karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 20:52:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-11-06 16:08:37 
Poissa
Ilveilijäbarbi
Ilveilijäbarbi

Liittynyt: 2006-05-04 13:31:51
Viestit: 4150
Lyhyesti syynä viljattomuuteen on mulla iho ja vatsa.

Kumpikin pysyy paremmassa kunnossa ilman viljoja. Kauraa näyttää jonkin verran kestävän, vehnää ei oikein ollenkaan.
Iho oireilee paiseilla (akne) ja vatsa turpoilemalla ja kipuilemalla.

_________________
Koodilla WEP390 iHerb-tilauksesta 5$ alennusta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-06 20:22:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-10-31 13:11:47
Viestit: 215
Paikkakunta: Turku
Jätin leivät ja viljat pois, niin heti turvotus ja vatsavaivat hävisivät täysin. Vatsa toimii kuin unelma, ei jatkuvaa ähkyä ja voimatonta oloa. Ei ole enää kokoajan nälkä.

_________________
Virallisia ravitsemussuosituksia vastustava Ruokakapina on alkanut facebookissa. Löytyy osoitteesta: http://www.facebook.com/pages/Ruokakapi ... 36?fref=ts

(Tarkoitus ei ole mainostaa. Kyseessä on voittoa tavoittelematon liike.)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-06 20:41:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-09-27 08:47:58
Viestit: 311
Kiitos vastauksista.

Itsellä toimii kyllä ihan normaalisti suoli, ei ole nivelkipuja, ihovaivaa tai muutakaan. Mutta kokeilen kyllä ainakin sen kuukauden kuurin ja katson onko positiivista vaikutusta väsymykseen ja mielitekoihin. Tosin, ainakin jälkimmäiseen liittyy hyvin vahvasti stressi ja kiire. Ja hiilarimässy ei kumma kyllä auta siihen väsymykseenkään, eli itseään ruokkiva tilanne :roll: Mutta kokeilen tätäkin.

Lainaa:
"Hitti" tarkoittaa jotain, joka on hetken muodissa ja poistuu sitten kuvioista. Viljattomuus ei ole hitti, se on avain parempaa oloon, alempaan verensokeriin, insuliiniresistenssin pienenemiseen ja vähempään alushousupyykkiin. Yllä aikaisemmin olleet kommentit voin myös suurelta osin allekirjoittaa.

Mitä muuta vielä kaipaisit?


No jaa, olen pyörinyt tällä palstalla sen verran monta vuotta että huomaa mikä asia milloinkin on pinnalla. Vrt. liikaa proteiinia, liian vähän proteiinia, taas liikaa proteiinia jne.. Muutama vuosi sitten ei olisi teilattu hyväkarppia joka syö palan leipää päivässä, tällä hetkellä todellakin teilattaisiin moinen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-07 06:34:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Kiitos selvennyksestä, noin sanottuna ymmärrän kantasi.
Paitsi että onhan täällä vaikka millä mitalla hyväkarppaajia, jotka syövät sen palan leipää, sen suuremmitta ihmeittä.
"Teilaukset" ja viljattomuuskokeilun ehdotukset taitavat tulla kuvaan vasta, kun joku alkaa valittaa ongelmia?

Toisaalta, itsekin entisenä "palan silloin toisen tällöin" syöjänä luulen, että kyseessä on myös oppimisprosessi.
Nyt täällä on jo paljon sellaisiakin kokeneita karppeja, jotka ovat kantapään kautta oppineet leivän hankaluuden itselleen.

Ja näkyy täällä myös suomalaissen elintarviketeollisuuden "karppausleipähypetyksen" jälkimaininkeja;
runsasgluteenisina ne ovat opettaneet monelle uudellekin, mitä ei todellakaaan kannata syödä. Pitäisiköhän ihan kiittää? :)

Puhumattakaan epälukuisesta määrästä viljattomia ja gluteiinittomia kakkaroita, joita moni tekee nyt itse.
Alkuaikoina sellaista ei ollut tietoakaan. Niiden suosio kertonee, että melkoista leipäkansaa olemme edelleenkin?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-07 09:54:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-09-27 08:47:58
Viestit: 311
Niimpä taidamme olla. On tullut itsekin noita kaupan karppileipiä välillä syötyä ja kieltämättä siinä menee siivu jos toinenkin kerralla, sellainen himo niihin vain tulee vaikkei hiilaria pitäisikää suuria määriä olla #-o

Teilaus oli varmaan raju tai huono sanavalinta, mutta sanotaan näin että jos joku aloitteleva karppaaja kyselee neuvoja tai mielipiteitä suunnittelemastaan ruokavaliosta niin siihen leipäpalaan tartuttaisiin välittömästi. Voi toki olla että niitä, jotka eivät erityisesti syö viljaa mutta eivät sitä myöskään 100% karta, on aika paljon mutta ovat enemmän hiljaisina taustalla. Oletettavasti ne, jotka ovat kokeneet "valaistuksen" omalla kohdallaan, pitävät siitä enemmän meteliäkin?

Mutta jees, I'll give it a shot :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-07 11:25:03 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-11-03 13:58:08
Viestit: 23
elliskä: Totta, perunajauhoahan niissä enimmäkseen on. En silti ottaisi riskiä ja söisi :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-07 13:17:06 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26316
Acananne kirjoitti:
elliskä: Totta, perunajauhoahan niissä enimmäkseen on. En silti ottaisi riskiä ja söisi :)

Joskus on jännää elellä liipasimella :lol: Melkein kuvitella olevassa 007 kun haukkaa makkaraa...

_________________
A wise man never knows all. Only fools know everything. (Afrikkalainen sanonta)
"Viisaat etsivät totuutta, mutta hölmöt luulevat löytäneensä sen.” (Napoleon)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-07 13:43:47 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56111
Paikkakunta: Kerava
Ooo kirjoitti:
Acananne kirjoitti:
elliskä: Totta, perunajauhoahan niissä enimmäkseen on. En silti ottaisi riskiä ja söisi :)

Joskus on jännää elellä liipasimella :lol: Melkein kuvitella olevassa 007 kun haukkaa makkaraa...


:smt044 Kauhee riski!

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-07 14:14:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-03-12 09:38:25
Viestit: 111
Minä kanssa olen ollut nyt jo yli 8-kk viljattomalla ja en kaipaa niitä kyllä mihinkään 8) eilen leivoin niin herkku "leipäsiä" juustoraastetta, kananmunaa,auringonkukansiemeniä (kuorittuja, ei lintulaudalta :P ) pähkinäsekoitusta, maapähkinöitä ja siemeniä vähän leivinjauhetta ja voi kun oli hyvää!

_________________
Karppaus aloitettu 1.3.2012


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-07 16:51:52 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Mitäkö hyötyä viljattomuudesta? Ei enää närästystä eikä muitakaan vatsaongelmia, jotka palaavat heti, jos kokeilee viljoja. Iho paremmassa kunnossa, ihottumat ja kutinat liki kadonneet. Allergia(oiree)t vähenneet tai loppuneet. Nivelvaivat vähenneet. Hammaslääkärikäynnit harvenneet. Ei enää laktoosi-intoleranssia. Nämä nyt tulivat ensiksi mieleen, saattaa olla muutakin.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 14:20:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-10-31 13:11:47
Viestit: 215
Paikkakunta: Turku
Itse olen saanut pidettyä leivänhimon kurissa nerokkaalla mantelileivällä. Siinä on samankaltainen tekstuuri ja suutuntuma: http://ruoka-aikamatka.blogspot.fi/2012 ... leipa.html
Suosittelen muillekin, jotka haluavat syödä jotain leipämäistä. En kyllä tiedä mistä itsellä edes jostuu ajoittainen leivnhimo. Myös rasvaisen täyttävän ruuan syöminen hillitsee leivänhimoa.

_________________
Virallisia ravitsemussuosituksia vastustava Ruokakapina on alkanut facebookissa. Löytyy osoitteesta: http://www.facebook.com/pages/Ruokakapi ... 36?fref=ts

(Tarkoitus ei ole mainostaa. Kyseessä on voittoa tavoittelematon liike.)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 14:46:17 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-11-03 13:58:08
Viestit: 23
Kirrimirri sekä Ooo: Oliko sanomassani jotain erityisen hauskaa?

Riski sinänsä, kun ei tiedä mitä kaikkea se makkaran liha sisältää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 15:19:21 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56111
Paikkakunta: Kerava
Mä vaan en osaa pitää perunajauhoa mitenkään erityisen vaarallisena kun käyttää pieniä määriä vaikkapa sit sinä makkarassa. Ennemmin mä viljaa välttelen kuin perunaa (en siis perunaakaan syö juuri koskaan mutta kuitenkin)

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 15:40:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2010-02-06 19:33:54
Viestit: 62
Paikkakunta: Pohjois-Amerikka
Mun atooppinen iho on huomattavasti paremmassa kunnossa, kun jatin gluteeniviljat kokonaan pois ruokavaliosta (noin nelja vuotta sitten). Vahinkoaltistus aiheuttaa vatsavaivojen lisaksi kuivan kutiavan ihon ja punainen ihottuma ilmestyy kylkiin/vatsaan saman paivan aikana. Ja sita sitten parannellaan vahintaan viikko... Keliakiaa mulla ei testien mukaan ole, mutta kaytannon kokemuksesta tiedan, etta gluteenia en sieda yhtaan. Ja sita leipaa meni kuitenkin melkein 30 vuotta ennen kuin tajusin kokeilla sen pois jattamista, kiitos karppauksen.

Nykyisin syynaan tarkasti lapi tuoteselosteet. Mulla riittaa oireiluun niinkin vahan kuin esim. ohramallas suklaassa (yllattavan monessa suklaassa on), joten en enaa ota riskeja jos pakkauksessa lukee "saattaa sisaltaa vehnaa". Kuiva kutiava iho voi olla todella helvetillista, niin kuin monet muutkin talla palstalla hyvin tietavat.

_________________
"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
Sir Winston Churchill


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 21:44:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-10-01 17:52:16
Viestit: 59
Hitti vai huti? Itsellä viljattomuudesta tuli hitti. Takana 15kk karppausta ja lähes täydellistä viljattomuutta.

Viljattomuuden myötä hävisi korvien tajuton kutina, vaikun muodostuminen, koko kehon kutina, iho ei ole enää ihan niin kuiva kuin ennen. Ja se vatsa, on ihmeellistä elää elämää kun vatsa on hiljainen eikä turvota. Ja paranihan siinä laktoosi-intoleranssikin.

Nyt syksyllä olen lipsunut ja syönyt viljatuotteita jonkun verran. Taas kutisee korvat ja muutkin oireet palanneet. Paluu viljattomaan on pakollinen, olo on sen myötä vaan niin paljon parempi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 21:52:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
marge kirjoitti:
Ja hiilarimässy ei kumma kyllä auta siihen väsymykseenkään
Kumma kyllä? Miten ihmeessä se voisi siihen auttaa? Missasinko jonkun sarkasmin?

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 22:39:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-09-27 08:47:58
Viestit: 311
Missasit ilmeisesti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-09 07:42:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-26 21:34:47
Viestit: 1502
tähtiketo kirjoitti:
Hitti vai huti? Itsellä viljattomuudesta tuli hitti. Takana 15kk karppausta ja lähes täydellistä viljattomuutta.

Viljattomuuden myötä hävisi korvien tajuton kutina, vaikun muodostuminen, koko kehon kutina, iho ei ole enää ihan niin kuiva kuin ennen. Ja se vatsa, on ihmeellistä elää elämää kun vatsa on hiljainen eikä turvota. Ja paranihan siinä laktoosi-intoleranssikin.

Nyt syksyllä olen lipsunut ja syönyt viljatuotteita jonkun verran. Taas kutisee korvat ja muutkin oireet palanneet. Paluu viljattomaan on pakollinen, olo on sen myötä vaan niin paljon parempi.

No nyt mä ymmärrän. Toista viikkoa viljattomalla ja mun korvien kutina on kadonnut. Atooppinen iho ei kutise ja paino on nytkähtänyt laskuun.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 00:33:37 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-11-07 13:58:28
Viestit: 15
Aloin aikanaan vältellä viljoja, kun tajusin yhdistää aamupäiväiset vatsakivut, turvotuksen tunteen ja hengitysteihin kertyvän liman silloiseen aamiaiseeni, eli (kaikille terveelliseen) kaurapuuroon. Vatsaoireiden katoamisen lisäksi myös kasvojen iho voi paremmin. Omalla kohdalla vatsakivut ja erityisesti ylävatsan turpoaminen on sen verran tukalia olotiloja, ettei muuta motivaatiota viljojen välttelyyn tarvita. En edes koe sitä vaikeaksi, paitsi joskus vieraissa, kun pöytä on täynnä vehnähöttöä, eikä ole virallista diagnoosia tästä olotilasta...

Mitenköhän yleinen oire mahtaa olla tämä (jonkun aikaisemminkin tässä ketjussa mainitsema) liman kertyminen hengitysteihin? Itse en ole tästä kuullut juurikaan, mutta olen aika varma, etten kuvittele oireitani :roll:

_________________
Sanallisia ja kuvallisia pohdintoja koottuna sivulla: http://www.facebook.com/pages/Ruokakapina/412046012182436?fref=ts


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 01:52:30 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
Susanna K. kirjoitti:
Mitenköhän yleinen oire mahtaa olla tämä (jonkun aikaisemminkin tässä ketjussa mainitsema) liman kertyminen hengitysteihin? Itse en ole tästä kuullut juurikaan, mutta olen aika varma, etten kuvittele oireitani :roll:


Itselleni tuli tälläinen ongelma pari vuotta sitten. Nenä varsinkin tuntui koko ajan tukkoiselta eikä asialle voinut tehdä mitään. Nyt karppityyliin syödessä se on mennyt reilusti paremmaksi, joskaan en välttämättä usko, että se on syy. Mutta kaikki kaikessa, samoja vaivoja täällä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)