämä tuntuu makealle niin on suolan puute. Lisää sitten suolaa vähän kunnes se alkaa maistua suolaiselle kuten pitääkin. Aamuisin voi ottaa ensimmäiseksi tälläisen coctailin.

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-05 06:14:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Paikkakunta: Helsinki
Suolaa joutuu ottamaan, muuten saa jalkoihin lihaskramppeja. On ehkä mahdollista, että sydänlihas voi myös vaurioitua, oletan..

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-07 13:18:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Työhöntulotarkastuksen verikokeen osittaiset tulokset (mitattu arvo, min, max):

06.10.2017 Glukoosi 4.6, 4, 6 mmol/l
06.10.2017 Kolesteroli 6.6, -, 5.0 mmol/l
06.10.2017 Klesteroli, hdl 2.0, 1.0, - mmol/l
06.10.2017 Kolesteroli, ldl 4.2, -, 3.0 mmol/l
06.10.2017 Triglyseridit 0.80, -, 2 mmol/l
06.10.2017 Alaniiniaminotransf. 21, -, 50 U/l
06.10.2017 Glutamyylitransf. 16, -, 60 U/l
06.10.2017 Kreatiniini 107, 60, 100 µmol/l

Aika rankat kolesteroliarvot näin kohta 35-vuotiaalle, hyväkuntoiselle ja normaalipainoiselle? Kreatiniini myös yli sallitun, mikä lienee?

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-07 13:53:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tosi hieno HLD uroolle, ja triglytkin hyvin hanskassa. Tuon näköisillä Apo-suhde tuppaa olemaan kivasti kohdallaan o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-07 18:23:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Pitääkö tuossa olla yhtään mitään oireita, vaan tyrkytetäänkö statiineja näinkin "nuorelle" ja hyvävoimaiselle? Kokonaiskolesterolini on kuitenkin 6,6 kuten aiemmin postasin, niin uskoisin että työterveyshoitaja ottaa asian tapetille kun sinne ensi torstaina menen. Ja varmasti kysyy ruokavaliosta, niin en oikein tiedä mitä uskaltaisin vastata. "Juu voita syön suoraan paketista ja kananmunia ainakin paketin viikossa. Niin joo täysrasvaiset maitotuotteet ja kookos on myös ohjelmistossa lihasta puhumattakaan."

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-07 19:06:53 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Sano mitä uskallat ja haluat, mutta Apojen testaus ei maksa kuin alta satasen,
ja sillä pystyy hyvinkin kieltäytymään statiineista, jos tuota ei muuten uskalla tehdä. :)

Terkkarit ja lääkärit on vain terkkareita ja lääkäreitä, eivät ylimpiä tuomareita. Ajatella saa itsekin.
Ja seuraukset joutuu lopulta kuitenkin tasan aina kantamaan ihan itse.
Siitä ei käypähoito pelasta potilasta vaan vain lääkärin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-07 20:28:00 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93648
Lainaa:
Siitä ei käypähoito pelasta potilasta vaan vain lääkärin.


Hyvin sanottu!

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-08 10:55:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Tuo Ivor Cummingsin toissapäiväinen luento (http://www.thefatemperor.com/blog/2017/ ... ondon-lchf) kertoo, että todellisia mittateita sydäntaudeille ovat aposuhteiden lisäksi kokonaiskolesteroli/HDL<5, jolloin LDL ei vaikuta riskiin lainkaan ja Trigly/HDL>0,5. Sulla 3,3 ja 0,4. Mikä on ongelma? Kreatiniinista ei mielipidettä.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-10-08 12:21:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Kreatiniinista: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=snk03121

Oletko lihaksikas? Jos, niin taas yksi ongelma vähemmän mietittäväksi.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1026 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 138 39 40 41 4252 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)