karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 04:53:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-06-20 16:38:44 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-04-12 16:25:46
Viestit: 2
PCOS myös täällä. Todettu -2005 lapsettomuustutkimusten yhteydessä.
Kuukautiset olleet aina epäsäännölliset. -2004 vuoteen asti käytin ehkäisyä, kaikissa muodoissaan ja kaikki ne teki minut hulluksi.
Loppuvuonna -2007 edelleen lapsettomuustutkimuksissa todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta, sain Thyroxiinit ja sen jälkeen alkoi paino tippua ja kuukautiset on olleet siitä lähtien säännölliset.
PCOS ei vaivaa enää muutenkuin säännöllisinä alavatsakipuina, endoa ei ole vielä tutkittu. Lapsihaaveet olen unohtanut jo vuosi sitten, kahdestaankin on hyvä olla. Mutta tulee jos on tullakseen, hoitoihin en halua enkä pysty.
Nyt kun olen karpaamalla 15 kiloa kevyempi, tuntuu että kaikki vaivat on taakse jääneitä!!!! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-06-25 17:01:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-12 22:46:03
Viestit: 857
Paikkakunta: Oulu
Olin ihan varma, että oon kirjottanu tähän ketjuun joskus aikasemminki, mutta kai se on ollu joku toinen ketju sitten...

Mullakin on siis PCOS ja sen kanssa oon taistellu teini-ikäisestä lähtien. Mulla alkoi menkat jo kymmenvuotiaana ja sillon myös hirsutismi nosti päänsä. Lasta oon joskus silloisen kumppanin kanssa yrittäny, mutta ei onnistunut ja epäilen että tokko onnistuukaan luonnon menetelmillä. Nuorempana käytin pillereitä, mutta sen jälkeen kun parikymppisenä (nyt reilut 30 v.) ne lopetin, on menkkojen kanssa ollu reilusti ongelmia. Usein ne on jouduttu käynnistämään keltarauhashormonilla useiden kuukausien poissaolon jälkeen.

Karppaus on vaikuttanut menkkoihin sen verran, että nyt tiedän miten saan menkat alkamaan ilman ylimääräisiä hormonilääkityksiä. Tämän kuuden vuoden aikana, minkä olen on/off karpannu, on tullu täysin selväksi se, että mun elimistölle karppaus on ainoa toimiva ruokavalio. Aina kun olen siirtynyt takaisin hiilarimaahan (monestakin eri syystä) pidemmäksi aikaa, niin kuukautiset ovat jääneet automaattisesti pois. Ja yhtä automaattisesti ne tulevat takaisin aina tasan kaksi viikkoa karppauksen aloittamisesta. Ei voisi selkeämpää viestiä olla :D . Mun ei siis tartte edes tiukasti ketoilla, vaan riittää sellanen 40-60 g hiilareita vuorokaudessa ja reilusti rasvaa.

Harmi vaan, että selkeästä viestistä huolimatta, vajoan säännöllisesti hiilareihin... No, nyt oon taas karppaillu muutaman kuukauden ja toivotaan, että tällä kertaa pääsen notkahduksista (varmasti niitä vielä tulee) ylös nopeasti ja karppaus jatkuu mahollisimman pitkään. Menkat on olleet koko kevään ihanan säännölliset. Sitä ihminen osaa nauttia jopa menkoistakin, jos ne ei oo itsestäänselvyys :lol: .

_________________
Minä saan olla niin omituinen kuin haluan! -Ayla-
Jemin kampanjasivu

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-04 10:51:43 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-10-06 10:00:10
Viestit: 149
Moikka, mullakin on diagnoosi sekä PCOS:ta että kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Mulla ei kumpikaan vaivoista ole oikein kurissa lääkityksestä huolimatta. Olen lopen kyllästynyt jatkuviin kontrolleihin ja typeriin lääkäreihin, jotka eivät tiedä näistä asioista yhtään mitään.

Nyt meillä on haaveena vauva - olemme sopineet jättävämme ehkäisyn syyskuussa. Painoa mulla on suunnilleen sata kiloa ja se kyllä kieltämättä huolestuttaa monellakin tapaa. Jos tulen raskaaksi - kuinka jaksan edes liikuttaa sellaista ruhoa - tai jos en tule - kuinka pääsen hoitoihin? Sieltähän torpataan kaikki, joiden BMI on yli kolmenkymmenen?

Mulla ei tähän menessä ole ollut minkäänlaista onnistumisen kokemusta laihdutusrintamalla. En vaan saa painoa tippumaan. Päin vastoin, tulen joka vuosi muutaman kilon edellsitä painavammaksi - joten tämä nousukehitys on ainakin saatava loppumaan.

On ihana lukea vertaiskertomuksia onnistumisista - sillä lääkäristä en ole saanut apua vaivoihini (noh, onhan ne lääkkeet). Yritän nyt siis pitää hiilarit mahdollisimman alhaalla. Kesälomamatkalla voin hiukan hellittää, mutta sen jälkeen alkaa todellinen taisto kohti kasvavaa mahaa - ja pieneviä kiloja.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-04 13:24:48 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56068
Paikkakunta: Kerava
Kun on kilpirauhasen vajaatoiminta niin kannattaa hakeutua kunnolliselle yksityiselle lääkärille, joka laittaa lääkityksen kuntoon. Terkkarissa on harvoin osaamista. Sit voi lähteä painokin putoamaan. Luepa kilpparivajis ketjua niin sieltä saa hyviä vinkkeja jos et oo aiemmin lukenut.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-06 21:07:04 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-05 13:49:39
Viestit: 7
Onpas mielenkiintoinen ketju. Itselläni on PCOS, mutta en ole pitänyt sitä kovinkaan merkittävänä haittana, enkä ole tajunnut miten moneen asiaan se vaikuttaa. Itselläni selvimmät oireet ovat keskivartalolihavuus, epäsäännöllisen kuukautiset (tulevat 2-3 kk välein), lievä hirsutismi ja tietynlainen "miehisyys" (mm. pohkeet joita kilpaluistelijat kadehtisivat). Nyt heräsi myös kysymys, että voisiko PCOS olla vaikuttimena myös mielialaongelmiin, joista olen kärsinyt.

Minun PCOS:ni on sen verran lievää, etten ole kokenut sen vaikuttavan laihduttamiseeni, kyllä kyseessä on ihan sokeriherkkujen (mieliala)syönti joka on laihdutusyritykset torpannut. Nyt olen kuitenkin aloittanut karppauksen, toiveena lähinnä, että paino reilusti putoaisi, mutta jos tässä samalla myös PCOS paranisi/helpottuisi niin olisihan se melkoinen lisävoitto!

Haluaisinkin kysyä teiltä, joilla on PCOS ja jotka olette kappauksella painoa tiputtaneet, että millainen karppaus teille on sopinut? Snowgrouse kertoilikin jo, että hänelle keino PCOS:n hallintaan on tiukka ketoilu. Mites muut?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-16 20:32:38 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-11-11 19:50:39
Viestit: 54
Minullakin pcos. Syön terolutia jotta menkkani olisivat edes jonkinlaisen järjen rajoissa. Olen tällähetkellä sinkku joten lapset eivät ihan juuri tällä sekunnilla ole tapetilla mutta muistan ikuisesti kuinka lääkäri naistentautienpolilla sanoi etten pääse lapsettomuushoitoihin ennenkun olen laihduttanut itseni normaalipainoiseksi. En edes kelpaisi siis lievästi ylipainoisena! Ymmärrän että sairaaloinen ylipaino vaikeuttaa raskaaksi tulemista, mutta sitä en ymmärrä että en olisi kelvollinen lapsettomuushoitoihin ennenkuin olen missinmitoissa :evil:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-16 20:38:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Eenfeltin kirjassa myös puhuttiin PCOS naisilla tiukkaa VHHta
On antanut monelle avun.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-16 22:00:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-25 18:07:38
Viestit: 2735
Paikkakunta: Tampere
Täällä yksi lisää, PCO todettu n. 5 vuotta sitten ultrassa YTHS:llä. Hormoniarvot olivat kuulemma normaalin rajoissa, joten mitään lääkkeitä en saanut, mutta testosteroni oli hieman koholla. 1 lapsi ihan luomusti tullut. Kuukautiset olivat koko lukioajan kokonaan pois, alkoivat suht normaaleina, kun muutin pois kotoa. Oireina ainakin pömppömahataipumus, jota kuopparinta korostaa, lievästi alikehittyneet (tubulaariset) rinnat, paksut pohkeet, matala ääni (no, siitä on tullut vain kehuja :smt081 ), aknea selässä ja rinnassa - joskus pari näppylää naamassakin, ajoittain tosi rasvoittuvat hiukset ja iho - oikeilla tuotteilla pärjään, esim. naamaa voi kuoria vaikka 3 kertaa päivässä surutta. Kovin karvaisena en pidä itseäni muihin tummiin naisihmisiin verrattuna, esim. viiksiä ei ole ajettavaksi asti.

Diane Novaa/Cypretyliä olen syönyt ihon takia migreeniä uhmaten, kunnes yksi lääkäri ei enää suostunut sitä kirjoittamaan ja sitten itsekin ajattelin, että kärsin mieluummin rumasta ihosta, kuin hirveistä migreenikohtauksista, kohonneesta veritulppariskistä jne. Nyt on ehkäisykapseli, joka saattaa entisestään lisätä finnejä, mutta muuten sopii hyvin.

Kyllähän se hetkittäin kismittää rankemminkin, kun tietää, että vaikka mitä tekisi ja minkä vaivan näkisi, niin tietyt viat ovat ja pysyvät, turha verrata itseään kehenkään oikeasti hyväkroppaiseen. :smt099

_________________
Jokainen ateria on tilaisuus syödä niin että laihtuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-26 21:08:23 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-07-28 07:16:35
Viestit: 2
Paikkakunta: Helsinki
Löysinpäs taas tieni karppiforumille (lueskelen tätä useammin kuin kirjoittelen :) ), kun yritän etsiä tietäni ulos tästä pcos labyrintista ja on kieltämättä mukava lukea muiden kokemuksia.

Itselläni todettiin pcos tämän vuoden helmikuussa. Gynekologille menin, kun kuukautiset olivat olleet noin kolme kuukautta myöhässä. Ultrassa löydettiin monirakkulaiset munasarjat (kuulemma olen ihan oppikirjatapaus), lisäksi minulla on ylipainoa ja aknea, hoidoksi määräsi tässäkin ketjussa puhutut yhdistelmäehkäisypillerit (Diane Nova).

Varsinainen ongelmani on se, että en tahtoisi syödä e-pillereitä : Aloitin vuonna 2008 jälleen kerran ehkäisypillerit minua pitkään vaivanneeseen akneen, jolle todella halusin lopun, silläkin uhalla että en koe pillereiden syömistä muuten miellyttävänä elämäntapana: veritulppariskin, mielialavaihteluiden, ruokahalun ja alkoholin sietokyvyn muutosten vuoksi. Viime syksynä päätin siis lopettaa pillerit, pudottaakseni painoani jota oli kahden pilleripopsintavuoden aikana kertynyt 20 kg ja jota en saanut tiukoilla, johdonmukaisilla ja terveellisilläkään elämäntavoilla putoamaan (viitisen salikäyntiä viikossa tosin kiinteytti, pudotti vaatekokoa ja teki olotilasta siedettävämmän) ja TSADAA siitä alkoivat uudet ongelmat! :roll: -Kuukautiset (joissa aiemmin säännöllinen, tosin pitkähkö 31 päivän kierto) jäivät pikkuhiljaa pois yhä pidemmiksi ajoiksi ja akne palasi kamalampana kuin koskaan. Arvelin jo ennen pillereiden lopettamista, että tulee aika jolloin olen akneihoinen itseinhossa kieriskelevä omena, mutta luulin että jossakin vaiheessa tunnelin päässä alkaisi näkyä jo valoa ja paino putoaisi... Noh, ruokahaluni on huomattavasti olemattomampi, syön huomattavasti vähemmän ja elän terveellisemmin, mutta paino on ja pysyy, samoin ihoni saa joka aamu kuorrutuksen Joe Blascoa ylleen. Edelliset kuukautiseni olivat huhtikuussa ja nyt mietin tosissani josko hakisin tuon pillerireseptin kanssa apua edes tähän ihooni, mutta en voi enkä osaa olla punnitsematta pillereiden ja toisaalta taas pcos:n aiheuttamia riskejä.

Mitä karppaamiseen tulee, niin en ole tähän mennessä onnistunut ylläpitämään vähähiilihydraattista elämäntapaa, vaikka suhtautumiseni ruokavalioni koostumukseen on useiden vähähiilaristen kuurien jälkeen huomattavasti hiilihydraattitietoisempi. Olen useasta lähteestä kuullut vähähiilihydraattisen ruokavalion eduista henkilöille joilla on näitä metabolisen oireyhtymän kaltaisia oireita ja taidanpa todella ottaa tämän pitkän ja stressaavan kesän jälkeen itseäni jälleen niskasta kiinni ja lähteä rakentamaan oikeasti vähähiilarisempaa elämää =).

Tästä tuli nyt oikein hypokondrisen ja neuroottisen ihmisen purkaus, mutta kiitos kun sain vuodattaa =)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-30 16:48:45 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-07-28 07:16:35
Viestit: 2
Paikkakunta: Helsinki
^ En ole kyllä käynyt ihotautilääkärillä, lähinnä skeptisyyteni vuoksi. Avomiehelläni ja ystävilläni on kokemuksia lähes kaikista yleisimmistä aknen lääkemuotoisista hoitomuodoista, osa hyviä, osa mitättömiä. Avomiehelläni on ollut todella paha akne ja hän on syönyt useita A-kuureja, tosin ihan positiivisin tuloksin, mutta käsittääkseni A-kuuria ei määrätä ellet syö ehkäisypillereitä, koska aiheuttaa epämuodostumia sikiölle ja raskauden "riskiä" ei saisi olla. Toisaalta e-pillerit poistavat itselläni aknen täysin ja kun tämä on selkeästi hormonaalista, niin hormonaalinen hoitomuoto tuntuisi loogiselta, mutta kaikella on kääntöpuolensa :/.

Blaah, tuntuu kuin kultakutrilta puuropöydässä, -mikään kulho ei ole sopiva. -Kenties siis tosiaan pitäisi siirtyä pois puuropöydästä kokonaan ;)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-30 18:43:00 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
E-pillereitä tuputetaan ihan liikaa, joten nostan hattua naiselle joka ei niitä halua laakista ruveta syömään. Sen verran pahoja myrkkyjä ne ovat ettei niitä IMHO PCOS:ään tai finneihin kannata syödä. Ketoilu on ainakin itselläni saanut kierron normaalipituiseksi ja hankala aikuisiän akne on vähentynyt muutamaksi finniksi kuukautisten aikana. Samoin arginiini on auttanut kuukautisten hirveyteen, PMS:ään ja akneen. Ja VHH:han on hormonaalinen hoitokeino koska insuliini on tärkeä hormoni ja VHH tasoittaa sitä, ja liika insuliini juuri aiheuttaa PCOS:ää. Heti jos olen syönyt hiilaripommin, vaikka vain yhden-->menkat ovat kaksi viikkoa myöhässä. Ekana ehdottomasti kokeilisin ruokavaliolla hoitoa koska sillä ei ole sen kummemmin haittavaikutuksia, toisin kuin hormonihoidoilla. :smt045

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-31 10:24:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-09-30 11:07:03
Viestit: 122
Ystävälläni on PCOS, joten tämä lukijapalaute Mark Sissonin sivulta sattui jotenkin silmään. Ehkä se kiinnostaa karppailijoitakin (tai harkitsevia)? :)

http://www.marksdailyapple.com/i-didn%E2%80%99t-just-%E2%80%9Cmanage%E2%80%9D-my-condition-i-beat-it-and-wiped-the-floor-with-it/

_________________
Heinäkuussa 2011 -5 kiloa, elokuussa rennosti -1kg, BMI 30 -> 29
Tavoite: -15 kg, BMI 25.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-07-31 21:26:48 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
^Pirun hyvä linkki, kiitos :D Mailasin tuon heti PCOS:stä kärsivälle kaverilleni joka jahkailee ja jahkailee karppauksen kanssa.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-08-01 10:19:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-09-30 11:07:03
Viestit: 122
^Eipä kestä, tanakkaa tekstiä minustakin!

_________________
Heinäkuussa 2011 -5 kiloa, elokuussa rennosti -1kg, BMI 30 -> 29
Tavoite: -15 kg, BMI 25.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-08-22 14:19:15 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-08-22 09:54:28
Viestit: 74
Heippa!

Oon ihka-uusi täällä sivustolla. Aika tietämätön kaikesta siis. :|

Mulla on ilmeisesti pcos (munasarjat rakkulamaiset, muita tutkimuksia ei ole vielä tehty mutta osuvia oireita löytyy muitakin mm. epäsäännöllinen kuukautiskierto, painonheilahtelut, masennusta kausittain jne.), jonka vuoksi oon nyt alkanut karsimaan hiilareita ruokavaliostani. Ihan itse :wink: bongasin vhh-ruokavaliosuosituksen, kun etsin tietoa ko. oireyhtymästä.

En ole enää vuosiin syönyt perunaa, riisiä enkä pastaa ihan vain siksi, kun en niistä liiemmin välitä. Leipää olen syönyt aamupalaksi, mutta nyt päätin jättää kaikki viljat/jauhot ruokavaliostani. Tällä hetkellä en syö lihaa, mutta harkitsen palaamista lihansyöjäksi, koska se tekisi ruokavaliostani vähän monipuolisemman. Tällä hetkellä ruokavalioni "perusta" on raejuustossa (1,5% rasvaa), maustamattomassa jogurtissa (2,5% rasvaa) ja kananmunissa. Kalaa (useimmiten tonnikalaa) menee pääruoaksi 2 x/vko. Soijarouhetta olen käyttänyt kasvispihvejä tehdessäni, mutta pikkasen on sellanen fiilis, ettei se oikein sovi vatsalleni (eli aiheuttaa ilmavaivoja). Lisäksi soijarouheessa(kin) on aika lailla hiilareita. En pidä ruoanlaitosta, joka entisestään kaventaa safkamahdollisuuksia. Kasviksia ja juureksia menee paljon.
En ole (vielä) ottanut käyttöön runsasrasvaisempia raejuusto- ja jogurttivaihtoehtoja, koska en ole varma voinko toimia pcos -oireyhtymän takia täysin samalla lailla kuin muut karpit. Tuntuu, että lihon vielä entisestäni, jos lisään rasvan määrää hirmuisesti. Rasvaa saan (jogurtin ja raejuuston lisäksi) tällä hetkellä öljyistä (tosin määrää pitäisi varmaan lisätä, käytän rypsiöljyä paistamiseen ja oliiviöljyä salaatissa), pähkinöistä ja siemenistä.

Painoa mun pitäisi tiputtaa n. 5-7 kg, että olisin "hyvänolon painossani". Kilot on todella tiukassa, kuten ilmeisesti kaikilla pcos:sta kärsivillä(?)
Liikun n. 5-6 kertaa/vko, viikko-ohjelmaan sisältyy sekä paino- että aerobistaharjoittelua. Tästä pääsenkin uuteen ongelmaan: kuinka paljon voin karsia hiilareita ilman, että liikunnan teho kärsii?
Mulla ei olisi hirveitä haluja jättää esim. hedelmiä, marjoja ja jogurttia kokonaan pois ruokavaliosta. Jogurtin kulutusta pitäisi tosin varmaan vähentää, sillä sitä menee päivässä n. 600g/pvä :shock: ...en yksinkertaisesti keksi muuta syötävää (rahkaa sekoitan välillä jogurtin joukkoon mutta en voi syödä sitä "paljaaltaan", sillä sekin aiheuttaa vatsavaivoja).

Välipala -kysymys on myös mietityttänyt. Oon ymmärtänyt, että karppaajat eivät niitä pahemmin harrasta(?) Itse oon aina syönyt välipaloja, lähinnä jogurtin ja hedelmien muodossa. (Syön 6 kertaa päivässä.) Käytännön esimerkki: menen aina suoraan töistä liikuntaharrastusten pariin enkä voisi kuvitella jaksavani treeniä pelkän lounaan voimin (, jonka syön n. 11.30) vaan mun on pakko vetäistä välipala ennen töistä lähtöä.
Aamupala on myös aiheuttanut päänvaivaa, kun leivän tilalle on pitänyt keksiä muuta. En mielelläni syö lämmintä safkaa aamuisin. Jogurtti (marjoilla ja pähkinöillä/siemenillä) olisi taas potentiaalinen vaihtis, mutta sitten sen käyttö lisääntyisi entisestään.

Onko kukaan kyennyt vähentämään pcos -oireita vähentämällä hiilareita vain jonkin verran...? Vai pitääkö mennä ihan sinne ns. ääripäähän...?

Neuvot olisivat enemmän kuin tarpeen ja saisivat mut iloiseksi! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-08-22 14:28:50 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Ei rasvaa tarvi vähentää missään nimessä koska se ei lihota. Liikainsuliini lihottaa, ja sen aiheuttavat vain oman hiilarirajasi yli menevät hiilarit. Joten jos pidät hiilihydraatit kurissa (ja PCOS:än kurissa pitämiseksi pitää todennäköisesti ala/ketokarpata, koska munasarjat ovat tosi herkät noille insuliinisekoiluille) niin rasvaa voi syödä ihan reilustikin (ja se myös tasapainottaa hormonitoimintaa--jotkut sukupuolihormonien häiriöt johtuvat osaksi siitä että käytetään just jotain rypsiä tai ei syödä oikeastaan yhtään rasvaa, mutta voi ja kananmuna taas tekevät sukupuolihormoneille gutaa, nehän kun kaikki valmistetaan kolesterolista). Nyt tuli niin monta kysymystä kerralla että sun varmasti kannattaisi lukea joku hyvä kirja aiheesta :D Niitä on just tällä hetkellä saatavilla pilvin pimein.

Lihansyöntiin siirtymistä voin itse suositella, peräti ex-vegenä, ihan terveyssyistä. Olen kokenut tuon myöskin hormoneita tasoittavaksi, soija kun kasviestrogeeneineen sekoittaa pakkaa vielä lisää.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Aloittelijan ongelmia..
ViestiLähetetty: 2011-08-22 14:32:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-25 18:07:38
Viestit: 2735
Paikkakunta: Tampere
Ketoilu on parantanut aknen (apuna Proactive Solutions)! Ja vasta se puree muihinkin vaivoihin. Eilinen osittain testimielessä tapahtunut repsu ei toistu, tarvitsen hc-linjan pysyäkseni henk ja fyys kuosissa, se on nyt kokeiltu ja nähty. Eli piste "äärikarppaukselle".

_________________
Jokainen ateria on tilaisuus syödä niin että laihtuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-08-22 18:56:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-08-21 07:58:07
Viestit: 479
Minulla todettu PCOS 15 v. nyt ikää 38. Nuorena kierto saatiin toimivaan vain diane novalla tai terolutilla. Lapsien HANKKIMINEN oli hormonileikkiä, mutta onnellisesti sain aikaiseksi kaksi kullannuppua. Sen jälkeen en ole suostunut hormoninappeja suuhuni laittamaan, joten kk:t tuli muutaman kerran vuodessa, kunnes viime elokuussa aloin karppaamisen. Kesti neljä kuukautta ja sitten kauhistus kuukautiskierto lähes normaaliraameihin. Heino juttu sinänsä, mutta elämä on kyllä paljon helpompaa ilman :wink: .
Tämän vuoden alussa repsahdin moneksi kuukaudeksi hiilarilinjalle, heti kierto meni sekaisin ja nyt taas ekaa viikkoa täällä takaisin,annas kattoo miten käy....Minä palailen astialle kun on jotain kerrottavaa.... Jos vaikka se iltatähti lähtis alulle [-o<


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-08-25 11:22:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-09-19 13:17:28
Viestit: 1286
Paikkakunta: Oulu
Mulla ei rentokarppauksella ainakaan näytä kuukautiskierto palautuvan ennalleen, vaan menkat tulee ja menee jokseenkin miten sattuu. Nyt koitan ottaa tiukemman linjan (taas vaihteeksi :lol: ), että jos about 50-60g hiilareita päivässä riittäisi. Katsotaan, pystynkö siihenkään, vai meneekö yöunet.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Onko PCOS-naisia?
ViestiLähetetty: 2011-08-26 11:59:23 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-08-26 10:51:00
Viestit: 3
Heippa!
Täällä yks pco-tapaus. Olen 35-v. ja mulla on todettu pco-tyyppiset munasarjat. Hormoniarvot olivat kuitenkin ok. Vatsa on ollut aina pallomainen, vaikka olen ollut normaalipainoinen. Karvoitusta on runsaasti sisäreisissä ja nousee myös kohti napaa. Kuukautiskierto ei toimi ollenkaan luomusti ja Teroluteilla kierto pyörii. Ongelma ollut jo aivan teinistä lähtien. Vauva on ollut haaveissa pitkään, mutta ovulaatiota ei näytä tapahtuvan. Olen testaillut ovulaatiotesteillä. Tällä hetkellä bmi on 25,8. Viime vuoden lopulla vähensin ruokavaliostani hiilareita hetkeksi ja aloin popsimaan runsaasti d-vitamiinia. Löysin ovulaation ja ajattelin, että johtui d-vitamiinista. Hiilarirajoitus jäi ja ovista ei enää tullut. Nyt heräsin tähän asiaan netissä kahlailtuani ja tajusin, että se taisi olla vhh, joka auttoi kroppaa toimimaan. Aloitinkin tässä jo loppukierrossa uuden ruokavalion ja jätin pois sokerin, perunat, pastat, riisit, hedelmät ja leivät. Jännää nähdä auttaako tämä heti tästä kierrosta. Vauvan eteen olen valmis vaikka mihin :)

Jemillä näyttää olevan rohkaiseva kokemus vhh ja menkkojen yhteydestä. Tämä rohkaisee kovasti jatkamaan tällä tiellä.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 155 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)