karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 11:58:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-02-06 19:37:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-03 07:50:12
Viestit: 23
Paikkakunta: Tampere
Hei!
Äidilläni diagnosoitiin nivelpsoriaasi ja lihasreuma :( Oli kyllä todella surullisia uutisia. Äiti on 57 -vuotias ja aktiivivuosia paljon edessä. Äiti kertoi tuskistaan ja täällä varmasti kaikki reumaa sairastavat tietävät sen kivun määrän. Äidille annettiin kortisonilääkitys ja Mobic (en tiedä mitä on) ja lääkäri oli sanonut, että myöhemmin ehkä jotain Trezan-hoitoa annettaisiin. Tämä kaikki on minusta aivan hirveää.. kortisoni on kamalaa myrkkyä. Äiti pyysi minua tekemään hänelle listan ruoista joita saa syödä ja joita ei. Hänellä kun ei ole tietokonetta ja tokihan minä sellaisen teen. Kävin jo reumaliiton sivuilla, mutta lisäksi tulin sitten samantien tänne lukemaan ja jotain jo löytänytkin.
Aion ehdottaa äidille karppausta ja lääkäri on kieltänyt jo maitotuotteet, joten valio muuttuisi melko radikaalisti. Osa täällä on sitä mieltä ettei lihaa kannattaisi syödä ollenkaan, toiset että possua ei yhtään mutta muita kyllä ja osa söisi vain riistaa. Ymmärsin, että tämä lihapuoli pitää itse kokeilla ja havaita mikä sopii? JOillekin täysi viljattomuus on auttanut ratkaisevasti kipujen vähenemiseen. Sitä ehdotan äidille, mutta tiedän että se tulee olemaan ehkä shokki. Toisaalta äiti on kyllä sellainen patriootti että voisi mennä läpi. Mietin, että voisiko hän jäädä hirssille ja tattarille? Vai olisiko nekin kannattavaa jättää pois?
Olisi kiva jos kirjoittaisitte vaikka ihan lyhyesti että mitä te reumaa sairastavat syötte nyt tai jos tunnette jonkun. Perusperiaatteet karppauksesta tiedän kyllä kun olen enemmän ja vähemmän sitä itsekin noudattanut. Kaikki nippelitieto olisi ihana kuulla. Vaivaiskarppeihin en mene, koska itse en sairasta, joten ei ole asiallista mennä urkkimaan. Sieltä täältä olenkin tosiaan jo löytänyt jotain, mutta kaipaisin vielä selkeyttä ja havaintoja lisää. Toivoisin niin että äiti tulisi kuntoon eikä hänen tarvitsisi syödä kortisonia. Ainakaan kovin pitkään :?
MSM:ää aion suositella myös ja Innerlightia, joita itsekin käytän. Niitä jotkut taisi suositellakin. Muistaakseni joku mainitsi SOlgar-suolahapon, jos mahan omat hapot heikoilla. Se tosiaan oli minulle aivan uusi tieto, että reuma on suolistosairaus :shock: Silloin voisi tosiaan ajatella, että se olisi jopa hoitettavissa pois. No mutta.. kiitos jo etukäteen teille jotka jaksatte vastailla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-06 20:02:12 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-03 07:50:12
Viestit: 23
Paikkakunta: Tampere
Nii ja vielä piti mainita, että ilmeisesti tosiaan tärkkelys kannattaa jättää pois (peruskarppausta) ja se potun jättö voi tehdä tiukkaa, mutta onhan niitä muitakin juureksia. Onko tietoa, että voiko syödä voita kuitenkin vaikka maitotuotteita ei suositella? Voi olisi niin hyvä ruuanlaitossa, ainakin välillä :roll: Jos jollakin olisi tähän liittyvää tietoa??


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-06 20:05:06 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Minulla on todettu reuma ja olen päässyt siitä, no en nyt kokonaan eroon, mutta suht.lääkkeettömäksi ja melkein kivuttomaksi.

Siihen auttoi a) painon pudotus b) tulehduksen rauhoittuminen c) viljojen poistuminen ruokavaliosta
ja d) kaiken makean ja sokerin jättäminen, ja tietenkin e) karppaaminen ja sopiva liikunta.

Sokeri ja fruktoosi ylläpitää tulehdusta (ainakin minulla).
Vatsa on kovilla Metotrexatin ja Mobicin kanssa, vatsan suojalääkettä kannattaa pyytää.
Rypsi tai viljapossua en suosittele, paljon kalaa eri muodoissa (ei paneroituna), mieluiten luomulihaa siis esim sitä poroa tai luomunautaa, kanaa ( ei maustettuna), kananmunia.
Hyviä luonnollisia rasvoja, kalaöljyä. D-vitamiiniä.
Ostakaa tai lainatkaa kirjastosta Rauli Mäkelän Reuma ja niveltulehdukset Luonnonmukainen hoito kirja (suosittelen, sitä oli ainakin itselleni paljon apua).

Kylmäpakkaus tulehdukseen, minulla kylmä vesi esim.avannoosa pulahtaminen auttoi kipuihin.
Nivelpsoriin minulla auttoi kaiken viljan poisjättäminen, siis ihan kaiken ei myöskään hirssiä tai tattaria.
Äidilläsi on nyt rankkaa, mutta hienoa että olet ottanut asiaksesi hänen hyvinvointinsa.
Voinen sanoa että toivuttuaan tästä järkytyksestä hän saa vielä monia hyviä vuosia, mutta se vaatii hieman uudenlaista ajattelua ja voimia selvittää asioita.

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-07 08:50:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
Saattaa tosiaan tulla suurempi shokkii tästä. Vie sille kirjastosta sellainen kirja kuin ruokavallankumous. Todennäköisesti avaa hänellekin silmät. Ja jos ongelmia tulee syömisen suhteen, niin kirjasto on täynnä herkullisia ateriakirjoja. Sitä monipuolisuuden määrää ei ehkä heti uskoisi :wink:

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-07 11:45:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-23 22:19:38
Viestit: 1405
Itselleni, silloiselle monivaivaiselle, kolahti kymmenisen vuotta sitten Antti Heikkilän lausuma, että muutaman viikon kokeilussa ei ole mitään menetettävää, mutta todella paljon voi olla voitettavaa! Ja että kokeilu kannattaa tehdä mahdollisimman "puhdasoppisesti". Tarkoittaen, että alussa kannattaa ottaa ihan kaikki potentiaaliset ongelmanaiheuttajat täydellisesti pois ruokavaliostaan. Jos olo helpottuu, voi esim kuukauden jälkeen kokeilla poistettuja aineita, mutta vain yhtä kerrallaan jotta sen todellinen vaikutus paljastuu.

Omasta kokemuksestani suosittelisin aloittamaan poistamalla kaikki viljat, tulehdusta aiheuttavat sokerit ja siemenöljytuotteet sekä tietenkin liiat hiilihydraatit kaikkiaankin. Oikein syöneestä eläimestä lähtöisin oleva tuore rasva on turvallista ja parantavaa energian lähteeksi. Lihan, keltuaisen ja juuston proteiinit ovat parhaimman laatuisia ja elimistön parhaiten hyödynnettävissä.

Monilla on lihaisia ja jänteisiä luita (halpaa!) hitaasti keittäen saatu aito kollageeniliemi ollut suureksi avuksi, sitä voi vaikka pakastaa ja käyttää erilaisten keittojen ja pataruokien pohjana. Kotimaiset juurekset ja tuoreet vihannekset antavat väriä ja hyvää makua.

Mikä mitätön pikku rippunen muutaman viikon kunnollinen kokeilu onkaan ajallisesti loppuelämän kestävään ennustettuun "parantumattomaan" piinaan verraten? Kuka muu voi ottaa vastuun elämästämme, jos emme me itse?

_________________
Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-07 12:48:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Komppaan täysin Grasua ja Rouva A'ta. =D>
Oikeat ohjeet, mutta me olemme kuitenkin yksilöitä, joten jokaisen täytyy itse kuullostella kehoa, ja toimia sen mukaisesti. Esim minä syön tattarinäkkäriä, ja silloin tällöin teen jopa tattaripuuroa. En ole havainnut niistä tulevan ongelmia.
Toukka84 voisitko vaikka tulostaa äidillesi nämä sivut, hän saisi vertaistukea? Ja muutamat yksinkertaiset ohjeet sieltä ateriamatriisista, miten aloittaa.

Zemppiä kaikkien kipujen kanssa! Ja lääkärissä täytyy olla itsetietoinen ja vaativa, ei saa tyytyä vain johonkin yksinkertaiseen ratkaisuun. Monilla on kortisonista apua, mutta ei kannata pitkään käyttään. Ja kannattaa kysyä lääkäriltä pääsyä kuntoutukseen, sieltä saa ainakin vertaistukea ( riippuen kuitenkin kuntoutuksen järjestäjästä/ ryhmästä ym).
Aktiivisuus kaikin puolin auttaa!
Vielä kerran Zemppiä! :smt006

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-08 07:25:50 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-03 07:50:12
Viestit: 23
Paikkakunta: Tampere
Kiitos teille kaikille suuresti! :P Nämä ohjeet ovat kullanarvoisia ja kyllä.. teen äidille selväksi kuinka tärkeää tämä nyt on. Ja aion tehdä sen myös itselleni selväksi. Monia vaivoja ja nyt sitten 20% mahku itsekin saada reuma, niin todellinen elämäntaparemppa on meillä molemmilla edessä. Olen nyt tehnyt listaa, joka voi äidin säikyttää, mutta kun hän näkee nämä sivut niin varmasti rohkaistuu!

Kiitokset!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-08 15:23:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Kerro sitten jatkossa miten teillä on mennyt, ja onko äitisi sopeutunut uuteen ruokavalioon? Ja miten on muutoin mennyt. :smt039

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)