karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 22:44:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-11-08 14:20:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-10-31 13:11:47
Viestit: 215
Paikkakunta: Turku
Itse olen saanut pidettyä leivänhimon kurissa nerokkaalla mantelileivällä. Siinä on samankaltainen tekstuuri ja suutuntuma: http://ruoka-aikamatka.blogspot.fi/2012 ... leipa.html
Suosittelen muillekin, jotka haluavat syödä jotain leipämäistä. En kyllä tiedä mistä itsellä edes jostuu ajoittainen leivnhimo. Myös rasvaisen täyttävän ruuan syöminen hillitsee leivänhimoa.

_________________
Virallisia ravitsemussuosituksia vastustava Ruokakapina on alkanut facebookissa. Löytyy osoitteesta: http://www.facebook.com/pages/Ruokakapi ... 36?fref=ts

(Tarkoitus ei ole mainostaa. Kyseessä on voittoa tavoittelematon liike.)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 14:46:17 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-11-03 13:58:08
Viestit: 23
Kirrimirri sekä Ooo: Oliko sanomassani jotain erityisen hauskaa?

Riski sinänsä, kun ei tiedä mitä kaikkea se makkaran liha sisältää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 15:19:21 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56075
Paikkakunta: Kerava
Mä vaan en osaa pitää perunajauhoa mitenkään erityisen vaarallisena kun käyttää pieniä määriä vaikkapa sit sinä makkarassa. Ennemmin mä viljaa välttelen kuin perunaa (en siis perunaakaan syö juuri koskaan mutta kuitenkin)

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 15:40:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2010-02-06 19:33:54
Viestit: 62
Paikkakunta: Pohjois-Amerikka
Mun atooppinen iho on huomattavasti paremmassa kunnossa, kun jatin gluteeniviljat kokonaan pois ruokavaliosta (noin nelja vuotta sitten). Vahinkoaltistus aiheuttaa vatsavaivojen lisaksi kuivan kutiavan ihon ja punainen ihottuma ilmestyy kylkiin/vatsaan saman paivan aikana. Ja sita sitten parannellaan vahintaan viikko... Keliakiaa mulla ei testien mukaan ole, mutta kaytannon kokemuksesta tiedan, etta gluteenia en sieda yhtaan. Ja sita leipaa meni kuitenkin melkein 30 vuotta ennen kuin tajusin kokeilla sen pois jattamista, kiitos karppauksen.

Nykyisin syynaan tarkasti lapi tuoteselosteet. Mulla riittaa oireiluun niinkin vahan kuin esim. ohramallas suklaassa (yllattavan monessa suklaassa on), joten en enaa ota riskeja jos pakkauksessa lukee "saattaa sisaltaa vehnaa". Kuiva kutiava iho voi olla todella helvetillista, niin kuin monet muutkin talla palstalla hyvin tietavat.

_________________
"However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results."
Sir Winston Churchill


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 21:44:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-10-01 17:52:16
Viestit: 59
Hitti vai huti? Itsellä viljattomuudesta tuli hitti. Takana 15kk karppausta ja lähes täydellistä viljattomuutta.

Viljattomuuden myötä hävisi korvien tajuton kutina, vaikun muodostuminen, koko kehon kutina, iho ei ole enää ihan niin kuiva kuin ennen. Ja se vatsa, on ihmeellistä elää elämää kun vatsa on hiljainen eikä turvota. Ja paranihan siinä laktoosi-intoleranssikin.

Nyt syksyllä olen lipsunut ja syönyt viljatuotteita jonkun verran. Taas kutisee korvat ja muutkin oireet palanneet. Paluu viljattomaan on pakollinen, olo on sen myötä vaan niin paljon parempi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 21:52:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
marge kirjoitti:
Ja hiilarimässy ei kumma kyllä auta siihen väsymykseenkään
Kumma kyllä? Miten ihmeessä se voisi siihen auttaa? Missasinko jonkun sarkasmin?

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-08 22:39:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-09-27 08:47:58
Viestit: 311
Missasit ilmeisesti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-09 07:42:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-26 21:34:47
Viestit: 1502
tähtiketo kirjoitti:
Hitti vai huti? Itsellä viljattomuudesta tuli hitti. Takana 15kk karppausta ja lähes täydellistä viljattomuutta.

Viljattomuuden myötä hävisi korvien tajuton kutina, vaikun muodostuminen, koko kehon kutina, iho ei ole enää ihan niin kuiva kuin ennen. Ja se vatsa, on ihmeellistä elää elämää kun vatsa on hiljainen eikä turvota. Ja paranihan siinä laktoosi-intoleranssikin.

Nyt syksyllä olen lipsunut ja syönyt viljatuotteita jonkun verran. Taas kutisee korvat ja muutkin oireet palanneet. Paluu viljattomaan on pakollinen, olo on sen myötä vaan niin paljon parempi.

No nyt mä ymmärrän. Toista viikkoa viljattomalla ja mun korvien kutina on kadonnut. Atooppinen iho ei kutise ja paino on nytkähtänyt laskuun.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 00:33:37 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-11-07 13:58:28
Viestit: 15
Aloin aikanaan vältellä viljoja, kun tajusin yhdistää aamupäiväiset vatsakivut, turvotuksen tunteen ja hengitysteihin kertyvän liman silloiseen aamiaiseeni, eli (kaikille terveelliseen) kaurapuuroon. Vatsaoireiden katoamisen lisäksi myös kasvojen iho voi paremmin. Omalla kohdalla vatsakivut ja erityisesti ylävatsan turpoaminen on sen verran tukalia olotiloja, ettei muuta motivaatiota viljojen välttelyyn tarvita. En edes koe sitä vaikeaksi, paitsi joskus vieraissa, kun pöytä on täynnä vehnähöttöä, eikä ole virallista diagnoosia tästä olotilasta...

Mitenköhän yleinen oire mahtaa olla tämä (jonkun aikaisemminkin tässä ketjussa mainitsema) liman kertyminen hengitysteihin? Itse en ole tästä kuullut juurikaan, mutta olen aika varma, etten kuvittele oireitani :roll:

_________________
Sanallisia ja kuvallisia pohdintoja koottuna sivulla: http://www.facebook.com/pages/Ruokakapina/412046012182436?fref=ts


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 01:52:30 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
Susanna K. kirjoitti:
Mitenköhän yleinen oire mahtaa olla tämä (jonkun aikaisemminkin tässä ketjussa mainitsema) liman kertyminen hengitysteihin? Itse en ole tästä kuullut juurikaan, mutta olen aika varma, etten kuvittele oireitani :roll:


Itselleni tuli tälläinen ongelma pari vuotta sitten. Nenä varsinkin tuntui koko ajan tukkoiselta eikä asialle voinut tehdä mitään. Nyt karppityyliin syödessä se on mennyt reilusti paremmaksi, joskaan en välttämättä usko, että se on syy. Mutta kaikki kaikessa, samoja vaivoja täällä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 08:30:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ai että nämä on sinulle uskonasioista? :D :D
Mikset tarkista asiaa, ettei tarvitse ihan vain uskoon tai uskomattomuuteen perustaa kantaansa...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 11:51:22 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
els kirjoitti:
^^ Ai että nämä on sinulle uskonasioista? :D :D
Mikset tarkista asiaa, ettei tarvitse ihan vain uskoon tai uskomattomuuteen perustaa kantaansa...


Heh. Ajattelen, että oireet eivät pahene muutamassa päivässä, niin se vaatisi pidempää testiä ja siihen ei huvita ryhtyä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 11:55:04 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Minä oon vahingossa testannu tämänkin. Ex-nuhanenä ja tippojen ja sumutteiden suurkuluttaja ei niitä enää tarvitse. Mutta, jos tulee syötyä viljaista tai tavallista enemmän hiilareita, on olo tukalan tukkoinen.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 12:21:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Uljanov kirjoitti:
Heh. Ajattelen, että oireet eivät pahene muutamassa päivässä, niin se vaatisi pidempää testiä ja siihen ei huvita ryhtyä.

Eli ajattelet = kuvittelet = uskot, etteivät oireet paheinisi.
Kuten sanottua, jotkut ottavat nämä uskon asioina, sen sijaan että testaisivat.

Tuon takia tosin ymmärtää lyhyet perustelemattomat mielipiteesikin.
Kun uskoo sen minkä uskoo, niin eipä koskaan tarvitse mitään perustellakaan :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 18:52:45 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26301
Acananne kirjoitti:
Kirrimirri sekä Ooo: Oliko sanomassani jotain erityisen hauskaa?

Riski sinänsä, kun ei tiedä mitä kaikkea se makkaran liha sisältää.


Oli oli, minusta kovastikin hauskaa. Aika moni syö kohtalaisen surutta makkaraa, myös noita kaupan makkaroita, jopa leikkeleitä. Mä yleensä luen sisällysluettelon ja naivisti vielä uskon, että sinne on kirjattu ne aineet, jota on käytetty. Täyslihatuotteita tietty koitan ostaa. Ja olkoon liha mitä osaa eläimestä vain, hyvä jos ja kun kaikki käytetään.
Jos vaikka vahingossa tai tarkoituksella söisin jotain esim. lauantaimakkaraa, niin ei mun karppus siihen kaatuisi. Enkä sitä siis ajattelisi kauheana riskinä. Mua nyt kaataisi se viljajauhokaan siinä määrin kun sitä makkarasta söisin, muttei ainakaan perunajauho. Jos oisin superallerginen, niin syynäisin vielä tarkemmin paketit.
Eikä kai noista lihoista voi sen varmempi olla missään muodossa, jollei itse metsästä ja leikkaa. Kun sitä possuakin värjäävät naudaksi :roll: Mut pääsääntöisesti luotan että paketissa lukisi oikeat aineet.

_________________
A wise man never knows all. Only fools know everything. (Afrikkalainen sanonta)
"Viisaat etsivät totuutta, mutta hölmöt luulevat löytäneensä sen.” (Napoleon)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-10 22:55:13 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Liittynyt: 2011-09-22 11:26:44
Viestit: 4658
Paikkakunta: Turku
els kirjoitti:
Uljanov kirjoitti:
Heh. Ajattelen, että oireet eivät pahene muutamassa päivässä, niin se vaatisi pidempää testiä ja siihen ei huvita ryhtyä.

Eli ajattelet = kuvittelet = uskot, etteivät oireet paheinisi.
Kuten sanottua, jotkut ottavat nämä uskon asioina, sen sijaan että testaisivat.

Tuon takia tosin ymmärtää lyhyet perustelemattomat mielipiteesikin.
Kun uskoo sen minkä uskoo, niin eipä koskaan tarvitse mitään perustellakaan :D


Siis ne eivät muutamassa päivässä ole pahentuneet, vaikka olen syönyt eri tavalla. Edelleen, vaikka olen karpannut nyt 1,5 vuotta, on oireita vielä jäljellä ja itse aisassa ne nyt eivät ole tässä pitkään aikaan muuttuneet mihinkään suuntaan. Toki voisin testata syömällä vuoden niin, että 70% energiasta tulee hiilistä, mutta ei ehkä maksa vaivaa?

Oikeastaan en nyt els ymmärrä piikittelyäsi tässä asiassa lainkaan. Mun mielestä mun on käytännössä täysin mahdotonta saada varmaa tietoa. Niinpä mä kirjoitin, että en asiaa tiedä, vaan uskon ja arvelen asian olevan niin. Enhän mä äsken, kun en asiaa kerran tiennyt, väittänyt asian olevan jollakin tavalla, vaan esitin mun olemassa olevalla tiedolla parhaan mahdollisen arvion asiasta, ja kerroin sen olevan vain arvio.

En ole myöskään löytänyt mitään paperia, jossa asiaa olisi käsitelty. Jos sulla on tiedossa, niin vinkkiä vain.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 09:09:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Juuei, minulla ei ole paperia, joka kertoisi juuri sinun metaboliasi yksityiskohdat.
Enkä voisi siitä tietää edes vaikka sellainen olisi olemassa: olemme anonyymifoorumilla etkä sinä juuri kerro itsestäsi täällä.
Mieluummin tunnut heittelevän väitteitä. Ja perustelemattomina ne täyttävät oikein hyvin uskon tuntomerkit.
Toisaalta, ei sekään ole kiellettyä; itse kukin tekee kuten parhaaksi näkee. Metsä vastaa jos vastaa. Tai hylkää.

Se, että sinulla on edelleen allergiaongelmia runsasproteiinisella sapuskallsi, ei ihmetytä minua lainkaan.
Toisaalta, koska et pidä päiväkirjaa etkä kerro omista havainnoistasi/kokeiluistasi, ei sinua voi täällä kukaan oikein auttaakaan.

Tie uskomusten puolelta tietämisiin tuppaa olemaan pitkä, tekee sitä sitten oman kroppansa tai jonkun ihan muun asian osalta. Havaintojen kirjaaminen ylös ja kokeilu eivät kuulu vain luonnontieteen tutkimukseen, vaan ovat peruskauraa sille, joka haluaa tietää eikä vain uskoa. Ihmiskokeet, silmien auki pitäminen, päiväkirja, miksi sitä nyt sitten kutsutaankaan :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 11:56:22 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-10-08 10:56:49
Viestit: 2
Olen melko uusi kala karppilassa, ja huomasin melkein heti karpimpaan ruokaan siirryttyäni (n. 3 kk sitten), että juuri viljat aiheuttavat suurimman osan ongelmistani: kun tajusin luopua viljoista kokonaan, siis aivan kokonaan, hävisi ihan ensimmäiseksi jatkuva, kestämätön aivosumu, uneliaisuus ja hirvittävä krooninen väsymys. Tuntui kuin olisin juuri herännyt! Seuraavaksi hävisivät astmaattiset oireet, yleinen tukkoisuus ja sitkeä lima keuhkoputkissa, jotka olivat tasaisesti pahentuneet edellisen vuoden aikana.

Suurin muutos ja helpotus elämääni on kuitenkin ollut lähes jatkuvien lihas- ja nivelkipujen poistuminen muutaman viikon kuluttua viljattomalle siirtymisestä. Muutos aikaisempaan on ollut niin dramaattinen, etten voisi nykyään kuvitellakaan palaavani ns. perinteiselle suomalaiselle ruokavaliolle, jonka pääruoka-aine on (ah, niin "terveelliset") viljat!! Ja näitä mun nivelkipujakin tutkittiin eri lääkäreiden toimesta useaan otteeseen, eikä mitään syytä löytynyt - tai siis nämä lääkärit eivät löytäneet sitä syytä. Mulle on kuitenkin näinkin lyhyen viljattomuuden jälkeen käynyt hyvin selväksi, että jos syön kokeilumielessä pari leipää, niin nivelkivut palaavat viimeistään vrk:n kuluessa (huomasin myös, että esim. täysjyväriisi aiheuttaa saman, mutta pidemmällä viiveellä), ja niitä sitten parannellaan taas vähintään muutama päivä.

Kun täälläkin lukee niin monista, joille gluteeniyliherkkyys aiheuttaa mitä moninaisimpia ongelmia, ja vakavia ongelmia, niin MIKÄ suomalaisessa lääkärikunnassa mättää, kun vaivaa ei edelleenkään tunnisteta? Olisi melkoisen helppoa ja täysin ilmaistakin suositella potilaalle viljattomuuden kokeilua.

Sorry purkaus, tuntuu vaan niin turhauttavalta välillä, kun tietää, miten moni tästä voisi saada avun ongelmiinsa...ja toisaalta olen kyllä tosi kiitollinen, että itse löysin tälle tielle...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 12:29:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-23 22:19:38
Viestit: 1405
Peppilotta Sikuriina kirjoitti:
Olen melko uusi kala karppilassa, ja huomasin melkein heti karpimpaan ruokaan siirryttyäni (n. 3 kk sitten), että juuri viljat aiheuttavat suurimman osan ongelmistani: kun tajusin luopua viljoista kokonaan, siis aivan kokonaan, hävisi ihan ensimmäiseksi jatkuva, kestämätön aivosumu, uneliaisuus ja hirvittävä krooninen väsymys. Tuntui kuin olisin juuri herännyt! Seuraavaksi hävisivät astmaattiset oireet, yleinen tukkoisuus ja sitkeä lima keuhkoputkissa, jotka olivat tasaisesti pahentuneet edellisen vuoden aikana.

Suurin muutos ja helpotus elämääni on kuitenkin ollut lähes jatkuvien lihas- ja nivelkipujen poistuminen muutaman viikon kuluttua viljattomalle siirtymisestä. Muutos aikaisempaan on ollut niin dramaattinen, etten voisi nykyään kuvitellakaan palaavani ns. perinteiselle suomalaiselle ruokavaliolle, jonka pääruoka-aine on (ah, niin "terveelliset") viljat!! Ja näitä mun nivelkipujakin tutkittiin eri lääkäreiden toimesta useaan otteeseen, eikä mitään syytä löytynyt - tai siis nämä lääkärit eivät löytäneet sitä syytä. Mulle on kuitenkin näinkin lyhyen viljattomuuden jälkeen käynyt hyvin selväksi, että jos syön kokeilumielessä pari leipää, niin nivelkivut palaavat viimeistään vrk:n kuluessa (huomasin myös, että esim. täysjyväriisi aiheuttaa saman, mutta pidemmällä viiveellä), ja niitä sitten parannellaan taas vähintään muutama päivä.

Kun täälläkin lukee niin monista, joille gluteeniyliherkkyys aiheuttaa mitä moninaisimpia ongelmia, ja vakavia ongelmia, niin MIKÄ suomalaisessa lääkärikunnassa mättää, kun vaivaa ei edelleenkään tunnisteta? Olisi melkoisen helppoa ja täysin ilmaistakin suositella potilaalle viljattomuuden kokeilua.

Sorry purkaus, tuntuu vaan niin turhauttavalta välillä, kun tietää, miten moni tästä voisi saada avun ongelmiinsa...ja toisaalta olen kyllä tosi kiitollinen, että itse löysin tälle tielle...


Voi miten tuttua, oireita ja turhautumista myöten! Olen samoin äärettömän kiitollinen, että tajusin aikoinaan (2003) aloittaa kokeiluni täydellisen viljattomana - riisit ym. mukaanlukien.

Olen useammallekin lääkärille yrittänyt kertoa kokemuksistani vuosien varrella. Ja pettynyt useimpien kohdalla siihen ettei heitä edes kiinnosta...

_________________
Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-11-11 13:30:57 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Jos potilas paranee viljattomuudella, hänelle ei saada myytyä lääkkeitä. #-o

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 130 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)