skvimo kirjoitti:
els kirjoitti:
Jos soijaa ei viljeltäisi öljyteollisuuden tarpeisiin sen nykyisessä länsimaisessa muodossa, myös rehupuolella tarjottaisiin jotain ihan muuta - ja todennäköisesti enemmän sademetsiä ynnä biodiversiteettiä suojelevaa ruoka-ainetta. Ehkä jopa kotimaista?
Viljaahan jo nykyisin syötetään tuotantoeläimille melkoinen määrä.
Joka tapauksessa voitaisiin kai jo unohtaa kasvissyöjien syyllistäminen soijan käytöstä

Mitä tulee syyllistyksiin, niin sikäli kun olen huomannut, huomattavasti enemmän tuntuu syyllistäjiä löytyvän soijan käyttäjistä kuin meistä sitä välttävistä, vaikka miten molemmat puhuvat eko- tai jopa eettisistä syistä?
Ja mitä tulee viljaan, niin
... vilja että soija sopivat huonosti varsinkin nautakarjalle, vaikka niitä niille syötetäänkin.
... minkä lisäksi sekasyöjille (mm linnut, siat) olisi tarjolla koko joukko kotimaisia teollisuuden sivutuotteita, soijan sijaan.
... eikä soija sittenkään kasva täällä.
Omalta osaltani ei edelleenkään ole tarkoitus syyllistää ketään, muttei se tarkoita että kehäpäätelmiä tarvitsisi hyväksyä valintojen phjaksi yhtään sen enempää etikka- kuin ekosyistä, kun terveyssyistäkään. Faktojen pitäisi saada vaikuttaa myös eettisiin valintoihin. Uskon, uskomusten ja (ikävän usein erittäin taitavasti masinoitujen) mielikuvien sijaan. Ja se biodiversiteettikin on tärkeä juttu pitkän päälle. Meille kaikille.
Olen itse pahasti faktaorientoitunut, joten vältän teollisia (ja usein ylikansallisia) uussoijatuotteita, teollisia (ja usein ylikansallisia) uusviljatuotteita ja teollisia (ja usein ylikansallisia) keinomakuja ensisijaisesti terveyssyistä(1) ja toissijaisesti eko- ja eettisistä syistä(2). Ihan täysin noita kahta ei saa erotettua millään, koska terveys eli lääkkeetömyys liittyy olennaisena osana myös ekopuoleen - jos joku nyt haluaa/uskaltaa katsoa kokonaisuutta. Mutta tässä tapauksessa ne onneksi ohjaavat pääasiassa samaan suuntaan. Ja siksi:
-
Ensimmäisen syyn takia syön mieluummin jopa soijaa/viljaa syöneen kotimaisen elukan kuin noita tuotteita itse - tai jos syön niin trad. muodossa jolloin siitä riittää kummallekin (kaukoidässä soijamaito päätyi sioille tofunteon jälkeen; ja meillä lähempänä kostunut viljasato ja sekundahedelmät ynnä muut jalostusjätteet päätyivät samaan jatkojalostukseen eli lopulta eläinrasvaksi ja valkuaiseksi).
- Ja
jälkimmäinen eli etiikka- ja ekopuoli puolestaan ohjaa valintoja toisaalta kotimaisin resurssein tuotettuihin ja niukasti jalostettuihin ruoka-aineisiin ja samanaikaiseseti mahdollisimman vähäiseen kaatopaikkajätteeseen (läpi koko ruoanvalmistusketjun).
Ja kuinka ollakaan, runsaselälinrasvainen karppi on minulle tässä eko-etiikka-terveys-optimoinnissa hetki hetkeltä kirkaampi ykkönen.