karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 06:02:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-16 16:27:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2007-09-09 20:49:56
Viestit: 432
Käyteheinä on varmaan ollut vuorokauden fermentoitunutta heinää. Minun enon vaimo puhuu "käytenisusta", siis pullasta, joka on juureen leivottu.

_________________
"Kaikki se kyllä
on päittemme yllä
ja sen vähin erin teen." Juice


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-19 13:11:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
Tuo hinnannousu saa aikaan sen, että pitää hankkia iso teflonpannu lihan paistamiseen. Hiiliteräs ja valurauta imevät voita itsessään eikä siitä viitsi köyhänä maksaa.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-19 13:18:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47633
Paikkakunta: HomeSweetHome
Shemhamforash kirjoitti:
Tuo hinnannousu saa aikaan sen, että pitää hankkia iso teflonpannu lihan paistamiseen. Hiiliteräs ja valurauta imevät voita itsessään eikä siitä viitsi köyhänä maksaa.

Minä en taida enää koskaan hankkia teflonpannua (enkä muitakaan pinnoitteita, nimityksestä riippumatta).
Paitsi tietysti jos erityisesti haluat niitä fluoriyhdisteitä elimistöösi...

IMO ne mukahalvat ja aina nopeasti viallisiksi kuluvat pannut vasta köyhän ku****sta ovatkin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-19 13:22:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Olihan tuo vitsi, Shemhamforash, olihan?

Sen voin kilohinta on nytkin alle 5 euroa, jotain 4,5 tienoilla kun Valion voipaketti, puoli kiloa, maksaa vähän yli 2 euroa.
Aikamoisen halpaa, otan kuitenkin suurimman osan päivän kaloreista voista ja kermasta, niin on halpaa edelleen vaikka tuosta nousisikin. Ai niin, Prisma on tipauttanut Maitokolmion puolen litran kuohukerman hintaa, nyt se on jotain 1,69 tms. Ja sitä on ilmaantunut mm. Hakaniemen Ympyrätalon S-markettiinkin, ettei aina tarvitse jaksaa Prismaan saakka.

Kuinka paljon voita se valurautapannu edes pystyy rasvaa imemään? Onhan se huokoinen joo, mutta jos on kunnolla rasvapoltettu ja hoidettu välillä kuumentamalla ja ihralla sivelemällä, niin enpä usko sen imevän itseensä voita määriä, jotka olisivat edes yhden sentin arvoiset per paistokerta, kun se voin kilohinta on noin matala. Ja vaikka imisi voita itseensä se yhden sentin arvosta per paistokerta, se on ihan sen arvoista, kun pohtii teflonpannuja noin yleensä.

Teflon ei kuulu ruokavaliooni. Teflon Wikipediasta:
"Polytetrafluorieteeni (IUPACin lyhenne PTFE) on polymeeri, jossa hiiliketjuun on liittynyt fluoriatomeja"

Vaikka olisi kuinka varovainen sen pannun kanssa (=pitäisi ostaa uusia paistinlastoja ihan vaan sitä varten), niin ennen pitkää pannun vanhetessa sitä teflonia sitten kuitenkin syö ruuan mukana.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-19 13:46:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Shemhamforash kirjoitti:
Tuo hinnannousu saa aikaan sen, että pitää hankkia iso teflonpannu lihan paistamiseen. Hiiliteräs ja valurauta imevät voita itsessään eikä siitä viitsi köyhänä maksaa.

Oikeesti? :lol: :lol: :lol:

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-19 19:37:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
No eihän se ime kuin yhden kerran. Ei kai sitä välillä pestä ja/tai polteta pohjaan?

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-19 20:55:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
En ole osannut tehdä niihin kunnon rasvapolttoa ja käsitellä oikein. Meillä kun ei ole käytetty koskaan rasvapolttoa vaatineita paistinpannuja ja rasvapoltin molemmat vielä aikoinaan, kun mieleni ei ollut vahvimmillaan eikä ollut pitkäjänteisyyttä, ja sittemmin olen elänyt paikassa, jossa niitä ei taaskaan ole, vaan pölyttyvät kämpälläni. Kävin tekemässä niillä ruokaa yhtenä viikonloppuna taannoin ja masennuin äärimmäisesti siitä voin määrästä, mitä tietysti paskasti ja riittämättömästi poltetut pannut vievät, ja silti jäävät kiinni. Siis mua on MASENTANUT ja TURHAUTTANUT tämä homma pitkään, ja pidempään kuin tuon aikaa. Kuten sekin, että luuliemeni olin tehnyt aluksi väärin ja ne maistuivat aivan perseenpaskalle, kun niihin jäi limaisia kudosnesteitä, joita en hoksannut poistaa, kunnes opettelin tekemään ne oikeaoppisesti poistaen aluksi tulevat vaahdot.

Ilmeisesti tämä on oikein ja kunnolla rasvapoltettu hiiliteräspannu:
Kuva

Mun oma on vain harmaa hämähäkinseittimäisellä mustuudella ja valuraudan kuntoa en edes tarkasti muista.

Eli ne pitää nyt sitten puhdistaa ja uudelleen polttaa ja polttaa useampaan kertaan, jotta ne saa kunnolla pinnoitettua. Mun olisi helpompi poltella ne täällä toisaalla induktioliedellä. Kai niihin nyt tarttuu magneetit kiinni.

Mulla on joitakin händikäppejä ja vasta eilen onnistuin tekemään herkullisella tavalla tomaattista jauhelihakastikettakin, vaikkei sen pitäisi olla mitenkään vaikeaa mutta on vaan puolitoista vuotta tullut tehtyä sellaista, joka ei maistu "oikealta" mutten osannut korjata sitä kunnolliseksi kuin vasta nyt. Oli niin yksinkertainen homma kuin vaihtaa tomaattipyree tomaattimurskaan :? Tuolta rasvapolttoajalta on äärimmäisen epäonnistunut munavoikokeilukin, mikä jätti pelon munavoin tekemistä kohtaan. Tein kuukausi sitten kuitenkin uuden satsin ja sain siitä hyvänmakuista ja -rakenteista. Ja voi helvetti niitä alkuaikojen keittoja tai lihojen mureuttamisia uunissa...

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-19 21:24:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Kunhan soitan suuta. Oma hiiliteräspannu on käyttämättömänä kaapissa ainakin toistaiseksi, kun vaimo tekee ruuat. Hänelle hankin vähän kalliimman teflonpannun... Olen kyllä uhannut ottaa hiiliteräspannun käyttöön, kunhan jään vuodenvaihteen jälkeen (pääosin) oloneuvokseksi.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-20 09:11:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47633
Paikkakunta: HomeSweetHome
No ei se nyt niin hankalaa ole, kun meikäkin oppi! (ja juujoo, en ole keittiöhengetär lainkaan, vaikka niitäkin karppilassa on. Juuri siksi tykkään tästä sapuskasta että siitä on helppo amatöörinkin saada hyvää)

Pannusta riippumatta suurin hukkatuote syntyy astiasta pois räiskähtelevästä rasvasta, eikä siihen auta mikään pannu.
Mutta aina voi siirtyä kypsentämään ruokansa kunnon teräskattilassa, jossa on korkeammat reunatkin : )
Ja kun sitä aikansa tekee, voi teräskattilan pohjakin saada kunnon suojakalvon. Ei ehkä näytä hyvältä mutta toimii

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-21 00:25:43 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93607
Lainaa:
ne maistuivat aivan perseenpaskalle, kun niihin jäi limaisia kudosnesteitä, joita en hoksannut poistaa, kunnes opettelin tekemään ne oikeaoppisesti poistaen aluksi tulevat vaahdot.


Meillei niitä vaahtoja syö koirakaan. :)

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-21 11:02:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Näen tässä luuliemen vaahtoasiassa rekan kokoisen logiikkareiän:

Samaa vaahtoa tulee kattilaan pinnalle, jos keittää luulientä häränhännästä lihoineen, kuin jos keittää sitä muunlaisista vähempilihaisista luista.
Tämä tarkoittaa sitä, että jos keittämisen sijaan valmistaakin siitä häränhännästä lihoineen esim. uunipataa, niin silloin tulee syötyä myös se osatekijä, joka keittäessä tuottaa pintaan sitä vaahtoa, mutta sitä vaan ei huomaa mitenkään kun se ei NÄY vaahtona pinnalla.

Ehkä se voi vaikuttaa makuun, mutta ajatukset siitä miltä se näyttää jos sen näöstä ei tykkää, voivat vaikuttaa myös makuaistimukseen. Uunissa valmistetussa luisessa ruuassa te kaikki syötte senkin osatekijän, joka luulientä keittäessä öklöttää ja kuoritaan pois. :D (Syy siihen miksi koirakaan ei syö, voi olla että kun koirat ovat mestareita ihmisen ruumiinkielen ja kasvonilmeiden lukemisessa, se näkee teistä selvästi että vaahto on teidän mielestänne kelvotonta ja katsoo sen vuoksi, ettei senkään tarvitse sitä syödä.)

Vaahdon poistaminen on ennen kaikkea esteettinen juttu: Kun sen poistaa, saa KIRKASTA lientä. Minulle ei väliä, kun ruokani muutenkin yleensä näyttävät koiranoksennuksilta, teen lähinnä 'kaikki samaan astiaan' -pöperöitä. Rakastan niitä kudosretaleitakin, joita luista irtoaa. Sidekudos ja rusto yms. retaleet ovat suurinta herkkuani, tykkään enemmän niistä kuin siitä itse lihasta.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-21 12:40:51 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93607
Voisko mun hauva olla esteetikko, kun sillekään ei se vaahto kelpaa? :lol:

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-21 13:16:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Se näkee, miten te itse reagoitte vaahtoon, osaa lukea vastenmielisyyden ilmeet kehonkielestä ja kasvonilmeistä. Eli pikemminkin voisi ajatella, että hauvallasi on hyvä omanarvontunto: Se on sitä mieltä, että jos vaahto on teistä vastenmielistä, ei senkään arvolle sopivaa ole syödä sitä. :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-21 13:46:36 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93607
Oho, kylläpä tiedätkin paljon. Esimerkiksi minun elekielestäni. Jatketaanko voista otsikon mukaan?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-21 15:58:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
En oikein keksi, miten muutoin saisin uunissa naudan putkiluun pinnan keittymisestä tulevaa vaahtoa ruuan mukana kaikkine siihen tarttuneine lisukkeineen. Kaupan luullisissa lihoissa taas on liha ympärillä suojana eivätkä ne näytäkin likaisilta päältä.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-22 00:11:21 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Smarketissa puolen kilon paketti Valion voita maksoi melkein neljä euroa ja suolaton reilusti yli. Oli niin törkeä hinta etten ostanut, Lidl möi ainakin viime viikolla alle kolmen euron palasia (törtsy hinta sekin)

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-22 09:29:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Oiskohan pitänyt ostaa enemmän varastoon? Pahusvie.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-22 10:59:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Greda Carpo kirjoitti:
Oho, kylläpä tiedätkin paljon. Esimerkiksi minun elekielestäni. Jatketaanko voista otsikon mukaan?


Et sitten huomannut sanaa EHKÄ tai 'voisi ajatella' tms. lauseissani jotka koskivat sekä koiria että elekieltä? Niitä käytetään juurikin silloin kun EI tiedetä, vaan spekuloidaan. :wink:

Muttajoo, takaisin voihin:
Kannattaako sitä säilytellä enempää kotijääkaapissa, vai ottaa vain paketti-pari kerrallaan?
Yhden hengen taloudessa se kulutus on noin puoli kiloa viikossa, mutta ihan mukavuusmielessä kun jääkaappi ei ole koskaan kovin täynnä, voisi hakea vaikka kerran kuussa koko kuukauden voit kaupasta, sellaisella reissulla jolloin ei ole paljoa muuta ostettavaa.

Ottaako voi makuja/hajuja jääkaapista (siellä on usein esim. valkosipulille löyhkäävä luuliemikeitto tms.)?
Ovatko sen säilytysolosuhteet meijeri/tukku/kauppa paremmat kuin kotijääkaappi niin että kannattaisi antaa noiden tahojen säilytellä pidempään ja hakea vain vähemmän kerralla?

Vai kannattaako, jos haluaa enemmän varastoida, niin sitten ihan vaan laittaa pakastimeen? Sielläkin on kuitenkin aina tilaa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-22 14:17:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Pakkasessa 3 kiloa ja jääkaapissa saman verran jotta kahvit saa juotua.
Salessa vastaava sanoi et ei ole nostelleet hintoja, loppuu jos loppuu, lisää tulee kun tulee.
Oli Long drinkin hinnoittelu viellä auki ja IVA. Olisiko alle 10 tölkki gintonikista, sanoin että yhden ostan piruttain ja sitten säästän lentolipun hinnan sillä etten osta 4 lisää tai muutakaan kun ehkä voi hyllystä ja koirankakkapusseja.
Tällaisella asiakkaan sanomisella ei tietty ole painoarvoa kun voilla on hyllytilaa 30 cm. , koirankakkapusseilla 10 cm.

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-22 14:22:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Shemhamforash kirjoitti:
. Siis mua on MASENTANUT ja TURHAUTTANUT tämä homma pitkään, ja pidempään kuin tuon aikaa. Kuten sekin, että luuliemeni olin tehnyt aluksi väärin ja ne maistuivat aivan perseenpaskalle, kun niihin jäi limaisia kudosnesteitä, joita en hoksannut poistaa, kunnes opettelin tekemään ne oikeaoppisesti poistaen aluksi tulevat vaahdot.


Mä heitin kaikki valuraudat mäkeen, syy oli yksinkertainen, kukaan muu ei niistä huolehtinut ja haremitti nähdä pohjaan palannut munakas, vesi saippua lioksessa----

Teflon pannu kestää kuukauden jos ei päästä kuumaks
Keraminen pitempäänkin
Valurauta ikuiseesti, kiusana.

Tikku olisi kiva, vois lämmitellä lihan palasia liekissä, tarvi mitään pannua tana kirosana koko...

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)