karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-27 07:29:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 13:22:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-09 07:57:37
Viestit: 13
Oisitteko te kokeneemmat karppaajat osanneet neuvoa mua? Tässä vähän taustoja:Eli olen 30 v, odotan kolmatta lastani ja nyt mennään vkolla 33. Pituutta 164 ja lätöpaino 51. Nyt ollaan jo uusilla kymmenyksillä ja vaaka näyttää 62-63 :evil: , eli ihan hirveesti en painoa enään halua(edellisissä raskauksissa on tullut 25kg ja 18kg)! Makeanhimo on mulla aina ollut, hmm, sanoisinko voimakas ja nyt se on ehkä triplaantunut. Oon yrittänyt nyt parisen vkoa syödä nätisti ja hiilareita tulee se +-40g. Miltä kuullostaa? Tosin, tän 2,5 vkon aikana on tullut kaksi todella pahaa repsahdusta, joista olen onneksi päässyt heti seuraavana päivänä ruotuun. Mutta onko kellään tietoa millä kcal ja hh määrillä kannattaisi tämä loppuraskaus mennä? Tai ainakin yrittää mennä? Niin, ja liikun aika paljon. Päivittäin 5-10 km:n lenkkejä vaunuja työnnellen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 13:32:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-10-29 12:46:39
Viestit: 109
Olisit varmaan halukas liittymään Perhekarppeihin? Siellä puhutaan käsitykseni mukaan myös raskausajan syömingeistä.

Kun klikkaat oikeasta yläreunasta linkkiä "Käyttäjäryhmät", pääset sivulle jonka kautta voit liittyä eri karppiklubeihin. :smt001


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 13:47:20 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-09 07:57:37
Viestit: 13
Mä rekistöröidyin vasta aamulla ja yritin liittyä perhe-karppeihin, mutta mä olen nyt jäsennyyttä odottava. Tiedä sitten mitä se käytännössä tarkottaa, kun siinä puhutaan, että on kaikille avoin... Ja kauanko kestää, että voin sinne lähettää kysymyksiä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 13:52:32 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Riippuu modeista. Päästävät sun sisään, kunhan joutavat.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 13:56:30 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Etköhän sinä huomiseen mennessä sinne pääse mukaan. :) Kai se vaan "odottaa" siihen asti, että ylläpitäjä sattuu paikalle "päästämään uudet sisään".

Minusta tuo ehdottamasi hiilarimäärä kuulostaa ihan järkevältä. Eiköhän sitä voi raskaana karpata ihan samalla tavalla kuin muutenkin, energiantarve vaan on vähän suurempi. Sitä en osaa sanoa, paljonko se energiantarve sitten käytännössä on. Tuskin ainakaan alle 1800-2000 kcal kannattaa mennä.

Oma olo on toistaiseksi ollut niin kehno, että vain makea menee alas ja kaikki oikea ruoka ällöttää. :P Kahdestoista viikko alkaa huomenna. Paino ja ympärysmitat kaikesta huolimatta edelleen lähtölukemissa. Toiveena ja suunnitelmana on palata normaaliin ruokavaliooni (hh n. 60 g/pvä) heti, kun vaan olot sallii...

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 14:10:19 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-09 07:57:37
Viestit: 13
Kiitos Siperia :)
Mä jo mietin, että oonko mä jotenki epäkelpo kyseiseen ryhmään :roll:
Mulla on noi syömiset ollu +-2000 kcal vrk:ssa. Ei oikein sen alle uskalla mennä. Mulla kanssa alkuun oli vaikeeta saada syötyä mitään, vaikkei pahoinvointia ollukkaan. Elin suolapähkinöillä, lakulla,salmiakilla ja suklaalla ja paino silti laski pari kg. Koskas sulla la? syys-lokakuuta?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 14:15:38 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
2000 IU D3-vitamiinia, kalaöljykapselit, joka päivä vähintään yksi muna (mm. koliini) ja Gefilus tai Asidofilus jugurttia. Hiilarimäärän voi hedelmillä korottaa 80 grammaan. (Atkinsin suositus)

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 14:19:48 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Peppie kirjoitti:
Koskas sulla la? syys-lokakuuta?


30.9. näillä näkymin. Ultra on vasta nyt perjantaina, sitten selviää, pitääkö paikkansa. :)

Olin ollut nyt pari vuotta täysin viljattomana. Jostain ihmeen syystä muutaman viime viikon aikana on tuntunut kaiken maailman suolakeksit, nuudelit, vehnämurot yms. menemään alas paremmin kuin mikään muu! :evil: Siis rusinoiden, suklaan ja salmiakin lisäksi. Ja olo on tosiaan ollut sen mukainen - turvonnut. Onneksi pahoinvointi tuntuu olevan vihdoin lievenemään päin, ja itse asiassa vehnän maku alkaa taas tympiä. Ja munan päivässä olen saanut syötyä jo vissiin viikon ajan. Vihanneksetkin menee jo. Ihan käsittämätöntä, kuinka entiset herkkuruoat voi yhtäkkiä ruvetä ällöttämään niin täydellisesti! :shock:

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 14:27:07 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-04-08 19:23:19
Viestit: 39
Minä aloin syödä karpimmin n. 2 kuukautta sitten (nyt rv 28), kun juuri tuo makeanhimo ja kaamea väsymys vaivasivat. Molemmat on helpottaneet ja olo on tosi hyvä :D . Mä ajattelin aluksi vaan sellasen nyrkkisäännön, että hh jää alle 100g/ vrk. Käytännössä se on pysynyt tossa 60-80g/ vrk ja silläkin määrällä olin laihtunut! Kun siis kävin neuvolassa viimeksi ja olin syönyt karpimmin sen kokonaisen kuukauden mikä oli tarkastusten välissä, oli painoa tullut alle 300g lisää sinä aikana. Vauva kasvanut kuitenkin ihan hyvin (käyrien ylärajoilla), joten ilmeisesti muualta oli sitten jotain lähtenyt. Itseasiassa kaverini minulle ehti sanoakin muutamaa päivää aiemmin, että olen laihtunut; reidet ainakin kaventuneet. Itse en osannut siihen kiinnittää huomiota. No, minulla kun ei ole tarkoitus laihduttaa raskausaikana, niin lisään vähän hiilareita tai katson tarkemmin tuota energiansaantiani.
Muuten neuvolassa ihmetteli, kun voin niin hyvin :shock: , kyseli etteikö mulla mitään vaivaa ole? Kun tässä iässä kuulemma kaikenlaista alkaa olla..... :roll:. Verensokerikin oli neuvolan mittarilla 4.6 , halus sitten varmistaa, että mittari toimii ja on tarkistettu :P .
Joten eiköhän tää karpimpi ruokavalio ole toimivampi odotusaikana kuin tuo virallinen ....?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-09 14:45:22 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-09 07:57:37
Viestit: 13
Kiitoksia vastauksista!
Vitamiini ja "muna-asiat" :) mulla taitaa olla kunnossa. Tosin hb oli viimeksi vaivaset 103 :cry: Normi-tilassa jotain 140 hujakoilla. Johtunee varmaan siitä, et meiän kakkonen on vasta 1,5 v ja aloin tätä vauvaa odottamaan niin nopeasti. Imettämättä olin kokonaiset 3 vkoa kun plussasin.. Et varmaan ei o kroppa ihan palautunut. Kellään tietoa laskeeko tän karppauksen myötä verenpaineet, jos ne valmiiksi on jo alhaalla? Ku mulla on valmiiksi niin alhaset(n.90/55),ettei enään yhtään tarttis laskea?
Ja kuinka paljon tota rasvaa kannattas syödä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-10 10:46:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-14 07:19:19
Viestit: 2089
Paikkakunta: Porvoo
^Kyllä ne verenpaineet tuppaa karppauksen mukana laskemaan. Sulla on kyllä todella alhaiset. Suolaa ei ainakaan sun tarvitse vältellä :wink: .

Sen hemoglobiinin kuuluukin laskea. Ainakin näin sanoi mulle neuvolan lääkäri, kun olin huolissani huonontuneista arvoista. Syö paprikaa se auttaa.

Itsekin pyrin 80-100g hiilareille päivätasolla ja juurikin siihen, että ne "ylimääräiset" hiilarit tulee hedelmistä tai maitotuotteista. Leipä on ollut mulle se himoittava juttu ja siitä pyristelen eroon. Se kun aiheuttaa ihan hillitöntä närästystä ja vatsan turvotusta, mut himoa siihen on silti vaikea hillitä :evil: . Uskon kyllä, että tämäkin mielihalu menee ohi. Meni se maidon ja piimän himokin ohi :wink: .

Syö rasvaa ihan reilusti, jos se uppoaa. Jostainhan sitä energiaa pitää saada, varsinkin jos sulla on vielä se pikkuinen siellä kotona. Runsaasta rasvasta on haittaa vain runsaiden hiilareiden kanssa.

_________________
Raskauskilojen karistusta karppaamalla ja imettämällä.

Pojat 07/09 ja 06/11.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-10 11:06:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Näin talviaikaan suolaa ei todellakaan tarvita paljoa. Kesällä on toinen juttu. Suolan rajoittaminen parantaa verenkiertoa verenpaineesta riippumatta, siis vaikka se olisi alhainenkin. Ainakaan enempää ei kannata syödä kuin luonnostaan tekee mieli.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-10 12:37:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-14 07:19:19
Viestit: 2089
Paikkakunta: Porvoo
Mirka kirjoitti:
Näin talviaikaan suolaa ei todellakaan tarvita paljoa. Kesällä on toinen juttu. Suolan rajoittaminen parantaa verenkiertoa verenpaineesta riippumatta, siis vaikka se olisi alhainenkin. Ainakaan enempää ei kannata syödä kuin luonnostaan tekee mieli.


No mut kun neuvolassa neuvottiin, että raskauden aikana suolan saantia pitää rajoittaa entisestään :roll: . Aloittajan ei ainakaan mielestäni näin tarvitse tehdä. Nämä on näitä virallisterveellisen neuvolan ihanuuksia, jotka eivät perustu mihinkään todelliseen. Jos henkilö karppaa välttääkseen myös lisä-aineita ja teollista piilosuolaa :wink: .
Suolan rajoittamiselle on olemassa ehkä perusteita, jos henkilö syö virallisterveellisesti ruisleipää ja mättää tämän lisäksi runsaasti eineksiä ja käyttää lihaliemivalmisteita sun muita uusavuttomien kikkoja.

Itsellä kun ainakin verenpaineen raskauden myötä tipahdettua entisestään, tuli hillitön salmiakin himo. Salmiakin sijasta jos söikin suolaa, niin ei himoittanut salmiakki. Jeesasi myös jatkuviin huimauskohtauksiin.

_________________
Raskauskilojen karistusta karppaamalla ja imettämällä.

Pojat 07/09 ja 06/11.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2009-03-10 12:46:33 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Natriumin saannilla on toki miniminsä, mutta useimmissa tapauksessa lisäisin ennemmin niitä muita suoloja eli kaliumia ja magnesiumia, joita ihan oikeasti saamme liian vähän. Esim. Anti salt -tabletteja (tyhmä nimi). Toki totta on sekin, että leivättöminä monet karpit saavat suolaa huomattavasti tavissyöjiä vähemmän (ellei sitten syö siivukaupalla jotain meetvurstia).

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2014-11-13 08:47:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-05-21 10:24:05
Viestit: 23
Moikka!

Minäkin vissiin menen koputtelemaan tuonne perhekarppeihin, mutta kyselen nyt ensin täältä neuvoja.

Kuinkas odottavat äidit ootte suhtautuneet tuohon käyttämäänne rasvanmäärään odotusaikana? Täällä kun suositaan hyvinkin rasvaista karppilinjaa ja oon alkanut miettimään, kuinka se sitten vaikuttaa tuohon tulokkaan kasvuun.

Tärkeintä vissiin on edelleen panostaa rasvojen laatuun eli voita ja kookosöljyä menee ainakin täällä. Mutta kuinkas sitten suhtautua noihin hiilihydraatteihin jos niitä pitäisi alkaa enemmän (?) syömään. Jääkö se käyttämäni rasva nyt lillumaan ja kertymään kroppaani noiden hiilihydraattien takia vai kiertääkö rasvavarastot normaalisti edelleen ja kroppa kuluttaa omaa rasvaansa samalla vai mitäkä? :D

Vai jatkanko surutta rasvojen käyttöä ja lisään vaan hieman hh pitosia elintarvikkeita?
Olisko tuosta r/hh/p ruokatarjotin laskurista apua tähän hommaan? Ja millasia määriä oikein pitäis noissa noudattaa?

Anteeksi tosi epäselvä kirjoitukseni. Olen vieläkin hieman hämilläni tästä asiasta ja ajattelin kokeilla tämän uuden tulokkaan kohdalla karppausta jo odotusaikana (miksi keskeyttää jotain kropalle hyväksi todettua ruokavaliota :wink: ). Toivottavasti joku nappaa ajatuksenjuoksustani kiinni :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2014-11-13 10:13:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
HyllyväPylly kirjoitti:
Vai jatkanko surutta rasvojen käyttöä ja lisään vaan hieman hh pitosia elintarvikkeita?

No minä en ole mikään asiantuntia tämän suhteen, mutta tuohon minä lähtisin. Eikös kuitenkin ole tärkeintä taata riittävä energian saanti ennen ja ainakin jälkeen raskauden (imetyksen kannalta). Eläinrasva on siihen varmasti hyvä kaveri.

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2014-11-13 10:48:39 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-05-21 10:24:05
Viestit: 23
Ou jes!

Hyvä jos joku antaa vähän komppausta asiaan :) Tiedä sitten miten lähipiiri asennoituu tähän karppilinjan jatkamiseen odotusaikanakin (eilen illalla mies jo tokas, että "voisit hellittää tota karppausta nyt"). No hellitän sen verran, että lisään hh määrää :wink:

Ja nyt tuntuukin tarpeelliselta tuo rasva, koska palelen ihan koko ajan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2014-11-22 10:45:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-28 13:10:09
Viestit: 691
Rasva + hiilari suosittelen minäkin. Tietty protskujakaan unohtamatta, mutta se ei yleensä karpeilla oo ongelma jos ei vegetaipuvainen.

Oman rasvan poltto kannattaa raskausajaksi unohtaa siksi, että sulavasta rasvakudoksestasi vapautuvat myrkyt eivät tee hyvää vauvalle.

Rasvaa tarvii pikkuinen rakennusaineeksi. Mm. aivojen rakennusaineeksi se eläinrasva on tärkeää.

Sinä puolestasi tarvit hiilareita, koska se tenava on etusijalla niin ravintoaineiden kuin energiankin saannissa, ja jos et syö niitä molempien edestä niin jäät ite ilman. Myös hormonitasapainon takia ne hiilarit on tärkeitä erityisesti naisille ja erityisesti raskaus- ja imetysaikana ja niiden jälkeen.

Suosittelisin yli 100 hiilarigramman päivittäin. Ite yritin syödä paljon enkä hiilareitakaan niin kovin vältellyt raskausaikana, mutta kun olen ruokarajoitteinen niin en onnistunut syömään tarpeeksi, varsinkaan hiilareita. Nuorimmainen tulee kohta 3v ja edelleen makselen täällä siitä tyhmyydestä. Lisämunuainen ja kilpirauhanen piiputtaa. Täysin tervettä musta tuskin tulee koskaan. Toki siihen on muitakin taustatekijöitä kuin raskausajat, mutta sanon silti että SYÖKÄÄ ravinteikasta ruokaa ja sekä RASVAA että HIILAREITA!

Ja onnea raskautumisesta!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2014-11-22 13:56:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-23 12:29:49
Viestit: 10345
Paikkakunta: Kouvola
Laitetaan viellä tarkennus (tai sekaannus :roll: ) tuohon emeij:n hiilareihin...
100G hiilareita saa jo syödä aika vapaasti.
Silti se on vielä vähähiilarista! :D

_________________
Kuva

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kuinka syödä raskaana?
ViestiLähetetty: 2014-11-24 00:52:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
HyllyväPylly kirjoitti:
Ja nyt tuntuukin tarpeelliselta tuo rasva, koska palelen ihan koko ajan.

Paleluun minulla yleensä auttaa rasvan syönti/juonti. Itselläni pidän palelua ( normaalissa sisäilmassa ) merkkinä riittämättömästä rasvansaannista, ja siihen tuppaa hetkessä auttamaan kermanjuonti (teessä tai ilman). Myös suklaansyönnin olen huomannut auttavan, mutta juotu rasva yleensä auttaa nopeammin (ja yleensäkin näen ravitsevampana käyttää eläinrasvaa). Kerman puuttuessa harrastan myös eggnog-tyylisiä juomia, jotka teen vatkaamalla lämpimään maitoon raakoja keltuaisia. Sekin nostaa minulla selvästi ruumiinlämpöä, mutta raakojen munien soveltuvuudesta raskaanaoleville voi olla montaa mieltä (itse olen käyttänyt).

Itse painotan raskaana näitä ruokia:
eläinrasvat, A- ja K2-vitamiinin takia (kasvirasvoissa niitä ei ole)
punainen liha, raudan ja sinkin takia
keltuaiset, koliinin takia (n. 3 keltuaista päivässä täyttää odottajan/imettäjän saantisuosituksen koliinin osalta, varastoissakin sitä on mutta raskaus ja imetys tyhjentävät varastoja)
maitotuotteet, erityisesti jodin takia mutta myös B2-vitamiini ja kalsium
jotain C-vitamiinipitoistakin hyvä syödä

Edellisen raskauden aikana pyrin syömään myös kaksi parapähkinää päivässä seleenin tarpeen tyydyttämiseksi, mutta sittemmin olen oppinut että tämä on tarpeen vain jos proteiininlähteenä käyttää pääasiassa riistaa (tai kasviprodea), jossa seleeniä on heikosti seleeniköyhän maaperän takia. Kaikille kasvatetuille (sekä luomu että tavis) eläimille annetaan riittävästi selenilisää, joten seleeninsaanti hoituukin syömällä kasvatettua lihaa.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)