karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 01:50:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-09-23 09:02:19 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56075
Paikkakunta: Kerava
Ari, kiitos tästä. Olen vijattomalla ja maidottomalla mutta tää auttaa ymmärtämään näitä juttuja enemmän.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-23 21:25:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Mirka kirjoitti:
Vehnäproteiini ja gluteeni on sama asia. Tai tarkemmin gluteeni on tärkein vehnän proteiineista, ja gliadiini taas on gluteenin pääosa, jos olen ymmärtänyt oikein.


En huomannutkaan aikoinaan kommentoida tätä...
Gluteenia myös lisätään nykyään leipiin valtavasti, joten ne sisältävät gluteenia paljon enemmän kuin se muutama vuosikymmen sitten syöty vehnä... Kotimainen vehnä ei juuri kelpaa leipomoille huonon laadun takia. Huono laatu tarkoittaa, että ei ole sitkoa ja sitko taas tulee juurikin gluteenista. Ja karppileipiin sitten on lisätty gluteenia, vaikka muka ei ole hiilihydraatteja!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-25 22:46:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-03-10 13:40:57
Viestit: 143
Puhut asiaa.
Itse kärsin 30 vuotta mahakivuista ja kun jätin viljat pois niin sinne jäi myös kivut.
JA PS. TEILLE UMPIPASKATOHTOREILLE'.
Se ei ollut siis maitointorelanssi tai mikä lie.

_________________
11/11 106kg, nyt 2/13 73 kg. Liikuntaa ja paleokarppausta. Pääkoppaa ei kannata laittaa liian koville.
Jos taustalla ei ole sairautta on merkittävä ylipaino laiskuutta ja läskin on turha itkeä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-05 09:26:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-31 08:27:17
Viestit: 550
Mun piti rikkoo suoleni ennenkö uskoin että parempi pysyä ihan kokonaan erossa viljoista...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-05 09:46:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-09-20 10:36:02
Viestit: 851
Paikkakunta: Pori
Jos syön viljoja, en syö maitotuotteita. Ala-asteella jo tehty rasituskokeessa diagnoosi laktoosi-intoleranssista. Lenkille ei voinut lähteä ilman taskullista vessapaperia ja vaikka kotona olisi syönyt täysin laktoositonta ruokaa, ei vatsa kestänyt edes kouluruokaa päivittäin vähälaktoosisena.

No, sit ku ryhdyin karpiksi vuonna 2005, alkoi kummasti vatsa kestämään maitotuotteita. Samalla huomasin, että selittämättömät ja diagnosoimattomat rannekivut hävisivät. Kun aloin syömään normiruokaa koulussa (=kun menin uudestaan kouluun) ja ottamaan tarjoiluita vastaan, nivelkivut tulivat lievempinä takaisin. Nyt kesäkuun alusta lähtien käytännössä täysin ilman viljatuotteita. En oo tarvinnu rannetukia.

Kesällä otin dna-testin ja mulla ei ole geneettisesti mahdollisuutta sairastua keliakiaan. Mutta mulla on kilpirauhashäiriö (ei näy normitesteissä joten olen "terve" ollut tähän asti), jota olen tietämättäni hoitanut oikein viimeiset 7 vuotta karppina ollessani. Alunperinhän ruokavalion muutos alkoi, kun koko ajan oli niin hirveä olo ja työpäivät eivät tahtoneet loppua millään.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-05 10:55:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-31 08:27:17
Viestit: 550
Mulla on hyvä nyt kun on otettu erilaisia kokeita viljaa sisältävällä ruokavaliolla. Vuosi sitten kolesterolit hieman koholla, tosin hyvän ja huonon suhde tosi hyvä, keväällä sokerirasituksessa narahdin, ja nyt muutama viikko sitten paksusuolen tähy, jossa vasemman puoleinen colitis ulcerosa. Sokerirasitus uusitaan vuoden kuluttua ja samalla otetaan kolesteroli, ja suolta varmaan tullaan tähystään muutaman vuoden kuluttua. Uskon että kaikissa kokeissa näkyy muutos parempaan ja saan kertoa miten ruokavalio vaikuttaa. :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-05 10:58:43 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56075
Paikkakunta: Kerava
En syö viljoja enkä maitotaloustuotteita. Mulla on kilpparin vajis ja näin voin paremmin.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-12-03 07:26:43 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Miula kuten kirrimirrillä, näin voin mieki paremmin.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-12-03 19:58:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-14 20:09:53
Viestit: 1511
Paikkakunta: Helsinki
melongrape kirjoitti:
Toi artikkeli kyl saa pään savuamaan! :evil: Suomessa ihmiset eivät vain halua ylläpitää omaa terveyttä, tosi surullista. heti kun nähdään että joku syö paremmin se on uhka koko yhteiskunnalle. Siinä näkee taas se massatyhmyys.
Sitten vielä ollaan katellisia heille jotka hehkuvat ruokavalion ja liikunnan ansiosta!

Mikä sitten aiheuttaa teidän mielestänne ongelmat? vehnäproteiini vai gluteiini?

Viljat sisältävät useita proteiineja, joista osaa kutsutaan lektiineiksi.

Lektiinit sitoutuvat ruoansulatuskanavan reseptoreihin ja kulkeutuvat koskemattomina elimistöön.

Elimistö erehtyy helposti pitämään näitä suurikokoisia, koskemattomia proteiinimolekyylejä elimistölle vieraina tunkeilijoina samaan tapaan kuin bakteereita, viruksia ja loisia.
Kaikki, mikä vahingoittaa suolenseinämää (bakteerit, virukset ja loistartunnat mukaan lukien, unohtamatta alkoholia, viljoja, palkokasveja ja maitotuotteita) voi altistaa autoimmuunisairauksille, monille kemikaaliyliherkkyyksille sekä yleensä hyvin siedettyjen ruokien allergisuudelle.
Koko juttu; http://meripekkanen.com/2010/10/28/miks ... ihmiselle/

_________________
Apteekissa on jonoja ilman minuakin.
Luontaistuotekaupoissa ei ole jonoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-07 10:18:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Jatkan nyt tähän ketjuun, kun en oikein tiedä, mille palstalle kysymykseni esittäisin.

Onko mitään järkeä mennä keliakian geenitestiin, jos joutuu joka tapauksessa olemaan viljattomalla? Kuinkahan paljon tuollainen testi maksaa ja voiko pelkästään sen perusteella saada keliakia-diagnoosia? Lääkäri ehdotti minulle geenitestiä muiden kokeiden ohella ja tajusin kyseenalaistaa sen vasta jälkikäteen, kun aloin miettiä hintaa tiedosta, jolla ei välttämättä ole mitään käytännön merkitystä. Netistä en suomeksi löytänyt aiheesta juuri mitään muuta, kuin geenitesti voi auttaa lähisukulaisten diagnosoimisessa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-07 10:36:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Itse näkisin että virallinen diagnoosi keliakiasta - olipa se sitten saatu millä tavalla tahansa - on lähinnä niitä varten, jotka välttämättä haluavat syödä sitten gluteenittomia viljatuotteita syystä tai toisesta. Keliakiadiagnoosilla niistä nimittäin saa sitten KELA-korvausta.

Jos ei kiinnosta syödä minkäänlaista viljaa, eikä siten tarvitse sitä KELA-korvausta, niin käytännön hyötyä siitä on kohtuullisen vähän. Keliakia-diagnoosi toki voi olla tarpeen viljasta kiinnostumattomallekin, jos tykkää syödä mitään teollisesti tuotettua - gluteenia kun saattaa löytää mausteista ja muista todella oudoista paikoista joissa sitä ei voisi ollenkaan olettaa olevan. Diagnoosi voisi ehkä antaa sen motivaation olla todella tarkkana siitä mitä syö.

Itse pyrin mahdollisimman pitkälti tuoteselosteettomiin ruoka-aineisiin (=raaka-aineet), jolloin ei tarvitse vahdata yhtään mitään. Enkä ole keliaakikko tai vilja-allergikko, mutta silti viljat pois jättämällä atoopinen ihottuma ja nivelkivut häipyivät, vatsavaivat poistuivat täydellisesti ja yöunentarve väheni tunnin per vrk. (Kaurankin jätin kun kulutusmäärä laski siedätyshoitorajan alle, eli aloin saada siitä närästystä. Riisi taas on vähäravinteista turhaa vatsantäytettä. En siis vältä vain gluteeniviljoja, vaan aivan kaikkia viljoja ja useimpia siemeniäkin, tattarit, amarantit, kinoat jne. eivät vain jaksa kiinnostaa.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-07 12:29:50 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Juuri luin Ylen sivuilta aiheesta.
En kiusaisi itseäni gluteenilla saadakseni korvausta 23,60 kuukaudessa.

Lainaa:
Gluteeniton ruokavalio on sen verran arvokas dieetti, että ne, joilla keliakia on todettu asianmukaisesti saavat ruokavalionsa takia jopa tukea Kelalta. Keliakiakorvaus on 23,60 euroa kuukaudessa.


Jos on viljattomalla ruokavaliolla, voi jäädä 23,60 kuukaudessa saamatta. Kivut vastaan mitätön summa ja diagnoosi. Itse valitsin täysin viljattoman ruokavalion ja kivuttoman olon. En tarvitse mitään kaupan korvikkeita, gluteenittomia tuotteita, en tattareita tai kauroja.

Lainaa:
Älä kokeile gluteenittomuutta vatsavaivoihin omin päin

Vatsavaivoihinsa gluteenittomasta dieetistä apua hakevia [Mikkelin Keliakiayhdistyksen puheenjohtaja Pirkko] Willberg varoittaa lähtemästä kokeilemaan omin päin.

- Se haittaa keliakia-sairauden diagnosointia, jos onkin kyse siitä. Se muuttaa suoliston nukkapeitettä niin, että vaivan aiheuttajan jäljille voi olla vaikea päästä.


Muuttaa nukkapeitettä eli parantaa?

Edit: tässä vielä linkki juttuun:
http://yle.fi/uutiset/keliaakikko_glute ... na/6482810

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-07 14:12:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Ilmeisesti ilmaisin itseäni huonosti. Olen siis viljattomalla ilman diagnoosia aknen ja subkliinisen hypotyreoosin takia. Kilpirauhaseni ei siedä juuri lainkaan viljoja. Altistustesti ja koepala ovat siis poissa laskuista, koska en todellakaan voi syödä vaadittua kuutta viikkoa gluteenia pitkäaikaisseurauksien takia. Koepala on vuosia sitten ollut negatiivinen. Nettihakujen perusteella ymmärtäisin, että DNA-testi, johon gluteenin syönti ei tietenkään vaikuta, kertoo vain sairastumisriskistä eli tarkoittaako se käytännössä sitä, että jos minulta löytyisi tuo virheellinen HLA lääkäri voisi tehdä diagnoosin vasta vasta-ainetestin tai koepalan jälkeen vai riittäisikö ohi menneet oireet kera geenivirheen? Tai vaihtoehtoisesti, onko geenitestistä mitään muuta kustannuksia perustelevaa hyötyä?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-07 14:22:00 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-10-30 12:26:13
Viestit: 14
Mun mielestä kannattaa syödä niin että voi hyvin.. Jos viljaton ruokavalio parantaa elämän laatua niin silloin kannattaa nauttia elämästä ilman viljoja :) Jokainen tavallaan!









____________________________________________________________
tilitoimisto taloushallinnon ulkoistaminen asiakkuudenhallintamuutoksen johtaminen


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-02-07 14:22:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Jos viljattomuus auttaa sinua niin tarvitsetko oikein kovasti sen 23,50 mitä keliakiadiagnoosilla kelalta kukaudessa saa?

Vai voistko vain olla ilman diagnoosia viljattomalla ja nauttia paremmasta terveydestä? Onko juuri sinulla omasta mielestäsi tarvetta diagnoosille, on tässä se olennainen kysymys, kun sen hyöty on tuo parikymppiä kuussa KELAlta...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)