karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 20:54:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: närästys
ViestiLähetetty: 2005-01-08 13:46:56 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-10-02 07:49:21
Viestit: 44
Onko kellään muulla tullut harmia närästyksestä alakarppauksen alussa?
itse olen karppaillut n.2 viikon ajan.Närästys tuntuu lähinnä kurkussa ja sitten helpottaa,kun röyhtäsy tulee.Tosi ikävä vaiva.Kertokee!

_________________
p.hiilari


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-08 14:56:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-11-02 16:41:00
Viestit: 152
Paikkakunta: Turku
Päinvastaista, olen 22 ikävuoteeni mahduttanut myös vatsahaavan, ja karppiruoka (mielestäni) helpotti oireilua.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-08 15:12:58 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Hmm.. tulipas muuten mieleen että aikanaan hiilariravinnolla ollessani sattui joskus rasvaisen pihviruuan jälkeen tuo närästys vaikkakin harvoin, mutta joskus tosi kiusallinen. Nyt puolen vuoden aikana rasvaisia (normaalia sikalihaa yms) pihvejä syödessäni ymv ei ole muuten närästänyt kertaakaan. (Mutta eipäs ole ollut seassa mitään pikahiilariviljaa tai muuta hiilria rasvalla höystettynä) Joskus nimittäin se ylösnouseva karvas happo oli niin vahva että poltti koko kurkun... onneksi silloinkan se ei ollut jokaviikkoinen vieras... mutta tosiaan havahduin nyt asiaan... ei tosiaan ole ketoruualla ollut kertaakaan. Hmm...

Tokihan sekin voi asiaan liittyä että rasvalla päällystetty tärkkelyspartikkeli mahassa ja siitä eteenkin päin on aika inhottavaa sulatettavaa...erityisesti jos syljen entsyymit ei ole sitä kunnolla esikäsitelleet ennen mahan suolahappokylpyä.... vaan eipäs olekaan pulmallista sulattaa rasvaista pihvia pelkiltään... ;)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-08 23:35:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-09-27 10:32:57
Viestit: 792
Mulla närästys liittyy karppaamisen alkuvaiheeseen, eli siihen kun muuttaa ruokavaliotaan. Etenkin jos alottaa liian rajusti, eli heittää kylmiltään todella raskasta ruokaa alas suuria määriä, niin siitä seuraa närästys aika helposti.

Pureskelethan kunnolla ja juot riittävästi vettä aterioilla, sekä niiden välissä? Etenkin jatkuva veden siemailu pitkin päivää auttaa. Ja saat kuituakin? Etkä syö kaikkea päivän ruokaa yhdellä kertaa, vaan useissa pienemmissä erissä?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-09 10:54:29 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2005-01-09 02:43:01
Viestit: 26
Paikkakunta: Tampere
Minua on ainakin tavisevään puputtaminen käynyt närästelemään, enempi ja vähempi. #-o
Silloin kauan sitten kun söin viimeksi pullaa, muistan sen aiheuttaneen melkoisen poltteen.
:evil:

Aika näyttää miten tämä oire tulee muuttumaan.

_________________
Ennen uskoin älyn voittoon, oli tapanani lueskella filosofiaa aamunkoittoon. Kunnes paikalle tuli, kas, alakarppikuningas. Sanoi minulle;"Huhuu se on liha joka puhuu, ja se meidät yhdistää!"

Mukaeltuna:
Eppu Normaali: Urheiluhullu


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-09 20:16:29 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Paikkakunta: Helsinki
Kovin yksilöllistä on tämä, minullakin on karppielämä hävittänyt närästyksen täysin.

Närästyksen ensioireet huomasin jo nuorena, aluksi sain oireita vain väkevistä alkoholijuomista. No, niistä oli helppo luopua, kun en ole koskaan oikein tykännyt. Mutta sitten alkoi närästystä olla myös juuri tuollaisen tuhdin syöpöttelyn (pihviateriat, reippaasti intialaista tai muuta rasva/hiilihydraatti/maustemömmöä) jälkeen, sitten liian myöhäinen iltasyöntikin alkoi aiheuttaa närästystä nukkumaan mennessä, liiallisuuksiin mennyt viininjuonti närästi jne...

Toivottavasti menevät oireet ohi, kun kehosi tottuu. Minulla maitotuotteet, erityisesti hapanmaitotuotteet tuntuivat helpottavan oireita aikaisemmin - voisit kokeilla vaikka tuota maustamatonta kreikkalaista Total-jogurttia: samettia masulle ja oikein hyvää muutenkin...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-10 10:23:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-11-15 08:04:27
Viestit: 80
Mulla on närästys pahentunut nyt karppaamisen aikana ja nytkin on päällä aivan hurja närästys joka alkoi jo yöllä.
Illalla söin voissa paistetun munan ja pikkusen salamia mukana eli en syönyt edes erityisen paljon, mutta nyt on sitten mennyt koko aamu syömättä, koko ajan tulee pikku röyhyjä. Eikä ole yhtään kivaa! :(
Närästys on mulle aika vierasta, ainostaan raskausaikoina närästi, jos söi paljon irtokarkkeja.
Aikasemminkin huomasin, että just paistettu muna lisukkeineen on se pahin juttu eli sitä on pakko nyt alkaa välttämään.

_________________
Kuva

BMI alussa 31,2: nyt 28,2: tavoite 23,3


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-10 11:18:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-21 10:29:17
Viestit: 386
Paikkakunta: Helsinki
Minulla närästi ennen karppausta kutakuinkin aina. Söi tai oli syömättä, joi tai oli juomatta. Kova liikuntakin saattoi laukaista närästyksen. Eikä se ollut mitään pikku röyhtelyä, vaan polttavaa ja kivuliasta. Ruokatorventulehdus ja vatsahaava kuuluivat kuvioon.
Karppauksen aloitus hävitti närästyksen lähes täysin. Varsinkin ensimmäiset tiukan hiilarirajoitteisen kuukaudet olivat yhtä juhlaa. Eli minulla syynä olivat varmaan viljatuotteet, etenkin leipä. Niin rasvaista tai huonosti sulavaa ateriaa en ole sen jälkeen onnistunut syömään, että se aiheuttaisi närästyksen. Sen sijaan liika valkkarin lipittäminen ja erityisesti harvinaiset sokeri-vehnä-rasvayhdistelmät saavat ruokatorven liekehtimään ja vatsan valittamaan. Mutta juuri närästyksen katoaminen muiden vatsavaivojen ohella on suurimpia syitä karppauksen jatkamiseen.
Ikävää, jos teillä joillakin on päinvastaisia oireita, toivottavasti ne ovat siirtymävaiheen murheita.

_________________
"Hiukan liikaa on juuri sopivasti minulle."
Jean Cocteau


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-10 12:53:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-05 21:36:36
Viestit: 186
Paikkakunta: Oulu
puntti kirjoitti:
Mutta juuri närästyksen katoaminen muiden vatsavaivojen ohella on suurimpia syitä karppauksen jatkamiseen.


Näin on myös minun kohdallani. Nykyisin närästystä (minulla lähinnä röyhtäilyä) aiheuttaa runsas suklaan syönti, vehnä (jos maistan leipää ;)) ja jotkut maitotuotteet. Varmaankin myös venhä+rasva sekä maitotuotteet + "jokin" aiheuttavat närästystä. Söisin maitotuotteita enemmän (tällä hetkellä vain juustoja), jos tuota kuplintaa ei olisi.

Mutta pääasiallisesti vatsavaivat ovat kadonneet lähes tyystin, kun vertaa "entiseen elämään".

_________________
Edina - 'Have you eaten something?'
Patsy - 'Not since 1973'


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-10 16:17:22 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Kuten puntti täälläkin. Joskus harvoin hiukan vieläkin, jos juon maitokahvia joka aamu, mutta pää syy oli selvästi vilja. Jos, niin vaihdan taas teehen ja masu paranee heti.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-10 20:50:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-09-18 17:13:45
Viestit: 313
Mä en ennen raskauttani edes tiennyt, mitä tarkoittaa närästys (luulin, että se tarkoittaa sitä, että röyhtäilee tai röyhtäyttää kovasti.....) Mutta sitten raskausaikanani ja sen jälkeenkin - olen tosiaan tajunnut sanan merkityksen!!! Renniet kassissa kulkenut jo useita vuosia! Karppausaikana, ei vielä ihan vuotta vaan kohta 10 kk, en kuitenkaan ole närästystä kokenut; en ole ihme kyllä tuota edes tullut ajatelleeksi, kun on mukana tullut niin paljon muutakin hyvää oloa! Nyt kun ajattelee, miten paljon rasvaisempaa ruokaa syön nykyään, kuin ennen - eikös asian pitäisi olla juuri päivastoin???

ps. Raskausaikana minulla todettiin gestaatiodiabetes, ja pelkäsin kuollakseni, että synnyttäisin ns. "sokerivauvan", mutta olikin sitten ihan normaalipainoinen ja -näköinen. Neuvolassa käydessäni aina vain ihmeteltiin, kuinka sokeriarvoni olivat niin korkealla (natsi)kätilö neuvolassa haisteli minua joka kerta (tiesi, että olin tupakkalakossa, enkä odotuksen ja imetyksen aikaan polttanutkaan) ja tenttasi, montako suklaalevyä olin syönyt aamiaiseksi, kun verensokerit näytti, mitä näytti. Tosiasiassa olin juonut kupin kahvia (kahvinkin jätin n. puolivälissä juuri närästyksen takia, mutta ei se auttanut) ja syönyt 2 täysjyväruisleipää juustolla ja meetwurstilla (tosin en mä niin hullu ollut, että mä sille sitä meetwurstia olisin tunnustanut... päälle olisi käynyt se vanhempi kätilö...)

Kuitenkin närästi koko raskausajan, mutta siihen ei syytä löydetty. Satunnaisesti myös sen jälkeen, niin kauan kuin aloitin karppauksen - voidaan siis "tieteellisesti" todeta että minua karppaus on auttanut närästyksen suhteen.

_________________
"Parempi keskustella asiasta ratkaisematta sitä kuin ratkaista asia keskustelematta siitä." (Platon)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-06 14:39:00 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Liittynyt: 2004-10-27 19:08:15
Viestit: 2442
Minä olen ollut onnellinen, kun kaikenlaiset vatsavaivat mm. närästys on hävinnyt karppauksen myötä. :lol: Mutta kas hassua, eilen maistoin pienen palan jälkiuunileipää (2x2cm) ja ihmettelin koko illan, kun närästi. :?: Olisiko se voinut olla tuo pieni viaton leivänpalanen... :?: :(

_________________
Jalokalat (karpit :) ) uivat vastavirtaan - roskakalat menevät virran mukana.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-06 15:47:51 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-01-23 10:25:38
Viestit: 32
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Täälläkin hävisi ränästys samantien kun ruokavalio muuttui karpiksi :D Tavisruokavaliolla närästi lähes jatkuvasti ja yllätys oli suuri kun karppauksen ja rasvojenkin myötä vaiva katosi.

Mutta heti jos pistän suuhuni leivän palankin tai muuta yläkarppia niin närästys seuraa perässä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-06 16:09:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Närästys on tyypillistä raskausaikana. Ensimmäisessä raskaudessa kärsin siitä paljon enemmän kuin jälkimmäisessä karppiraskaudessa. joskus iso kaalierä tms voi yhä iaheuttaa, mutta pientä se on entiseen elämään verrattuna. Ei se paistettu pekoni ja muna sitä näemmä aiheuttanutkaan... :lol:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-06 17:50:59 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Jos närästää, kokeilkaapa syödä siihen muutama
manteli. Helppaa yllättävän hyvin!

Tässä vielä linkki yhteen ketjuun samasta aiheesta:

http://www.karppaus.info/forum/viewtopi ... 08#p992408

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-07 10:05:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-11-09 07:48:51
Viestit: 86
En ole koskaan pahemmin närästyksestä kärsinyt, mutta nykyisin huomaan, että raaka kaali sekä sipuli "korventaa" vatsaa. Käytän näitä nykyään etenkin kebablihan lisukkeina, mutta samoja oireita olisivat varmaan aiheuttaneet entisessä ruokavaliossakin. Täytyykin kokeilla noita manteleita!
Raaka kaali myös tuntuu turvottavan sekä aiheuttavan lieviä ilmavaivoja.. -Sen verran lieviä tosin ettei sen käyttöä tarvitse nykyisestä vähentää!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-07 10:20:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-11-23 12:09:04
Viestit: 407
Paikkakunta: Porvoo, inthemiddleofnowhere
Mulla närästää etenkin punainen paprika ja liika kahvi. Mulle 3 kuppia/pvä on maksimimäärä. Keltaista ja vihreää paprikaa pysytyn syömään maltillisesti, mutta tuo punainen jo pienenä määränä aiheuttaa tukalan olon :(

Näin on kyllä aina ollut.

Joskus harvoin kalaöljykapselit aamulla kahvin yhteydessä saattaa panna kuplimaan, mutta onneksi aika harvoin. Tähän auttaa jugurtti tai jokin pieni aamupala. Rasvaröyhyt ovat kyllä kurjimmasta päästä. Varsinaista närästystä, jossa karvasvesi nousee kurkkuun ei onneksi ole.

Phoebe

_________________
Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-27 10:20:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-16 11:26:55
Viestit: 125
Paikkakunta: Kotka
Mulla närästys on loppunut kuin seinään karppauksen aloitettuani. Suosittelin ruokavalion muutosta myös äidilleni, joka kärsii myös usein toistuvasta närästyksestä. Saa nyt nähdä kuinka onnistun kännytystyössäni.. :roll: Lisäys: Vaikka repsahdinkin tuossa viime vkonloppuna, niin huomasin, ettei minua ole närästänyt vieläkään.. Eli tästä huomaan ettei asioilla ole (ainakaan minun asioilla) sittenkään yhteyttä.. Mutta pääasia on, että närästys on pysynyt poissa! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-27 11:24:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-03-15 14:36:34
Viestit: 147
Paikkakunta: Kajaani
Mulle on käyny samoin, kuin monelle muullekin, eli närästys on hävinny kokonaan tämän ruokavalion muutoksen myötä. Ei sitä muistaakseni kovin usein muutenkaan tapahtunut.. Paitsi raskausaikana tietysti (johtui kuulemma masussa asustavan tyttären tuuheista hiuksista.. :roll: ).
Mutta, kun silloin muutama viikko sitten "herkuttelin" makrulaatikolla+sämpylällä+jäätelöllä+suklaalla, niin puolentoista vuorokauden päästä mua närästi! Asioilla on siis yhteys..


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-27 11:33:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-03-06 17:35:15
Viestit: 2055
Paikkakunta: pohjanmaa
Mun mies söi närästyslääkettä, ja valitti aina mahaansa..sitten karppasi ja ihmetteli miten ne vaivat loppui kun seinään :shock: Mokoma pudotti kaikki liikakilot (ne vaivaiset 7) kahdenviikon karppauksella ja poissa ovat pysyneet on siirtynyt nyt hyvähiilariselle, mutta närästys pysyy edelleen poissa :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)