karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 03:25:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 500 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 121 22 23 24 25
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-02-09 15:00:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
No se Rasilaisen 900 g pänikkä maksaa Prismassa pikkaisen alle 4 euroa, eli ei tule konkurssia vaikka söisi pänikän päivässä.
Ehkä valtaisa himo onkin sen merkki että sitä nimenomaan pitäisi syödä runsaasti juuri nyt?

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-09 15:03:41 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Uuu, rasia hapankaalia ranskanleivän päällä ja siihen paketti paahdettua pekonia... Vieläköhän tyttö nukkuisi vaunuissa kun kipaisisin kauppaan =P~

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-16 11:35:04 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Kylläpä tilanteet vaihtelee nopsaan. Nyt ei taas ole taliköhnästä tietoakaan, eikä hiuksiakaan lähde mitenkään erikoisesti. Mikäs nyt on sitten muuttunut? Noh, pidin joulu-tammikuussa rautalisättömän muutaman viikon kuurin kun piti jälkitarkastuksessa pyytää lähete ferritiinin mittaukseen. No enhän mä sitä saanut, joten turhaan olin ilman rautaa ja sen takia taliköhnäkin villiintyi ihan vallattomaksi. Näköjään sitten rauta onkin se ratkaisu tähän kaikkeen, koska nyt olen taas orjallisesti syönyt sen 25 mg (pieni annos, koska isoilla annoksilla on omat haittansa) ja tukka kasvaa, rasvoittuu kyllä mutta ei tipu eikä köhnäänny. Ihan pelkällä Erisanin shampoolla mennään joka toinen päivä, ilman mitään kikkakolmosia.

Ilman raskautta ei olisi ikinä tullut mieleen syödäkään rautaa. Minä, maailman kaikista ihmisistä, olen kyllä kaikkein epätodennäköisin raudanpuutoksesta kärsivä. Siksi se maidotonkin kuuri toimi, koska näköjään ne pienetkin maitomäärät estivät raudan imeytymistä.

Että semmoista.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-16 13:31:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Millaista rautavalmistetta käytät? Paljonko päivässä? vaikuttaako vatsan toimintaan? epämääräisiä iho-ongelmia mulla ja muutamalla lähipiirissäkin ja vähän tuo raudanpuutos kans käynyt mielessä..miten pitkään tuota rautavalmistetta pitäis syödä jotta jotain vaikutusta on nimenomaan varastorautaan?. Onko tällä varastoraudalla jotain tekemistä myös folaatin kanssa? Nimim.epätietoinen


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-16 13:55:22 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Raskausaikana käytin Maltofer-tippaa, ei vaikuttanut vatsantoimintaan muuten kuin siten että ensimmäisenä päivänä meni ripaskalle, sitten rauhoittui. Nyt olen käyttänyt Elivon tablettia, jossa 25 mg, ei mitään vaikutusta vatsaan. Loppuihin kysymyksiin en tiedä vastausta, ei todellakaan ole raudanpuutos koskaan ennen raskautta käynyt edes pienessä mielessä. Tiedän vain että tällä annostuksella ihon ja päänahan oireisiin on vaikutusta noin kahden viikon viiveellä.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-16 14:30:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Voi olla että tämän teho riippuu ihmisestä eli toisilla toimii paremmin eläinkunnan rauta ja toisilla taas tämä, mutta silloin aikoinaan kun söin elävää ravintoa, se että pureskelin noin sormenpaksuisesta nipusta vehnänorasta mehut irti aamuisin nosti hemoglobiinin normaalista noin 155 lukemasta ennätykseeni 171. Veripalvelussa todettiin että "ei tämän nyt näin korkea kyllä tarvitsisi olla" kun kävin luovuttamassa verta. Ja tuo oli ihan vaan sivutuote, kasvatin ja söin sitä orasta ihan vaan koska se nyt kuuluu fundamentalistiseen elävä-ravinto ideologiaan. :lol:

Olinhan toki kuullut, että lehtivihreä on tehokas raudanlähde ja myöskin väitteen että se toimii hommassa paremmin kuin teolliset tuotteet, mutta kyllä se silti yllätti. Jos siis huvittaa kokeilla 'luomua' keinoa raudansaantiin, niin mikä tahansa oras (lienee sama onko vehnä, ohra, kaura tai mikävaan, koska pointti on se lehtivihreä) voisi olla aika tehokas. Toisaalta on siinä kasvattamisessakin vähän työtä, että jos kaupan valmisteilla pärjää niin helpompaahan se on. Terveyskaupassa on joku kasvipohjainen rautatökötti myös (Kräuterblutsaft tai jotain), jota äitini on käyttänyt eikä siitäkään mene vatsa sekaisin.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-16 15:08:03 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Niin no niinhän ne väittää että pinaatillakin saa raudan nousuun, vaikkei pinaatissa sen enempää ole rautaa kuin missään muussakaan vihreässä. Ja noihin Kräuterblutsafteihin ja muihin vastaaviin se rauta laitetaan rautaglukonaattina. Miksi, jos kerran pinaatti tms rehumehu nostaa ne rautavarastot niin hyvin ylös? Tietääkseni hemoglobiini on yksinään rautavarastojen mittaukseen erittäin huono. Ainoastaan matalasta hemoglobiinista voi saada viitteitä että raudan tarvetta olisi, toisaalta korkeasta ei voi päätellä että rautaa olisi tarpeeksi.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-16 16:00:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ai se Krauterbludsaft ei ollutkaan sitten ihan luonnontuote...
Tuo varastorauta-juttu on aina ollut jotenkin hämmentävä, olen vain luottanut siihen että kun Hb on 150-170 lähes aina eikä ole mitään anemian oireita muutenkaan, niin pakkohan sen varastoraudan määrä on olla riittävä. Toisaalta ellei ole, niin kuulen kyllä siitä ennen pitkää: Värväydyin mukaan veripalvelun tutkimukseen, jossa he tutkivat verenluovutuksen vaikutusta nimenomaan varastorautaan. Käytännössä minulle helppo, ottavat vain semmoisen ylimääräisen pikkupussin verta sitä tutkimusta varten kun käyn luovuttamassa.

Parsakaalinkin pitäisi kuulemma olla kivasti rautapitoinen, mutta vaikka ole parsakaalifanaatikko ja syön sitä kausittain hyvinkin paljon, se ei ole koskaan nostanut Hb:tä samalla tavoin kuin se naurettavan pienestä vehnänorasnipusta irti pureskeltu mehu. En sitten tiedä onko siinä oraassa jotain muuta lisäksi, mikä edesauttaa sen raudan imeytymistä tms. Toisaalta: Vehnänorasmehu voi aiheuttaa ensin alkuun kuvotusreaktion ennen kuin siihen tottuu, on niin vahvan ja pahan makuista. Minulle ei semmoista ole koskaan tullut, mutta olen kuullut aikoinaan yrjö-tarinoita siitä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-16 16:24:04 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Hitto kun mulla on ollut luovutuskieltokin jo niin pitkään ja tulee vielä olemaankin... Olisin vaikka väkisin värväytynyt samaan tutkimukseen :lol: Kerrot sitten mulle kaiken mikä selviää, ok?

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-16 21:04:59 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93648
Mun mutsia tutkittiin sairaalassa liian korkeiden hemoglobiiniarvojen takia. :shock:

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-17 00:08:20 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Tunnen minäkin yhden joka liian korkean hemoglobiinin takia joutui tutkimuksiin ja paljastui hemokromatoosi. Kyse olikin siitä että ferritiini voi oikeasti olla matala vaikka hemppa olisi korkea.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-17 09:27:30 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Mulla on kanssa ferritiini matalalla. Täytynee testata noita kotikonsteja.

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-17 11:06:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-02 13:04:27
Viestit: 7906
mullakin matala ferritiini vaikka hemppa aina korkeahko.
saan jonkinverran nousemaan kyllä Floravita-rautamehulla. Katsotaan nyt kun tuo kuukausittainen verenluovutus on hieman helpottunut, josko olis positiivisi vaikutuksia myös varastorautaan :evil:

_________________
karppi nro 3729
"ihanvähänvaanhiilihydraatittomalla vuodesta 2007"
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-17 13:09:49 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2017-01-09 09:26:14
Viestit: 27
Paikkakunta: Ruotsi/Ulkoavaruus
Mulla on kans ollut sama juttu korkean hemoglobiinin ja matalan ferritiinin kanssa pari vuotta sitten. Sitä ennen ei ollut edes käynytkään mielessä että sellainen vois edes olla mahdollista. Eikä ollut tullut ikinä mieleen että voisin olla rautalisien kohderyhmässä, koska hb on aina ollut korkea (ei varmaan ikinä alle 140... ja yleensä reippaasti enemmän) eikä menkkoja ole ollut vuosikausiin (kiitos hormonikierukan) ja silloin kun oli, niin olivat niukat ja lyhyet.

Mulla on IBS ja kävin lääkärissä, kun oireet olivat taas tosi pahana, ei ollut mun tavallinen lääkäri vaan pirteä sijainen, määräsi kaiken maailman kokeet, ei edes kertonut mitä, ja tulokset saatuaan soitteli perään et hei, sulla on vähän raudanpuutetta. Ensin en meinannut tajuta kun ajattelin vaan sitä et mulla on aina ollut korkea hb, ja oli edelleen, mutta lääkäri sanoi siihen että ei sulla mikään hemoglobiinin puute ole vaan nyt puhutaan sun rautavarastoista.

Käski ostaa jotain reseptivapaata rautalisää ja päädyin syömään ruokakaupassa löytämiäni rauta+C-vitamiini-poretabletteja. Kun asia muutaman kuukauden kuluttua tarkastettiin, niin kaikki oli taas kunnossa.

Itse epäilen että ongelma saattoi johtua mahavaivoista, jos se rauta ei päässyt niiden takia imeytymään. Siksi kai se lääkäri sen testin otti kun olin mahaa valittamassa? En kyllä tiedä onko tuote testiä otettu multa koskaan muulloin, että ehkäpä se vaiva ei ollutkaan niin uusi ja ainutkertainen. Mene ja tiedä...

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-18 06:40:01 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56077
Paikkakunta: Kerava
Mua yllätti kans se että vaikka mulla on aina ollut korkea hemppa niin silti varastorauta on matala. Rautayrttijuomalla sen saa korjattua. Ihmiset ei tiedä että näin voi olla ja luottavat liikaa pelkkään hemoglobiiniarvoon.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-18 08:14:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-01 15:25:41
Viestit: 578
Miten se varastoraudan vähyys ilmenee? liittyykö siihen väsymys? mulla ollut tämän kevään ihqn tolkuton väsymys, tosin se voi kyllä johtua tolkuttomasta stressistäkin, ja masennuksesta joka on tuon stressin jatkumona...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-18 10:24:28 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
No mulla oli ihan tolkuton väsymys, mut ajattelin sen vaan liittyvän raskauteen. Olin tosi onnellinen, että olin työtön eikä tarvinnut kärvistellä silmät ristissä töissä. Nukuin muistaakseni jonkun 14-16 tuntia ihan joka päivä. Raskauden puolivälin jälkeen alkoi aivan hillitön pakarakipu ja rv 27 tienoilla neljästä sormesta repesi kynsi aivan keskeltä kynsipetiä, ihan parin päivän sisällä :shock: Tuo oli sinänsä erikoista, kun en käsillä edes yhtään mitään ollut tehnyt tiskaamista kummempaa. No, samalla viikolla oli neuvola ja hemppa oli tippunut 30 pykälää edellisestä mittauksesta. Terveydenhoitaja oli ihan kummissaan, sanoi ettei ole koskaan nähnyt tuollaista ja käski kokeilla rautaa. Pakarakivusta meinasi, että piriformis syndrooma, asialle ei voi oikein mitään ennen kuin lapsi on syntynyt. Pakarakipu alkoi kadota ihan samana päivänä kun aloitin rautatipat, eikä niitä kynnen repeämisiä tullut kuin silloin kun rautatipat loppuivat, enkä muistanut heti ostaa uutta. Eli todella nopeasti raudan loppumisen jälkeen. Ja tammikuussa repesi muuten kynnet taas :(

En tiedä miten yleistä on tuollaiset äärimmäisen kovat kivut raudan puutteessa, mutta se pakarakipu oli niin kova etten päässyt viemään pahimpina päivinä edes koiria lyhyelle lenkille. Välittömästi kun aloitin raudan, ei koirat jääneet kertaakaan lenkittämättä. Kahden viikon päästä kipu oli täysin poissa. Nyt en oikeastaan enää uskalla edes olla ilman pientä rauta-annosta että saisin sen ferritiinin mitattua. Taidan luottaa siihen, että hemoglobiini sitten näyttäisi jos saan liikaa rautaa. Joulukuun lopussa hemoglobiini oli jo noussut 128:aan.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-03-21 17:09:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Voi olla, ettei auta mun seborreaan ollenkaan, mutta ostinpa kuitenkin kokeeksi 25 mg:n rautakapseleita kun oli apteekissa tarjouksessa. Katsotaan... liian optimistinen en kuitenkaan ole, kun mikään muukaan ei ole tähän päivään mennessä auttanut :D.

Mullakin on hemoglobiini ollut aina verta luovuttaessa ihan normaali, eli 145-171, yleensä kuitenkin n. 150-160.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-11 14:43:13 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Noh? Älä pidä malttamatonta jännityksessä :D

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-04-14 11:51:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Joulupukki kirjoitti:
Noh? Älä pidä malttamatonta jännityksessä :D


Ei apua. Mutta hemoglobiini oli 183, kun kävin verenluovutuksessa :D.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 500 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 121 22 23 24 25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)