karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 15:05:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 174 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-04-15 09:52:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-01-05 12:08:40
Viestit: 580
Paikkakunta: JKL
haili kirjoitti:
Tää on toisaalta tosi mukavaa, kun saa lopultakin sanoa sen ääneen. Ei tartte enää esittää muuta kuin on. Se on ehkä se eka askel, kun edes tietää kuka on. Neljä vuotta tähänkin hommaan sit tarvittiin, minkä muut on tienny koko ajan. Näin sitä ihminen muuttuu ja herää.

Totuus satuttaa, mutta myös helpottaa. Mun miehellä meni viitisen vuotta, mutta pienin askelin (ja ajoittaisin taka-askelin) on päästy eteenpäin. Ollaan muututtu molemmat, mielestäni yleisesti ottaen hyvään suuntaan. Ja muututaan koko ajan edelleen, vaikkei sitä tässä arjessa huomaa, vasta vuosien kuluessa.

Onhan se alkoholiriippuvuus tai juoppous, miten sitä nyt haluaakin nimittää, vieläkin aika tabu suomalaisessa yhteiskunnassa ja varsinkin näillä pikkupaikkakunnilla. Ja ohjeet "kohtuus kaikessa" ja "lasi punaviiniä päivässä on terveellistä" soveltuu fyysisesti sekaisin oleville aivoille yhtä hyvin kuin suomalaiset ravitsemussuositukset diabeetikoille.

Sä teet ratkaisusi sitten kun aika on sille kypsä. Voimia. :)

_________________
"Misteepä sitä tietää mihin pystyy enneku kokkeiloo!"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-15 12:20:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-29 13:53:23
Viestit: 1057
haili kirjoitti:
Teidän kaikkien arvokkaat viestit auttaa vielä jonain päivänä jotain uutta tai jo kokeneempaa karppia löytämään oman juttunsa.

Mun on pitänyt tulla jo monta kertaa kiittämään tästä ketjusta. Tästä on ollut mulle tosi paljon apua, kun oon yrittänyt selvittää että mitä teen väärin kun ei onnistu. Vastaus on melko yksinkertainen: stressi ja liikaa vaatiminen.

Onnea, haili, hienosta päätöksestä. Kaikkea hyvää sulle.

_________________
Reippaampi ruokapäiväkirja.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-15 18:26:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-17 17:39:01
Viestit: 8015
Paikkakunta: Kallavesj'
haili, mä olen 'hengessä mukana'. Maanantai on maanantaina ja siitä se sitten lähtee - eikö lähekkii...?! :hug:

_________________
Tuli tuoksuu hyvältä... ja makuasioista voi kiistellä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-15 20:48:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 06:11:10
Viestit: 396
Kyllä. Tilanteen tunnustaminen ja ongelman myöntäminen on se ensimmäinen askel, ja vieläpä iso askel kohti parempaa.
Monelle onnettomalle ehtii käydä tosi huonosti ennen kuin he ehtivät edes tehdä niin.

montinisti kirjoitti:
Onhan se alkoholiriippuvuus tai juoppous, miten sitä nyt haluaakin nimittää, vieläkin aika tabu suomalaisessa yhteiskunnassa ja varsinkin näillä pikkupaikkakunnilla. Ja ohjeet "kohtuus kaikessa" ja "lasi punaviiniä päivässä on terveellistä" soveltuu fyysisesti sekaisin oleville aivoille yhtä hyvin kuin suomalaiset ravitsemussuositukset diabeetikoille.

Tää oli aika hyvin sanottu. I like this.

_________________
"Move your ass!"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-15 21:55:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-03-06 19:09:31
Viestit: 332
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Haili.. laitoin jo tsemppihymiön tuonne, mutta oikeesti. Hieno homma. Todella hieno homma. Ja rohkeutta maanantaille!

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/whk6lmI/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-17 16:21:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Joo, Haili, tsemppiä! =D>

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-18 11:24:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-29 21:08:29
Viestit: 1975
Paikkakunta: Etelä-Karjala
haili kirjoitti:
Mä löydän aika paljon samankaltaisuuksia pienettären tekstin kanssa. Toki mä juon liikaa, mutta ei kait ne syömisetkään ihan kohillaan ole. Toisaalta aina kun karppaan ihan oikeasti oman lemppariguruni ohjeilla, niin kyllä se vaan toimii. Joku siinäkin silti mättää kun siinä ei voi pysyä.

Sitähän mä kait vissiin oon yrittäny kysyä, että, mitä teen väärin. Siis miksi olen juoppo ja repsahdan. Miksi aivojeni välittäjäaineet ovat solmussa ilman viinaa tai hiilareita. Ei kait tähän kukaan minua tuntematta ja tutkimatta osaakaan vastata, enkä sitä ootakaan. Kunhan kyselen ja yritän saada itseni motivoitua ottamaan asiasta oikeasti selvää, eikä vaan haaveilla ja ihmetellä täällä itsekurin puutettaan.


Ei ihminen repeä liian moneen asiaan yhtaaikaa. Kun ensin pääsee viinasta eroon, onkin sitten voimaa moneen muuhun, vaikka karppaukseen.

Se viina vie yllättävän paljon voimia. Ja se pienentää ihmisen. Juoppo ei nuku hyvin ja äksyilee läheisilleen. Ja toivoo vaan pääsevän juomaan. Tai syömään.

Minut sysäsi raittiiksi Lilli Loiri-Sepän kirjan lukeminen. Siinä eräs iäkäs nainen suositteli perheenäideille kolmen kuukauden täysraittiutta. Minähän kokeilin, enkä ole sen jälkeen halunnut palata juopottelemaan. Vaikka välillä mieli tekeekin. Kolme kuukautta jaksaa vaikka mitä. Jos ei aluksi pitemmälle tähtääkään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-19 12:31:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-03-06 19:09:31
Viestit: 332
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Mites Haili, soititko?

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/whk6lmI/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-22 10:08:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-11-28 16:06:10
Viestit: 200
Olen pudottanut +10kg karpilla, joten luulisin olevani kokenut karppi. Tai sitten en... Vastaus kysymykseen: kompastun hiilarihimoon. Yhden aterian kun syö liioilla hiilareilla, ollaan jo turmion tiellä. Himo jää päälle ja seuraavalla aterialla tekee mieli makeaa. Sitten jos vielä ollaan kylässä, tai kotona enkä ole ehtinyt käydä kaupassa, niin tekosyynä esim. leivän syömiseen on "eihän täällä oo muuta joten pakko ottaa tätä leipää.." Eli käytännön niksi repsujen torjumiseen on pitää jääkaappi täynnä karppievästä.

_________________
Elämä on älykkyystesti. -niinal
BMI 41.
Säädellään hiilarit kohdilleen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-22 15:01:28 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2011-04-03 15:12:10
Viestit: 37
Paikkakunta: Hyvinkää
En ole kokenut lainkaan, mutta kompastuskivenä voisin pitää juurikin tilannetta jossa tarjolla on pelkästään hiilaripommeja eikä oikein kehtaa kieltäytyä ja jos vielä on kova nälkäkin niin kyllä niitä sitten tulee syötyä :x En odota kovinkaan innolla omia valmistujaisten jälkeisiä kahvitteluja kun ei siellä ole minulle mitään turvallista syötävää...täytyy varmaan väsätä ite mutakakku sinne mukaan, että voi edes jotain mussuttaa.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wlqfSGW/]
Kuva
[/url]

http://nunisbuddhabelly.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-24 00:47:04 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-04-19 19:15:40
Viestit: 7
Paikkakunta: Pohjonen Metsä Jyväskylässä
fatalji kirjoitti:
Mulla karkit... Niistä en vaan meinaa päästä eroon. Taas karkki suussa :oops:

Jotenki ei kehtaa olla sivuilla ku hiilareita vetää.... Karkit sais poistaa kaupoista tai ainaski mulle ei sais myydä niitä :evil:


Olen aloittelija, mutta minulla on vinkki. Jos tykkäät makeisista niin kokeile näitä chili yms karkkeja. Napalmi Nalle, Lempeä vadelma ja muut sellaiset. Chilisuklaa. Kun mieli tekee namua niin se myös rankaisee samalla. Tuskin syöt näitä pussi kaupallakaan, joten namu silloin tällöin tuskin kaataa karppiasi. Itse olen kokeillut ko namuja. Eka maistuu lempeä makeus ja sitten polte. Namun jälkeen ehkä ottaa toisen, muttei kolmatta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-24 08:04:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-19 14:48:01
Viestit: 1354
Paikkakunta: Kuopio
Mistä lasketaan kokenut karppi :? ?
Olen karpannut v-05 lähtien ja yhtenäinen painonpudotus -25kg, sitten edestakaisin heiluvat 5kg :roll:
Minun kompastuskiveni, kuten näköjään monella muullakin, ovat karkit :( (ja domino-keksit =P~ ). Minulla on kaksi lasta ja ilman heitä karkkia ei meidän talossa näkyisi :twisted: . Vaikkeivät paljoa syökään (kerran viikossa pussillinen), niin silti sitä on liikaa, kun voivat mulle jättää namit tyrkylle.

ps. olen ollut muutaman vuoden poissa täältä, opiskelu/työkiireiden vuoksi, mutta nyt on taas paino noussut niin reippaasti, että pakko päästä omiensa joukkoon :) . Kivaaaa, kun täältä löytyy samoja tuttuja tyyppejä kuin aiemmin [-o< (Pienetär onpi ollut mun henkkoht iDoli alkuajoista lähtien 8) )

_________________
Kuva

175cm


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-24 08:07:28 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Tapani kirjoitti:
fatalji kirjoitti:
Mulla karkit... Niistä en vaan meinaa päästä eroon. Taas karkki suussa :oops:

Jotenki ei kehtaa olla sivuilla ku hiilareita vetää.... Karkit sais poistaa kaupoista tai ainaski mulle ei sais myydä niitä :evil:


Olen aloittelija, mutta minulla on vinkki. Jos tykkäät makeisista niin kokeile näitä chili yms karkkeja. Napalmi Nalle, Lempeä vadelma ja muut sellaiset. Chilisuklaa. Kun mieli tekee namua niin se myös rankaisee samalla. Tuskin syöt näitä pussi kaupallakaan, joten namu silloin tällöin tuskin kaataa karppiasi. Itse olen kokeillut ko namuja. Eka maistuu lempeä makeus ja sitten polte. Namun jälkeen ehkä ottaa toisen, muttei kolmatta.


Mä en syö karkkia, mutta jos isket pussin jotain chilinamuja, niin vetelen ne samantien tauluun... Sehän polte just tuo sen himon ja hyvän tunteen...

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-24 11:59:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-06 16:55:41
Viestit: 4713
Paikkakunta: Wonderland
jäbä kirjoitti:
Tapani kirjoitti:
fatalji kirjoitti:
Mulla karkit... Niistä en vaan meinaa päästä eroon. Taas karkki suussa :oops:

Jotenki ei kehtaa olla sivuilla ku hiilareita vetää.... Karkit sais poistaa kaupoista tai ainaski mulle ei sais myydä niitä :evil:


Olen aloittelija, mutta minulla on vinkki. Jos tykkäät makeisista niin kokeile näitä chili yms karkkeja. Napalmi Nalle, Lempeä vadelma ja muut sellaiset. Chilisuklaa. Kun mieli tekee namua niin se myös rankaisee samalla. Tuskin syöt näitä pussi kaupallakaan, joten namu silloin tällöin tuskin kaataa karppiasi. Itse olen kokeillut ko namuja. Eka maistuu lempeä makeus ja sitten polte. Namun jälkeen ehkä ottaa toisen, muttei kolmatta.


Mä en syö karkkia, mutta jos isket pussin jotain chilinamuja, niin vetelen ne samantien tauluun... Sehän polte just tuo sen himon ja hyvän tunteen...


Joo taas keksitty uus addiktion kohde :D En kyl aio maistaa ;)

_________________
~Smiling is my favorite exercise~
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-24 20:08:18 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Paikkakunta: Helsinki
Minun piti käydä tsekkaamassa tuolta sigusta kauanko on tullut oltua enemmän tai vähemmän karppi - hiilareiden väistelyä vaihtelevalla menestyksellä vuodesta 2004. Olen tällä hetkellä tosi lähellä alinta painoa, jonka olen karppaamalla saavuttanut: 65 kiloa, nyt paino on pyörinyt puolisen vuotta 67-68 kg. Jatkuvaa menestystä tämä ei ole ollut, juurikin tuollaisella "luulen karppaavani" metodilla päädyin pitkäksi aikaa 75 kilon hujakoille. Karppausta aloittaessa elopainoa oli liki 85 kg, eli koskaan en ole lähtötasolle palannut.

Enpä tiedä, saanko tähän mitään uutta tuotua, mutta tässä jotain matkan varrelta... ...itse olen kompastellut useammankin tosiasian hyväksymiseen... mm.

Sen asian hyväksymiseen, että paluuta entiseen ei ole.

Sen asian hyväksymiseen, että elopaino asettuu tasan tarkkaan sellaiselle tasolle, jollaista linjaa jaksaa vetää. Omalla kohdallani karppaus kyllä ratkaisee paljonkin nälänhallintaan liittyviä asioita, mutta mikään oikotie onneen se ei ole. Nyt olen jonkin aikaa säädellyt syömääni energiamäärää pätkäpaastoilemalla. Syömisikkunani on n. klo 12-21. Tämä homma on minulle passeli, ei rassaa turhaan päänuppia, vihaan kaloreiden laskemista ja kaikenlaista skitsoilua ruoan suhteen ylipäätään - ja toisaalta tuon mittainen paasto on minulle vähillä hiilareilla vähäinen ponnistus (huom. kumminkin ponnistus, kyllä se aamupalattomuus välillä aina vituttaa, vaikka joinain päivinä menee ihan kivutta). Taas kerran joudun hyväksymään sen, että tällä tavalla sitten mennään loppuelämä (jos ei parempaa systeemiä löydy).

Sen asian hyväksymiseen, että ruokavalio ei ole keskimäärin juhlaa vaan kasa rutiineja, jotka välillä saattavat maistua puulta. Olen tuosta vuodesta 2004 kouluttanut itseäni säännölliseen päivittäiseen ruoanlaittoon. Asiasta on yritetty tehdä mahdollisimman helppoa ja sujuvaa. Meillä on arkipäiviksi ruokalistat, joita aina välillä päivitellään. Viikonloppuna kokeillaan ja kokkaillaan välillä pidemmänkin kaavan kautta. Kotiruokailuun on sellainen periaate, että pahaa ruokaa ei syödä. Työpaikkaruokailuun / ulkona syömiseen on vakiostrategia - ja näissä tilanteissa hyväksyn yksinkertaisetkin, eikä välttämättä kovin maistuvat ratkaisut, kunhan ovat ruokavalion mukaisia. Hätätilanteita varten on suunnitelmat (laukussa on lähes aina kuivalihapussi ja / tai pähkinöitä). Mies käy (melkein aina) ruokaostoksilla ja siivoaa keittiön, minä kokkaan. Kumpikaan ei sluibaile. Ihan ei vielä mene kuin hampaiden pesu, mutta melkein. Sanoisin, että 98% ajasta menee. Ja tämä ei todellakaan ole helppoa. Olen luonnostani rutiineja vierastavaa sorttia - ehkä vasta viimeisen parin vuoden aikana olen oppinut toden teolla nauttimaan päivittäisestä ruoanlaittorutiinista, lapsellisia "tänään en kyl haluu" -kohtauksia tulee yhä vähemmän. Mutta niin se vaan on, jos jostain asiasta ei tule palkintoa välittömästi vaan ehkä kuukauden / vuoden / kymmenen vuoden päästä, niin sen ympärille on parasta kehittää rutiini.

Ylipäätään painonhallinta vaatii pysyviä järjestelyitä. On hyvä jos omalle elämäntavalle on läheisten tuki (oikeastaan tämä on melkeinpä minimivaatimus), vielä parempi jos koko talous noudattaa samaa systeemiä. Jos ei - on oltava joku toinen systeemi, jolla asia (erilaiset ruokailut) hallitaan.

Sen asian hyväksymiseen, että ruokavalio ei koko ajan voi olla täydellinen - mutta arkeen pitää aina jaksaa palata mahdollisimman pian uudelleen. Tämän asian kanssa olen kunnolla edistynyt vasta tämän vuoden kuluessa. Tähän on ehkä useampi syy. Aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä olen oppinut tuntemaan kehoni toimintaa. Lyhytaikainen hiilarimättö tuo minullekin helposti tuon 2-3 kiloa painoa hetkessä täyttyneiden glykogeenivarastojen ja niihin sitoutuneen nesteen muodossa. Varsinainen rasvan kertyminen ei kuitenkaan todellakaan ala saman tien - eikä pompsahduksen jälkeen painonnousu todellakaan jatku samaa vauhtia, vaikkei ruokailu vielä hyvää olisikaan. Nopein korjausliike on pari tyhjennystreeniä (pari puolentoista tunnin rehkimissessiota salilla peräkkäisinä päivinä) ja samalla paluu matalille hiilareille - en välttämättä suosittele, paitsi kokeilumielessä terveille ja liikuntaan tottuneille. Ilman tyhjennystreenejä paino palaa ennalleen viikossa tai parissa. Kun opin tämän asian (huom. olen kyllä sen pitkään tiennyt, mutta piti todeta omakohtaisesti useammin kuin kerran, ennen kuin todella uskoin tähän) skitsoilu painonnoususta lyhytaikaisen ruokavaliomuutoksen yhteydessä loppui. Skitsoiluhan johtaa siihen ajattelukuvioon, että "nyt kun olen kerta läskistynyt niin voin sitten antaa mennä". Edelleen paluu on haasteellista, mutta nyt on jo onnistuneita kokemuksia takana (viime joulu, kuuden päivän lomamatka Roomaan - yksittäiset poikkeavat ateriat ovat minulle aina olleet helpompia kuin pidemmät jaksot normaalista poikkeavalla ruokavaliolla). Paras strategia minulle näihin löysempiin jaksoihin on se, että suunnittelen nämäkin ennalta ja merkkaan kalenteriin päivän, jolloin normimeininki alkaa - ja pidän jonkun kohtuuden noiden jaksojen aikana kumminkin.

Miksi sitten löysätä ylipäätään? Itse haluan tuntea hallitsevani kokonaisuutta - ja minulle totaalikieltäytyminen ei ole hallintaa. Haluan tietää, että hallitsen itse syömisiä, eivätkä syömiset minua. En kuitenkaan sano, etteikö tätä asiaa voisi ratkaista myös kokonaisuutena tiukemmalla linjalla. Jotenkin 38 vuotta ihmisiä katselleena uskoisin kuitenkin, että useimmille on helpompaa hyväksyä tietty epätäydellisyys - mutta opetella käsittelemään sen seurauksia johdonmukaisesti ja tehokkaasti.

Sen asian hyväksymiseen, että vaikka onkin psykologisesti niin mukavaa huijata itseään, rehellisyys kannattaa pidemmän päälle. Totuuden kaunistelusta kannattaa ottaa itsensä kiinni kerta toisensa jälkeen. Totuudessa pysymiseksi on käytettävä ne keinot, jotka on käytettävä (ruokasuunnittelu ja/tai ruokapäiväkirjat, ääritapauksessa jopa ruokien punnitseminen).

Sen asian hyväksymiseen, että motivaatio on häilyvän häipyilevää, sitä pitää muistuttaa ja ruokkia säännöllisesti. Kun motivaatio on todella vähissä rutiinit ovat melkoinen pelastaja. Aina voi käyttäytyä kuin motivaatiota olisi muka - ja vaikka suunnata huomiota muihin asioihin.

Sen asian hyväksymiseen, että vaikka antaisikin itselleen jonkin verran liikkumavaraa, ruokavalio ei voi olla jatkuvaa neuvottelua itsensä kanssa. Joistain (monista) asioista on pakko pitää kiinni. Ne eivät yksinkertaisesti ole neuvoteltavia ja pään sisällä jatkuvasti käytävä kissanhännänveto maapähkinä M&M:ien syömisestä/syömättä jättämisestä vaan kuluttaa - mutta ei kaloreita.

Edellisestä huolimatta - sen asian hyväksymiseen, että perseelleen mennyt ateria / päivä / ruokailuviikko on pystyttävä antamaan itselle anteeksi - ja repsujen jälkeen aloitetaan puhtaalta pöydältä. Ei tiukistellen ja itseä syytellen, vaan parhaalla tähän saakka hankitulla osaamisella, arkipäivästä nauttien ja eteenpäin katsoen.

Ylipainosta eroon pääseminen ja jatkuva painonhallinta ei todellakaan ole ruokavaliomuutos. Se on oman käyttäytymisen ja ajatusmallien muutos - ja jopa arvomuutos. Onko syömisestä saatava välitön mielihyvä tärkeämpää kuin hyvinvointi / terveys / parempi ulkonäkö? Jälkimmäisten tärkeydestä joudun edelleen muistuttelemaan itseäni jatkuvasti - ja rakentelen itselleni elämää, jossa kolmella jälkimmäisellä on aikaisempaa isompi ja kouriintuntuvampi merkitys.

Jos tuossa ajattelutavan muutoksessa kokee tarvitsevansa jotain tukea, suosittelen lämpimästi Judith Beckin kirjaa "The Beck Diet Solution". Tuo ei ole nimestään huolimatta dieettiopas, vaan erittäin fiksuja ja käytännönläheisiä kognitiivis-behavioraalisia harjoituksia laihduttamisen ja painonhallinnan tueksi. Siitä saattaa olla apua myös muidenkin addiktiivisten käyttäytymismallien muuttamisessa.

Hailille lämmin ajatus toiselta pitkän linjan karppaajalta!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-25 01:16:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-06 16:55:41
Viestit: 4713
Paikkakunta: Wonderland
Toi on niin hauska mun mielestä aina huomata, et pitkän linjan karppaajat on aina vähän filosofisia... Asiaa on ajateltu, tietyt asiat hyväksi havaittu ja niitä toteutettu.. Alkajien puolella näkee päiväperhoja, jotka tulee testaamaan viimeisintä dieettimallia, kyllästyvät pian ainakin jos homma ei toimi (tai eivät osaa ajatella tai saada sitä toimimaan) ja häipyvät forumilta. Osa ehkä pudottaa painoa, palaavat entiseen, paino nousee, tulevat takaisin.. Jonkinlaista syiden ja seurausten ymmärtämistähän siinä täytyy olla, että tässä jutussa "onnistuu" ja sitä (jaksaa) jatkaa. Vähän sama juttu on esim liikunnassa. Kaikki tietää että se on hyväksi, mutta siihen pitää löytää joku järkevä linja ja liittyä myös iloa ja onnistumisen ja hyvänolon tunteita, että siitä tulee tapa. Mukakarppaus on yhtä järkevää kun kuntosalille tuleminen ja ajan käyttäminen jutteluun, lukemiseen, yms.. Kaikkeen paitsi liikkumiseen.

Itse elän päivä kerrallaan, mutta ehkä liikaakin. Jotain päämäriä olisi hyvä olla.

_________________
~Smiling is my favorite exercise~
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-25 13:33:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-02-18 15:37:10
Viestit: 790
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
No mulla kompastuu herkästi siihen etten jaksa pitää päivärytmeistä kiinni. Siitä se helposti lähtee. Ei siihen oikeastaan muuta tarvita. Kun koko päivän jumittaa syömättä ja juomatta, tekemättä mitään, alkaa vaan jossain vaiheessa mennä koko elämisen rytmi pieleen nukkumisia ja muita myöden ja silloin herkästi tahtoo ottaa kaikki himot vallan. Onhan se niin helppoa ostaa kaupasta vaikka tummaa suklaata levy kuin kasviksia ja lihaa joista tehdä ruokaa..se vaan että ei tarvitse kuin muutaman päivän tuollaista ja sen huomaa olossa liiankin hyvin. Paha olo, voimattomuus ja epätyytyväisyys itteensä kun alkaa turvota.

En ole vähään aikaan käynyt täällä, mutta olen silti onnistunut karppauksessa suht hyvin. Mulla on nyt sellanen aikakausi etten jaksa olla koneella kauheasti, istuminen on tylsää..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-25 14:16:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Mamachi kirjoitti:
Toi on niin hauska mun mielestä aina huomata, et pitkän linjan karppaajat on aina vähän filosofisia... Asiaa on ajateltu, tietyt asiat hyväksi havaittu ja niitä toteutettu.. Alkajien puolella näkee päiväperhoja, jotka tulee testaamaan viimeisintä dieettimallia, kyllästyvät pian ainakin jos homma ei toimi (tai eivät osaa ajatella tai saada sitä toimimaan) ja häipyvät forumilta. Osa ehkä pudottaa painoa, palaavat entiseen, paino nousee, tulevat takaisin.. Jonkinlaista syiden ja seurausten ymmärtämistähän siinä täytyy olla, että tässä jutussa "onnistuu" ja sitä (jaksaa) jatkaa. Vähän sama juttu on esim liikunnassa. Kaikki tietää että se on hyväksi, mutta siihen pitää löytää joku järkevä linja ja liittyä myös iloa ja onnistumisen ja hyvänolon tunteita, että siitä tulee tapa.


No, ehkä minä olen sellainen päiväperho, mutta karppaillut ehkä viisi vuotta, olen jo unohtanut kuinka kauan, enkä minä todellakaan tiedä syitä enkä seurauksia. Heti kun rupean ymmärtämään ne, keho muuttaa säännöt. Nälkä ja läski pysyvät. Ei tullut laihaa läskiä, mutta nälkäinen läski tuli. Ilokin tästä on sikakaukana, jokin kunnon pizza on ehkä kymmenen kertaa parempaa kuin meikäläisen juhlaruoat, kakut ja muut sellaiset on tuhat kertaa parempia. Juhlapäivien herkut todella muistaa ruoista.
Tämä on poliisi-rosvo -leikkiä, sillä erotuksella, ettei poliisia ruokita donitseilla; poliisin täytyy saada rosvo kaltereiden taakse ja rosvo miettii, kuinka pääsisi taas karkuun. Silloin kun paino laskee, mietin, minkä konnuuden keho keksii seuraavaksi.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-25 18:29:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-11-28 16:06:10
Viestit: 200
Kiitos Wi:lle hyvästä pohdinnasta! Jotain tuon suuntaista olen omassa päässänikin pyöritellyt. Pitää ohjelmoida itseensä uudet ruokailutottumukset. Minulla on se tilanne, että pudotin karppaamalla 10kg helposti ja siihen on jämähtäny. Koska kymppi meni helposti, en oppinut tekemään töitä. Repsuja tuli. Nyt pitäisi mennä vähän epämukavuusalueelle, jotta saisin toisenkin 10kg tippumaan. Sitten voisin olla jo tyytyväinen itseeni.

Olen tullut siihen tulokseen, että karppaus on se mun juttu painonhallinnassa. Kiitos teille kaikille filosofisista ja kevyemmistäkin keskusteluista, niillä pääsee eteenpäin :D

_________________
Elämä on älykkyystesti. -niinal
BMI 41.
Säädellään hiilarit kohdilleen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-25 19:49:51 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Lorelei kirjoitti:
Mites Haili, soititko?


No en soittanut. Menin töihin tuttuun tyyliini hieman myöhässä, kunhan uskalsin ajaa autoa. Tapasin pomoni, firman johtajan sekä naapuriosaston päällikön. Kertoivat mulle, että olis ihan kiva jos hoitaisit nää. Lista oli aikas pitkä. Hyvin pitkälti mun kohtalaisen korkea palkka johtuu siitä, että ratkaisen ongelmat, ennenkuin ne ehtivät asiakkaalle asti. Nyt oonkin sit tehny aikas paljon duunia. Ei ehdi forumia avaamaan saatika kirjoittamaan postin postia. No hyvää tekee sekin, kun on muuta ajateltavaa.

Pääsiäinen meni ja oli. Syötiin lihhoo ja paljon vihreetä. Pekonia ja munia kans. Poju on loistava kokki. Teki iskälle yllärin eilen. Käytiin saunas ja poju tuli noin tunti sen jälkeen mun huoneeseen, jossa kattelin intohimoisena biljardin ystävänä snookkerin mm-kisoja, ja sano, että isi ruoka on valmista. Kunnon grillimakkaraa, salaattia, iskälle kalja, grillattu leivän pala, tuorejuustoa, sinappia ja nätti kattaus. Kaikki kohillaan ja mun ei tarttenu kuin istua valmiiseen pöytään. Pojussa on ainesta.

Tämä postaus on vain vastaus Loreleille, eikä saa vaikuttaa muuten ketjun antiin. Jatkan ketjun lukemista just ny ja kirjotan toisen, jos koen tarpeelliseksi...

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 174 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)