karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 09:03:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-12-09 17:03:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
Ystäväni pastan luvatussa maassa sai pahoja kipuoireita jotka alustavasti diagnosoitiin sappikiviksi.

Kaivelin aikani infoa sappikivistä, ja noin karppinäkökulmasta pitkällä tähtäimellä homma tuntuisi aika selvältä -- etenkin kolesterolikivissä karppaus saattaisi hyvinkin auttaa (kivien laatua ei ole vielä analysoitu mutta todennäköisyys lienee kolesterolikivien puolella). Noin lyhyellä tähtäimellä saattaa joutua miettimään jonkinlaista hoitoakin, ja lääkärithän tarjoavat tietenkin suoralta kädeltä - mitä muutakaan - sappirakon poistoa. :?

Suhtaudun aika karppi-skeptisesti tuohon lääkärikunnan konsensustoteamukseen, jonka mukaan sappirakko olisi ihmiselle hyödytön kapistus, etenkään jos haluaa syödä virallisterveellistä runsasrasvaisemmin. Vaikka erilaisilta foorumeilta X ja Y voikin lukea ns. "hyviä kokemuksia" sappirakon poistosta, lienevät nämä henkilöt kuitenkin loufättisyöjiä eli ei ihmekään jos ei ole sappirakolla väliä (sappihan osallistuu ruoansulatuksessa pääasiassa rasvojen ja rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiseen). Haluaisin enemmän tietoa mikä merkitys sappirakolla on käytännössä nimenomaan runsasrasvaisen (esim. 70%) karppiruokavalion ja harvahkon ateriavälin kanssa.

Eli olisiko kellään foorumilaisella kokemuksia sappirakkoleikkauksen jälkeisestä elämästä runsasrasvaisella karpilla? Teoreettisemmatkin näkemykset otetaan kiitollisena vastaan. :smt100

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 17:34:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-07 23:25:05
Viestit: 1292
Ei ole kokemusta ilman sappirakkoa elämisesta mutta on kokemus sappivaivoista, pahoista sellaisista jotka johtivat siihen että pääsin kiirelliseen leikkausjonoon ja kutsu leikkaukseen tuli muutamassa viikossa. En mennyt.

Kaikki alkoi siitä kun menin Painonvartijoihin. Muutaman kuukauden niillä ohjeilla elettyäni aloin saamaan karmivia kipukohtauksia, luulin että minulla on sydänkohtaus tai vähintään umpisuoli on puhjennut.
Sairaalassa tarkemmissa tutkimuksissa kävi ilmi että sappirakkoni on täynnä kiviä ja jotenkin itsensä ympäri hirttäytynyt, kuulemma ihan omituinen "rusina."
Jouduin äkilliseen leikkausjonoon ja soitto tuli parin viikon kuluttua mutta en suostunut leikkaukseen koska olin juuri vaihtanut työpaikkaa. Elin Litalginia popsien ja oli aikoja jolloin tuntui etten voi laittaa suuhuni mitään ilman kamalia sappikipuja.

Kun aloitin karppauksen, kauhistutti että miten ihmeessä ikinä voin syödä rasvaista ruokaa kun sehän on nimenomaan sanottu olevan sappivaivaiselle pahinta.

Yllätys-yllätys, karppaamisen aloitettuani ei ole kertaakaan, korostan, KERTAAKAAN ollut pienintäkään sappivaivaa, ei pienintäkään kipua.

Ennen Painonvartijoiden ruokavaliota ei ollut myöskään ikinä ollut mitään sappivaivoja.
Sitä en tiedä miksi juuri Painonvartijoitten ruokavalio minun sappivaivani aktivoi mutta karppaamalla lähtivät nekin vaivat :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 17:50:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-24 22:46:40
Viestit: 375
Eräältä tutultani on sappirakko poistettu ja hän sanoo ettei voi syödä kovin rasvaisia ruokia. Mitä oireita rasvaiset ruoat sitten aiheuttavat, siitä en tiedä.

_________________
partiaalikarppi
1+2=12
Pessimisti ei koskaan pety.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 18:25:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Kärvistelen täällä tulehtuneen sappirakkoni kanssa ja kiireellisessä leikkausjonossa olen. Pian siis voin kertoa miten elämä sujuu ilman sappirakkoa. Rasvaiset ruuat ei ole aiheuttaneet mitään...paitsi jotain lihapiirakoita esim. en ole koskaan oikeen sulattanut. Kolme päivää röyhtäilee niitä rasvoja, yäk. No joo, mutta pahimmat kohtaukset tulee lantusta, omenasta ja kyssäkaalista. Sappirakko voi tulehtuessaan puhjeta ja aiheuttaa hengenvaarallisen vatsakalvon tulehduksen. Kiven tukkima sappitiehyt taas voi tulehduttaa haiman, ei mikään pikkujuttu sekään. Leikkaus on yleensä ihan aiheellinen, ei niitä huvikseen tehdä. Sinun tapauksessasi tilanne rauhoittui, onneksi. Ihmisella voi olla oireettomia sappikiviä, niille ei tarvi tehdä mitään. Oireiden mukaan toimitaan.

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..
perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 19:30:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
Puuttime, olisipa tosi mielenkiintoista nähdä ultrakuva nykyisestä sappirakostasi - siis löytyykö sitä kivikasaa enää? Ja varmasti ollut tuskallista - se sappirakon "supistumisherkkyys" (ks. vaikka sivun 5 alaosaa tästä tiivistelmästä) lienee jonkin verran yksilöllistä. Selittänee samalla myös sen miksi monilla on niin helppoa mielessään yhdistää rasvan syönti sappikivien syntyyn, vaikka kyse on nimenomaan sappirakon normaalista toiminnasta, jota jo olemassaolevat kivet "hiukan" haittaavat (ei liene rakosta kivaa supistua sisällään olevan kivikasan ympärille).

Mielenkiintoista muuten, että nuo sappikivien liuotushoidossa käytetyt lääkkeet toimivat vähän samaan tapaan kuin karppaus, eli vähentävät sappihapoiksi sappirakkoon dumpatun kolesterolin määrää (kolesterolituotannon ollessa osaltaan insuliiniin sidottua, ja n. 80% maksassa tuotetusta kolesterolista päätyy sappihapoiksi, ainakin tuon dokun mukaan), jolloin pitoisuuden laskiessa kivet alkavat liueta. Statiinit puolestaan lisäävät sappirakkoon dumpatun kolesterolin määrää.

Turbo-orvokki, en epäile yhtään etteikö jo tulehtunut sappirakko vaatisi leikkaushoitoa. Mutta kyllä sitä myös näköjään tarjotaan aika lailla välittömästi melkein ensireaktiona kun jotain kiviä (joista on ollut edes jotain vaivaa) on todettu - sillä "liuotushoito" on ilmeisesti nykykatsannon/konsensuksen mukaan pitkälti tehotonta - kun "jostain syystä" ainakin virallisterveellisellä ruokavaliolla kivet tuppaavat uusimaan samantien..

Onko sinulla muuten tietoa kivien laadusta (siis kolesterolikiviä vaiko muita), vai analysoidaanko ne vasta leikkauksen jälkeen?

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 19:42:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
iiristiina kirjoitti:
Eräältä tutultani on sappirakko poistettu ja hän sanoo ettei voi syödä kovin rasvaisia ruokia. Mitä oireita rasvaiset ruoat sitten aiheuttavat, siitä en tiedä.

Jotain tämmöistä vähän ounastelin. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää miten vaikuttaa. Villinä arvauksena tekisi melkein mieli esittää että rasvat tulee osin läpi?

Toivottavasti joku taho ei saa tästä keskustelusta jotain "ideoita" käytettäväksi "sodassa kansalaisten lihavuutta vastaan"... :?

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 22:56:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-23 22:19:38
Viestit: 1405
Olin hiljattain ylävatsan ultraäänitutkimuksessa (kaaduin pahasti kumpareeseen vetisellä jäätiköllä) ja samalla oli tosi mielenkiintoista saada lääkärin kommentit kaikkien sisuskalujen visuaalisesta kunnosta neljän ja puolen vuoden hyvin vähähiilarisen ja runsasrasvaisen elämän jälkeen. Oma kokemusperäinen tietohan koko ajalta on ollut se, että en ole koskaan aikaisemmin voinut näin hyvin ja entiset, vuosikymmeniä vaivanneet, monenlaiset vatsan seudun kivut ovat kaikki hävinneet. Ei ole vertailukohtaa aiemmasta tutkimuksesta, mutta nyt kaikki näytti oikein hyvältä ja terveeltä. Lääkäri mainitsi erikseen, ettei ole pienintäkään merkkiä mm. sappikivistä. En tiedä kuinka yleisiä ovat yli viisikymppisillä keskimäärin?

_________________
Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-09 23:23:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-05-29 21:24:06
Viestit: 1059
Paikkakunta: Vaasa
Minulta on poistettu sappirakko, eikä rasvainen ruoka aiheuta minulla sellaisia ongelmia, jotka liittyisivät sappirakkoon, kunhan a) en käytä codesania sisältävia lääkkeitä b) pysyn erossa sipseistä ja vastaavaista tuotteista. Nämä sitten kostautuvatkin oikein kunnolla.

Ennen Antioksidanttikilinikan pillerikuuria myös riisi, kurkku, kananmuna, vesimeloni ja paistettu sipuli olivat myrkkyä. Riisiä en sattuneesta syystä syö, mutta muut kuuluvat viikottaiseen ruokavaliooni runsaassa määrin nykyisin.

Kivien laatua ei koskaan analysoitu (leikkaus 8v sitten), mutta silloin sanottiin, että kulkevat käsikädessä sairastamani keliakian kanssa ja liittyvät myös pitkään jatkuneeseen lähes täysin rasvattomaan diettiini (kiitos paikkareiden :evil: )

Olen kylläkin vatsani kanssa moniongelmainen, enkä siis välttämättä tiedä mikä kipuilu johtuu mistäkin. Mutta yleisesti ottaen runsasrasvainen karpaus on helpottanut kaikkia vatsaongelmiani, pillerikuuri on auttanut niissä mitkä jäivät jäljelle aika paljon.

_________________
___________________


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-10 00:21:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-23 23:27:51
Viestit: 400
Sappirakko on poistettu, ja mitään ongelmaa ei ole ollut karppaukseen, ja sen jälkeen vielä reilurasvaiseen karppaukseen siirryttäessä. Minulla on myös refluksitauti, joka aiheutti jatkuvaa närästystä, etenkin kun sappinesteet ovat nyt siis koko ajan vatsalaukussa. Nykyään maha ei kiukuttele, vaan on ihan normaalin terveen mahan oloinen. Myöskin satunnaiset vatsan vääntämiset ovat jääneet pois. Tuo vääntäminen oli semmoista, että noin 12 aikaa päivällä väänsi ensin niin, että oksennus meinasi tulla, ja sitten oli maha ihan löysällä, loppupäivän aina normaali. Liitin itse sen tuohon sappiasiaan, en tiedä onko niin. Vatsan toimintaan se liittyi kuitenkin.

Rasvat jos tulisivat kovin läpi, olisi rasvaripulia, mutta sitäkään ei ole ollut.

Ai niin, ja minulla noin 70-80% kaloreista tulee nimenomaan rasvasta. Yleensä reilun 150g päivässä.

_________________
Karpit retkieväät


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-10 00:40:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
Hei, paljon kiitoksia vastauksista tähän asti!
Mielenkiintoista, asia vaikuttaakin paljon mystisemmältä kuin päällepäin luulisi. Ilmeisesti sappirakon poiston vaikutukset ovat aika yksilöllisiä, ja kipuja voi joskus olla jopa sen poiston jälkeenkin.
Täällä yksi foorumin ulkopuolinen keskustelu aiheesta - ilmeisesti on siis niin, että - no, seuraavassa arvailen vain, mistään mitään tietämättä, korjatkaa paremmin tietävät jos olen pahasti hakusessa, tai kuulostaa muuten ihan päättömältä -
1) Sappikivet kehittyvät siten kuin kehittyvät, yksilöllisesti, kuitenkin hitaasti ajan kanssa, yleensä kolesterolikivinä (90% suomalaisista sappikivistä kolesterolikiviä). Ulkoisista tekijöistä tähän vaikuttanee erityisesti virallisterveellinen/paikkariruokavalio. Karppaus pääsääntöisesti ehkäisee tai ainakin hidastaa sappikivien muodostumista, saattaapa joissain tapauksissa ehkä jopa liuotella jo olemassaolleita kiviä pois
2) Muutkin ruoka-aineet kuin rasva saattavat joissain tapauksissa saada sappirakon sileät lihassolut liikekannalle eli supistelemaan (saattaen aiheuttaa sappikivien läsnäollessa helvetillisiä kipuja)
3) Jopa sappirakon poistamisen jälkeen nämä ei-tahdonalaiset lihakset voivat reagoida samoihin ruoka-aineisiin, saattaen joissain tapauksissa aiheuttaa edelleen kipuja (mistä nämä kivut aiheutuvat sappirakon poiston jälkeen, sitä voi vain arvailla - kenties arpikudos tms?)

Uhkaa mennä jo aavistuksen hifistelyn puolelle, mutta laitetaanpa kaiken uhalla vielä yksi linkki vähän aihetta sivuten:
Smooth muscle function and dysfunction in gallbladder disease
(asia taitaa olla aika monimutkainen, kuitenkin noita lueskellessa jotenkin vahvistuu käsitys, ettei luontoäiti taida tuota pikku "rasvansulatuspussia" kuitenkaan ihan täysin turhana pitää..)

Mukava kuitenkin kuulla, että runsasrasvainen karppauskin voi onnistua hyvin ilmankin.

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2007-12-10 00:43:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-23 23:27:51
Viestit: 400
helm kirjoitti:
Vaikka erilaisilta foorumeilta X ja Y voikin lukea ns. "hyviä kokemuksia" sappirakon poistosta, lienevät nämä henkilöt kuitenkin loufättisyöjiä eli ei ihmekään jos ei ole sappirakolla väliä (sappihan osallistuu ruoansulatuksessa pääasiassa rasvojen ja rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiseen).


Vielä aiheesta. Eli jokainen, joka on kokenut kunnon sappikohtauksen, tietää leikkauksen edut. Minä olen synnyttänyt neljä lasta, joista kaksi ilman kivunlievitystä (toisella kerralla anestesialääkäriä ei ollut, toisella jäi vesisynnytyksen takia pois), ja sanon, että ennemmin synnytän, kuin otan sappikohtauksen. Minulla myös maksa oli ihan sekaisin, epäilivät jo maksasyöpää, kun kaikki arvot olivat niin pielessä. Leikkauksen jälkeen meni pari kuukautta, kun ne paranivat. Sappirakon tulehdus on myös ihan oikeasti vaarallista, eli ei se ihan humpuukkia ole niitä poistaa. Samoin sappikivet voivat aiheuttaa haimatulehduksen jne. Ja ne kivut :roll:

Minulle lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen, että nyt sappineste on vatsalaukussa, eli itse sappirakko ei vaikuta sappinesteen syntyyn.Itse sappineste syntyy maksassa. Sappirakko "vain" varastoi sitä, ja vapauttaa tarpeen mukaan. Nyt minulla on siis koko ajan tymäkämmät nesteet vatsassa, eli ainakaan sapeton en ole, vaikka rakkoa ei olekaan. Eli ehkäpä se rasvan sulattaminen siksi onnistuu edelleen.

Edit: Minulle pahimmat sappikohtaukset aiheutuivat kurkun kuorista, tuoreesta leivästä ja pullasta (ehdoton ykkönen), omenasta, kahvista ja sienistä.

_________________
Karpit retkieväät


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2007-12-10 00:56:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
Sunflow kirjoitti:
Minulle lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen, että nyt sappineste on vatsalaukussa, eli itse sappirakko ei vaikuta sappinesteen syntyyn.Itse sappineste syntyy maksassa. Sappirakko "vain" varastoi sitä, ja vapauttaa tarpeen mukaan. Nyt minulla on siis koko ajan tymäkämmät nesteet vatsassa, eli ainakaan sapeton en ole, vaikka rakkoa ei olekaan. Eli ehkäpä se rasvan sulattaminen siksi onnistuu edelleen.

Jos se ohjataan vatsalaukkuun, niin silloin tilanne lienee parempi. "Normaalistihan" sappineste ei päädy vatsalaukkuun ollenkaan vaan se ohjataan edemmäs ruoansulatuskanavaan (ks. kuva). Olisiko niin, että tapoja tehdä tuo leikkaus on/ on ollut useita (kun jostain lähteestä luin leikkauksen jälkeen sappinesteen vaan "valuvan" ruoansulatuskanavaan sitä mukaa kuin sitä tulee)? Joka tapauksessa hienoa jos leikkauksesi on auttanut.
Kuva

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-10 07:57:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-07-16 12:50:39
Viestit: 1186
http://gut.bmj.com/cgi/content/abstract/47/1/144

Lainaa:
CONCLUSIONS---The results of the study indicate that hyperinsulinaemia may play an important role in the aetiology of gall stones even in individuals without diabetes and with normal serum glucose levels.


:wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-10 08:04:35 
Poissa
vauhtikala
vauhtikala
Avatar

Liittynyt: 2007-03-27 14:37:58
Viestit: 1821
Paikkakunta: Lohja
Myös multa poistettiin sappirakko lokakuun puolivälissä, ja kipukohtaukset loppuivat siihen paikkaan - IHANA OLO!!! Leikkauksesta toivuin nopeasti ja nuo pikkuriikkiset arvetkin on varmaan näkymättömissä ensi kesään mennessä. Rasvainen ruoka ei aiheuta mitään oireita edelleenkään ja voin tosiaan syödä vapaasti ihan mitä haluan, ja olo on koko ajan vallan mainio. Omalla kohdallani siis leikkaus oli tosi hyvä vaihtoehto.

Mutta toisaalta: jostain syystä en enää pysty juomaan siideriä ilman, että tulee ihan kauhee kipukohtaus - lyhyt, mutta ärhäkkä!! Oon pari kertaa tämän nyt kokenut enkä muuten enää siidereitä halaja... Ehkä hyvä niin?! :wink:

_________________
Kuva
Minä rakastan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2007-12-10 08:50:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-23 23:27:51
Viestit: 400
helm kirjoitti:
Olisiko niin, että tapoja tehdä tuo leikkaus on/ on ollut useita (kun jostain lähteestä luin leikkauksen jälkeen sappinesteen vaan "valuvan" ruoansulatuskanavaan sitä mukaa kuin sitä tulee)? Joka tapauksessa hienoa jos leikkauksesi on auttanut.

Näin minä sen ainakin ymmärsin, että se valuu suoraan vatsalaukkuun nyt sitä mukaa kun valmistuu maksassa. Ja nimenomaan vatsalaukkuun, ei ohutsuoleen. Tästä oli puhetta kun leikkauksen jälkeen kävin tähystyksessä ja koepalan otossa keliakia-epäilyn takia. Kuten jo edellä sanoin, ne maksa-arvot oli niin totaalisen sekaisin, että tutkittiin urakalla mikä mättää. Sappirakon poiston yhteydessä otettiin koepalakin maksasta, mutta sieltä ei onneksi tosiaan löytynyt mitään varsinaista vikaa, joka olisi selittänyt ne maksa-arvot, vähän oli rasvoittunut. Ja kun suvussa on keliakiaa, tutkittiin sekin. Onneksi ei löytynyt.

_________________
Karpit retkieväät


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-10 11:36:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Minuakin alettiin oikeesti tutkimaan kun ASAT ja ALAT oli toisella sadalla. Pari arvauslääkäriä luokitteli mut juopoksi joka vaan ei suostu tunnustamaan tekosiaan. Kolmas tiesi sen verran että alkoholilla ei saa niitä lukemia nousemaan siinä järjestyksessä kuin mulla oli kohonnut, ja laittoi ultraan syöpäepäilyn poissulkemiseksi. Siellä löytyi kivi, silloin n.1cm kokoinen ja selitys kipukohtauksille ynnä maksa-arvoille. Pari seuraava keikkalääkäriä jatkoi taas tätä juoppolinjaa ja intti vaan mun juomisista :evil: . Kovan kivun kourissa menin sitten päivystykseen Lohjalle yöllä. Päivystäjä laittoi ohjeen arvauskeskukseen että mut on saatava leikkausjonoon. Tästä on nyt pari vuotta, noin vuosi sitten ultrassa kivi oli reilu 3cm, potra poika siis varmaan jo :twisted: . Hassua että karppauksen alettuani ASAT ja ALAT on palanneet normaaliksi vaikka tulehdusta on sappirakossa ajoittain. Rasvamaksa on myös häipynyt. Alkoholia nautin edelleen samoin kuin ennenkin, siis harvakseltaan mutta kunnon annoksina :lol:

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..

perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-12-10 12:22:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-05-02 11:58:21
Viestit: 158
Minulta leikattiin sappirakko pois 30 vuotta sitten.
Kohtauksia sain silti säännöllisin väliajoin, lähinnä jos oli rasvaista ruokaa...yhdistettynä korkeaan sokerimäärään (irish-coffee, juustokakku ym...)
Joka tapauksessa, kun aloitin karppauksen pelkäsin, että kohtaukset pahenevat sappivaivat hävisivätkin kokonaan... :shock:

Kokeilin tässä vähän aikaa sitten irish-coffeeta ja puolen tunnin päästä olin kumartamassa kohti Arabiaa... :roll:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-06-29 08:21:13 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-17 07:49:16
Viestit: 9
Paikkakunta: Hattula
Multa poistettiin nyt viime viikon torstaina sappirakko. Eilen tuli jo huono olo ja tulipa vileä yölläkin.
Kärsin kaikkinensa 8kk kamalasta kuvotuksesta ja vatsakrampeista. Varsinaisia koliikkikipuja mulle ei onneksi kerennyt tulemaan.
Mietin nyt, että loppuuko tää huono olo nyt ollenkaan...? Ja kuinka nopeasti aloititte ns. normaalin ruokavalion..? Lääkäri sanoi et viikkojen/kuukausien jälkeen voi alotella pikkuhiljaa kokeilla 'uusia' ruoka-aineita.. Vasta..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-02 14:47:22 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-06-17 07:49:16
Viestit: 9
Paikkakunta: Hattula
Ja miten liikunta? Miten nopeasti normalisoiduitte? Kävelyä olen harrastanut jo heti leikkauspäivästä lähtien, mutta milloin voi alkaa tekemään esim. vatsalihasliikkeitä?
Ja kuinka pian vatsan turvotus laski teillä?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-02 19:07:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-07-02 11:23:06
Viestit: 359
Paikkakunta: South Yorkshire, UK
Minä aion nyt myös alkaa kokeilla karppausta ja minulta on sappirakko poistettu kivien takia viisi vuotta sitten, olin silloin 17. Nuorin sappikivipotilas :D Saa nyt nähdä mitä vatsa tykkää karppaamisesta.

_________________
Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)