karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 13:13:45

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 17:12:02 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Ilkka tämän luonnollisesti tietääkin eikä viestini kohdistu siihen vaikka onkin tässä jatkeena.

Munuaiset, dialyysi. Kertokaapas kauhistelijat nyt ihan suomeksi millätavalla tärkkelyksen vaihtaminen rasvaan hankaloittaa tilannetta munuaisten tai dialyysipotilaan näkökulmasta. (pidetääön vaan se prode alhaalla sikäli jos tarvii ja muutkin asiat kunkin ongelmaisen yksilöllisen tarpeen mukaisena.) Sitä faktaa pliis karppauksen haitallisuudesta. Ihan vaan kysyn kun en tiedä. 8)

Karppaus on viimekädessä nimenomaan polttoainevalinta, low-carb --- high-fat. (proteiinijutut yms on sitten siinä rinnalla hivenen erillinenkin asia)

Mutta millaisia ovat ne karppauksen pelätyt munuaisoglemaisen ongelmat kun tärkkelys (glukoosia) korvataan rasvahapoilla sekä ehkä jossain määrin beettahydroksivoihapoilla ja asetoasetaatilla. Haluan kuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 20:01:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-05-26 12:34:24
Viestit: 152
Mä en pidä itseäni varsinaisesti kauhistelijana,mutta vastaanpa kumminkin. Ja vastaukseni on ihan vaan oma mielipide sen mukaan mitä oman elämänkokemukseni olen havainnut.

Eli mä ajattelen tämän näin: En tarkoita, että tärkkelys (ja varsinkin valkoiset vehnäjauhot) olisivat mitenkään autuaaksi tekevä asia dialyysipotilaalle. Mutta kun proteiinit on rajoitettu, niin energia pitää suurelta osin siis saada rasvasta ja/tai hiilihydraateista. Karppaajana luonnollinen ajatus lienee, että rasvasta mieluummin kuin hiilihydraateista. Mutta minua ainakin ällöttää ajatus syödä rasvaa lähes paljaaltaan, mä tarvitsen jotain rasvan lisäksi että saan sen alas. Ehkä jotkut pystyvät syömään rasvaa lähes paljaaltaan, mutta minä en. Rasva tarvitsee siis jotain kyytipojaksi. Proteiinit on rajoitettu, kasvikset on rajoitettu sekä nesterajoituksen että kaliumrajoituksen takia. (Se nesterajoitus oli muistaakseni dialyysipotilaalla alle litra eli puoli litraa+virtsamäärä, reippasti nestettä sisältävät ruuat lasketaan nesteisiin mukaan, esim. kurkku) Mitä siis voi syödä? Kohtuudella proteiineja, hiukan kasviksia, reilusti rasvaa ja pikkutilkka vettä. Ja sitten mahdollisesti niitä hiilihydraatteja jos tuo ei riitä. Ja lisäravinteita ehkä.

Ja se mitä ehkä tulkitsit kauhisteluksi. Mä en muistaakseni missään vaiheessa sanonut, että karppaus on pahasta dialyysipotilaalle. Kaiken kaikkiaan lyhyen karppaukseni takia en katso voivani sanoa kovinkaan paljon viisasta karppausruokavaliosta ja sen soveltamisesta erikoistilanteisiin. Mutta sairaanhoidosta tiedän paljon. Se, mitä tarkoitin, oli, että minusta karppaus sen enempää kuin mikään muukaan elämäntapa ei saa mennä "hihhuloinniksi". Ja sitten mä olen ehkä turhankin herkkä kaikenlaisen omapäisen puoskaroinnin suhteen, että taidan nähdä sitä sielläkin, missä sitä ei ole. Niin paljon olen nähnyt esim. sellaista, että vaihdetaan ominpäin omat verenpainelääkkeet tätivainajan lääkkeisiin, tietämättä edes mitä lääkkeitä ne ovat mutta purkin kyljessä luki "verenpaineeseen 2 tbl aamulla" ja niitä purkkeja oli niin paljon että ei niitä raaski heittää pois. Niin että kun kaikkea tällaista näkee niin paljon, niin mä olen aika ehdoton siitä, että annettuja hoito-ohjeita ei mennä ominpäin muuttelemaan keskustelematta lääkärin kanssa.

Eli tiivistettynä mielipiteeni: karppaus on hyvästä, mutta lääkärin antamien hoito-ohjeiden yli ei marssita ominpäin.

Ja vielä musta tuntuu, että tämä ketju alkaa nyt mennä siihen että yksi puhuu aidasta ja toinen (ilmeisesti minä) aidanseipäästä?

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 20:11:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ei liity mitenkään dialyysiin, vaan vain tuohon rasvaa paljaaltaan - juttuun.
Meikäläisen aaimiainen on yleensä voihin raapaistuja manteleita. Voiko tuota rasvaisemmaksi enää päästä? Mutta ne maistuvat todella hyvältä eikä miltään rasva-på-rasva-jutulta... 8)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-06-30 20:41:28 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Hansu kirjoitti:
Mä en pidä itseäni varsinaisesti kauhistelijana,mutta vastaanpa kumminkin. Ja vastaukseni on ihan vaan oma mielipide sen mukaan mitä oman elämänkokemukseni olen havainnut.

Eli mä ajattelen tämän näin: En tarkoita, että tärkkelys (ja varsinkin valkoiset vehnäjauhot) olisivat mitenkään autuaaksi tekevä asia dialyysipotilaalle. Mutta kun proteiinit on rajoitettu, niin energia pitää suurelta osin siis saada rasvasta ja/tai hiilihydraateista. Karppaajana luonnollinen ajatus lienee, että rasvasta mieluummin kuin hiilihydraateista. Mutta minua ainakin ällöttää ajatus syödä rasvaa lähes paljaaltaan, mä tarvitsen jotain rasvan lisäksi että saan sen alas. Ehkä jotkut pystyvät syömään rasvaa lähes paljaaltaan, mutta minä en. Rasva tarvitsee siis jotain kyytipojaksi. Proteiinit on rajoitettu, kasvikset on rajoitettu sekä nesterajoituksen että kaliumrajoituksen takia. (Se nesterajoitus oli muistaakseni dialyysipotilaalla alle litra eli puoli litraa+virtsamäärä, reippasti nestettä sisältävät ruuat lasketaan nesteisiin mukaan, esim. kurkku) Mitä siis voi syödä? Kohtuudella proteiineja, hiukan kasviksia, reilusti rasvaa ja pikkutilkka vettä. Ja sitten mahdollisesti niitä hiilihydraatteja jos tuo ei riitä. Ja lisäravinteita ehkä.

Ja se mitä ehkä tulkitsit kauhisteluksi. Mä en muistaakseni missään vaiheessa sanonut, että karppaus on pahasta dialyysipotilaalle. Kaiken kaikkiaan lyhyen karppaukseni takia en katso voivani sanoa kovinkaan paljon viisasta karppausruokavaliosta ja sen soveltamisesta erikoistilanteisiin. Mutta sairaanhoidosta tiedän paljon. Se, mitä tarkoitin, oli, että minusta karppaus sen enempää kuin mikään muukaan elämäntapa ei saa mennä "hihhuloinniksi". Ja sitten mä olen ehkä turhankin herkkä kaikenlaisen omapäisen puoskaroinnin suhteen, että taidan nähdä sitä sielläkin, missä sitä ei ole. Niin paljon olen nähnyt esim. sellaista, että vaihdetaan ominpäin omat verenpainelääkkeet tätivainajan lääkkeisiin, tietämättä edes mitä lääkkeitä ne ovat mutta purkin kyljessä luki "verenpaineeseen 2 tbl aamulla" ja niitä purkkeja oli niin paljon että ei niitä raaski heittää pois. Niin että kun kaikkea tällaista näkee niin paljon, niin mä olen aika ehdoton siitä, että annettuja hoito-ohjeita ei mennä ominpäin muuttelemaan keskustelematta lääkärin kanssa.

Eli tiivistettynä mielipiteeni: karppaus on hyvästä, mutta lääkärin antamien hoito-ohjeiden yli ei marssita ominpäin.

Ja vielä musta tuntuu, että tämä ketju alkaa nyt mennä siihen että yksi puhuu aidasta ja toinen (ilmeisesti minä) aidanseipäästä?


Tämä ansaitsisi minusta paremman vastauksen kuin mihin juuri nyt pystyn ja ehdin.

On aikamoinen osittainen harhakäsitys että alakarppi tarkoittaisi hyvin runsasproteiinista oikopäätä. Monet toki soveltavat sitä sillätavalla. Kuitenkin hyvin paljon kotrostetaan myöskin proteiinin rajoittamista erityisesti tavallisesti koskien insuliini-sokerinsäätöongelmaista. tavanomainen karppaus saattaa aikalailla usein mahtua likiluokkaa "virallisterveelliseen" proteiinin määrän osalta. Koko ravitsemussektorilla vallitsee aikalailla löysä mutta kuitenkin selkeä konsensus proteinin määrästä. Tiukalla laihdutusketokarpilla jolla ei ole suuria ongelmia esim sokerisysteemeissään on toki melkoisen reilu mutta ei kohtuuton proteiinin määrä tarpeen hormonaalisen säädön sekä glukoosin de novo tuotannon suhteen jolloin varmistetaan ylimäärällä ettei omia proteiinikudoksia syödä. Tämä johtaa usein lievään todellista tarvetta suurempaankin prodemäärään.

Mutta jos lievennetään tuosta hivenen, ei olla rajulla laihdutuksella, eli energiavaje kohtuullinen ja hiilarimäärä alhainen pärjätään usein melko niukallakin (karppiniukalla) proteiinin määrällä.

Pääasiassa ja noin karkeasti ottaen alakarpin ei tarvi olla runsasproteiininen.

Lähellä isokalorista ja kohtuuhiilareilla (ns "aivohiilarit" tai lähes) ei tarvita minkäänlaista proteiiniylimäärää. Voidaan jopa toimia niukkaproteiinisesti jos tarve vaatii. Ihmisen todellinen proteiinin tarve ei suutren suuri ole. (yksilöllisen vaihtelun huomioiden) Proteiinitase voidaan helposti mitata ja silläkin tavalla minimoida se proteiinin saanti yksilölliseen minimiin silloin kun sitä ei glukoosilähteeksi tarvita. Se tarvittava määrä voi olla melkoisen niukkakin. Erityisesti karppaus eläinperäisellä ravinnolla mahdolistaa proteiinin aminohappoprofiilin vuoksi melko niukan proteiinimäärän.

Kannattaa laskea ihan oikeasti muutamilla elintarvikkeilla paljonko esim rasvaa ravinnossa on tai voi olla sen tuntumatta kovinkaan rasvaiselle.

Valinta on tärkkelyksen/sokerin ja rasvan välillä eikä suinkaan niin että aletaan mainittavasti proteiinia energiaravintona hiilihydaatin sijasta syödä.

(otin nyt vain kantaa tähän prode-hiilari-rasva kysymykseen)

Melkoisen helposti saa koostettua rasvattomalta tuntuvan ruokavalion siten että esim hiilaria on 60-80g, proteiinia (40g (jos se riittäisi yksilöllisesti) sekä loppu energian tarpeesta ravinnon sisältämää rasvaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-01 07:45:10 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Ja vielä tiedoksi, Ilkka on lääketieteen kandidaatti.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-01 21:11:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-01-09 23:26:31
Viestit: 989
Paikkakunta: North Yorkshire, UK
Asiasta rasiaan, UK:ssa asuessa lääkäri oli pyytänyt tyroksiinin lisäksi (vajaatoiminta kun on) myös munuaisten toimintaan liittyvän verikokeen kun haistoi hengityksestä ketoosin ja loistavasti toimivat. Heh, siitäs sai pitkän nenän. 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-07-01 21:29:07 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Kitty kirjoitti:
Asiasta rasiaan, UK:ssa asuessa lääkäri oli pyytänyt tyroksiinin lisäksi (vajaatoiminta kun on) myös munuaisten toimintaan liittyvän verikokeen kun haistoi hengityksestä ketoosin ja loistavasti toimivat. Heh, siitäs sai pitkän nenän. 8)


Munuaisista tulikin mieleen että usein ajatellaan ketoainetuotannon olevan maksan heiniä. Ketot kuitenkin kun ovat myös superpolttoainetta munuaisten osille. Munuaisilla on erityiskyky valmistaa ketoja omiin energiantarpeisiinsa. ;) Niiden kapasiteetti on muistaakseni suuruusluokkana noin 10% tyypillisestä ravitsemusketoosin maksan tuottomääristä. Maksa luonnollisesti on niiden päälähde energiajakelussa muille kudoksille. Munuainen tekee niitä lähinnä omiin tarpeisiinsa. (nillä on oma näinkin turvattu energiahuolto. On ne senverran kriittinen osa ihmiselle, on oma energiahuollon varmistus ja sitten redundanssia muutenkin, ne on kahdennettu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-17 10:32:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-03-17 09:57:40
Viestit: 1
Huhhuh!
Kun tiedetään asiat paremmin kun muut ja oma näkemys on oikea...
Olen 27 v nainen, yhden lapsen äiti ja minulla on synnynnäinen munuaisten vajaatoiminta (ei siis johdu mistään ulkopuolisesta tekijästä, kyseessä on geenimutaatio) johon ei kuulu diabetestä. Olen tällähetkellä toista kertaa dialyysihoidossa. Ensimmäisen siirrännäiseni sain n. 5 vuotta sitten, mutta pahan oireettoman hyljinnän jälkeen ollaan taas tilanteessa jossa kaikki pyörii dialyysin ympärillä. (kyllä vaan, kaikki suunnitellaan hoitopäivien mukaan)
Ensimmäisen dialyysin aikaan minulla ei ollut suurempia ongelmia fosforin tai kaliumin kanssa, nesterajoituskin oli häilyvä koska omat munuaiseni toimivat vielä jotenkin ja virtsaa erittyi. Nyt ne ovat kuitenkin kuihtuneet sijoilleen ja siirrännäinen lopettanut toiminnan lähes kokonaan. Nesterajoitus se vaikein on, kaikki neste jää kehoon, myös ruuasta saatu, joten vanhojen naisten nilkkoihin jäävät sukan rajat ovat tuttuja.
Nyt toisella kerralla minulla on suuria ongelmia pitää fosforiarvot kurissa. Olen jättänyt pois kovan juuston, maitotuotteet, kahvin, kaakaon, tumman leivän, lihan laskenut minimiin , perunan korvannut makaronilla tai riisillä ja kasviksista jopa tuorekurkun korvannut lehtisalaatilla ja kananmunista jätän keltuaisen käyttämättä. Ja fosforinsitoja lääkitykseni on maksimissa. Ja silti fosfori on hivenen korkea. Eli mitä voin syödä jos en ranskanleipää ja voita? Meillä dialyysipotilaillakin on välillä nälkä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-17 11:56:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Perunaa ja voita - ja siihen sivuun vähän keltuaisia, että saat tarvittavat ravinteetkin?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-17 12:02:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-23 10:45:24
Viestit: 51
Se keltuainen vaan on sijalla 30 eniten fosforia sisältävistä elintarvikkeista finelin mukaan... Niin terveellistä kuin se muuten onkin, ei taida sopia tähän ruokavalioon.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-17 12:05:26 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Lainaa:
tuorekurkun korvannut lehtisalaatilla

:?: Sisältävät suurinpiirtein saman verran vettä. Suurinpiirtein siksi, kun pitoisuudet vaihtelevat jonkin verran.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-17 12:12:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
No olipa taas noita myyttejä kerrakseen...

Mikäli uskomme lääkäri Heikkilää, niin tässä jotain ihan muuta.

Munuaisvaurion ensioire on proteiinin erittyminen virtsaan. Perinteisesti on ajateltu, että vähäproteiininen ruokavalio voisi auttaa, mutta tutkimusten mukaan proteiinirajoituksesta ei ole mitään hyötyä. Loogisestikin ajatellen asia on näin, sillä proteiini ei ole syy munuaisvaurioon.

Potilaat kertovat, että heitä varoitellaan lähes järjestään munuaisvauriosta, joita VHH-ruokavalion jatkaminen voi aiheuttaa. Tämä koskee erityisesti diabetespotilaita. Varoittelulle ei ole mitään perustetta: on todettu kliinisesti, että Pellinkidieetti parantaa munuaisten toimintaa diabetespotilailla, joilla munuaisvaurio on edennyt jo pitkälle. Ruokavalio todellakin vähentää proteiinien erittymistä virtsaan ja jopa laskee kreatiniiniarvoja.

Sokeri sen sijaan vaurioittaa munuaisia. Tämä on todettu jo vuosikymmeniä sitten, mutta nykyään asia sivuutetaan usein täysin.
Esimerkiksi keliakia on yhteydessä nefropatiaan. Suomessakin on julkaistu potilaskertomus, jossa munuaispotilaan raportoidaan toipuneen täysin gluteiinittomalla ruokavaliolla.

Munuaiskivet ovat toinen ongelma, jolla ihmisiä on tämän ruokavalion yhteydessä peloteltu. Jo 1960- ja 1970-luvuilla todettiin, että sokeri ja puhdistetut hiilihydraatit ovat yksi munuaiskivien keskeisimmistä syistä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-17 12:16:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47602
Paikkakunta: HomeSweetHome
PantheraCandidus kirjoitti:
Se keltuainen vaan on sijalla 30 eniten fosforia sisältävistä elintarvikkeista finelin mukaan... Niin terveellistä kuin se muuten onkin, ei taida sopia tähän ruokavalioon.

... mutta sitä ei tarvitse syödä kovin paljoa riittävien ravinteiden saantiin, niin saattaisi se sittenkin sopia?
Laatu korvaa kirkkaasti määrän - yllättävän usein :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-06 15:32:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-09-27 08:47:58
Viestit: 311
Lainaa:
on todettu kliinisesti, että Pellinkidieetti parantaa munuaisten toimintaa diabetespotilailla, joilla munuaisvaurio on edennyt jo pitkälle. Ruokavalio todellakin vähentää proteiinien erittymistä virtsaan ja jopa laskee kreatiniiniarvoja.


Karppaus parantaa/pysäyttää varmasti sen diabeteksen, joka taas on vaurioittanut munuaisia ja nostanut munuaisarvoja.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)