karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-28 14:37:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-24 22:30:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 17:40:21
Viestit: 853
Paikkakunta: Turku
Ensimmäinen kommenttini tässä ketjussa oli vuoden 2005 syksyltä kun odottelin tähystystutkimukseen pääsyä keliakian poissulkemiseksi. Tuloksen luotettavuuden vuoksi sitä oli tosiaan syötävä. Sen jälkeen on tullut tätä "viljahypoteesia" testattua sekä tahallaan että tahattomasti ja niin se näkyy olevan että ainoa keino, jolla saan takuunärästyksen on viljatuotteiden nauttiminen. Siihen riittää itseasiassa pienikin määrä tärkkelyssiirappia salaatinkastikkeessa. Harmi, että tämän keksimiseen meni 28 vuotta. Ilman karppausta en olisi varmaan koko yhteyttä keksinyt, sen verran moneen kertaan olen saanut "ei rasvaa, suklaata jne."-ohjeet (samalla ihmetellen, miksi "vatsanrauhoittajaruoka" kaurapuurokin närästää).

Luulen, että närästys on sikäli henkilökohtainen oire ettei toisen puolesta pahemmin voi sanoa mikä närästää. Toisilla närästää sipuli, toisilla paprika, yhdellä kananmuna. Enkä sano, etteikö jollakulla voisi närästää rasvakin. Uskonpa vaan, että se on melkolailla harvinaisempaa kuin mitä kuvitellaan. :evil:

_________________
Vähä/hyväkarppia vapaatyylillä juhannuksesta -05. Mitä sä sitten syöt? Ruokapäiväkirjaa kuvitettuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: närästys
ViestiLähetetty: 2012-08-23 09:17:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-08-23 08:32:59
Viestit: 1
Närästys ei ole ennen vaivannut mieltäni juuri lainkaan, mutta nyt laulua opiskellessa olen tutustunut tähänkin ilmiöön. Refluksissa mahasta karkaavat hapot ärsyttävät kurkkua, ja kurkunpäätä, myös siis äänihuulia. Tämä aiheuttaa käheyttä ääneen. Monesti jo käheyden perustella epäillään oppilaalla olevan refluksi.
Toissa keväänä sairastelin pitkään, ääni oli viikkoja käheänä, ja menin sitten lopulta foniatrille. Hän katsoi ja sanoi, että on ärtynyt kurkunpää -> refluksi. Määräsi lääkkeet ja antoi nämä tavalliset ruokavalio-ohjeet ( Ei suklaata, kahvia, rasvaista ruokaa). Lääkärin oma kiinnostuksen kohde on juuri refluksi, enkä voinut välttyä ajattelemasta, että hän vain sen takia diagnosoi sen minullekin, jättäen huomiotta viikkojen sairastelut ja yskimiset jne. Otti päähän.
En ottanut lääkkeitä, sairaidet menivät, ja myös käheys. Mielestäni varsinkin laulajien keskuudessa liian helposti vain päätetään, että sinulla on nyt refluksi. En tiedä miten se on muilla äänityöläisillä.
Minulle ei myöskään millään tavalla perusteltu, miksi juuri rasvainen ruoka aiheuttaisi mahan sulkijan falskaamista.
Tarkailtuani asiaa omalta kohdalta olen havainnut, että tärkkelyspitoisen aterian jälkeen kahvi+suklaa aiheuttaa kyllä poltetta. Kurkku paljon syötynä röyhtäyttää. Olen nyt karpannut n. kaksi kuukautta, eikä poltteita tms. ole ollut sen kummemmin kuin tavisruokavaliollakaan. Tosin eräänä päivänä lanttu/lihalaatikko aiheutti joka kerran hirveän täysinäisen olon ja röyhtäilyä, joka muuttui hikaksi.
Nyt muutamana päivänä ääni on ollut käheä ilman syytä, ja epäilen, että jotain mahahappoja saattaa yöllä karkailla kurkkuun. Pitänee tarkkailla, mikä ruoka-aine sen voisi aiheuttaa.Ruisleipä? Ei kai kookosöljy kuitenkaan? Aloitin senkin nauttimisen taas pitkän tauon jälkeen...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: närästys
ViestiLähetetty: 2019-03-30 12:08:42 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-03-30 10:56:04
Viestit: 1
Minulla ainakin tässä ketoosin alkuvaiheessa on närästys pahentunut, mitä pidän ihan loogisena. Minulla on palleatyrä, jolloin polttavaa suolahappoa pääsee ruokatorveen. Proteiinipitoinen ruokavalio lisää suolahapon eritystö, joten tässä sitten ollaan ja kärvistellään, katotaan helpottaako, kun elimistö tottuu tähän. Nyt vain närästyslääkkeistä osittainen apu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: närästys
ViestiLähetetty: 2023-09-01 03:00:20 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Miula on vähentyny närästys huomattavasti siitä, mitä se oli, enne ku aloin uudellee karppaamaa.
Ja samalla sain ibs pois, mitä en kyl heti meinannu uskoo, nii kaua siitäki kärsiny, mut totta se oli.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)