karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 08:31:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 146 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-20 18:43:42 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Liittynyt: 2004-10-27 19:08:15
Viestit: 2442
Voi, kun hammaslääkäri eilen kehui hammaskalustoani ja yleisestikin suuni kuntoa - oikein hyvältä ja terveeltä näytti! Helpoin hammaslääkärillä käyntini ikinä! :D Aivan pikkaisen oli hammaskiveä, ei muuta. Olisikohan yli viisi vuotta kestäneellä karppauksella mitään tekemistä asian kanssa? 8)

_________________
Jalokalat (karpit :) ) uivat vastavirtaan - roskakalat menevät virran mukana.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-20 18:53:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Hehe :) Tulee mieleen nää jutut aiheesta:

http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... dotes.html
http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... decay.html

Kun mä viimeks kävin hammastarkastuksessa, mulla oli yks reikä ja yks alkava reikä. Sit poraukseen oli viikko niin vedin joka päivä joku 250µg D3-vitamiinia ja otin myös isoi annoksii K2-vitamiinia niin viikon päästä multa ei porattu mitään, koska hammaslääkäri ei löytänyt kuin yhden pienen alkavan reiän. Mikäköhän mahtoi olla syy :? Ei vois kyl ite uskoa et ravintolisät noin nopeasti hyödyttäis. Aika hassuu kuitenkin :)

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-20 18:55:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Voi varmaan olla :D

Mulla on syljen koostumus sellainen, että hammaskiveä kertyy väkisin. Puolen vuoden välein pitää käydä poistattamassa kivet. Eikä karppaus ole muuttanut asiaa. Tosin enhän minä aikaisemminkaan juuri syönyt sokeria, joten tilanne voisi olla toinen sellaisella, joka on aikaisemmin vetänyt sokereita napan kaksin käsin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-20 18:59:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-03-25 09:53:25
Viestit: 1278
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla.
Oonkin miettiny, että ei tuu plakkia hampaisiin samaa tahtia kuin ennen. Sama hampaanpesu rytmi ja -aika, silti karppaamalla plakki on hävinny! Jee. =D>

_________________
http://www.iherb.com ja alennus ensitilaajalle koodilla: KOT994!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-20 19:16:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-25 21:01:27
Viestit: 933
Paikkakunta: vantaa
^saman oon huomannu itellä kans,ei tuu plakkia kuin ennen :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-20 19:47:22 
Paikalla
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56069
Paikkakunta: Kerava
musti kirjoitti:
Voi, kun hammaslääkäri eilen kehui hammaskalustoani ja yleisestikin suuni kuntoa - oikein hyvältä ja terveeltä näytti! Helpoin hammaslääkärillä käyntini ikinä! :D Aivan pikkaisen oli hammaskiveä, ei muuta. Olisikohan yli viisi vuotta kestäneellä karppauksella mitään tekemistä asian kanssa? 8)


Mulla kans hammaslääkäri samoin kehu mun purukalustoa. :D Mulla on karppausta takana 4 vuotta 24. päivä tätä kuuta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-20 20:14:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-03-25 09:53:25
Viestit: 1278
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla.
Joo, tuo unohtuki sanoa että hampilääkäri kehui hampaita puhtaiksi ja hyvin hoidetuksi. Oletti kai että olen käyttäny hänen suosittelemaa hammaslankaa.. Laiska kun oon niin en oo. :)

_________________
http://www.iherb.com ja alennus ensitilaajalle koodilla: KOT994!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-21 09:40:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-02-17 14:04:58
Viestit: 129
Paikkakunta: Lappeenrannan lähialue
Samaa oon itekkin huomannu, et plakkia ei enään tuu. Hampaat tuntuu aina puhtailta. :)

_________________
* elä päivä kerrallaan *
*kermakahvi kaunistaa*


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-21 11:33:32 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Liittynyt: 2004-10-27 19:08:15
Viestit: 2442
skvimo kirjoitti:
Voi varmaan olla :D

Mulla on syljen koostumus sellainen, että hammaskiveä kertyy väkisin. Puolen vuoden välein pitää käydä poistattamassa kivet. Eikä karppaus ole muuttanut asiaa. Tosin enhän minä aikaisemminkaan juuri syönyt sokeria, joten tilanne voisi olla toinen sellaisella, joka on aikaisemmin vetänyt sokereita napan kaksin käsin.


Kuinka kauan olet karpannut? Mulla oli nimittäin nyt vasta ensimmäinen kerta, kun hammaskiven muodostus oli selkeästi vähentynyt. Tosin se ei minulla ennenkään ole ihan maksimaalista ollut. Vuosi sitten muistaakseni kerroin hampilääkärilleni olevani vhh:lla, en tiedä muistiko enää (tai onko kirjoittanut sitä papereihini), nyt asiasta ei ollut puhetta.

Minulla oli vuosia sitten pitkäaikainen hammaslääkäri, joka jäi eläkkeelle ja jouduin vaihtamaan lääkäriä. Aluksi oli lääkäri, joka löysi hammaskalustostani hirvittävän määrän reikiä / alkavia reikiä, jokusen ehti sitten paikkaamaankin. Onneksi sitten muutti paikkakunnalta pois ja sain tämän nykyisen lääkärini. Hän totesi, ettei mitään hätää - nuo alkavat reiätkin ovat "parantuneet" eivätkä siis ole edenneet. Sen koommin ei ole tarvinnut paikkailla, muuta kuin jokunen vanha paikka uusia. =D>

_________________
Jalokalat (karpit :) ) uivat vastavirtaan - roskakalat menevät virran mukana.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-21 14:16:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
^Olen karpannut reilun vuoden. Voi tosiaan olla, että kestää pidempään nähdä mahdollista vaikutusta. Mutta mulle lekuri tosiaan sanoi, että syljen koostumus tekee sen, että hammaskiveä kertyy. Tästä on varmaan kymmenkunta vuotta kun sain tuomion, että pitää käydä hammaskiven poistossa puolen vuoden välein. Ja tosiaan en ennen karppiaikaakaan juuri syönyt sokeria.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-21 15:14:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-14 17:32:02
Viestit: 1357
Paikkakunta: Worcester, UK
Jaana79 kirjoitti:
Samaa oon itekkin huomannu, et plakkia ei enään tuu. Hampaat tuntuu aina puhtailta. :)

Jep, ainoastaan silloin tulee ketto leegojen päälle kun on erehtynyt mussuttamaan jotain hiilaripitoista - tummasta suklaasta tulee kanssa kerros mutta lievempi kun vaikkapa maitosuklaasta, olen huomannut.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-21 16:11:49 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Liittynyt: 2004-10-27 19:08:15
Viestit: 2442
skvimo kirjoitti:
Mutta mulle lekuri tosiaan sanoi, että syljen koostumus tekee sen, että hammaskiveä kertyy.


Voisikohan syljen koostumus muuttua karppauksen myötä? :-k

_________________
Jalokalat (karpit :) ) uivat vastavirtaan - roskakalat menevät virran mukana.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-21 17:01:55 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-09 14:34:01
Viestit: 13
Paikkakunta: iitti
wurstnakki kirjoitti:
Jaana79 kirjoitti:
Samaa oon itekkin huomannu, et plakkia ei enään tuu. Hampaat tuntuu aina puhtailta. :)

Jep, ainoastaan silloin tulee ketto leegojen päälle kun on erehtynyt mussuttamaan jotain hiilaripitoista - tummasta suklaasta tulee kanssa kerros mutta lievempi kun vaikkapa maitosuklaasta, olen huomannut.

En ole aikaisemmin ajtellu tota hammas asiaa, mutta ilolla voin sanoa et hampaat tosiaan tuntuu puhtaammilta! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-22 11:31:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-02-18 15:37:10
Viestit: 790
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
En tiedä miten nyt karpatessa muodostuu hammaskiveä, mutta häpeäkseni tunnustan että kävin hammaslääkärissä vähän ennen kuin täytin 18 kun oli vielä ilmaista, ja sen jälkeen olen käynyt vasta viime syksynä, eli olin käymättä hammaslääkärissä yli 4 vuotta. Yllättävää kyllä, siinä ajassa ei ollut ilmeentynyt yhtäkään reikää, eikä edes kovin paljon hammaskiveä, vaikka olin noina aikoina syönyt paljon sokerisia ja hampaiden kannalta huonoja herkkuja ja ruokia. Hammaslääkäri kehui kalustoa.

Ennen joulua lohkesi etuhampaasta pienen pieni pala, jonka kävin paikkauttamassa, vielä on pysynyt. Viisuritkin ovat lähteneet kasvamaan alhaalla molemmin puolin, mutta kasvavat suoraan eivätkä aiheuta kipuja.

Vuoden päästä kai (vai oliko se kerran kahdessa vuodessa) sitten uudestaan tarkistuttamaan purukalusto ja poistamaan hammaskivi. Mitäköhän sanon suuhygienistille, että nukuttaa tai puuduttaa ensin, muuten en siihen tuoliin istu? Oli tuo hammaskiven poisto sen verran traumaattinen ja kivulias kokemus että..ihan hevillä en anna niitten operoida suussani enää! Ei kai se oikeesti kuulu olla niin että puristaa käsillä tuolia koko keho jännittyneenä kyyneleet poskilta valuen? Tätä menoa tarviin kohta jonkun pelkoihin erikoistuneen hammaslääkärin. Siis näinhän näitä hampilääkäripelkoisia tehdään. Ei siinä mitään, mutta olisi voinut ehkä olla varovaisempi, ja ennen kaikkea myötätuntoisempi eikä vähätellä "no ei tämä nyt noin paljon voi sattua!". Ehkä sain vain huonon/ymmärtämättömän hammaslääkärin. No nyt tuli kyllä aika paljon OT:tä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-22 16:32:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-30 06:35:28
Viestit: 1733
Paikkakunta: Pk-seutu
Mä kävin viimeksi hammaslääkärissä vähän alle 2v sitten pitkän tauon (olisikohan ollut jotain 5v) jälkeen. Karppausta lääkärikäynnillä takana reilun vuoden. Mulla on yleensä ollut aina vähintään 1-2 reikää, mutta nyt ei ollut mitään, ei edes alkavia. :shock: Hammaskiveä vain rapsutteli alahampaista, ei muuta.

Tästä tulikin mieleeni, että voisi taas varata ajan.

_________________
Karppaus aloitettu maaliskuussa 2007.

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-22 17:08:41 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Liittynyt: 2004-10-27 19:08:15
Viestit: 2442
Premnas kirjoitti:
...Mitäköhän sanon suuhygienistille, että nukuttaa tai puuduttaa ensin, muuten en siihen tuoliin istu? Oli tuo hammaskiven poisto sen verran traumaattinen ja kivulias kokemus että..ihan hevillä en anna niitten operoida suussani enää! Ei kai se oikeesti kuulu olla niin että puristaa käsillä tuolia koko keho jännittyneenä kyyneleet poskilta valuen? ...


Juu, kyllä se puristaminen kuuluu ihan asiaan ja selkäranka kaarella... :twisted:

terveisin hammaskivenpoistokammoinen musti

_________________
Jalokalat (karpit :) ) uivat vastavirtaan - roskakalat menevät virran mukana.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-22 23:44:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-11-01 20:31:02
Viestit: 2761
Mullakin hammaslääkäri kehui viime kesänä että 'hyvältä näyttää', olisin tippunut tuolilta jos siinä ei aika tukevasti istuisi :shock:. Minä siis jolla jo nelivuotiaana oli seitsemän reikää - no se oli kauan sitten viime vuosituhannella toki, mutta senkin jälkeen yleensä reikiä on riittänyt.
Yksi vai kaksi reikää oli nyt ja hammaskiveä jonkun verran.

Hammaskivenpoisto ei mustakaan koskaan ole ollut kivaa, viime kerralla taisivat käyttää jotain laser-juttua, ja sitten vain loput sillä ei-niin-kivalla kaiveluvälineellä.

_________________
"The biggest risk in life is not taking one."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-23 05:39:06 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Täälläki hammaslääkäri kammoinen...
Aina tulee paha olo, ku pitäs sinne mennä... :?

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-23 13:10:44 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-10-02 19:49:55
Viestit: 34
Mulla vierähti jopa 8 vuotta hampulääkärikäyntien välillä :oops:
Pelkään vaan niin älyttömästi :cry:

Puolitoista vuotta sitten uskaltauduin yksityiselle. Yllätys oli melkonen, kun lääkäritäti sitten totesi, että ei ole reikiä. Toivotti tervetulleeksi kahden vuoden kuluttua uudestaan tarkastukseen.
Hammaskiveä oli vähäsen, joten se poistettiin samalla.

Karkkia oli noiden vuosien aikana tullut syötyä isot määrät. Olen kyllä lapsesta asti harjannut hampaat aamuin illoin ja xylitoli-purkkaa tulee jäystettyä useampi pala päivässä.

Kesällä täytyisi taas kerätä rohkeutta hammaslääkärikäyntiin.. :?

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hammaslääkärillä
ViestiLähetetty: 2010-02-23 14:41:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-30 12:42:14
Viestit: 634
Paikkakunta: Helsinki
Valkaiseeko kukaan kotona hampaita ruokasoodalla? Olen joskus nähnyt ohjeen, jossa ruokasoodaa oli sekoitettu johonkin toiseen aineeseen, en muista mihin. Pelkkä ruokasoodakin kyllä valkaisee vähän - ja se jos pesee hampaat kolme kertaa päivässä. Se on ainakin mulla ihan eri asia kuin kaksi.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 146 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)