karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-15 02:11:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-08-26 14:32:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 17:40:21
Viestit: 853
Paikkakunta: Turku
Olen närästysangstiani purkanut mm. tähän ketjuun: http://karpit.net/forum/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Nyt sain aikaiseksi mennä lääkärille ja sain lähetteen tähystykseen ja koepalaan (2kk:n päästä). Keliakiaa voidaan epäillä, itse pidän sitä mahdollisena mutta ehkä kuitenkin epätodennäköisenä. Tärkeintä on varmaan tutkia ruokatorven ja vatsalaukun sekä pohjukaissuolen tila happohyökkäysten jäljiltä.
Olen mielestäni voinut paremmin ilman viljatuotteita. Eilen söin niitä, tänään on haponestolääkityksestä huolimatta närästänyt säälimättä... (ehti jo parin viikon lääkityksellä vähän rauhoittua.) Koepalaan asti olisi varmasti järkevää pitää yllä gluteiinialtistusta, koska koepala ei näytä mitään vaikka keliakia olisikin jos altistusta ei ole.

Kysymys siis kuuluu, riittääkö altistukseen annos neljän viljan puuroa aamulla vai pitääkö viljoilla oikein mässätä? Siis joka aterialle leipäviipale? Voin mielestäni hyvin karpatessani, joten en halua antaa hiilariaddiktiolleni mahdollisuutta revähtää taas käsistä. Onko joku ollut samassa tilanteessa? Vinkkiä?

_________________
Vähä/hyväkarppia vapaatyylillä juhannuksesta -05. Mitä sä sitten syöt? Ruokapäiväkirjaa kuvitettuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-26 15:58:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-12-19 14:47:28
Viestit: 715
Minulle tehtiin tähystys reilu vuosi sitten. Lääkäri käski syödä viljoja esim. pari palaa leipää päivässä 2kk ennen koetta. No, olo oli huono ja koko ajan heikotti. Tulos näytti negatiivista... Lääkärin mielestä minulla on erittäin todennäköisesti keliakia, mutta vain pieni osa tapauksista pystytään varmuudella toteamaan.
Sanoisin, että annos puuroa aamulla pitäisi riittää. Itse söin, mitä sattui! Ennen koepaloja olin ollut syömättä viljoja jo pitkän aikaa. Nykyisin syön viljoja vain harvoin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-26 16:06:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-18 11:44:53
Viestit: 510
Paikkakunta: Suomi-neidon vyötärö
Samaista asiaa on puitu paljon, allekirjoittanutkin on painiskellut ongelman kanssa :roll:

Ajattelin em. syystä kehoittaa käyttämään hakua "keliakia" mutta tuo perskettis antoi 103 vastausta että selaa sitten siitä :oops:

En usko että sun tarvii koko kahta kuukautta kärvistellä, alta kuukausi (ehkäpä jopa pari viikkoa) altistusta riittää. Taitaa nuo suositukset olla ihan tohtori-kohtaisia??

Noita erilaisia mahaongelmia on todella paljon ihmetelty täällä, että jos aikasi / intressisi riittää niin selaile noita 103 ketjua, jos saisit lisävalaistusta :idea:

Toivottavasti vaivasi selviävät!!

_________________
Parraani teen ja saap luvan riittää :smt045


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-26 17:25:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 17:40:21
Viestit: 853
Paikkakunta: Turku
Kiitos vastauksista!

Tällä kertaa ei tosiaan tullut edes mieleen käyttää hakua :oops: Otan sitten illalla paremmin aikaa ja perehdyn niihin sataan ja vähän yli ketjuun :) Aamupuurolinjalle siis. Ja jotain muuta kuin kauraa, se kun on keliaakikoillekin nykyään sallittua.

Aion jatkaa viljatonta dieettiä koepalan jälkeen joka tapauksessa, koska olen siitä kokenut apua saavani :)

_________________
Vähä/hyväkarppia vapaatyylillä juhannuksesta -05. Mitä sä sitten syöt? Ruokapäiväkirjaa kuvitettuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-26 19:06:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-18 11:44:53
Viestit: 510
Paikkakunta: Suomi-neidon vyötärö
Mulperi kirjoitti:
Kiitos vastauksista!

Tällä kertaa ei tosiaan tullut edes mieleen käyttää hakua :oops: Otan sitten illalla paremmin aikaa ja perehdyn niihin sataan ja vähän yli ketjuun :) Aamupuurolinjalle siis. Ja jotain muuta kuin kauraa, se kun on keliaakikoillekin nykyään sallittua.

Aion jatkaa viljatonta dieettiä koepalan jälkeen joka tapauksessa, koska olen siitä kokenut apua saavani :)


Aina kannattaa "hakea", ei varmaan ole maan päällä sellaista asiaa / ongelmaa, jota täällä karpeissa ei olisi puitu :lol:

Se 103. taitaa muuten olla tämä ketju mutta selaile niitä 102 tai käytä jotain eri hakusanoja.

Jos aamupuuro tökkii ja on voileivät himottanut karppiaikana niin toki kannattaa (?) syödä vilja "maistuvammassa" muodossa. :-$

_________________
Parraani teen ja saap luvan riittää :smt045


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-26 20:34:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 17:40:21
Viestit: 853
Paikkakunta: Turku
Zamariini kirjoitti:
Aina kannattaa "hakea", ei varmaan ole maan päällä sellaista asiaa / ongelmaa, jota täällä karpeissa ei olisi puitu :lol:

Se 103. taitaa muuten olla tämä ketju mutta selaile niitä 102 tai käytä jotain eri hakusanoja.

Jos aamupuuro tökkii ja on voileivät himottanut karppiaikana niin toki kannattaa (?) syödä vilja "maistuvammassa" muodossa. :-$


Kaurapuuro maistuisi. Muuta viljaa ei ole tehnyt mieli, joten lienee yhdentekevää veteleekö sitä kitusiinsa neljän viljan puuroa vai ruisleipää :)

_________________
Vähä/hyväkarppia vapaatyylillä juhannuksesta -05. Mitä sä sitten syöt? Ruokapäiväkirjaa kuvitettuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-27 10:34:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Tehokkainta keliakiatuloksen kannalta on pasta. Kaurassa on niin vähän gluteenia, että monet keliaakikot pystyvät syömän sitä.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2005-08-27 10:49:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-12-02 13:17:27
Viestit: 242
Mulperi kirjoitti:
Olen mielestäni voinut paremmin ilman viljatuotteita. Eilen söin niitä, tänään on haponestolääkityksestä huolimatta närästänyt säälimättä... (ehti jo parin viikon lääkityksellä vähän rauhoittua.) Koepalaan asti olisi varmasti järkevää pitää yllä gluteiinialtistusta, koska koepala ei näytä mitään vaikka keliakia olisikin jos altistusta ei ole.


Olen itsekin epäillyt tuota keliakiaa, mutta en ole nähnyt mitään syytä käydä missään testeissä juuri tuon yllä mainitun syyn takia...
Siis MIKSI minun pitäisi viikkokaupalla syödä viljoja, joista tiedän etteivät ne minulle sovi. Vain siksi, että lääkäri voisi todeta, että viljat ei sovi ja ne pitää jättää ruokavaliosta. Siis senhän minä jo tiedän ja voin hyvin ilman viljoja.

Muut tunkekoot mahaansa tai vaikka korviinsa se 6 vai 8 palaa leipää päivässä, joka pitäisi syödä. Ruisleivästä on tullut tässä maassa joku ihme "terveystuote". Syökää leipää...ARG :evil:

En todellakaa syö, se saa vatsani täysin sekaisin, hirveät poltteet aikaan ja "atooppinen" ihottuma jälleen puhkeaa...

_________________
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.

Douglas Adams
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy


Ylös
   
 Viestin otsikko: mulla on keliakia
ViestiLähetetty: 2005-08-27 14:19:10 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-08-09 17:44:15
Viestit: 8
joo ja kävin siinä tähystyksessä ja koepalan otossa. se oli aivan kamala kokemus! olis pitänyt mennä vielä jälkitarkastukseen syömään sitä letkua mutta sen jätin väliin... mulla oli ihan selvä tapaus että suolinukka hävinny melkeinpä kokonaan. ja kyllä mä ainakin jo huomaan kun syön vähänkin viljaa niin oireita tulee. eli takapuoli laulaa :lol: mulla siis menee maha sekaisin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-27 15:31:12 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Napero, saitko kunnon ohjeet? Vähintään kahteen vuoteen ei pienintäkään viljakokeilua, ei edes tavallista soijakastiketta tai eräitä sinappeja! Kielto on aivan ehdoton, jotta suolisto pääsee toipumaan. Se nimittäin vie kauan. Jo toipuneenkin suoliston yksi pulla tai sämpylä rikkoo vähintään kuukaudeksi aiheuttaen pahan tulehduksen. Joka taas on huomattava sydänkohtausriski, syöpäriski, ym.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2005-08-28 09:40:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 17:40:21
Viestit: 853
Paikkakunta: Turku
kesäheinä kirjoitti:
Siis MIKSI minun pitäisi viikkokaupalla syödä viljoja, joista tiedän etteivät ne minulle sovi. Vain siksi, että lääkäri voisi todeta, että viljat ei sovi ja ne pitää jättää ruokavaliosta. Siis senhän minä jo tiedän ja voin hyvin ilman viljoja.
En todellakaa syö, se saa vatsani täysin sekaisin, hirveät poltteet aikaan ja "atooppinen" ihottuma jälleen puhkeaa...


OK, ihan hienoa. Minäkään en tarvitse "lääkäriä käskemään lopettamaan viljan syömisen". Osaan sen kyllä ihan itsekin, ts. lopetan sen syömisen joka tapauksessa kunhan koepala on otettu. Ero on siinä, että jos en ole keliaakikko, voin joskus huvikseni maistella vaikka kylässä tai häissä jonkun tarjottavan kulmasta. Oireeni eivät ole niin hurjia, ettenkö satunnaisesti voisi kokeilla. Mutta kuten Mirkan jutuista käy ilmi, oikean keliakian kanssa en viitsisi pelleillä, eli en maistelisi ikinä enkä koskaan. Samoin tuoteselosteita pitäisi kytätä nykyistä tarkempaan. Koepalaa ja diagnoosia (oli se sitten negatiivinen keliakian suhteen tai ei), tarvitsen lähinnä siihen että tiedän _miten_ tarkkaan viljat eliminoin, miten neuroottiseksi sitä täytyy ruveta. Niin, ja tähystys tehdään ensisijassa refluksivaivani takia, joten kun se joka tapauksessa tehtäisiin niin miksi ihmeessä sössisin keliakiakokeen (siis koepalan) tiukalla dieetillä?

Kiitos Mirkalle pastavinkistä. Keittelin aamulla ruis-kaurapuuroa, kun olin ajatellut aloittaa aamupurolinjalla ja pitää viljat poissa muuten. No, puuro oli pahaa (vaikka olen ennen tykännyt) ja nyt vatsaa paisuttaa *huoks* Pastaa en edes kaipaa, mutta kaipa tässä joku keino keksitään. Mistä saisi ostaa gluteiinia suoraan pussissa?

:?

_________________
Vähä/hyväkarppia vapaatyylillä juhannuksesta -05. Mitä sä sitten syöt? Ruokapäiväkirjaa kuvitettuna.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 10:10:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Aasialaiskaupoissa on joskus myyty säilykepurkeissa gluteenista valmistettua imitaatiokanaa ja -ankkaa kasvissyöjille. Siinä on "nahka" ja kaikki. :lol: Sinänsä gluteenia voi valmistaa itsekin vaivaamalla ensin vehnätaikinan, jota sitten pestään kulhossa kylmässä vedessä, jolloin tärkkelys huuhtoutuu pois ja kumimainen gluteeni jää jäljelle. Karppi gluteenipläjäys siis. Sitä gluteenia voi sitten vaikka paistaa öljyssä nokareina maustevihannesten kanssa.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 11:56:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 17:40:21
Viestit: 853
Paikkakunta: Turku
Mirka kirjoitti:
Aasialaiskaupoissa on joskus myyty säilykepurkeissa gluteenista valmistettua imitaatiokanaa ja -ankkaa kasvissyöjille. Siinä on "nahka" ja kaikki. :lol: Sinänsä gluteenia voi valmistaa itsekin vaivaamalla ensin vehnätaikinan, jota sitten pestään kulhossa kylmässä vedessä, jolloin tärkkelys huuhtoutuu pois ja kumimainen gluteeni jää jäljelle. Karppi gluteenipläjäys siis. Sitä gluteenia voi sitten vaikka paistaa öljyssä nokareina maustevihannesten kanssa.


Itseasiassa olenkin joskus "pessyt" jauhoista gluteiinia, tosin silloin ihan kokeilumielessä. Tuntuu vaivalloiselta :/ Kiitos kuitenkin vinkistä, jos vaikka kokeilisin :)

_________________
Vähä/hyväkarppia vapaatyylillä juhannuksesta -05. Mitä sä sitten syöt? Ruokapäiväkirjaa kuvitettuna.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2005-08-28 14:30:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-12-02 13:17:27
Viestit: 242
Mulperi kirjoitti:
kesäheinä kirjoitti:
Siis MIKSI minun pitäisi viikkokaupalla syödä viljoja, joista tiedän etteivät ne minulle sovi. Vain siksi, että lääkäri voisi todeta, että viljat ei sovi ja ne pitää jättää ruokavaliosta. Siis senhän minä jo tiedän ja voin hyvin ilman viljoja.
En todellakaa syö, se saa vatsani täysin sekaisin, hirveät poltteet aikaan ja "atooppinen" ihottuma jälleen puhkeaa...


OK, ihan hienoa. Minäkään en tarvitse "lääkäriä käskemään lopettamaan viljan syömisen". Osaan sen kyllä ihan itsekin, ts. lopetan sen syömisen joka tapauksessa kunhan koepala on otettu. Ero on siinä, että jos en ole keliaakikko, voin joskus huvikseni maistella vaikka kylässä tai häissä jonkun tarjottavan kulmasta. Oireeni eivät ole niin hurjia, ettenkö satunnaisesti voisi kokeilla. Mutta kuten Mirkan jutuista käy ilmi, oikean keliakian kanssa en viitsisi pelleillä, eli en maistelisi ikinä enkä koskaan. Samoin tuoteselosteita pitäisi kytätä nykyistä tarkempaan. Koepalaa ja diagnoosia (oli se sitten negatiivinen keliakian suhteen tai ei), tarvitsen lähinnä siihen että tiedän _miten_ tarkkaan viljat eliminoin, miten neuroottiseksi sitä täytyy ruveta. Niin, ja tähystys tehdään ensisijassa refluksivaivani takia, joten kun se joka tapauksessa tehtäisiin niin miksi ihmeessä sössisin keliakiakokeen (siis koepalan) tiukalla dieetillä?
:?


Juu, kukin tekee tyylillään :wink:
Itse en vain jaksa mitään testirumbaa käydä läpi kun vatsavaivat pysyvät poissa ja tiedän millä keinolla. Ja olen päättänyt ettei minun tarvitse kakkua juhlissa maistella sosiaalisen paineen vuoksi "no, ota nyt edes vähän..." -tyyliin, koska en ole ollut ikinä mikään kakkujen ystävä ja olo on vain sen jälkeen huono...Mutta tietty jos on leivonnaisten ystävä ja haluaa niitä joskus maistella...

Lopulta minun kohdallani ei välttämättä ole kyse keliakiasta vaan viljayliherkkyydestä, sillä kokeilin joskus gluteenitonta kakkua ja siitäkin meni maha sekaisin...

Mutta henk. koht. minulle diagnoosin nimi on aivan sama. En vain viitsi voida viikko/kuukausikaupalla huonosti nimen saamiseksi vaivalle. Vieläpä luottamukseni lääkäreihin on hieman heikolla pohjalla, koska ihottumiani hoidettiin vuosikaudet atooppisena ihona = kortisoni- ja kosteusvoiteita.

Lopulta vain huomatakseni itse, että vähähiilarinen ruokavalio ja runsaasti rasvaa ruuassa on ainoa keino, joka on parantanut minut 30 v. kestäneestä allergia-ihottuma-kuiva-iho -kierteestä. Että terveisiä vaan hoitaneelle ihotautilääkärille...Eipä kukaan koskaan ollut edes vihjannut tällaisesta mahdollisuudesta... :shock:

_________________
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.

Douglas Adams
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:11:38 
kesäheinä kirjoitti:
Ja olen päättänyt ettei minun tarvitse kakkua juhlissa maistella sosiaalisen paineen vuoksi "no, ota nyt edes vähän..." -tyyliin


Tämä on muuten metka juttu. Aika usein tällä palstalta saa lukea tämän tyylisiä juttuja. Pitää siis jotenkin perustella syömisiään. Minua ei ole kukaan koskaan patistanut syömään kakkua tms. juhlissa tai missään muuallakaan. 15400 päivää on takana ja ei tosiaan kertaakaan. Eihän oikeesti ketään tarkkailla syökö hän juhlissa kakkua vai ei!??


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:15:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
vieras taas kirjoitti:
Minua ei ole kukaan koskaan patistanut syömään kakkua tms. juhlissa tai missään muuallakaan.


Tämä kuulostaa hyvin uskottavalta ja pitänee paikkansa.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:26:29 
Elka kirjoitti:
vieras taas kirjoitti:
Minua ei ole kukaan koskaan patistanut syömään kakkua tms. juhlissa tai missään muuallakaan.


Tämä kuulostaa hyvin uskottavalta ja pitänee paikkansa.


Tarkoitatko, että ylipainoisia patistetaan syömään lihottavia herkkuja?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:34:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
vieras taas kirjoitti:
Elka kirjoitti:
vieras taas kirjoitti:
Minua ei ole kukaan koskaan patistanut syömään kakkua tms. juhlissa tai missään muuallakaan.


Tämä kuulostaa hyvin uskottavalta ja pitänee paikkansa.


Tarkoitatko, että ylipainoisia patistetaan syömään lihottavia herkkuja?


:mrgreen: En.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:36:07 
Eli mielestäsi "kesäheinän" postaus oli kukkua?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-28 15:41:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
vieras taas kirjoitti:
Eli mielestäsi "kesäheinän" postaus oli kukkua?


Ei, en minä sitä millään tavalla kommentoinut. Kyllä suomalaisissa juhlissa usein tarjotaan kakkua. Jotkut emännät tyrkyttävät vierailleen, jotkut eivät. Ei sillä painon kanssa ole mitään tekemistä vaan asianomaisen emännän käsitykseen vieraanvaraisuudesta.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AhrefsBot ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)