karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2022-05-17 00:48:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Mitä syödä sairaana?
ViestiLähetetty: 2022-01-14 23:34:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen koronataudin kourissa. Makuaisti lähes kadonnut, eikä mikään oikea ruoka maistu miltään. Ei ole yhtään ruokahalua, mutta silti ajoittain kovakin nälkä. Mieli tekisi korkeintaan syödä appelsiinia ja ehkä myös banaania kerman kanssa. Proteiinipitoinen ruoka ei jostain syystä houkuta ollenkaan. Eikä kunnon ruoka maistu miltään muulta kuin suolalta, josta en pidä.

Suklaata tekee mieli myös, vaikka se aiheuttaakin kovan pettymyksen liialla makeudellaan.

Paasto voisi olla sinänsä ehkä hyväkin juttu flunssassa. Mutta kun minun koronani puhkesi 6 vuorokauden vesipaaston aikana. Niin nyt tuntuu siltä, että ei varmaan kannattaisi menettää enää lisää lihaksia. (Kiloja lähti 2, mutta vatsa ei ainakaan pienentynyt. :evil: )

Viestin otsikko: Re: Mitä syödä sairaana?
ViestiLähetetty: 2022-01-14 23:39:24 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Jospa söisit sitä mikä maistuu nyt sen muutaman päivän ajan, joisit myös ehkä vähän enemmän kuin tavallisesti. Siis toivottavasti taas muutaman päivän kuluttua ruokahalu palaa. Paranemista!

ViestiLähetetty: 2022-01-15 01:54:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos toivotuksista! :)

Noin juuri ajattelin sairasteluni alussa. Mutta nyt olen
ollut jo 6 päivää syömättä plus 2 viikkoa sen jälkeen huonolla ruoalla. Oli toki välissä melkein viikko, et pystyin taas kokkaamaan, mutta nyt vointini romahti uudelleen pohjalukemiin.

Alkaa jo olla aika eutanasia-olo. Mitään ei jaksa tehdä, kurkkua ja selkää särkee eikä edes ruoka maistu miltään. :cry:

Juominenkin koskee kurkkuun. Mutta kai tässä on vaan pakko kärsiä tää kakku ja syödä/juoda mitä pystyy / vaikkei pystyisikään. Pitäkää peukkuja, että makuaistini palautuu asap!

Söin tässä välissä kalaa, sipulia, riisiä ja kookosöljyä. Ei maistunut miltään, mutta olihan se sentään lämmintä ja täytti kuitenkin kivasti vatsaa.

ViestiLähetetty: 2022-01-15 08:35:47 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Mulla oli vatsaoireita, aluksi oksensinkin. Siitä eteenpäin tuli paha olo jos söi liikaa tai jos ei syönyt ollenkaan. Välillä meni paketti nuudeleita, välillä kaksi paistettua pientä kananmunaa. Semmoinen annoskoko oli hyvä. Mulla oli myös selkeää nestehukkaa, joka oli omituista. Viikon ajan iltaisin meni puoli litraa sokeritonta urheilujuomaa (johon lisäsin vähän vielä suolaa :wink: )

Nyt sitten tulee omituinen vinkki: osta parsakaalin versosalaattia kaupasta, vedä se blenderiin (ei kannata kaikkea kerralla ehkä) ja juo parina annoksena päivän aikana. Kipeänä googlettelin kaikkia mahdollisia kikkakolmosia makuaistin palauttamiseen, koska mulla oli todella kummia aistimuksia. Törmäsin sellaiseen aineeseen kuin sulforafaani. Aistit palautuivat täysin parissa päivässä. Tämä voi olla ihan sattumaakin 8)

ViestiLähetetty: 2022-01-15 09:47:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Otitko D-vitamiinia ennen koronaa? Onko sulla nyt D-vitamiinia siellä ja otatko sitä?

Ruuan suhteen oleellinen on jo sanottu. Mutta muistanko oikein että sulla ei ole mitään varsinaisia sokeriongelmia, siis diagnosoitu? Väsyt ruuan jälkeen mutta et ole kakkosdiabeetikko tms.? Koska jos ei ole kauhean sokerivammainen niin huono ruoka on suhteellinen käsite ja oikeasti huonon ruuan (siemenöljy-fruktoosisiirappi- keinoainemössö) ja ihan hyvän oikean ruuan jossa kuitenkin enemmän hh kuin karppiruuassa välillä on aika iso ero.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6
https://youtu.be/paIFO9g5TLw

ViestiLähetetty: 2022-01-15 12:24:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eräs ystäväni kokeili Covid- 19 pandemiaan sairastuttuaan kreikkalaista
jogurttia, joka maistui hyvin hänelle ja ehkäisi myös pahoinvointia.
Lisäksi vettä suolalisällä kannattaa juoda mahdollisen nestehukan
varalta ja sellaista, joka itselle maistuu. Maistuisiko mikään
sulatejuusto, esimerkiksi Koskenlaskija sinulle? Itselläni ei
ainakaan toistaiseksi ole vielä kokemusta koronasta ja toivon,
etten siihen sairastukaan, mutta eihän koskaan tiedä. Paranemista
sinulle!

ViestiLähetetty: 2022-01-15 13:13:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kreikkalainen jogurtti on itselleni ihan kulmakivi ruokailussa, kun olen kipeänä. Maistuu aina vähintäänkin siedettävältä ja ei ole koskaan lisännyt pahoinvointia. Minullekin maistuu sairaana ollessa hedelmät, en niitä juuri muuten syö. Pähkinöitä voi kokeilla jogurtin ja hedelmien seassa lisäenergiana ja puruvastuksena. Jogurttiin voi sekoittaa hyvin myös kermaa tai kermavaahtoa.

ViestiLähetetty: 2022-01-16 00:54:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Suurkiitokset vinkeistä! :D Parsakaalin versojen olemassaolosta en ole edes ollut tietoinen. Täytyypä kokeilla niitäkin, jos vain onnistun löytämään. Mutta miksi ne pitää murskata ennen nauttimista, eikö niitä voisi syödä ihan sellaisenaan, kun ei täällä ole edes mitään blenderiä? (Kahvinkeitin taitaa olla tämän talouden modernein keittiökone. :D)

Pitänee kokeilla myös sitä kreikkalaista jugurttia. En ole uskaltanut syödä sitä enää aikoihin, koska huomasin sen ja kaiken muunkin bakteeripitoisen olevan bensaa selän nivelrikolleni. Mutta nyt olen alkanut epäilemään ilmiön liittyvän kosteusvauriotalossa asumiseen. (Oleskelen tällä hetkellä mieheni luona, jossa on raitis hengitysilma. En muista saaneeni täällä koskaan hapanmaitotuotteisiin liittyviä oireita.)

D:tä olen syönyt jo vuosia runsaasti ja tasoni pitäisi olla korkealla. Mitään diabetekseen viittaavaa ei ole ollut minulla eikä sukulaisillani. Liittyy ehkä siihen, että ollaan kaikki suht. hoikkasia suursyömäreitä eli ilmeisen läpipaskoja. Sen vuoksi pitäisi kai tajuta syödä reippaasti myös vuodelevossa tapahtuvan sairastelun yhteydessä, kun niitä kaloreita kuluu joka tapauksessa paljon ilman liikuntaakin. Mut kun kurkku on kipeäa ja makuaisti hukassa, niin nälkä ei vaivaa normaalilla tavalla. Eilen sain lopulta aikamoisen kokonaisvaltaisen "sairaskohtauksen". Olo heikkeni niin kokonaisvaltaisen rajusti, että aloin jo pelätä lähestyväni kuolemaa. :smt009 Onneksi tajusin lopulta, että paha oloni johtui sittenkin vain ravinnon puutteesta. Epäortodoksinen banaanin ja ruisleivän yhdistelmä lopetti sairaskohtauksen kuin seinään. :D

Vaikuttaa siltä, että aineenvaihduntani on mennyt epäjärjestykseen (selkäsäryn vuoksi harjoittamani) vesipaaston ja sitä seuranneen koronataudin aikana. Olin päässyt runsaan tyydyttyneen rasvan (=kookosöljyn) avittamana jo kahden aterian ruokarytmiin, mistä ei ole enää tietoakaan. Lisäksi on vaikea valmistaa ja syödä päivittäin kahta runsasta ateriaa, koska olen liian heikkona ja koska on vaikea edes syödä kerralla yli 1000 kalorin mautonta ateriaa.

Saattaa olla niinkin, että laihduin jopa liikaa vesipaaston aikana. Olen 60 lähestyvä "päärynälihava" nainen, jonka elimistö ei ehkä halua luopua viimeisistä rasvakerroksistaan. Koen että vatsani pömpöttää enemmän kuin ennen sairastumista, vaikka olen toisaalta laihtunut 2 kiloa ja esim. kämmenselkäni rasva on kadonnut aivan kokonaan. Myös ranteet ovat kaventuneet ja reisien selluliitti kadonnut, mikä on ollut aina merkki reippaasta laihtumisesta. Ehkä vatsan pömpötys johtuukin vain ylimääräisen hiilarikuorman aiheuttamasta suolistokaasusta? (Sitä on nyt selvästikin paljon, koska ko. kaasua purkautuu ihan hengitysilmaan asti. :D )

Liikalaihtumisteoriaaa tukisi sekin havainto, että olen ollut paremmassa kunnossa niinä päivinä, kun olen onnistunut ahtamaan itseeni niin paljon kaloreita, että nälkä on kadonnut kokonaan tai jopa vaihtunut lievään ylensyönnin tunteeseen. Siitäkin huolimatta, että se on johtunut hiilareiden ylenmääräisestä tankkaamisesta, joka ei enää tuo samaa miellyttävää oloa kuin ennen karppauksen aloittamista. Mutta ainahan minä olen vetänyt hiilareita flunssassa ja eikös kauravelli, suklaa ja appelsiini ole ihan perinteistä flunssaruokaa? Ikävöin kuitenkin kovasti sitä kokonaisvaltaisen ravittua oloa, joka tuli rasvaisen karppiaterian päätteeksi. Ei todellakaan tarvinnut miettiä ja kuulostella, että tuliko syötyä liikaa vai liian vähän, koska elimistö tiesi lähes lusikallisen tarkkuudella, milloin ruokaa oli ollut riittävästi.

Vuodelepo saattaa myös aiheuttaa proteiinin tarpeen vähenemistä, minkä vuoksi ei tee mieli syödä kunnon ruokaa. Ja aiheuttaahan ylimääräisen proteiinin pilkkominen glukoosiksi ylimääräistä rasitusta ainakin munuaisille, joten ihan luontevaa onkin se, ettei proteiini nyt maistu. Kerma kyllä maistuisi, mutta nälkäni ei oikein taltu nestemäisellä ravinnolla. Mutta ehkä se kreikkalainen jugurtti olisi parasta ravintoa juuri nyt. Eniten tekisi mieleni jäätelöä, mutta kun kaupoissa ei myydä enää oikeaa jäätelöä, vaan glukoosisiirapista valmistettua tahnaa. :x

ViestiLähetetty: 2022-01-16 08:06:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Oletko koskaan tehnyt itse smetanaa?
Sellaisen hyvässä satsissa on kovasti jäätelömäisiä piirteitä : )
... tai kermavaahtoa, joka olisi helpompi järjestää...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2022-01-16 12:01:08 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

vanha karppu kirjoitti:
Parsakaalin versojen olemassaolosta en ole edes ollut tietoinen. Täytyypä kokeilla niitäkin, jos vain onnistun löytämään. Mutta miksi ne pitää murskata ennen nauttimista, eikö niitä voisi syödä ihan sellaisenaan,

Ne pitää murskata perusteellisesti jotta tämä maaginen sulforafaani muodostuu. Tokihan tämän tekee helpoiten omilla hampaillaan, pitää vaan sitten hartaasti pureskella. Toki teen niin joskus itsekin, en ole aina blenderi ojossa parsakaalinipun kanssa. Silmusalaatilta löytyy sekoitus jossa on parsakaalin versoja 30%, taitaa olla ainut valmistaja tällä hetkellä.

ViestiLähetetty: 2022-02-10 15:38:43 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Vanha Karppu on varmaan jo parantunut, mutta jos joku muu lukee, niin minusta lihaliemi on parasta sairasruokaa. Kyllä ennen vanhaan tiedettiin, kun ainakin Neiti Etsivissä sairaille annettiin kanakeittoa. Liemeen kun vielä dippailee juustonpalasia, saa proteiiniakin, ja sopii siihen sulattaa voitakin, jos tuntuu liian laihalta.

EDIT: Minullakin yleensä nälkä vaatii häipyäkseen kiinteää ravintoa. En ole koskaan edes pitänyt keitoista, koska niistä jää nälkä vaikka maha olisi pinkeänä. Mutta lihaliemi toimii ihan toisin. Ja vatsa kiittää.

ViestiLähetetty: 2022-02-10 17:18:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itsellä oli koronassa niin kipeä kurkku ja muutenkaan ei tehnyt mieli syödä, niin elin lähinnä lihaliemellä ja nesteytysjuomalla. Laihduin 3 kiloa 3 viikossa, joka oli ihan kiva juttu, toki se ei ollut pysyvää. D-vitamiinia ja auringonhattu-uutetta käytin lääkkeenä, joka tehoaakin tutkimusten mukaan myös koronaviruksiin. Nesteytys oli erittäin tärkeää kovan kuumeen takia. Sosekeitot ja turkkilainen jogurtti kyl sit oli sopivaa ruokaa kun sai jotain alas

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D

ViestiLähetetty: 2022-02-10 17:45:09 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Hyväksi todettu lievitys kipeälle kurkulle on voi. Viimeksi kun olin sairaana, imeskelin voinokaretta mahdollisimman hitaasti, niin usein kuin vain jaksoin. Eihän se kipua kokonaan pois vienyt, mutta lievitti, ja siitä jäi sellainen suojaava kerros kurkkuun, niin että vähän aikaa oli helpompi olla. Kun ei ruoka oikein maittanut, niin voista sai myös energiaa helposti.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2022-02-10 20:35:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos kaikille vinkeistä. Valitettavasti ne parsakaali-idut eivät ennallistaneet makuaistiani, joka on edelleenkin kokolailla hukassa. :(

Vaan ihmisaivot sopetuvat näköjään jonkin verran jopa hajuaistin heikkenemiseen. Huomasin tällä viikolla, että aistin nyt ruoan tekstuurin ja rasvaisuuden selvästi aiempaa voimakkaammin. :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00