Siirtäkää ihmeessä, jos viesti väärässä paikassa.
Eli otsikon mukaisesti kaipaisin ihmisten kokemuksia aiheesta.
Itselleni on aikuisiällä tullut akne, ei pahimmasta päästä muttei sieltä
kaikkein helpoimmastakaan. Olen myös yli muistini kärsinyt aina vatsaongelmista,
ripulista ja ummetuksesta ja kaikenmoisesta. Joskus parisen vuotta sitten silmiin osui blogi kirjoitus
aknen parantamisesta ruokavalion avulla. Olin juuri miettinyt ja tuskastellut josko
pitäisi hakea vahva antibioottikuuri lääkäriltä, mutta epäillyt sitä juuri sen takia,
että minulla oli jo aiemmin vatsaongelmia ja kyseiset aknen hoitoon tarkoitetut
antibioottivalmisteet saattaisivat entisestään tuhota suoliston hyvää bakteerikantaa.
Lääkärinikin sanoi, että pitkään jatkuneidensuolisto-ongelmieni kautta kaikki moska
on alkanut tulla ihoni läpi, jolla voisikin selittää tuon aknen.
Joten, päädyin kokeilemaan viljatonta ja sokeritonta ruokavaliota. Puoli vuotta siinä ainakin meni,
mutta ihon paremman kunnon huomasivat muutkin kuin minä itse. Silloin oli aika voittajafiilis ja viljaton
ja sokeriton (bilettämisen kautta juotua olutta yms pieniä heikkoja hetkiä lukuunottamatta) ruokavalio on jatkunut
nyt sen alle pari vuotta erittäin hyvillä tuloksilla ihon suhteen. Aiemmin ihossa oli niitä kaikkein
alimpiin kerroksiin pesiytyviä ERITTÄIN kipeitä tulehduspesäkkeitä, jotka eivät ihon päällinkerroksessa
näkyneet. Pienet finnit silloin tällöin tai mustapäät ei kiinnosta minua pätkääkään, oon tyytyväinen siihen
että juuri noita järkyttäviä paiseita ei synny

Ja tottahan toki se on ruoan ansiota.
Sitten suolisto-ongelmista. En tiedä, onko minulla mahdollisesti ärtyneen suolen oireryhmä tms,
mutta ongelmat eivät ole karppauksen myötä loppuneet. Vähentyneet kylläkin, mutta edelleen
noita ripulipäiviä ilmestyy ainakin pari kertaa kuussa, ja silloin suoraan sanottuna kaikki
tulee pihalle, jota tietty seuraa aina pitkä ummetus ja vessassa käymättömyys.
Silti ongelma ei ole läheskään yhtä paha, kuin silloin kun mäkkäri ruoka ja pizza maistuivat,
sillä niitä syötyään ei tarvinnut odottaa kuin viisi minuuttia kun vessa jo kutsui.
Niin ja onhan tuossa vhh:ssa sekin hyvä puoli että paino tippui ja olo koheni sitä
myötä myös henkisesti

Lihava en kyllä ole ikinä ollut, mutta kiinteytyminen ja ne
vähätkin ylimääräiset oli todella kiva saada laihduttamatta katoamaan!
Ruokavaliostani tiivistettynä: syön kolme kertaa päivässä, ainakin kahdella aterialla
paljon kasviksia + kananmunaa tai lihaa ja iltapalaksi vaihtelevasti marjoja, turkkilaista
jogurttia, juustoja tms muuta ei niin "ruokaisaa" tai ainakaan lämmintä syömistä
Ja siis viljatuotteet eivät kuulu ruokiin ollenkaan. Juon paljon vihreää teetä ja vettä. Vitamiineja napsin
aamulla poreina kivennäisveden kanssa kun on tullut tavaksi.
Tosiaan, viikonloppuisin menee kyllä useasti alkoholia, mutta painooni se ei ikinä vaikuta
millään tavalla, ihossa ja mahassa se saattaa tuntua ja näkyä välillä.
Kokemuksia samankaltaisista ongelmista kärsiviltä olisi erittäin mukava kuulla!