karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-27 16:06:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 678 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-03-22 02:04:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-11-11 00:23:04
Viestit: 471
Paikkakunta: Ii
Sama vika täällä. Aina korkea hemoglobiini, ja silti huono seerumin rauta.

_________________
iHerbista 10$ alennus ensimmäisestä yli 40$ ostoksesta koodilla NEK428
http://www.vhh-terveysravinto.fi/keskustelu


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-22 07:52:22 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56122
Paikkakunta: Kerava
Mulla ollut samaa ongelmaa mutta nyt korjautunut ajan kanssa kun otan rautayrttijuomakuureja välillä ja antioksidantteja menee runsaasti. Vointi ja arvotkin nyt hyvät.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-22 09:27:48 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26319
Mulla ferritiiniarvo oli 14,4. Lääkärin mukaan olisi hyvä olla yli 22. Ja hemoglogiini on aina ollut aika korkea/hyvä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-22 09:47:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Joo, multa ei ole näköjään koskaan edes mitattu seerumin rautaa eikä edes ferritiiniä.

Eli yhteenveto mun tilanteesta:
-Ruumiinlämpö matala aamulla, saa nousemaan syömällä paljon. Jos syö säännöllisesti ja paljon, lämpö pysyy korkeana koko päivän. Arvot 35,5-37,2 mahdollisia päivän aikana parin viikon otannan perusteella. Aamulla aina matala. Liikunta nostaa lämpöä myös hetkellisesti.
-Nukkuminen huonoa, nukahdan kuitenkin helposti välillä 22-24. Herään yleensä ensimmäistä kertaa 3-4 tuntia nukahtamisesta -> jos nukkumaan klo 22-23, on ensimmäinen herätys klo 02-03. Joskus harvoin pystyn nukkumaan putkeen n. 6-8 tuntia. Saan yleensä helposti uudelleen unen, mutta en pääse enää sikeään uneen kuin korkeintaan hetkeksi. Heräilen usein tuon ensimmäisen heräämisen jälkeen, vähintään 2-3 tunnin välein (joskus jopa tunnin välein), ja näen paljon unia.
-Sain kilpirauhaslääkityksen syyskuussa 2012 arvoilla:
S-T4-V 15.1
S-TSH 1.76
S-T3-V 3.7
-Puolessa vuodessa maaliskuussa 2013 0.05mg l-thyroksiinia arvot muuttuivat seuraaviksi:
S-T4-V 14.7
S-TSH 1.37
S-T3-V 4.3

Olo ei parantunut tuossa puolessa vuodessa yhtään, hengenhaukkomistarve alkoi/lisääntyi. Varsinkin kun nostin l-thyroxine -annosta omatoimisesti, happivaje paheni. Happivajetta on edelleen satunnaisesti, joskus enemmän, joskus vähemmän. En osaa yhdistää sitä mihinkään ruokaan tai liikuntaan. Joskus sitä on vaikka olisi maannut pari päivää tekemättä mitään. Joskus liikunta auttaa, joskus pahentaa, en vain ole löytänyt mitään syy-yhteyttä. Vähän syömällä ja helvetin vähillä hiilareilla tuo väsymys ja haukkominen iskee kuin tuhat volttia kesken päivän, ja ruumiinlämpö saattaa romahtaa jonnekin naurettaviin lukemiin (~35). Onneksi niin vähiä hiilareita ei ole tullut harrastettua vähään aikaan... olen kiitollinen mistä vain asiantuntevista johtopäätöksistä.

Olen ajatellut alkaa satsaamaan nyt rahaa omaan terveyteeni, eli ensimmäinen kysymykseni on että mitä kautta voin "helpoiten" saada reverse-T3 -testin ja mahdollisesti sitten liothyroxin -lääkityksen, jos siinä häikkää on? Asiantuntevaa lääkäriä/funkkista mieluiten mahdollisimman pohjoisesta siis etsiskelen.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-28 05:53:17 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-04-19 10:58:17
Viestit: 7689
No niin. Sylkitesti ja kilpparipaneeli lähteneet eteenpäin kommellusten saattelemana. :roll: Nyt tuleekin sitten äärimmäisen pitkä odotus, että saa tulokset ja vielä pidempi odotus, että saa lääkäriaikaa. Lääkärille 7.5. saakka lääkäriajat täynnä, eikä uusia ole vielä annettu. Olen kolmantena jonossa, että kuulemma on hyvä sauma saada lääkäriaika sitten seuraavalle kaudelle. ;) :smt023

Liittyvätkö uniongelmat jotenkin lisisten uupumukseen? Mulla on ollut nyt (lievähköä) stressiä koulussa ja olen huomannut, että illalla on ihan hirmuisen vaikeaa saada unen päästä kiinni. Saatan pyöriä sängyssä valveilla kolmatta tuntia ja sitten sammua yhtäkkiä - ties mistä syystä. Yleensä herään ensimmäisen kerran jo parin tunnin päästä nukahtamisesta ja sitten herään vielä aamuyöstä n. neljän aikoihin ja silloin on kovia vaikeuksia saada uudelleen unen päästä kiinni. Tänäänkin heräsin todennäköisesti jo ennen viittä ja 5.20 luovutin ja nousin ylös. Tämä on ärsyttävää... :smt096

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-28 09:20:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-08-15 08:41:20
Viestit: 7
jepejee kirjoitti:
Vähän syömällä ja helvetin vähillä hiilareilla tuo väsymys ja haukkominen iskee kuin tuhat volttia kesken päivän, ja ruumiinlämpö saattaa romahtaa jonnekin naurettaviin lukemiin (~35). Onneksi niin vähiä hiilareita ei ole tullut harrastettua vähään aikaan... olen kiitollinen mistä vain asiantuntevista johtopäätöksistä.


En voi olla laittamatta omaa asiantuntematonta johtopäätöstäni, koska eikö tuosta ole oikeesti vain yksi johtopäätös vedettävissä? Hiilaria lisää ja paljon... Sinuna nostaisin hiilarit normaaliruokavalion tasolle, söisin tarpeeksi ja katsoisin mitä tapahtuu vaikka puoli vuotta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-28 10:21:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
^ Jep, mutta ongelma on tietenkin (pään lisäksi eli vaikea 6 vuoden karppaamisen jälkeen uskoa että sitä hiilaria saa ja pitää syödä paljon) se, että hiilarit taas aiheuttava minulle erilaisia ongelmia, kuten ihovaivoja. Tai sitten se on pelkästään gluteiini... toivotaan näin.

Lainaa:
Liittyvätkö uniongelmat jotenkin lisisten uupumukseen? Mulla on ollut nyt (lievähköä) stressiä koulussa ja olen huomannut, että illalla on ihan hirmuisen vaikeaa saada unen päästä kiinni. Saatan pyöriä sängyssä valveilla kolmatta tuntia ja sitten sammua yhtäkkiä - ties mistä syystä. Yleensä herään ensimmäisen kerran jo parin tunnin päästä nukahtamisesta ja sitten herään vielä aamuyöstä n. neljän aikoihin ja silloin on kovia vaikeuksia saada uudelleen unen päästä kiinni. Tänäänkin heräsin todennäköisesti jo ennen viittä ja 5.20 luovutin ja nousin ylös. Tämä on ärsyttävää... :smt096


Kyllä liittyvät. Kortisolitasot heittelevät miten sattuu, joka aiheuttaa stressireaktioita tms. keskellä yötä eli väärään aikaan. Sama vika täällä, harvoin nukun koko yötä putkeen mutta saan sentään yleensä nukuttua sen 6-8 tuntia yhteensä. Koetko päivällä ylitsepääsemätöntä väsytystä miten usein? Sekin liittyy kortisolitasoihin ja/tai verensokereihin. Olen aika varma, että jos lyöt yöllä herättyäsi kesken unien lämpömittarin kainaloon niin lämpösi on alhainen, alle 36 astetta. Näin ainakin minulla on, eli viittaa johonkin kehon hormoniepätasapainoon. Kun taas olen saanut nukuttua sen ~8 tuntia, on ruumiinlämpö heti aamulla jo yli 36 astetta.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-28 13:05:46 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26319
Suurella todennäköisyydellä se ei ole hiilari itsessään vaan hiilarin laatu. Ihan perstuntumalla, ei suuremmalla asiantuntemuksella sanottuna. Gluteeni vaikkapa, jos juuri ihovaivoja, vatsavaivoja, nivelvaivoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-29 09:47:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-12 14:50:54
Viestit: 100
Hiilaria saa myös muustakin kuin viljasta. Jättäisin ensin viljat kokonaan pois ainakin puoleksi vuodeksi ja jos välttämätöntä on puputtaa sitä leipää tmv. pikkuhiljaa gluteenittomia tuotteita ruokavalioon. Jos ei iho-ongelmat, nivel- ja vatsavaivat tuolla ruokavaliolla helpota, on ihme.

Jepejee: Sä olet vajaalla. Siitä johtuu hengen haukkominen matalilla hiilareilla. Olen jo aiemmin kertonut tuolla ylempänä. Millä määrillä olet nostanut lääkitystäsi? Mikä on l-thyroksiini? L-thyronine ei ole thyroxiini eli lääke. L-thyronine on lisäravinne, ei lääke. Kumpaa syöt?

Varsinkin lisisongelmaisilla on thyroxiinin nostaminen joskus vaikeaa. Jotkut murtavat jopa 25mcg tabletin puolikkaiksi ja nostelevat pikkuhiljaa murusilla. Ehkä sinunkin pitää, jos et kestä 25mcg nostoja?

Kun saat kilpparilääkityksen oikealle tasolle, helpottaa myös lisisoireet(kuten matalat lämmöt ja airhunger, uniongelmat). Vajaalla oleminen pahentaa lisisuupumusta.

_________________
"Peruna, tuo pahan alku ja juures"
TyttöNemo


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-29 12:53:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Levothyroxinesta olen puhunut, siis ihan lääkkeestä. 0,1mg:n tableteilla menin, ja aloitin heti muistaakseni puolikkaalla. Tuntui pahentavan air hungeria, varsinkin kun nosti annosta. Eikä hiilarit auta hengen haukkomiseen... vai kuinka helvetin paljon niitä pitäisi syödä? 100 grammaa ei ainakaan vaikuta, tuntuu vain pahentavan. Alilämpöön enemmän syöminen, myös hiilaria, on kyllä vaikuttanut. Harvoin menee enää alle 36 asteen. TSH:han laski lääkityksellä, T4V laski hieman ja T3V nousi. Eli ilmeisesti T4V muuntuu paremmin T3:ksi lääkityksellä, jos oikein ymmärrän. Ja niin kai sen pitäisikin? Mutta tuo alkuperäinen TSH eli 1.76 ei ilmeisesti edes ole kovin huono?

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-29 15:16:56 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18460
Paikkakunta: Jämtland
Kokeileppa siihen hengen haukkomiseen ottaa puoli teelusikallista ruokasoodaa lasissa vettä. Stressikin voi aiheuttaa noita hengitysoireita ja siihen sitten löytyy tekniikoita parantaa tilannetta. Mutta ennekaikkea syö tarpeeksi että pääset noista nälkiintymisoireista.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-29 18:26:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-22 21:50:19
Viestit: 713
Jos mä olisin jepejee, niin ihan alkajaisiksi lopettaisin vaa'alla käymisen, lämpöjen mittaamisen, hiilareiden laskemisen ja ylipäänsä kaikenlaisen laskemisen ja mittaamisen joksikin aikaa. Pyrkisin myös olemaan katsomatta kelloa silloin, kun käyn yöllä hereillä. Kaikki nuo kun ovat omiaan lisäämään stressiä. Sen sijaan kuuntelisin kehoa ja sen antamia viestejä. Se kyllä kertoo, mitä tarvitsee, jos osaa kuunnella JA erottaa ne viestit mielihaluista.

Mutta mä olen mä ja jokainen tekee, kuten parhaakseen näkee. Tsemppiä! Jatkuvaa hienosääntöähän tämä on ennen kuin balanssi löytyy.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-29 20:43:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Heh, voit kuule uskoa, että painonseuraaminen on viimeisenä mielessä. Mua ei kiinnosta paskaakaan mitä se vaaka näyttää. Lämmöt kiinnostavat siinäkin mielessä, että en osaa yhtään arvioida sitä olosta. Tietenkin jonkun 37 asteen lämmön jo huomaa, mutta 35,8-36,8 tuntuu käytännössä samalta. Ja mun keho ei todellakaan kerro mitä se tarvitsee, jos se sen tekisi niin tässä oltaisiin ihan eri jamassa. Tai sitten en osaa kuunnella sitä, sekin paljon mahdollista.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-30 20:21:49 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Pohjoisin ärrää hoitava lääkäri on edelleen Leena Furubacka. Eikä lähde helposti pelkkään lioon, kuten ei tällä hetkellä enää monikaan lääkäri, jotka näistä älyävät. Kuopiossa on sit toiseksi lähin eli http://www.laakarikeskuslupaus.fi/, en tiedä miten taitava on mut on kuitenki osoittanut kiinnostusta hoitaa virallisen protokollan ulkopuolelta. Sitte onkin Tampere pohjoisin. Jyväskylässä on Sanna Sillanpää, mutta en tiedä ottaako uusia kilpparipotilaita. Ärrän tavallisimmat syyt ovat suoliston huono kunto ja piilevä raudan puute. Edelleenkin misukisun ketjut täällä ovat hyvää luettavaa.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-30 21:48:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
No voi perse:
MDD:n sivut kirjoitti:
Kaikkiin hormooneja mittaaviin analyyseihin tulee olla lääkärin lähete. Näihin analyyseihin perehtyneistä lääkäreistä saatte tietoa soittamalla MDD:hen.


Kun taas kilpirauhanen.comissa todetaan näin: "rT3:sen saa suomessa testattua ilman lääkärin lähetettä MDD:llä. Heillä on mahdollisuus otattaa pelkästään T3 ja rT3 erotettuna kilpirauhaspaneelista."

Ehdin jo innostua, että sen saisi otettua ilman lähetettä, mutta ei sitten :(.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-31 07:36:30 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
^ Soita ny vielä varmuuden vuoksi. Minusta se lähete takaa vain sen et saat kela-korvauksen.

Minusta moni on teettänyt sen ilman lähetettä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-31 11:55:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-07-26 15:21:14
Viestit: 1634
piinastiina kirjoitti:
^ Soita ny vielä varmuuden vuoksi. Minusta se lähete takaa vain sen et saat kela-korvauksen.

Minusta moni on teettänyt sen ilman lähetettä.


Siis voiko siitä sylkitestistä saada kelakorvauksen? (Paljonko?) Minä olin siinä käsityksessä että testataan lähetteelläkin omaan piikkiin.

_________________
<3 Kookosöljy
Iherbin alekoodi uusille tilaajille IRI825 ;)
Pilkettä-blogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-31 12:01:47 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
Sylkitestistä en tiedä mut kilpparipaneelista pitäis saada noin 40e.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-31 13:23:48 
Poissa
remppakarppi
remppakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-04-19 10:58:17
Viestit: 7689
Minunkaan mielestä sylkitestistä ei saa Kelan korvausta, mutta kilpparipaneelista saa.
Kysytääs tää uudestaan:

Bandita kirjoitti:
Liittyvätkö uniongelmat jotenkin lisisten uupumukseen? Mulla on ollut nyt (lievähköä) stressiä koulussa ja olen huomannut, että illalla on ihan hirmuisen vaikeaa saada unen päästä kiinni. Saatan pyöriä sängyssä valveilla kolmatta tuntia ja sitten sammua yhtäkkiä - ties mistä syystä. Yleensä herään ensimmäisen kerran jo parin tunnin päästä nukahtamisesta ja sitten herään vielä aamuyöstä n. neljän aikoihin ja silloin on kovia vaikeuksia saada uudelleen unen päästä kiinni. Tänäänkin heräsin todennäköisesti jo ennen viittä ja 5.20 luovutin ja nousin ylös. Tämä on ärsyttävää... :smt096

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-31 14:50:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Bandita kirjoitti:
Liittyvätkö uniongelmat jotenkin lisisten uupumukseen? Mulla on ollut nyt (lievähköä) stressiä koulussa ja olen huomannut, että illalla on ihan hirmuisen vaikeaa saada unen päästä kiinni. Saatan pyöriä sängyssä valveilla kolmatta tuntia ja sitten sammua yhtäkkiä - ties mistä syystä. Yleensä herään ensimmäisen kerran jo parin tunnin päästä nukahtamisesta ja sitten herään vielä aamuyöstä n. neljän aikoihin ja silloin on kovia vaikeuksia saada uudelleen unen päästä kiinni. Tänäänkin heräsin todennäköisesti jo ennen viittä ja 5.20 luovutin ja nousin ylös. Tämä on ärsyttävää... :smt096


Vastataan nyt vielä uudestaan:

Kyllä liittyvät. Kortisolitasot heittelevät miten sattuu, joka aiheuttaa stressireaktioita tms. keskellä yötä eli väärään aikaan. Sama vika täällä, harvoin nukun koko yötä putkeen mutta saan sentään yleensä nukuttua sen 6-8 tuntia yhteensä. Koetko päivällä ylitsepääsemätöntä väsytystä miten usein? Sekin liittyy kortisolitasoihin ja/tai verensokereihin. Olen aika varma, että jos lyöt yöllä herättyäsi kesken unien lämpömittarin kainaloon niin lämpösi on alhainen, alle 36 astetta. Näin ainakin minulla on, eli viittaa johonkin kehon hormoniepätasapainoon. Jos tämä unettomuus on väliaikaista/harvinaista, niin en vielä ehkä epäilisi mitään varsinaista vajaatoimintaa.

Ei mikään maailman tieteellisin vastaus, mutta ei varmaan pahasti pielessäkään.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1547 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 678 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)