karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 12:46:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-06-28 23:43:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-12-09 09:18:38
Viestit: 967
Paikkakunta: Mynämäki
Mä etsin sokerikakun ohjetta, tai oikeammin tietoa, kuinka paljon taikinaa menee yhteen pelliliseen. Olen siis tekemässä 60 hengen kakkua, enkä mitään karppiversiota. Muistaako joku entisestä elämästään?

No kuitenkin, etsiessäni löysin seuraavan ohjeen dialyysipotilaille:

Suositeltavat vaihtoehdot:
Leipä ja muut viljavalmisteet:

Kuoritusta viljasta valmistetut
leivonnaiset ja puurot
vehnäjauho- ruissihti- ja ruislestyjauho,
mannaryynit, kiillotettu
riisi, makaronit, riisimurot,
maissihiutaleet, ranskanleipä,
pulla, keksit, sokerikakku pikkuleivät.


Mummollani on nyt jo munuaissiirrännäinen, mutta alan ymmärtää miksi hän "pelkää" karpata, vaikkakin vaan jättämällä sokerit ja valkoiset vehnäjauhot. Ihme jos ei jollain ole tän suosituksen jälkeen diabetes! :evil:

Suositus löytyy kokonaisuudessaan täältä:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2006-06-29 03:50:33 
Poissa
taviskarppi
taviskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-14 07:12:33
Viestit: 1953
Paikkakunta: Keski-Suomi
Sokerina pohjalla kirjoitti:
Mä etsin sokerikakun ohjetta, tai oikeammin tietoa, kuinka paljon taikinaa menee yhteen pelliliseen. Olen siis tekemässä 60 hengen kakkua, enkä mitään karppiversiota. Muistaako joku entisestä elämästään?

No kuitenkin, etsiessäni löysin seuraavan ohjeen dialyysipotilaille:

Suositeltavat vaihtoehdot:
Leipä ja muut viljavalmisteet:

Kuoritusta viljasta valmistetut
leivonnaiset ja puurot
vehnäjauho- ruissihti- ja ruislestyjauho,
mannaryynit, kiillotettu
riisi, makaronit, riisimurot,
maissihiutaleet, ranskanleipä,
pulla, keksit, sokerikakku pikkuleivät.


Mummollani on nyt jo munuaissiirrännäinen, mutta alan ymmärtää miksi hän "pelkää" karpata, vaikkakin vaan jättämällä sokerit ja valkoiset vehnäjauhot. Ihme jos ei jollain ole tän suosituksen jälkeen diabetes! :evil:

Suositus löytyy kokonaisuudessaan täältä:


Mulla on tosi hyvä kakkupohjaohje, tulee sellainen tiivis ja tosi hyvän makuinen! Isoon pellilliseen saa menemään 6 munaa joten ohje tässä 6:lle munalle:

6 munaa
2dl sokeria
1,5dl vehnäjauhoja
1,5dl perunajauhoja
1,5tl leivinjauhetta

1) munat ja sokeri tiukaksi, vaaleaksi vaahdoksi
2) kaikki kuivat aineet sekaisin -> sekoitetaan vaahdon sekaan "nostellen" tosi varovasti

Paistetaan 175C (kakkua n.40min) ja kääretoettua 225C noin 10min

_________________
Karppaus aloitettu 20.2.2006 89kg->78,6kg
Raskauden jälkeen (05/2007) paino 93 kiloon, karppausta on/off
2009 Huhtikuussa paino 86kg
2010 Tammikuussa paino yhä 86kg :(
.
.
Pitkän tauon jälkeen paluu karppilammikkoon 3/2015 lukemista 92kg.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-29 07:36:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-05-26 12:34:24
Viestit: 152
Siis dialyysipotilaan ja vaikeasta munuaisten vajaatoiminnasta kärsivien ruokavalio-ohje ei ole mitenkään terveellinen tai suositeltava meille, joilla on suht. normaalit ja toimivat munuaiset. Tämän ruokavalionhan tarkoituksena on säästää munuaisia ja hidastaa munuaisten vajaatoiminnan pahenemista. Valkoisia jauhoja suositaan sen vuoksi, että niissä on täysjyväviljaan verrattuna merkittävästi vähemmän fosforia (ja kaliumia, tosin kaikkien munuaispotilaiden ei tarvitse noudattaa kaliumrajoitusta). Lisäksi dialyysipotilaalla on ainakin minun juomatottumuksiini verrattuna ankara nesterajoitus, alle litra päivässä, mikä sisältää myös esim. kasviksista, marjoista, hedelmistä ja keitoista saatavan nesteen.

Ei ihme, jos tiukalle ja tarkalle ruokavaliolle määrätty ei uskalla ruveta karppaamaan tai muutenkaan lipsumaan lääkärin määräämästä ruokavaliosta.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-29 07:53:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-31 08:27:17
Viestit: 550
Mä oon sitä mieltä, että vaikka noi ohjeet tuntuu karpista ihan järkyltä, niin dialyysipotilaan ei kannata kyllä alkaa "ruualla leikkiä" vaan kiltisti syödä mitä lääkäri määrää. Ei siksi, että lääkärit olisivat aina oikeassa, vaan koska itsekään en tiedä paremmin. Jos karppiruokavaliota on tutkittu dialyysipotilailla ja todettu hyväksi, niin ok, mutta epäilen. Eriasia on, olisiko tätä munuaisten vajaatoimintaa, jos henkilö olisi aina syönyt karpisti. (sivuhuomautuksena: itse olen sitä mieltä, että nämä kaikki nykyiset kansantaudit diabetekset, verenpainetouhut, ylipainot, keliakiat, maitoallergiat ja laktoosi-intoleranssit johtuvat siitä, että ihmistä ei ole tarkoitettu syömään viljaa, maitoa saati sokeria. nimimerkillä: "Karppiherännäinen neljättä viikkoa" :lol: )


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-29 13:03:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-12-09 09:18:38
Viestit: 967
Paikkakunta: Mynämäki
Mun pointtini oli lähinnä se, että jos kerran täysjyväviljat ovat lähes kiellettyjä ja noissa valkoisissa puhdistamattomissa ei ole mitää ravintoarvoa ja johtavat vain uuteen tautiin, niin miksei voitaisi suosittaa viljatuotteiden pois jättämistä/ rajua vähentämistä?

Mummolani ei enää ole ruokarajoituksia, sillä hän sai munuaisen ja olisi halukas alkaa hoitamaan alkavaa diabetesta, mutta vanhat rajoitukset tai ennemminkin suositukset, kummittelevat yhä.

Kiitti ohjeesta DieGosta!!!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-29 13:09:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-31 08:27:17
Viestit: 550
Sokerina pohjalla kirjoitti:
Mun pointtini oli lähinnä se, että jos kerran täysjyväviljat ovat lähes kiellettyjä ja noissa valkoisissa puhdistamattomissa ei ole mitää ravintoarvoa ja johtavat vain uuteen tautiin, niin miksei voitaisi suosittaa viljatuotteiden pois jättämistä/ rajua vähentämistä?

Totta. :)

Sokerina pohjalla kirjoitti:
Mummolani ei enää ole ruokarajoituksia, sillä hän sai munuaisen ja olisi halukas alkaa hoitamaan alkavaa diabetesta, mutta vanhat rajoitukset tai ennemminkin suositukset, kummittelevat yhä.

Hyvä jos mummollasi ei enää ole munuais ongelmaa! :D Vanhemmille ihmisille lääkäri on jumalasta seuraava ja on varmasti vaikea unohtaa vanhoja neuvoja. Diabeteksen hoitoon karppiruoka olisi kyllä bueno. 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-29 13:57:53 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-02 14:06:37
Viestit: 61
Munuaisten vajaatoiminnasta kärsille suositellaan ruokavaliota, jossa rajoitetaan valkuaisaineita ja fosforia. Jos viljatuotteet jättäisiin pois ja samalla rajoitettaisiin valkuaisaineita, niin aika yksipuolista voisi tuo ravinto olla. Uskon, että munuaisia vähiten rasittava ruokavaliosuositus perustuu oikeasti tutkittuun tietoon, vaikka virallisterveelliseen skeptisesti suhtaudunkin. Ainakin jos itse tulevaisuudessa tulen vajaatoiminnasta kärsimään (kuulun riskiryhmään), noudatan kiltisti saamiani ohjeita.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-29 14:30:00 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Jos edes terveen ihmisen suositus ei perustu tutkimukseen, kuinka sitten sairaan? Jos jättää sekä viljan pois että rajoittaa proteiinia, tulemme Rosedalen ruokavalioon jossa syödään rasvaa. Väittävät pelittävän oikein hyvin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-29 14:46:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-05-26 12:34:24
Viestit: 152
Dialyysipotilailla on proteiini- ja fosforirajoitusten lisäksi kaliumrajoitus ja nesterajoitus. Kalium- ja nesterajoituksen takia kasvisten, marjojen ja hedelmien määrä on rajoitettu. Ja ne kokojyväviljat oli rajoitettu fosforin takia. Mitä siihen jää syötäväksi? Rasvaa surutta, rajoitetusti proteiinia, niukasti kasviksia, hedelmiä ja vihanneksia. Ymmärrän hyvin, että suositukseen on lisätty valkoiset jauhot ja sokeri niille, joilla ei ole diabetesta.

On kuitenkin nyt muistettava, että dialyysipotilashan on tavallaan tilanteessa, jolloin munuaisten parasta ennen -päivä meni jo ja dialyysillä eli tavallaan koneellisesti pidetään ihminen hengissä. Kaiken kaikkiaan siis poikkeustilanne.

On tietysti harmi, jos munuaissiirteen jälkeenkin vanha dialyysiruokavalio on niin iskostunut mieleen, että ei pysty siitä luopumaan, vaikka siitä on jo terveydelle haittaa.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-29 14:57:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-12-09 09:18:38
Viestit: 967
Paikkakunta: Mynämäki
Jep, mutta sitten on sellainen "hauska" tilanne, että vanhemmille ihmisille uuden munuaisen odottaminen on turhaa, jos on ylipainoa. Mummonikin oli juuri ja juuri BMI:n rajoissa ja siksi sai munuaissiirron. Edelleen väitän, että valkaistut vehnäjauhot ja sokerit eivät auta painoasiassakaan. Niin, suositus on helppotapa vähentää elinsiirtojonoja...?

Pahimmaksi tämän suosituksen tekee se, että ko. tuotteita suositetaan turvaamaan energian saanti! Okei, kyllä samassa kohdassa suositetaan myös rasvaa (kasvirasvaa)...

Ja vielä tuohon kaliumrajoitukseen: ei niitä kasviksia loppujen lopuksi ole montaa noin 5 kpl. Itseasiassa peruna ja soija ovat pahimmat. Muita sitten saisikin vetää astetta enemmän. Sama muissa rajoituksissa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-29 15:26:34 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Peruna, soija, kaakaojauhe, luumu, mango, papija, vehnänlese,ruskeat pavut sisältävät kaliumia eniten. Eli jopa dialyysipotilaalle sopiva karppiruokavalio on helposti muodostettavissa. Niin tulisi se diabetes mahdollisesti torjutuksi.

Kun sitä tärkkelystä tai sokeria ei suuremmin määrin tarvitse kukaan. Tässä taas heijastuu virallisen puolen taikauskoinen suhde tärkkelykseen. Nälänhädistä on niin vähän aikaa, että siitä tärkkelyksestä pidetään kynsin hampain kiinni, ja samaan aikaan ongelmana on lihominen!

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 06:45:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-05-26 12:34:24
Viestit: 152
No niin. Minulla oli näköjään tähän ketjuun liittyen pari ennakkoasennetta, jotka eivät tainneetkaan pitää paikkaansa. Ensinnäkin dialyysipotilaan ruokavaliosta ja energiansaannista. Minulla on ollut joitakin dalyysipotilaita potilaana, mutta loppujen lopuksi ei kovin montaa, varmaankin vajaa kymmenen kaiken kaikkiaan, kun en ole koskaan ollut dialyysihoitaja. Yhtään ylipainoista dialyysipotilasta minulla ei ole ollut, enemmän alipainoisia kuin normaalipainoisia. Näiden kohdalla riittävä energiansaanti oli kyllä ongelma, ja lisäravinteita kului. Näin pienen otoksen perusteella ei tietysti pitäisi lähteä yleistämään yhtään mitään, mutta lienee ymmärrettävää, jos minun mielikuvissani dialyysipotilas on lähes luuta ja nahkaa, kun juuri muunlaisia en ole hoitanut.

Sitten se toinen ennakkoasenteeni, joka ei tässä ketjussa pitänyt onneksi paikkaansa. Miten tämän nyt kauniisti sanoisi, ettei kukaan loukkaannu, sillä se ei ole missään nimessä tarkoitus. Tällä foorumilla joidenkin mielestä karppaus tuntuu olevan yleispätevä lääke mihin vaivaan tahansa. Olen ihan samaa mieltä siitä, että karppauksella pääsee monista vaivoista eroon, yleisvointi kohenee ja muutenkin elämä maistuu paremmalta. Oman erittäin lyhyen, noin kuukauden, karppauksen jälkeen olen jo huomannut itse voivani paljon paremmin. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että on joitain (jopa hengenvaarallisia) sairauksia, joiden hoito-ohjeita ja lääkärin määräyksiä on parempi noudattaa sen sijaan, että lähtee kokeilemaan, parantaako ruokavalio. Tietysti ihan toinen juttu on se, olisiko terveemmillä elämäntavoilla koskaan sairastunut.

Koska tällä foorumilla jotkut yksittäiset henkilöt ovat tarjonneet karppausta lääkkeeksi mihin vaan, niin siitä vähän pelästyin tässä ketjussa. Minuun iski epäily, että nyt ruvetaan pistämään dialyysipotilaan ruokavalio ihan uuteen uskoon vaan sillä perusteella, että kun karppaus on auttanut monia, se auttaa dialyysipotilastakin. Mutta eihän se sillälailla ollutkaan.

Sitten jatkuu ihan OT:nä. Lueskelin eilen illalla omia noin kymmenen vuoden takaisia ravitsemusopin muistiinpanoja ja totesin, että taidan aktiivisesti unohtaa kaiken silloin oppimani. Opettajan lisäämät huomautukset joidenkin kopioiden sivuihin saavat minut vahvaseti epäilemään hänen mielenterveyttään. Hän oli ottanut meille kopioita omasta kirjastaan, ja sivuhuomatusten perusteella etsinyt kuumeisesti "lupaa"olla ylipainoinen. (BMI 37, kyllä, sekin jaettiin meille kopioina). Ja luonnollisesti hyvä "ruokavalio rakennetaan hiilihydraatteja sisältävien ruoka-aineiden varaan". Antaa olla. Pitäisiköhän työntää uuninpesään nuo muistiinpanot.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 09:57:18 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
En mielestäni ollut parantamassa munuaispotilasta karppaamalla, vaan miettimässä ovatko dialyysipotilaan ohjeet proteiinin ja kaliumin rajoittamisesta yhdistettävissä karppaamiseen, ja luullakseni ovat. Karppaaminen kun ihan oikeasti käytännössä parantaa tässä tapauksessa uhkana olevan kakkostyypin diabeteksen muutamassa viikossa, ja tämä on tutkimuksellisesti osoitettu (mm. Karlsham, Ruotsi 22 kk seuranta, löytyy linkeistä.)

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 10:58:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-05-07 10:14:38
Viestit: 509
Paikkakunta: Pori
Hansu kirjoitti:

Sitten se toinen ennakkoasenteeni, joka ei tässä ketjussa pitänyt onneksi paikkaansa. Miten tämän nyt kauniisti sanoisi, ettei kukaan loukkaannu, sillä se ei ole missään nimessä tarkoitus. Tällä foorumilla joidenkin mielestä karppaus tuntuu olevan yleispätevä lääke mihin vaivaan tahansa. Olen ihan samaa mieltä siitä, että karppauksella pääsee monista vaivoista eroon, yleisvointi kohenee ja muutenkin elämä maistuu paremmalta. Oman erittäin lyhyen, noin kuukauden, karppauksen jälkeen olen jo huomannut itse voivani paljon paremmin. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että on joitain (jopa hengenvaarallisia) sairauksia, joiden hoito-ohjeita ja lääkärin määräyksiä on parempi noudattaa sen sijaan, että lähtee kokeilemaan, parantaako ruokavalio. Tietysti ihan toinen juttu on se, olisiko terveemmillä elämäntavoilla koskaan sairastunut.



Hansuhan sen sanoi mitä itse en osannut muotoilla! :)

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 16:25:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 20:09:11
Viestit: 802
Paikkakunta: Oulu
Ja jos jatkaa edelleen 2 tyypin diabeetikoista, niin kyseisessä tutkimuksessahan oli mukana yksi jolla oli munuaistilanne pahentunut n. 5 vuoden ajan. Munuaisfunktion huononeminen tyssäsi kuin seinään alakarppauksen aloitettua tutkimuksen mukana. Kun oli puhe munuaisongelmista...

PS. Itse tiedän alakarppauksen helpottavan useiden ongelmien tilaa. Lisäksi voin teoreettisesti löytää hypoteesejä kuinka se parantaa vielä useamman ongelman tilaa. Ei se nyt KAIKKEEN auta, mutta hiivatun moneen yleiseen ongelmaan länsimaisessa tärkkelyskulttuurissa se kyllä voi tilannetta tehdä paremmaksi, ellei jopa parantaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 17:12:02 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Ilkka tämän luonnollisesti tietääkin eikä viestini kohdistu siihen vaikka onkin tässä jatkeena.

Munuaiset, dialyysi. Kertokaapas kauhistelijat nyt ihan suomeksi millätavalla tärkkelyksen vaihtaminen rasvaan hankaloittaa tilannetta munuaisten tai dialyysipotilaan näkökulmasta. (pidetääön vaan se prode alhaalla sikäli jos tarvii ja muutkin asiat kunkin ongelmaisen yksilöllisen tarpeen mukaisena.) Sitä faktaa pliis karppauksen haitallisuudesta. Ihan vaan kysyn kun en tiedä. 8)

Karppaus on viimekädessä nimenomaan polttoainevalinta, low-carb --- high-fat. (proteiinijutut yms on sitten siinä rinnalla hivenen erillinenkin asia)

Mutta millaisia ovat ne karppauksen pelätyt munuaisoglemaisen ongelmat kun tärkkelys (glukoosia) korvataan rasvahapoilla sekä ehkä jossain määrin beettahydroksivoihapoilla ja asetoasetaatilla. Haluan kuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 20:01:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-05-26 12:34:24
Viestit: 152
Mä en pidä itseäni varsinaisesti kauhistelijana,mutta vastaanpa kumminkin. Ja vastaukseni on ihan vaan oma mielipide sen mukaan mitä oman elämänkokemukseni olen havainnut.

Eli mä ajattelen tämän näin: En tarkoita, että tärkkelys (ja varsinkin valkoiset vehnäjauhot) olisivat mitenkään autuaaksi tekevä asia dialyysipotilaalle. Mutta kun proteiinit on rajoitettu, niin energia pitää suurelta osin siis saada rasvasta ja/tai hiilihydraateista. Karppaajana luonnollinen ajatus lienee, että rasvasta mieluummin kuin hiilihydraateista. Mutta minua ainakin ällöttää ajatus syödä rasvaa lähes paljaaltaan, mä tarvitsen jotain rasvan lisäksi että saan sen alas. Ehkä jotkut pystyvät syömään rasvaa lähes paljaaltaan, mutta minä en. Rasva tarvitsee siis jotain kyytipojaksi. Proteiinit on rajoitettu, kasvikset on rajoitettu sekä nesterajoituksen että kaliumrajoituksen takia. (Se nesterajoitus oli muistaakseni dialyysipotilaalla alle litra eli puoli litraa+virtsamäärä, reippasti nestettä sisältävät ruuat lasketaan nesteisiin mukaan, esim. kurkku) Mitä siis voi syödä? Kohtuudella proteiineja, hiukan kasviksia, reilusti rasvaa ja pikkutilkka vettä. Ja sitten mahdollisesti niitä hiilihydraatteja jos tuo ei riitä. Ja lisäravinteita ehkä.

Ja se mitä ehkä tulkitsit kauhisteluksi. Mä en muistaakseni missään vaiheessa sanonut, että karppaus on pahasta dialyysipotilaalle. Kaiken kaikkiaan lyhyen karppaukseni takia en katso voivani sanoa kovinkaan paljon viisasta karppausruokavaliosta ja sen soveltamisesta erikoistilanteisiin. Mutta sairaanhoidosta tiedän paljon. Se, mitä tarkoitin, oli, että minusta karppaus sen enempää kuin mikään muukaan elämäntapa ei saa mennä "hihhuloinniksi". Ja sitten mä olen ehkä turhankin herkkä kaikenlaisen omapäisen puoskaroinnin suhteen, että taidan nähdä sitä sielläkin, missä sitä ei ole. Niin paljon olen nähnyt esim. sellaista, että vaihdetaan ominpäin omat verenpainelääkkeet tätivainajan lääkkeisiin, tietämättä edes mitä lääkkeitä ne ovat mutta purkin kyljessä luki "verenpaineeseen 2 tbl aamulla" ja niitä purkkeja oli niin paljon että ei niitä raaski heittää pois. Niin että kun kaikkea tällaista näkee niin paljon, niin mä olen aika ehdoton siitä, että annettuja hoito-ohjeita ei mennä ominpäin muuttelemaan keskustelematta lääkärin kanssa.

Eli tiivistettynä mielipiteeni: karppaus on hyvästä, mutta lääkärin antamien hoito-ohjeiden yli ei marssita ominpäin.

Ja vielä musta tuntuu, että tämä ketju alkaa nyt mennä siihen että yksi puhuu aidasta ja toinen (ilmeisesti minä) aidanseipäästä?

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 20:11:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ei liity mitenkään dialyysiin, vaan vain tuohon rasvaa paljaaltaan - juttuun.
Meikäläisen aaimiainen on yleensä voihin raapaistuja manteleita. Voiko tuota rasvaisemmaksi enää päästä? Mutta ne maistuvat todella hyvältä eikä miltään rasva-på-rasva-jutulta... 8)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 20:41:28 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Hansu kirjoitti:
Mä en pidä itseäni varsinaisesti kauhistelijana,mutta vastaanpa kumminkin. Ja vastaukseni on ihan vaan oma mielipide sen mukaan mitä oman elämänkokemukseni olen havainnut.

Eli mä ajattelen tämän näin: En tarkoita, että tärkkelys (ja varsinkin valkoiset vehnäjauhot) olisivat mitenkään autuaaksi tekevä asia dialyysipotilaalle. Mutta kun proteiinit on rajoitettu, niin energia pitää suurelta osin siis saada rasvasta ja/tai hiilihydraateista. Karppaajana luonnollinen ajatus lienee, että rasvasta mieluummin kuin hiilihydraateista. Mutta minua ainakin ällöttää ajatus syödä rasvaa lähes paljaaltaan, mä tarvitsen jotain rasvan lisäksi että saan sen alas. Ehkä jotkut pystyvät syömään rasvaa lähes paljaaltaan, mutta minä en. Rasva tarvitsee siis jotain kyytipojaksi. Proteiinit on rajoitettu, kasvikset on rajoitettu sekä nesterajoituksen että kaliumrajoituksen takia. (Se nesterajoitus oli muistaakseni dialyysipotilaalla alle litra eli puoli litraa+virtsamäärä, reippasti nestettä sisältävät ruuat lasketaan nesteisiin mukaan, esim. kurkku) Mitä siis voi syödä? Kohtuudella proteiineja, hiukan kasviksia, reilusti rasvaa ja pikkutilkka vettä. Ja sitten mahdollisesti niitä hiilihydraatteja jos tuo ei riitä. Ja lisäravinteita ehkä.

Ja se mitä ehkä tulkitsit kauhisteluksi. Mä en muistaakseni missään vaiheessa sanonut, että karppaus on pahasta dialyysipotilaalle. Kaiken kaikkiaan lyhyen karppaukseni takia en katso voivani sanoa kovinkaan paljon viisasta karppausruokavaliosta ja sen soveltamisesta erikoistilanteisiin. Mutta sairaanhoidosta tiedän paljon. Se, mitä tarkoitin, oli, että minusta karppaus sen enempää kuin mikään muukaan elämäntapa ei saa mennä "hihhuloinniksi". Ja sitten mä olen ehkä turhankin herkkä kaikenlaisen omapäisen puoskaroinnin suhteen, että taidan nähdä sitä sielläkin, missä sitä ei ole. Niin paljon olen nähnyt esim. sellaista, että vaihdetaan ominpäin omat verenpainelääkkeet tätivainajan lääkkeisiin, tietämättä edes mitä lääkkeitä ne ovat mutta purkin kyljessä luki "verenpaineeseen 2 tbl aamulla" ja niitä purkkeja oli niin paljon että ei niitä raaski heittää pois. Niin että kun kaikkea tällaista näkee niin paljon, niin mä olen aika ehdoton siitä, että annettuja hoito-ohjeita ei mennä ominpäin muuttelemaan keskustelematta lääkärin kanssa.

Eli tiivistettynä mielipiteeni: karppaus on hyvästä, mutta lääkärin antamien hoito-ohjeiden yli ei marssita ominpäin.

Ja vielä musta tuntuu, että tämä ketju alkaa nyt mennä siihen että yksi puhuu aidasta ja toinen (ilmeisesti minä) aidanseipäästä?


Tämä ansaitsisi minusta paremman vastauksen kuin mihin juuri nyt pystyn ja ehdin.

On aikamoinen osittainen harhakäsitys että alakarppi tarkoittaisi hyvin runsasproteiinista oikopäätä. Monet toki soveltavat sitä sillätavalla. Kuitenkin hyvin paljon kotrostetaan myöskin proteiinin rajoittamista erityisesti tavallisesti koskien insuliini-sokerinsäätöongelmaista. tavanomainen karppaus saattaa aikalailla usein mahtua likiluokkaa "virallisterveelliseen" proteiinin määrän osalta. Koko ravitsemussektorilla vallitsee aikalailla löysä mutta kuitenkin selkeä konsensus proteinin määrästä. Tiukalla laihdutusketokarpilla jolla ei ole suuria ongelmia esim sokerisysteemeissään on toki melkoisen reilu mutta ei kohtuuton proteiinin määrä tarpeen hormonaalisen säädön sekä glukoosin de novo tuotannon suhteen jolloin varmistetaan ylimäärällä ettei omia proteiinikudoksia syödä. Tämä johtaa usein lievään todellista tarvetta suurempaankin prodemäärään.

Mutta jos lievennetään tuosta hivenen, ei olla rajulla laihdutuksella, eli energiavaje kohtuullinen ja hiilarimäärä alhainen pärjätään usein melko niukallakin (karppiniukalla) proteiinin määrällä.

Pääasiassa ja noin karkeasti ottaen alakarpin ei tarvi olla runsasproteiininen.

Lähellä isokalorista ja kohtuuhiilareilla (ns "aivohiilarit" tai lähes) ei tarvita minkäänlaista proteiiniylimäärää. Voidaan jopa toimia niukkaproteiinisesti jos tarve vaatii. Ihmisen todellinen proteiinin tarve ei suutren suuri ole. (yksilöllisen vaihtelun huomioiden) Proteiinitase voidaan helposti mitata ja silläkin tavalla minimoida se proteiinin saanti yksilölliseen minimiin silloin kun sitä ei glukoosilähteeksi tarvita. Se tarvittava määrä voi olla melkoisen niukkakin. Erityisesti karppaus eläinperäisellä ravinnolla mahdolistaa proteiinin aminohappoprofiilin vuoksi melko niukan proteiinimäärän.

Kannattaa laskea ihan oikeasti muutamilla elintarvikkeilla paljonko esim rasvaa ravinnossa on tai voi olla sen tuntumatta kovinkaan rasvaiselle.

Valinta on tärkkelyksen/sokerin ja rasvan välillä eikä suinkaan niin että aletaan mainittavasti proteiinia energiaravintona hiilihydaatin sijasta syödä.

(otin nyt vain kantaa tähän prode-hiilari-rasva kysymykseen)

Melkoisen helposti saa koostettua rasvattomalta tuntuvan ruokavalion siten että esim hiilaria on 60-80g, proteiinia (40g (jos se riittäisi yksilöllisesti) sekä loppu energian tarpeesta ravinnon sisältämää rasvaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-01 07:45:10 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Ja vielä tiedoksi, Ilkka on lääketieteen kandidaatti.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)