karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 22:53:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-11-15 19:35:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Kiitos vinkeistä. Pawsin antama linkki oli varsin hyödyllinen. Sieltä löytyi minulle uusia ideoita ja hyviä muistutuksia. Raakaraasteiden määrää ruokavaliossa pystyn ainakin vielä lisäämään, ne kun tuppaa aina vähitellen vähenemään vaivalloisuutensa takia. Tänään myös saapui iHerbin paketti postissa, joten pääsen jo kokeilemaan uusia lisiä.

Olen ollut joskus teininä eliminaatiodieetillä, mutta sen toteuttaminen on todella hankalaa, aikaa vievää ja rajoittavaa. Olen ravannut koko nuoruuteni testeissä ja ainoa diagnoosi on laktoosi-intoleranssi. Nyt olen niin sanotusti käänteisellä eliminaatiolla eli toisin sanoen jätän ruokavaliosta aina jotain pois ja katson onko sillä vaikutusta. Tässä kuussa ihoni on ollut poikkeuksellisen hyvä. Elättelen toivoa, että se johtuu viljojen onnistuneesta välttelystä eikä maitotuotteiden vähentämisestä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-17 18:33:44 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-01 19:10:47
Viestit: 15
Itsekin epäilen akneni syyksi vahvasti viljoja (ja tietenkin sataa muuta asiaa..)
Kuinka pitkään pitää vältellä, että voisi huomata eron? Olen tähän mennessä onnistunut vain 2vko maksimissaan, kun olen masentunut naaman kunnon parantumattomuudesta. Varmaan pitäisi vaan uskoa ja jaksaa pidempään?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-17 18:44:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
uusinaama kirjoitti:
Itsekin epäilen akneni syyksi vahvasti viljoja (ja tietenkin sataa muuta asiaa..)
Kuinka pitkään pitää vältellä, että voisi huomata eron? Olen tähän mennessä onnistunut vain 2vko maksimissaan, kun olen masentunut naaman kunnon parantumattomuudesta. Varmaan pitäisi vaan uskoa ja jaksaa pidempään?

Jos se on noin masentavaa, niin mitä ihmettä syöt viljojen sijaan?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-17 21:30:55 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-01 19:10:47
Viestit: 15
Syön lihaa, kasviksia reilusti, rasvaisia maitotuotteita, joskus hedelmiä, kahvinjuontia olen yrittänyt lopettaa, koska epäilen sen kuivattavan ihoani -> lisää ongelmia.. En tiedä vaikuttaako käyttämäni tumma kaakaojauhe, luin joistain tutkimuksista, joissa yhteys akneen ja tummaan kaakaohon oli. Kun on niin paljon epäilyttävää ei tiedä mistä aloittaa. Maitotuotteiden en usko olevan, mutta eihän sitä tiedä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-18 03:32:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Aika monelle rasva on parempi vaihtoehto kuin runsas valkuainen (lihana tai muuna), mutta rasvan käyttämiseen ruoanvalmistuksessa joutuvat useimmat nykysuomalaiset "vähän" opettelemaan.

Rasvassa kuullotetut rehut (sipuli-kaali-juuresraasteet) on helppo tapa lisätä rasvakalorien määrää varsin maistuvassa muodossa. Ja sen lisäksi raakaraasteetkin näyttävät tekevän hyvää useimmille ihoille.

(Itse olen kuivaihoinen atoopikko-ihottumatapaus, mutta silti tähän ihoon auttaneet jutut ovat toimineet myös perheen kahteen akneihoon)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-18 07:13:47 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-01 19:10:47
Viestit: 15
Jep, täytyy myöntää, että helposti tulee syötyä liikaa lihaa ja munaa.
Eli siis se vaikuttaa ihoon? Oonhan mä sitäkin vaihtoehtoa miettiny.
Ja siis kyllähän se ummetusta aina aiheuttaa nii ei ihme jos ihoonkin vaikuttaa.

Kiitos vastauksistasi!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-18 09:58:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Omalta kohdaltani voin sanoa, että pienikin määrä vehnää aiheuttaa finnit, joilla kestää lähteä pois yli viikon. Pitääpähän hyvin yllä motivaatiota kieltäytyä pullista. Itsellä pahimmat finnit lähtivät ensimmäisten viikkojen aikana, mutta olennaisesti tilanne parantui vasta kuukausien päästä, vaikka en ollut syönyt viljaa enää paljoakaan karppauksen takia ennen täyttä viljalakkoa. Huonoon parantumiseen vaikutti varmasti sekin, että en ollut aluksi kovin huolellinen einesten "piiloviljojen" kanssa. En ole tutustunut keliakiaan tautina, mutta käsittääkseni oireiden katoaminen voi kestää viikkoja ja jopa kuukausia. Miksei sama siis pätisi finneihin, jos ne viestivät huonosti voivasta suolistosta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-23 00:52:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-02-28 15:22:56
Viestit: 210
Komppaan Jeannea. Hieman kärsivällisyyttä vaaditaan. Ilmeisesti ihon kunnon paraneminen/huononeminen liittyy joko suoliston tai hormonien toiminnan muutoksiin.

Lueskelin juuri tänä iltana yhden ravintoneuvojan blogia. Vaikka en ihan kaikesta hänen kanssaan olekaan samaa mieltä, niin hänellä on monia tosi hyviä ja näin maallikollekin selkokielisiä kirjoituksia. Varsinkin juuri maidon aiheuttamiin ongelmiin hänen mielestään kuuluvat turvotus, ilmavaivat, ripuli tai ummetus, vatsakivut, väsymys, stressioireet, vilustumiset, keuhkoputkentulehdukset, yskät, nuhat, allergiat, hilseily, angiinat, astmat, luuston haurastuminen, hampaiden reikiintyminen ja limakalvojen ärsytys. Maito ei myöskään kirjoituksen perusteella sovellu kalsiumin lähteeksi. Koko jutun voi lukea täältä.

Vielä ihosta sen verran, että vaikuttaako homogenointi siihen tuleeko maitotuotteesta ongelmia vai ei? Minusta kun tuntuu, että nimenomaan partiksella iho kukkii, mutta kermalla ei mitään ongelmia. Piti vielä ihan tarkistaa Valion sivuilta, ettei kermaa ole homogenoitu kun en asiaa aikaisemmin ole edes ajatellut. Vielä vuosi sitten söin partista ihan päivittäin, mutta ihon vuoksi päätin kokeilla ilman ja se auttoi. Sitten en kuitenkaan voinut olla ilman kermaa, joka hiljalleen hiipi takaisin ruokavalioon eikä mitään oireita. Nyt aloitin taas partiksen syönnin ja aloin kohta ihmetellä miten se naama taas kukoistaa. Palasin takaisin kermaan ja nyt tuntuu rauhoittuneen. Mihinhän perustuisi?
Sinänsä on outoa, että nimenomaan maito aiheuttaa tuollaista, koska en suinkaan ole ollut täysin karppi ihan koko aikaa ja suuremmista hiilarimääristäkin selviän vähemmällä kuin tuosta helkkarin partiksesta :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-23 03:06:38 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93726
Minulla tuli jo lapsena vatsa kipeäksi maidosta. Siis oikein niin, että sattui ihan kunnolla. Sitä pidettiin siihen maailmanaikaan turhana koukutteluna ja ronklaamisena. Ja jonain (edistyksellisesti :mrgreen: ) psyykkisenä oireena.

Vatsakivut loppuivat aina kesällä, kun haettiin talosta "oikeaa" maitoa. Siis pastöroimatonta ja homogenoimatonta maitoa. Kesällä maito aina maistuikin, samoin viili ja samaisessa tinkimaitotalossa kirnuttu kesävoi.

Kun ikää karttui maitotuotteiden käyttö väheni hyvin pieneksi. Oisko siksi ollut iho teini-iässä melko sileä?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-12 14:26:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-07 17:54:17
Viestit: 550
Paikkakunta: Belgia
Minulla on ollut teini-ikäisestä lähtien hormonaalista aknea, välillä aika pahaakin (mm. Roaccutan on tuttua tavaraa... :? ), mutta viime aikoina ihoni on ollut suht' hyvässä kunnossa. Lopetin kuitenkin kesällä pillerit (josta seurasi muutaman kuukauden viiveellä hirveä hiustenlähtö, nyt onneksi rauhoittunut) ja nyt puolen vuoden jälkeen iho on alkanut taas kukkimaan ja leuka alkaa olla pahan näköinen. Kävin tänään ihotautilääkärillä, joka määräsi aloittamaan uudelleen pillerit ja lisäksi tetrasykliinia, jos ei tehoa, niin Roaccutania uudelleen #-o

En millään haluaisi aloittaa pillereita uudelleen, sen enempää kuin antibioottia/Roa-kuuriakaan. Olisko hyviä vinkkejä mitä vois kokeilla? Olen jo viljattomalla ja maitotuotteet tulevat lähinnä kefiiristä. Suolisto on varmasti huonossa kunnossa, koska olen joutunut syömään antibioottia toiseen vaivaan pitkin syksyä. Käsittääkseni suoliston huono kunto näkyy ihossa, joten antibioottikuuri voisi jopa heikentää tilannetta :roll: Hitto kun tietäis mitä olis parasta tehdä. Ja päätös pitäisi tehdä nopeasti, koska tänään sattuu olemaan kiertopäivä 1, eli pillerit pitäisi aloittaa tänään :? Pillerit ovat kyllä yleensä auttaneet ihooni hyvin, mutta sivuvaikutuksiakin tietty on, vaikka ovatkin niin lieviä, että kyllä niiden kanssa elää pystyy... ajatus ylimääräisistä hormoneista ei vaan houkuta.

Ja vinkkejä herkälle akneiholle sopivista meikkivoiteista otetaan vastaan, minusta tuntuu, että lähes kaikki kokeilemani tuntuvat pahentavan tilannetta ja töissä pitäisi kuitenkin olla siistin näköisenä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-12 17:10:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Itse aloitin ideoiden keräämisen akneongelmiin tästä opuksesta: http://www.nujerraakne.fi/?page_id=7 . Teksti on karppaajalle aika tuttua kauraa ja osa menee hieman epäuskottavan hifistelyn puolelle, mutta siellä voi silti olla uusia ideoita. Suoliston toiminnan parantamiseksi voi kokeilla vaikka mitä ja niitä ohjeita on esimerkiksi tähänkin ketjuun linkatussa Suoliston terveys -keskustelussa. Akneongelmaisille suositellaan aika usein probioottien lisäksi raakaraasteiden syömistä päivittäin.

Nykyisin nettikeskusteluissa on ruokavalion rinnalle tullut yhä useammin hoitokeinoksi valon määrän sääteleminen ja säännöllinen unirytmi. Tarkoituksena on saada päivän aikana mahdollisimman paljon valoa ja nukkua aivan pimeässä ja tämän siis pitäisi vaikuttaa hormonitoimintaan, mikä taas vaikuttavaa akneen. Tarkemmin selitettynä täällä: http://valtsuhealth.blogspot.com/2010/0 ... eoria.html

Monet suosittelevat mineraalimeikkejä nimenomaan siitä syystä, että muut meikit saattavat jopa aiheuttaa aknea. Minä en saanut niillä riittävää peittoa akneiholle, joten minulla on käytössä couler caramel-meikkivoidepuikko, mikä on peittänyt ihan hyvin. Oma iho ei silti reagoi mihinkään meikkiin eli en osaa sanoa sopiiko herkikäihoiselle, mutta sen pitäisi olla aika luonnollinen ja myrkytön.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-12 17:43:33 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Hifistelyosiossa on aika hyva ketju suoliston terveydesta. Aloittelijoiden osion ylaosassa on FAQ-ketju, jossa on linkkeja ummetusketjuihin. Haulla loytyy useitakin hyvia karppaus ja iho -ketjuja. Naista varmaan saat hyvia vinkkeja!

Myos akne-sanalla kannattaa tehda haku.

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-12 18:56:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-07 17:54:17
Viestit: 550
Paikkakunta: Belgia
Kiitos molemmille :) Printtasin noi Jeanne c'Arbin linkittämät sivut iltalukemiseksi. Olenkin lueskellut noita suolistoketjuja, sen vuoksi antibioottikuurin aloittaminen epäilyttää entistä enemmän :? Päätin nyt, että en aloita niitä pillereitäkään ainakaan vielä, vaan katson nyt ainakin ensi kuuhun, että saisinko ongelmaa kuriin ihan luomukikoilla ja suolistoa hoitamalla. Ummetusta ei todellakaan ole ollut, vaan syksyn antibioottien jälkeen lähes jatkuvaa vatsan löysyyttä/ripulia, joka on nyt onneksi rauhoittumassa tuon kefiirin myötä. Taidan tilata iHerbistä Dr. Ohhira's maitohappobakteereja ja lisätä raakaraasteiden määrää ja katsoa alkaako tilanne paranemaan. Täytyy arvioida tilanne uudelleen myöhemmin, reseptit ovat kuitenkin valmiina, jos iho meinaa mennä ihan teiniakne kuntoon :roll:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-12 21:09:52 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Liittynyt: 2010-10-01 08:55:55
Viestit: 1685
Mulle suositeltiin näppylöihin TeaTreeOilia. Body Shopilla oli aika laaja valikoima erilaisia tuotteita. Mulla auttoi sitten loppujen lopuksi viljattomuus + aspartaamittomuus (ehkä myös ketoilu).

_________________
Cogito ergo doleo


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-13 00:20:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-07 17:54:17
Viestit: 550
Paikkakunta: Belgia
^ Tuota Tea Tree Oilia vois kokeilla, mulla on joskus aikanaan ollut tuon sarjan pesuaineet ja kasvovedet, mutta ne olivat aivan liian kuivattavia minun iholleni, mutta öljy saattaisi toimia. Olen nyt muutaman päivän ajan käyttänyt manteli- ja jojobaöljyä ja näpyt näyttävät kuivuvan tosi nopeasti: tänään aamulla oli leuassa pari alkua ja nyt ne näyttävät olevan jo kuivumassa :shock: :D Ei paha, mutta näppyä tuntuu kuitenkin vielä tulevan, joten täytyy miettiä ruokavaliojuttuja vielä... se suoliston hoito-operaatio on tietysti pitkäaikaisempi juttu, mutta vois yrittää kehitellä jotain ensiapua... :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-13 03:20:10 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Niita maitohappobakteereita ei valttamatta kannata syoda ab-kuurin aikana, silla ripulihan johtuu siita, etta hyvatkin bakteerit kuolevat. Parempi syoda niita hyvia bakteereita kun ab-kuuri on ohi.

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-14 10:37:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-12-25 19:58:13
Viestit: 31
Sain Mdd:n laajanruoansulatusanalyysin (2) tulokset. Bifido sukuisista hyvistä bakteereista on puutetta (olen jo pitkään syönyt 30 miljardin vahvuista probioottia, mutta paraneminen ottaa aikaa), kuiduista puutetta ja Klebsiella pneumoniae bakteerissa liikakasvua. Tätä bakteeria pitäisi nyt alkaa hävittämään Ciprofloxacin antibiootilla (lääkkeetkin testattiin, että mikä toimii omalla kohdalla). 10pv.n kuurin jälkeen hoito jatkuisi Dida valmisteella.
Antibiootin käyttö kyllä mietityttää. En haluais tuhota hyvää bakteeri kantaa jota olen monen vuoden ajan kasvattanut probiooteilla. Vaihtoehtona tietenkin olisi kokeilla ensin itsehoitoa Dida tyylisellä valmisteella (eli jotain vahvempaa IHerbistä).
Söin pari Tetracyklin kuuria n.5v. sitten ihoon ja silloin vatsa oireet pahenivat. Nyt lääkäri suositteli, että söisin tupla annoksena tuota vahvaa probioottia antibioottikuurin ajan, ettei kävisi samoin.

_________________
Karppailua 1.8.2007 lähtien =)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-14 19:56:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-02-28 15:22:56
Viestit: 210
Orkidea kirjoitti:
^ Tuota Tea Tree Oilia vois kokeilla, mulla on joskus aikanaan ollut tuon sarjan pesuaineet ja kasvovedet, mutta ne olivat aivan liian kuivattavia minun iholleni, mutta öljy saattaisi toimia.


Mulla on käytössä yksittäisille finneille tällainen teepuuöljypuikko. Toimii hyvin varsinkin kun käyttää ennen kuin näppy on ehtinyt kunnolla nousta. Toimii ainakin itsellä paremmin kuin samaan tarkoitukseen testattu antibioottipuikko (silloin joskus). Noita saa ilmeisesti apteekeistakin, mutta itse olen ostanut luontaistuotekaupasta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-14 23:25:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-07 17:54:17
Viestit: 550
Paikkakunta: Belgia
^ Kiitos vinkistä, tuota voisi kokeilla. Lisään ostoslistaani :)

Päätin olla aloittamatta pillereitä tai antibiootteja tässä vaiheessa, katson tilanteen kuukauden päästä uudelleen. Iho on rauhoittunut ehkä vähän, mutta ihan pientä näppyä tulee päivittäin, toivon vaan, että tilanne tuosta tasaantuisi, kun kuukautiset loppuu [-o< Vatsa on tänään todella kipeä ja turvonnut, taisi olla eilisissä pitopalvelun sapuskoissa jotain sopimatonta, vaikka kuinka tarkkaan yritin valkata ruokani... :? No, nappasin ylimääräisen annoksen maitohappobakteereja ja juon vielä illalla kefiiriä, toivottavasti tilanne rauhoittuu aamuun mennessä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-15 00:32:30 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Orkidea kirjoitti:
^ Tuota Tea Tree Oilia vois kokeilla, mulla on joskus aikanaan ollut tuon sarjan pesuaineet ja kasvovedet, mutta ne olivat aivan liian kuivattavia minun iholleni, mutta öljy saattaisi toimia. Olen nyt muutaman päivän ajan käyttänyt manteli- ja jojobaöljyä ja näpyt näyttävät kuivuvan tosi nopeasti: tänään aamulla oli leuassa pari alkua ja nyt ne näyttävät olevan jo kuivumassa :shock: :D Ei paha, mutta näppyä tuntuu kuitenkin vielä tulevan, joten täytyy miettiä ruokavaliojuttuja vielä... se suoliston hoito-operaatio on tietysti pitkäaikaisempi juttu, mutta vois yrittää kehitellä jotain ensiapua... :)


Kokeiles naita:

http://www.iherb.com/T-N-Dickinson-s-Ha ... /9486?at=0

http://www.iherb.com/T-N-Dickinson-s-Ha ... 11747?at=0

Sitten skvalaanioljya paalle. Skvalaanissa olevat rasvahapot kuulemma ovat ihon omia lahinna, ja itse oljy on kevytta ja uppoaa ihoon hyvin:

http://www.iherb.com/Mayumi-Squalane-Ul ... /6573?at=0

Ainakin mun sekaihoni tykkaa, eika kuivu liikaa. Nuo taikapahkinalaput pienentavat ihohuokosia, joten naama kuin naama nayttaa paremmalta.

Ruokavalioon paljon rehuja mielellaan raakana, ja a vot, iho tykkaa.

PS: Tassa viela sellainen aine, jolla iho tulee aikast heleaksi:

http://www.iherb.com/Bio-Strath-Biostra ... /5152?at=0

iHerbissa taa on kolmisen euroa halvempi kuin luontaistuotekaupoissa.

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)