karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-04 13:14:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-12-10 09:16:39 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-05-28 14:46:13
Viestit: 38
Paikkakunta: Vantaa
hei

onko kenelläkään tietoa voiko karppauksesta olla haittaa tai päinvastoin kokemuksia että karppaus auttaa painoa putoamaan joka on noussut sairauden kylkiäisenä

itse saanut vasta tuomion sairaudestani.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-10 12:27:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-13 12:47:45
Viestit: 884
Paikkakunta: E-Suomi
Hei! Olen itse ko. tautia sairastanut syntymästäni asti ja paino-ongelmat alkoivat 19 v. iässä varsinaisesti.
Laihdutellut oon sen jälkeen monta kertaa pv-dieeteillä painon pysymättä alhaalla, 4 x varmaan pisteilin pois 14 kg ja 2 muuta yritystä oli myös, mutta sanonpa sanoneeni että tää karppaus on osoittautunut parhaimmaksi mahdolliseksi dieetiksi millä olen ollut. :D
Mulla on aiemmin heitellyt kovastikin kilppariarvot laidasta laitaan. Nyt tuo tsh on pysynyt paremmin hollillaan kumminkin, mutta joudun puolivuosittain käymään kontrolleissa vielä koska ei pysy niin hyvin nuo arvot tasaisina.
Kaiken lisäks kun oma tyte-lääkärini on venäläinen mikä lie tohtori, hän on sitä mieltä että pitäis mun pitää s-tsh mahdollisimman alhaisena kun on niin passiivinen ja lihava. Pääsin sen kanssa sopusointuun kun tsh oli tuossa viimeksi ykkösen paikkeilla eli ainakin viitearvojen sisäpuolella. Hän meinasi että olisi pidettävä ylitoiminnassa kilppari mutta eihän se ole hoitosuositus sentään :shock:. Luojan kiitos sentään että oli normaalin rajoissa, muuten olisin automaattisesti itse alkanut vaan vähentämään lääkitystä.
Joku pitempään karppaillut varmaan osaisi kertoa paremmin, mitä se on vaikuttanut tsh-arvoihin pitkällä säteellä, uskoisin kuitenkin tasaavan koska tuskin paino hirveemmin heiluu karppauksella ees taas rajummin. :)
Karppaus on tosiaankin elämäntapa, ei mikään "kuuri".
Itse voin sanoa että olen laihtunut samaan tahtiin kuin pv-dieetillä aikanaan, mutta ilman kitumista nälässä. ;) Ruoka-ajat ovat harventuneet kun syön 3 kertaa päivässä ja pärjännyt oon hyvin. Vaihtelevuutta on joutunut opettelemaan koska mulla on tapana ollut syödä liian pitkään samoja safkoja päivästä toiseen ja se jos joku jumittaa painoa.
Makeanhimo on mennyt minimiin myös. Mikään ei estä esim. täyttämästä suklaahimoa jossain vaiheessa, parempi ettei oo sitten kiusoja ja himoja mistään. Toivottavasti sait tästä nyt jotain. Tsemppiä =D> ja tervetuloa terveelliseen elämään karppauksen parissa. :D

_________________
En enää ketoile enkä karppaile


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-10 13:12:21 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
:wink: Vuosia vajista poteneena voin sanoa, et tää oli ainut ja paras keino pudottaa painoa... mikää muu ei tepsiny, ku vaa nosti painoa, vaikka mitä teki... #-o Lääkitys ollu leikkauksen jälkee sama, et sekää ei muuttunu, ei edes raskauden aikana... :wink:
Tosin hitaampaa pudottaminen oli, mut sitäki tehokkaampaa, et suosittelen lämpimästi, ethän sie tiedä, ellet kokeile... tsemppiä! :wink:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-10 13:45:30 
Poissa
Karpihko
Karpihko
Avatar

Liittynyt: 2006-01-12 11:58:17
Viestit: 3230
Täällä yksi vajis myös.
En ole omassa karppauksessani huomannut mitään vaikutusta vajikseen, ei positiivisia eikä negatiivisia. Toisaalta en tiedä, millainen oloni olisi, jos en karppaisi ;)

Mutta paljon keskustelua asiasta on täällä käyty:
search.php?keywords=kilpirauh*&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Etsi

Ja tuolla vaivaiskarpeissa on ihan oma tautiketjukin vajaatoiminnalle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-10 13:56:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
Ere-ere kirjoitti:
Hei! Olen itse ko. tautia sairastanut syntymästäni asti ja paino-ongelmat alkoivat 19 v. iässä varsinaisesti.

Hui...sama mulla ja en vaan laihdu, en millään. Vuoden vasta lääkitys...mutta hurja on sun painon pudotus ollut ja onnea siitä kuule roppa kaupalla :D :respect: :respect: :respect:

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-10 18:15:26 
Poissa
vapaakampela
vapaakampela
Avatar

Liittynyt: 2006-08-04 12:31:21
Viestit: 2276
Paikkakunta: Espoo!
viewtopic.php?f=1&t=9585

Tämmöinen löytyi sivulta 2... :roll:

_________________
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-11 11:27:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-08-18 17:31:52
Viestit: 369
Paikkakunta: Mikkeli
Pakko tulla huutelee vieraisiin pöytiin, kun just oon lukemassa Mary Enigin ja Sally Fallonin kirjaa Syö rasvaa ja laihdu. Tää voi olla teille tuttuu tietoo, mutta lainaanpa kuitenkin:

"Kilpirauhasen häiriöt: Jo pelkästään kookosöljy edistää kilpirauhasen toimintaa, mutta kun sitä vielä käytetään ydessä runsaasti A-vitamiinia sisältävän kalanmaksaöljyn kanssa, kilpirauhanen saa riittävästi rasvoja toimiakseen niin kuin pitääkin. ( Kilpirauhanen tarvitsee suuria määriä A-vitamiinia.)"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-11 12:03:44 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Myös soijan ja tiettyjen kasvisten välttämäminen voi auttaa. Wikistä löytyy lista yleisimmistä goitrogeeneistä: http://en.wikipedia.org/wiki/Goitrogen


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-11 13:24:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
sinja kirjoitti:
Pakko tulla huutelee vieraisiin pöytiin, kun just oon lukemassa Mary Enigin ja Sally Fallonin kirjaa Syö rasvaa ja laihdu. Tää voi olla teille tuttuu tietoo, mutta lainaanpa kuitenkin:

"Kilpirauhasen häiriöt: Jo pelkästään kookosöljy edistää kilpirauhasen toimintaa, mutta kun sitä vielä käytetään ydessä runsaasti A-vitamiinia sisältävän kalanmaksaöljyn kanssa, kilpirauhanen saa riittävästi rasvoja toimiakseen niin kuin pitääkin. ( Kilpirauhanen tarvitsee suuria määriä A-vitamiinia.)"

Nin...riippu minkäkaltainen tauti...jos on aivolisäkeperäinen, niin eipä taida auttaa. Elikkä voi siis joillain toimia ja toisilla ei.

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-11 13:32:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Joo, goitrogeenien välttely on tärkeää, samoin esim. seleeni.
Mielenkiintoista muuten, että rypsi on goitrogeeni, sitä kumminkin syödään suomessa niin paljon, ja mä olen joskus ajatellut, että varmaan joka toisella suomalaisella saattaa olla kilpparin vajis, ainakin ulkonäöstä päätellen.

Tyydyttynyt rasva kaikenkaikkiaan stimuloi kilpirauhasta, ei vaan kookosöljy.

Merilevää voisi syödä, jos tykkää siitä?
Itse syön joka päivä wakamea, aramea ja kombua pieniä määriä (se maistuu mun mielestä ihan kuivalihalle, eli hyvälle).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-11 16:43:52 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 10:32:12
Viestit: 5031
Paikkakunta: Dukcsburg
Luin eilen (ties monennenko kerran) tuon Syö rasvaa ja laihdu-kirjan, jossa oli juuri tuosta kookosöljystä ja mitä se tekee kilpparivajikselle. Omasta puolesta voin sen verran kertoa, että toimii erittäin hyvin. Olin pari kuukautta ilman kookosöljyä ja ainakin mun vajisoireet palasivat. Nyt mulla ei ole taas mitään ongelmia, kun käytän (kurkusta alas ja iholle) joka päivä kookosöljyä 30-50ml/vrk. Tuolla on myös asiaa aiheesta.
http://www.coconutdiet.com/thyroid_health.htm

_________________
JEP


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-18 13:56:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 21:58:59
Viestit: 2062
Paikkakunta: Between Two Worlds
Kiitti tuosta kookosvinkistä. Olen meinaan epäillyt itselläni vajista ja kookosöljykin on jäänyt vähemälle. Koitanpa lisätä sitä ja katsoa tapahtuuko muutoksia! Ensi vuonna tarvitsee ehkä Suomeen muutettaessa piipahtaa lekurilla jos ei ala homma toimimaan.. :?

_________________
"and the people did feast upon the lambs and sloths and carp and anchovies and orangutans and breakfast cereals and fruit bats"
Räjähdyksiä, Romantiikkaa ja Epäkuolleita


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-04-22 11:25:11 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Miula taitaa olla muutosta ilmassa lääkityksen suhteen... arvot muuttunu jonkin verran ja tähän asti oon käyny vaan kerran vuodessa kontrollissa ja nyt pitääkin mennä syksyllä uudestaa... :shock:

Tsh-arvot sain nyt vuosien takaakin ja ne on:
huhti-05 0,89,
marras-05 1,
huhti-07 1,12,
huhti-08 1,5 ja
nyt huhti-09 0,89... tv4 ei kuulemma ole mitattu... et mitä sanotte? :roll:

Sit hoitaja kysy miun olotilasta, ni enpä osannu oikei mitää sanoa, turvottanu kyl on alkanu ja väsyttäny, mut se voi johtua talviajastaki... :roll: Nii kysyhä se et onko paino noussu, jaa-a, kun ei ole vaakaa, ni en tiedä, eikä se nii kiinnostakaa, vaatteista mie sen näen ja kaikki kaapista menee kyl päälle... [-o<

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-04-22 13:36:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
Mun mielstä on ihan turhaa mitata pelkkää tsh:ta ei se kerro kaikkea. Ei edes puolia. Kyllähän yleensä aina lääkityksellä tsh menee alas. Mielenkiintoisempaa olisi tietää edes t4v.

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-04-22 16:24:34 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Nii mie vähä epäilinki, mut ku ei sitä kerrottu, vaik kysyin... :roll:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-04-22 20:49:13 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Käy krisu pyytään sieltä missä ne on otettu, oletan että tk:ssa; kaikki labrat tulosteena itsellesi. Mitä ikinä onkin otettu. Siitä sitten näet. Mä oon sitä mieltä, et nyt kun kaikki data on koneilla terveydenhuollossa, niin varalta kannattaa paperiversiot itsellä olla. Ja tarvitseehan niitä jos käy yksityisellä lääkärillä.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-04-22 23:00:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-13 12:47:45
Viestit: 884
Paikkakunta: E-Suomi
ninni74 kirjoitti:
Mun mielstä on ihan turhaa mitata pelkkää tsh:ta ei se kerro kaikkea.


Mulla on aina yleensä T4V juuri aika korkea eikä se kerro mitään. On aina yli viitearvon kun tsh on normaalin rajoissa. Mun mielestä molemmat kuvantaa omalla tavallaan kilpirauhasen toimintaa ja käsittääkseni terveysalan ammattilaisenakin tiiän että tsh on aikas tärkee. Tämmöinen nyt vaan pulpahti pintaan...tuossa kuin lueskelin näitä.

Mäkin oon ruvennut miettimään josko menis itse johkin yksityiselle tätä hoidattamaan ku tk:n lekurit eivät juuri oo tautiin perehtyneet. Huonoa kokemusta siis julkisen sektorin terveydenhuollosta on, lääkärit eivät hirveemmin hoida muuta kuin pelkkiä arvoja vain eivätkä ees potilasta suorannaisesti. Tätä tää nykymaailma on. Rahalla vain saa ja autolla pääsee.

_________________
En enää ketoile enkä karppaile


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-04-23 08:43:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-28 20:30:28
Viestit: 282
Paikkakunta: Rovaniemi
Ere-ere kirjoitti:
ninni74 kirjoitti:
Mun mielstä on ihan turhaa mitata pelkkää tsh:ta ei se kerro kaikkea.

Mulla on aina yleensä T4V juuri aika korkea eikä se kerro mitään. On aina yli viitearvon kun tsh on normaalin rajoissa. Mun mielestä molemmat kuvantaa omalla tavallaan kilpirauhasen toimintaa ja käsittääkseni terveysalan ammattilaisenakin tiiän että tsh on aikas tärkee. Tämmöinen nyt vaan pulpahti pintaan...tuossa kuin lueskelin näitä.

Kyllä mieki kallistuisin sille kannalle, että pelkkä TSH ei varsinkaan lääkityllä kerro yhtään mtn, tärkeämpiä on T4V ja T3V. Itsellä TSH on ollut mittaamaton jo kauan, huolimatta siitä, että T4V ja T3V kumpikaan ei meinannut nousta.

_________________
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."
-Benjamin Franklin

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-04-23 09:25:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-13 12:47:45
Viestit: 884
Paikkakunta: E-Suomi
Monaliz, se lienee kuitenkin yksilöllistä sillä kilpirauhasen vajaatoimintaa on eri tyyppisiä. Se riippuu missä päässä se ongelma on. Mulla on, kuten sanoin, T4V huipussaan tai jopa yli viitearvojen aina TSH:n ollessa normaalin rajoissa ja etenkin mitä alempana se on. Jos TSH on korkeampi, T4V on todennäköisimmin viitealueella.
T3V:tä on pidetty epäluotettavana kokeena koska se saattaa olla mikä tahansa eikä kerro koko kilpparin toimintaa. En edes muista koska multa olis sitä otettu aikuisiällä.
Mutta saa nähdä kun menen yksityiselle, mitä päättävät tutkia.
Joten ei voi sanoa kenenkään puolesta mikä koe on tärkein ja tarkin paitsi lääkäri (joka on asiantuntija nimenomaan).
Koska kaikilla ei ole aivan samasta syystä johtuva hypotyreoosi.
Vaihtoehtoja löytyy valikoimasta kun sitä tutkii.
Mä en oo päässyt selvyyteen siitä, mikä mulla on koska ei löydy luettelosta, ei ole primääri yms. koska mulla on jo synnynnäisesti olemassa tää vaiva.

_________________
En enää ketoile enkä karppaile


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-04-23 12:54:04 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Pitääpä Mimmi käydä pyytää seuraavan kontrollin jälkee... Puhelimes oli vähä vaikee kuulla niit arvoja, saatikka kirjottaa itelle ylös... :roll:
Miulaha ekana oli liikatoimintaa, mut välittömästi leikkauksen jälkee meni vajiksen puolelle ja siinä pysyny... vuosia... mut nyt on jotai muutosta tapahtumassa... #-o

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)