karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-28 15:54:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-07-30 16:20:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-07-26 22:26:44
Viestit: 25
Saanko mä jatkaa vielä keskustelua vaikka ei liity sun kysymykseen taaskaan :(

Mulla tuli noita kohtauksia paljon silloin kun juoksin vielä baareissa. Kesken illan piti juosta vessaan ja alkaa makaamaan selälleen lattialle. Helpotti parin minuutin päästä. Eli selvästi alkoholilla oli osuutta asiaan...

Nyt olen ollut parivuotta melkein vesi linjalla. Kohtauksia 1-2 kertaa vuodessa. No, 1.5 viikkoa karpanneena kohtauksia on tullut 5! Ei pahoja ja menneet nopeasti ohi, mutta kuitenkin. Eli selvästi myös rasvalla on osuutta asiaan. Ne nimittäin tulee aina oikein rasva herkku aterian jälkeen ;-)

Toivottavasti ne tässä karppauksen edetessä vähenee ja loppuu. Nimittäin karppaus ei lopu, koska olo on muuten ihan loistava :P

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-30 20:58:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
Paikkakunta: Espoo
on kyllä huvittava tuo plaza.fi :stä kerrottu että "Runsaan rasvan käytön ja vähäkuituisen ravinnon on kuitenkin otaksuttu lisäävän sappikivitaudin riskiä. Myös ylipaino voi vaikuttaa taudin syntyyn".
Mä olin alipainoinen 25-vuotias kun todettiin sappirakon olevan kiviä pullollaan (n.20kpl, 1-2cm halkaisijaltaan per kivi) ja taustalla oli 15 vuotta rasvatonta, runsaasti täysjyväruista sisältävää ruokavaliota, vikat 10v oli menny myös vegeillen.

Luulen että lihavuuden uskotaan vaikuttavan koska lihavat on monasti ollu pitkään rasvattomilla dieeteillä #-o Tietty sappikivivaivat alkaa oireilla kun alkaa käyttää normaalimmin rasvaa sillä ilman rasvaa sappirakko saa uinua aika tarpeettomana... sitten luullaan että se rasva aiheuttaa ongelmat vaikkakin kivien kehittymiseen on menny vuosia (tod.näk. rasvattomasti). Tää on kai sitä ettei haluta myöntää että vähärasvainen virallisterveellinen ruokavalio vois aiheuttaa ongelmia....

Muoks;// ja sori jos tämä meni nyt ot:ksi kun vastaukseni ei nyt koske aloittajan kysymystä

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-07-30 22:39:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
S.J. kirjoitti:
Luulen että lihavuuden uskotaan vaikuttavan koska lihavat on monasti ollu pitkään rasvattomilla dieeteillä #-o Tietty sappikivivaivat alkaa oireilla kun alkaa käyttää normaalimmin rasvaa sillä ilman rasvaa sappirakko saa uinua aika tarpeettomana... sitten luullaan että se rasva aiheuttaa ongelmat vaikkakin kivien kehittymiseen on menny vuosia (tod.näk. rasvattomasti). Tää on kai sitä ettei haluta myöntää että vähärasvainen virallisterveellinen ruokavalio vois aiheuttaa ongelmia....

Juu, jotenkin näin itsekin päättelisin.
S.J. kirjoitti:
Muoks;// ja sori jos tämä meni nyt ot:ksi kun vastaukseni ei nyt koske aloittajan kysymystä

Mutta koskeehan se! :) Ja kun sanotaan sappirakon olevan melko hyödytön kapistus, niin sehän pitänee paikkansa - tällä suositellulla vähärasvalinjalla :twisted:
Sappirakko ja sen vaivat vähärasvaisella on IMHO yksi hyvä osoitus, että a) ihminen on suunniteltu syömään reilusti rasvaa, b) tuo vähärasvalinja puolestaan ei ole..

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-05 14:31:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-02-18 16:17:04
Viestit: 109
Minulla on sappirakko poistettu v. 2006, se oli täynnä hiekkaa niin että lääkäri sanoi jatkuvan pistelyn ja kivun johtuneen siitä,
ettei sen läpi sappinesteet imeytyneet. Maksa tutkittiin leikkauksen yhteydessä ja se oli terve, ei rasvoittunut.
Leikkauksen jälkeenkin pelkäsin syödä esim. omenaa, kurkkua, viinirypäleitä, siis niitä ruokia jotka ennen leikkausta tekivät
sitä ruokailun jälkeistä kipua. Leikkauksen lähellä minulla oli kipua jopa aamulla ennen ruokailua, röyhtäilin jatkuvasti ja närästi.
Mutta leikkauksen jälkeen pikkuhiljaa olo parani kun aikaa kului, ja maistelemalla sain selville aiheuttiko joku ruoka vielä kipua.
Närästykseen otin apteekista pureskeltavaa lääkettä jota sai ilman reseptiä.
Karppauksen aloitin myös osaksi siitä syystä, että pelkäsin maksan rupeavan rasvoittumaan (jollakin tutullani näin oli käynyt),
ja karppauksen aikana kaikki kivut ovat hävinneet - olen ihmetellyt sitä todella!
Rasvana käytän paistamisessa voita, oliiviöljyä lorautan salaatteihin ja jopa juon sitä pari ruokalusikallista veden kera.
Kermaa, kreikkalaista jugurttia yms. menee ja kipuja ei todellakaan ole.
Sappikivien muodostumisessa lienee tosiaan perinnöllisyys, hormonitoiminta yms. osasyyllisiä, mutta minunkin kohdallani
painonvartijoiden avulla laihduttaminen useampaan otteeseen varmasti ovat tehneet sen, että 1 sappikivi (todettiin v.2003)
lisääntyi niin että niitä oli leikatessa v. 2006 lukematon määrä. Tosin ultra-äänitutkimuksessa voi tulla virheitäkin niin, että
se yksi sappikivi oli tosiasiassa ns. hiekkaa. Mutta ei ihme jos sellaisesta ei sappineste mene läpi ollenkaan.
Isoja kipukohtauksia ei ollut, mutta kipu oli ns. tuikkimiskipua joka tuntui oikean kylkikaaren alla ja säteili lapaluihinkin.
Ja koska kipu oli päivittäistä, sappirakon tulehtumisvaara oli ilmeinen. Niin että leikkaukselle ei ollut vaihtoehtoa.
Ylipainoni takia leikkaus tehtiin ns. avoleikkauksena. Kipeä haava oli n. kuukauden mutta sen jälkeen aloitin työt taas.
Kaikille sappikipuisille sanoisin että menkää vaan leikkaukseen jos kipu on viikottaista - elämän laatu ei ole enää hyvä,
ja jos ei voi syödä esim. kasviksia miten voi karpatakaan? Ja karppaus leikkauksen jälkeen onnistuu kyllä hyvin, ainakin
minulla on onnistunut - voin syödä kurkkua, kaaleja, paprikaa, tomaattia yms. Ja rasvaa käytän niin paljon kuin pitääkin,
mutta esim. pekonin tiristämistä voissa en ole uskaltanut vieläkään tehdä, munakkaan täytteeksi kyllä laitan pekoniakin.
Runsasrasvaisesta ruokavaliosta ei siis ole tullut ongelmaa, ja paino on pudonnut, olo on hyvä ja energinen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-11-29 07:46:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-01-07 20:46:46
Viestit: 123
Ikivanha ketju mutta tulen tänne kommentoimaan omat kokemukseni koska muistin juuri että mullahan ei ole sappirakkoa enää ja olen ketoosissa. Mun sappivaivat alkoi 2008 kun aloin karppaamaan ja laihduin ison määrän lyhyessä ajassa. Alkoi rajut kivut jos söin esim hot wingsejä. Mut ultrattiin ja otettiin kokeita. Mulla oli hurjan kokoisia kiviä ja pahasti tulehtunut rakko joten vaihtoehtoja ei ollut enää siinä vaiheessa. Rakko poistettiin tähystyksessä ja en mä saanut mitään ohjeita ruuista tai muista kun kerroin että olen karppaaja. Kirurgi oli jopa kannustava sen suhteen. Pari päivää leikkauksesta jatkoin ihan normaalia elämää ja karppausta. Sen koomin ei ole ollut kipuja tai mitään muitakaan vaivoja. En muista mihin mulla se sappi ohjautuu nyt mutta tosiaan mitään ongelmaa ei ole ilmennyt. Siksi olenkin koko asian unohtanut. Sen muistan että oli pahasti ”limainen” ja tulehtunut siihen pisteeseen että oli jo vaaraksi. Mun äidillä aikoinaan tuli myös sama juttu kun laihdutti painonvartijoissa nopeasti paljon. Eli jotenkin se laihtuminen vaikuttaa niihin kiviin..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2023-08-19 18:48:23 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Miulta on leikattu sappirakko kivinee pois 2021... vuosien kipuilujen ja turvotusten jälkee. Ekana ei meinanneet löytää syytä kipuiluu, ja miut pidettii pahimpien kipujen ajan viikon sydänosastolla piuhoissa kiinni.
Olihan ne kivut järkyttävät ja tutkimuksia tehtiin. Tehtiin myös varjoainekuvaus, missä voitiin todeta, ettei miula ole suonet tukossa, erittäin puhtaat olivat.
Sitten eräs lääkäri laittokin mahan ultraan ja sieltä löytyi syy, sappivaivat. No, eihän se vielä auttanut, sanottiin vaa, että jos kipuja, niin päivystykseen vaan ja kävinhä mie, 3 krt, viimesellä oli nii kovat kivut, etten meinannut enää henkeä saada ja jonossa odottaessa sain 3 kipukohtausta 2 tunnin sisää, ni sit otettii osastolle ja seuraavana päivänä leikkauksee.
Mutta, ruokavalion kanssa ollu temppuilua, kun tuntui, ettei mikään auta, ja joo, oliha miula myös IBS, että usei oltii löysällä ja sitte ei paljoo tarvinnukaa, ku wc ravata ja istua sai pitkää.
Mutta sitte täältä eräs neuvo minuu kokeilee vähärasvasta ruokavaliota, ja sillä pääsin alkuu... ja nyt uskallan olla taas vhh.
Ja voin vihdoinkin syödä, mitä haluan, ilman kipuja ja turvotuksia, jopa IBS ja refluksista olen päässy eroo. Ja kyllä, nyt voin käyttää runsaasti rasvaa ruoissa. Eikä enää ole ollu kipuja eikä turvotuksia.
Joitakin ruoka-aineita olen joutunu jättää pois käytöstä, mutta valinnanvaraa riittää muuten kyllä.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)